کد خبر: ۱۶۵۳۵۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۱۷ مهر ۱۴۰۳
شیرازه گزارش می‌دهد؛

گذری از کوی حافظ

گذری از کوی حافظ و بررسی ابعاد مختلف شخصیت شمس‌الدین محمد شیرازی معروف به حافظ.

به مناسبت هفته حافظ، خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی«شیرازه»، یادداشتی را در خصوص ابعاد مختلف شخصیت شمس‌الدین محمد شیرازی معروف به حافظ شاعر بزرگ شیراز و ایران زمین تهیه کرده است که در ادامه می‌خوانیم.

گذری از کوی حافظ

حافظ عجوبه‌ای نادر 

به گزارش خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی«شیرازه»، بسیاری از بزرگان و صاحب‌نظران حوزه ادبیات جهانی؛ حافظ را اعجوبه و نخبه‌ای نادر می‌دانند كه صرفاً شاعر نبوده است؛ بلكه وجوه مهم‌تری همچون «مُصلح اجتماعی» و «ریا گریزی» را نیز دارا بود كه به مقابله با معضلات و مشكلات اجتماعی و فرهنگی می‌پرداخته است.

حافظ عمدتاً با خلق آثار شعری خود به مقابله با این قبیل مشكلات و افراد برخاسته بود و چنین حركتی در آن زمان از اهمیت خاصی برخوردار است كه ارزشمند و كم‌نظیر می‌با می‌باشد و امیدواریم ما ایرانی‌ها نیز قدر این شاهكارهای ادبی را دانسته و در شناخت و حفظ آنها كوشا باشیم.

ابعاد شخصیتی حافظ

نکته قابل توجه این است که این عجوبه شیرازی علاوه بر اینکه یک مصلح اجتماعی بوده که دغدغه مسائل و مشکلات اجتماع را داشته، ابعاد شخصیتی قابل توجه دیگری داشته است که در ادامه بدان می‌پردازیم: یکی از ویژگی‌های شاخص شمس‌الدین محمد شیرازی اینست که حافظ قرآن بوده که قرآن را در چهارده روایت قرائت می کرده است.

 مأنوس بودن حافظ به قرآن کریم کاملا در اشعارش مشهود می‌باشد و این موضوع گاهی مورد غفلت قرار می‌گیرد. محبوبیت و شهرت حافظ در بین ایرانیان و فارسی زبانان امری واضح است.

فارسی زبانان از دیرباز جایگاه دیوان حافظ را در کنار قرآن کریم در سفره هفت سین قرار می‌دادند. اما متاسفانه آنگونه که شایسته شخصیت بزرگی همچون حافظ هست، شخصیت این نخبه، عارف و شاعر شیرازی در بین عموم مردم شناخته نشده است.

 به یاری خدا در سال‌های اخیر در رویداد بزرگ هفته حافظ ، شاهد کارهای فرهنگی خوب و اثرگذاری از سوی متولیان امر برگزاری این مراسم هستیم. و امسال هم شاهد برگزاری رویدادهای بزرگی از جمله اجرای نمایش لسان الغیب، رونمایی از بازی«رندو» در جهت شناساندن ابعاد شخصیت حافظ به کودکان ونوجوانان و نشست هم اندیشان و حافظ شناسان بزرگ ایران هستیم.

بُعد زمان شناسی حافظ

در خصوص ابعاد مختلف شخصیت حافظ یک سوال مهم وجود دارد که آيا حافظ نسبت به زمان خود جلوتر حركت كرده يا عقب‌تر و برخوردش با زمان و زمانه منفعل بوده يا فعال؟

به گزارش خبرنگار فرهنگی«شیرازه» و به نقل از «ایسنا» حافظ به عنوان شخصيتي چندوجهي با ابعاد ويژه‌ شناخته شده و بايد ديد با وجود اين وجوه گوناگون، نگرش وي نسبت به زمانه چيست. در بررسی تاریخ و اشعار حافظ می‌بینیم که حافظ به عنوان انساني كه در جامعه زندگي كرده کاملا فعال و دغدغه مند در مواجهه با وقايع فردي و اجتماعي زمان خود بوده است.

شاعر و عارفی هنرمند

موضوع ديگر شاعر بودن حافظ است كه وجه هنري شخصيت او را نمايان مي‌كند و يادآور نگاه لطيفي است كه هنرمندان به خلقت و هستي دارند. همچنین عارف بودن حافظ وجه ديگر شخصيت او است. حافظ متعهد به مكاتب عارفانه، عاشقانه و زاهدانه است و نگاهي كه عرفا به پديده‌هاي هستي دارند نيز متمايز از افراد ديگر است كه اين نوع جهان بيني در اشعار حافظ نمود يافته است.  انتهای خبر/۲۲۴۲۲۴

نظرات بینندگان