کد خبر: ۱۶۵۴۱۸
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۴ - ۲۵ مهر ۱۴۰۳
یادداشت؛

تاریخچه و فعالیت‌های دبیرخانه شهرستان قرآنی استهبان

شهرستان استهبان به لحاظ فعالیت‌های گسترده قرآنی در حوزه حفظ، قرائت و مفاهیم قرآنی در سومین سفر دولت دهم به استان فارس در سال ۸۸  به عنوان شهرستان قرآنی کشور در هیأت دولت تصویب و معرفی گردید.

نویسنده: محمد گنجی آزاد

تاریخچه و فعالیت‌های دبیرخانه شهرستان قرآنی استهبان

به گزارش گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «شیرازه»، شهرستان استهبان به لحاظ فعالیت‌های گسترده قرآنی در حوزه حفظ، قرائت و مفاهیم قرآنی در سومین سفر دولت دهم به استان فارس در سال ۸۸  به عنوان شهرستان قرآنی کشور در هیأت دولت تصویب و معرفی گردید.

بعد از این مصوبه طرح آرمانشهر قرآنی تدوین و در شورای فرهنگ عمومی به تصویب رسید.

 تشکیلات طراحی شده در سه بخش است: ۱_شورای عالی شهرستان قرآنی۲_دبیرخانه قرآنی۳_کمیته‌های مختلف

 فعالیت‌ها ازطریق دبیرخانه انجام می‌گیرد. هدف شورای عالی عموماً سیاست گذاری است، گرچه در موارد لازم  دبیرخانه نیز به میدان اجرا وارد می‌شود. فعالیت‌های دبیرخانه زیر نظر و با حمایت شورائی است که هر ۱۵ روز به طور مستمر با حضور امام‌جمعه فرماندار و شهردار و دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش و سپاه پاسداران و نهادها و ادارات فرهنگی تشکیل می‌گردد و در این شورا برنامه ریزی می‌شود.

برنامه‌ها در سه بخش طراحی و پیگیری می‌شود.

بخش اول: ایجاد زیرساخت فرهنگی مانند تأسیس دانشگاه علوم قرآنی که چند سال است ساختمان و تجهیزاتش آماده است؛ اما متأسفانه هنوز پذیرش دانشجو انجام نگرفته است. تأسیس دبیرستان معارف که سال‌هاست  فعالیت دارد. تأسیس موزه قرآنی و....

بخش دوم: فعالیت‌ها و برنامه‌های گسترده در زمینه‌های فرهنگی و معارف قرآنی است که به طور مستمر انجام می‌شود. مانند جلسه تفسیر قرآن، برگزاری مسابقات قرآنی مانند مسابقه تفسیر کل قرآن به طور مستمر و بخش به بخش.  ۱۵ دوره برنامه سبک زندگی اسلامی با حضور گروهی اساتید از تهران. دوره‌های مختلف تربیت مربی مانند تربیت مربی جهت رسانه و فضای مجازی و آموزش مربیان مهدکودک و کودکستان‌ها.

درمورد چگونگی آموزش معارف دینی به کودکان و جلسات اخلاق و احکام کسب جهت بازاریان و تجلیل از چهره‌های ماندگار در عرصه فعالیت‌های قرآنی و تجلیل از علمای برجسته و تأثیرگذار شهرستان ازجمله آیت‌الله حدائق و ده‌ها برنامه دیگر که فقط نمونه‌هایی ذکر شد.

 بخش سوم: فعالیت‌ها در زمینه شعار سال قرآنی است.

با توجه به شرایط فرهنگی و نیاز شهرستان، هرساله شعاری مطرح می‌شود که جهت دهنده به بخشی از فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه قرآنی شهرستان، ادارات و نهادها است.

سال قرآنی ما به استناد حدیثی از امام صادق از رمضان آغاز می‌شود.

 برای نمونه شعارهایی که طی سال‌های گذشته اعلام شده عبارتند از: ۱_شهرستان قرآنی اخلاق قرآنی ۲_شهرستان قرآنی خانواده قرآنی ۳_شهرستان قرآنی زن نمونه قرآنی ۴_شهرستان قرآنی مسجد طراز اسلامی ۵_شهرستان قرآنی جوان قرآنی ۶_شهرستان قرآنی نوجوان قرآنی ۷-شهرستان قرآنی جهاد تبیین

 نمونه‌ای از فعالیت‌های ناظر به شعار سال

تأسیس مرکز رسیدگی به امور مساجد به ریاست امام‌جمعه و با عضویت سازمان تبلیغات اسلامی، اداره اوقاف، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، سپاه پاسداران و آموزش و پرورش و شخصیت‌های حقیقی که اساسنامه آن در بیست جلسه تدوین و بررسی شد و جلسات به طور مستمر تشکیل و ائمه جماعت و هیأت امنا ساماندهی و برنامه‌های پیشنهادی به مساجد ارائه می‌شود.

تجلیل از ۶۰ نفر نوجوان فعال در حوزه فرهنگی مساجد شهرستان

کارگاه‌های هویت شناسی و قدرت تحلیل برای همۀ دانش آموزان متوسطه دوم دختران و اولیای آنان

 تشکیل کارگاه‌های مختلف طوفان‌الاقصی 

جلسات ارزش‌های اخلاقی و انسانی از دیدگاه حافظ و مولوی
 و....

 شعار سال قرآنی جاری عبارت است از: "شهرستان قرآنی، جلسات خانگی قران کریم"

با هدف برنامه ریزی و تبیین و بیان آثار جلسات خانگی قرآن برای توجه جامعه در تشکیل جلسات قرآن و معارف قرآنی در منازل با حضور اعضای خانواده و خویشان، دوستان، همکاران، اهالی یک کوچه و یا محله، همکاران یک اداره و...

تشکیل این گونه جلسات آثار و برکات زیادی دارد و امروز که دشمنان اسلام و مسلمین و نظام اسلامی همه همت و برنامه‌های خود را صرف تهاجم فرهنگی و به تعبیر دیگر مقام معظم رهبری قتل‌عام فرهنگی و شبیخون فرهنگی برای دورکردن جامعه به‌ویژه جوانان از ارزش‌های قرار داده‌اند ضرورت این امر بیشتر است.

آثار و برکات جلسات خانگی قرآن: 

۱_نشر معارف قرآنی به‌صورت مستمر و جویباری در جامعه که بسیار تأثیرگذار است و می‌تواند پیوند قلبی با معارف دینی ایجاد کند.

۲_ایجاد یک رابطه عاطفی و صمیمی بین افراد جامعه به‌ویژه خویشان و هم محله‌ای‌ها و همکاران و...

۳_تجربه نشان داده بقا و دوام این‌گونه جلسات بسیار زیاد است.

۴_هزینه چندانی بر دوش نهادهای فرهنگی نیست.

۵-افراد و مدیران و همکاران کاری از ناحیه خودمی دانند و خود را در تداوم و غنای جلسات مسئول می‌دانند.

۶_ارتقای مسئولیت پذیری و غیرت دینی در افراد جامعه نسبت به قرآن و معارف قرآنی.

۷_رفع مشکلات مالی و اختلافات خانوادگی اعضا و.. با همکاری افراد جلسه.

۸_وقتی جلسات  به نام قرآن به‌صورت گردشی در منازل تشکیل می‌شود همه اعضای خانواده در شعاع معنویت قرآن قرار می‌گیرند

و  فواید بسیار دیگر.

نظرات بینندگان