لوازم التحریر ایرانی_اسلامی +تصاویر
امروزه لوازمالتحریر به عنوان یکی از مهمترین و استراتژیکترین گروه کالایی در بین محصولات فرهنگ عمومی و سبک زندگی قرار میگیرد که با توجه به گروه خاص مخاطبان آن، میتوان از آن به عنوان مهمترین گروهها جهت تأثیرگذاری فرهنگی نام برد.
مؤسسه «روشنای زندگی» نیز در راستای فرهنگ اسلامی _ ایرانی و ترویج فرهنگ سبک زندگی اسلامی در کشور برای دانشآموزان و دانشجویان کشور به تولید بیش از ۵۰۰ قلم لوازمالتحریر با طرحهای ایرانی و اسلامی پرداخته و به زودی از این نوشتافزارها طی مراسمی رونمایی خواهد کرد.
به همین منظور با سعید حسینی، مدیر مؤسسه «روشنای زندگی» در خصوص تولید نوشتافزارهای ایرانی _ اسلامی به گفتوگو نشستیم که در ذیل از خاطرتان میگذرد:
آقای حسینی درباره شکلگیری ایده نوشتافزارهای ایرانی _ اسلامی و اهداف آن توضیح دهید؟
اولاً تولید لوازم التحریر یک حرکت فرهنگی استراتژیک و اولویتدار است چون به لحاظ مخاطبدارای اولویت بسیار جدی است، کودکان و نوجوانان در این مقطع سنی بسیار منعطف و الگوپذیر هستند که متأسفانه فرهنگ غرب با ارائه کاراکترهای غربی توانسته با کودکان و نوجوانان ایرانی ارتباط گسترده بگیرد و ذهن آنها را تسخیر کند.
از سوی دیگر لوازم التحریر به عنوان یک کالای ضروری که کودکان ونوجوانان در مقطع دانشآموزی بیشترین ارتباط را با این محصولات دارند، بسیارمهم است یعنی این گروه سنی درگیری ملموسی با این نوع کالا دارند و بیشترین زمان خود را با لوازمالتحریر و نوشتافزارها میگذرانند.
* بازار لوازم التحریر به طور کلی در دست کاراکترهای غربی است
این محصولات متعلق به طبقه خاصی نیست و تمامی کودکان و نوجوانان را در بر میگیرد به طوری کهنیاز داخلی دفتر تحریر در کشورمان به طور تقریبی سالانه ۱۵۰ میلیون جلد و گردش بازار لوازم التحریر میانگین ۴ هزار میلیارد تومان در سال در کشور ایران است.
با توجه به اهمیت فوقالعاده لوازم التحریر مشاهده کردیم که بازار لوازم التحریر به طور کلی در دست کاراکترهای غربی است که این کاراکترها آثار مخربی بر سبک زندگی و اعتقادات کودکان و نوجوان کشورمان دارد و متأسفانه پس از سی و چهار سال از پیروزی انقلاب اسلامی در این زمینه حرکت جدی انجام نشده است؛ این عوامل باعث شد تا تصمیم به تولید لوازم التحریر ایرانی اسلامی بگیریم.
* حضور یکصد هنرمند در اجرای طرحهای نوشتافزارهای ایرانی _ اسلامی روشنا
درباره چگونگی و روند تولید این محصولات توضیح دهید؟
این دغدغه چند ساله ما بود تا سال گذشته که به صورت آزمایشی تعدادی دفتر تولید کردیم، و علیرغم طراحیهای نه چندان حرفهای با استقبال بسیار خوب مردم مواجه شد، به طوری که با توجه به هزینههای محدود و عدم وجود زیرساختهای مناسب ما قادر به پاسخگویی به نیازهای مخاطبان نبودیم.
پس از آغاز سال تحصیلی در آذر سال گذشته یک تیم تخصصی برای ادامه تولید به صورت حرفهای تشکیل و پس از آسیب شناسی کارهای گذشته با تشکیل جلسات فکری با حضور اساتید، هنرمندان و صاحبنظران ایدههای مختلف بررسی شد.
در کنار تولید ایده بانک اطلاعاتی از بین هنرمندانی که میتوانند در این زمینه فعالیت کنند جمعآوری و با کارشناسیهای صورت گرفته، طراحیهای اولیه انجام شد.
از سوی دیگر با تشکیل گروه ارزیابی، طراحیهای انجام گرفته، توسط مخاطبان و همچنین کارشناسان طرحها اصلاح و تکمیل شد. دراین حرکت بیش از یکصد نفر از هنرمندان و کارشناسان حضور داشتهاند که با هزاران ساعت کار کارشناسی شبانهروزی توانستند این حجم کار را تولید کنند.
* به کارگیری تصاویری شهداء، چهرههای ماندگار ملی و فیلمها و سریالها در این طرح
درباره محصولاتی که تولیدشده توضیح می فرمایید؟
در طراحیهای صورت گرفته بیش از یکصد طرح به صورت نهایی طراحی شد، که این یکصد طرح به لحاظ موضوعی به دو دسته کاراکترهای تولیدی و شخصیتهای موجود تقسیم میشود، در بحث شخصیتهای موجود ما در ۳ گروه شهدا، چهرههای ماندگار ملی و فیلمها و سریالها اقدام به تولید کردیم.
در بخش دیگر نیز ما اقدام به طراحی شخصیتهای داستانی متنوع کردیم؛ که در این بخش پنج شخصیت «پارسا»، «پروانهها»، «بچههای ایران»، «خانواده رضوی» و «دلاوران» طراحی شده است که هرکدام از این طرحها دارای داستان و شخصیتهای مستقل بوده و برای بخشی از مخاطبان تولید شده است.
این طرحها در مدلهای مختلف دفتر تحریر در ۵۰ برگ و۸۰ برگ و همچنین به صورت ساده و فانتزی تولید میشود. به غیر از دفتر تحریر، سایر لوازمالتحریر نیز مانند کیف، جامدادی، کتابهای کمیک استریپ، کتابهای رنگ آمیزی، برچسب و برنامه درسی، دفترچه یادداشت و پاککن نیز تولیدشده است.
در مجموع اقلام تولیدی قریب به ۵۰۰ قلم انواع لوازمالتحریر میرسد که یک مجموعه بینظیر را تشکیل داده است.
* متأسفانه هنوز کمیک استریپ در ایران جا نیفتاده است
در محصولات به خلق شخصیتهایی اشاره کردید، میتوانید بیشتر توضیح بدهید؟
تولید کاراکتر حرکت بسیار استراتژیکی برای انتقال سبک زندگی و پیامهای فرهنگی مورد نظر است، که غرب سالها است، توانسته در این زمینه موفق عمل کند به طوری که امروزه کمتر کسی را میبینیم که کاراکترهای غربی همچون اسپایدرمن و بتمن را نشناسد.
در کشورهای غربی در وهله نخست کاراکتری را خلق کرده و قبل از اینکه انیمیشین آن را بسازند، کُمیک استریپ کار میکنند و در بازار تست میزنند که چه کاراکترهایی به آنها جواب داد و سپس به انیمیشن آن را میسازند.
ما نیز سعی کردهایم به همین روش کار کنیم اما متأسفانه هنوز کمیک استریپ در ایران جا نیفتاده است و خیلی مخاطب حرفهای کودکان نظیر کشور آمریکا ندارد.
به دلیل محدودیتهای مالی نتوانستیم بر روی انیمیشن سرمایهگذاری کنیم، اما اکنون با کمیک استریپ، داستان تصویری و کتاب داستان تلاش کردیم که شخصیتها را در میان مخاطبان جا بیندازیم، حتی کارهای کوچک تصویری نظیر تیزر و کلیپ نیز ساخته شده و تلاش داریم محصولات آن را به صورت کامل تولید و روانه بازار لوازمالتحریر کنیم.
اکنون اقدامات لازم برای تولید انیمیشن در حال انجام است، یعنی باز خوردهایی که از تولیدات خود در جامعه داشتهایم را جمعآوری و در صورت جذب سرمایهگذار به زودی انیمیشن آنها را خواهیم ساخت.
* در کشور عمده کارهای فرهنگی متکی به نفت است
سرمایه این کار چگونه تأمین میشود از بودجه دولتی یا خصوصی؟
نگاه ما به این مسئله به هیچ وجه سودمحور نیست، بلکه تمام تلاش خود را میکنیم تا این محصولات به بهترین نحو تولید و توزیع شود.
متأسفانه در کشور ما عمده کارهای فرهنگی متکی به نفت است، متکی به نفت بودن چندین مشکل را دربردارد یعنی باید در وهله نخست یک بودجه دولتی را جذب کرد و دیگر مخاطب برای ما مهم نخواهد بود، چرا که سرمایه مورد نیاز را از قبل دریافت کردهایم و میخواهیم با آن هزاران محصول را تولید کنیم، برگشت دیگر برای ما موضوعیتی ندارد، مخاطب را در کارهایمان نمیبینیم و عموماً این کار باعث ضعیف شدن محصولات میشود.
* دعوت و استفاده از بخشهای خصوصی و نیمه دولتی دارای دغدغه فرهنگی در این طرح
نگاه مؤسسه «روشنای زندگی» بیشتر سرمایهگذاری بود، یعنی کاملاً مدل، مدل حرفهای باشد به گونهای که تلاش داشتیم که این کار خودش را بچرخاند و از آن طرف نگاهی که داشتیم، این بوده است که بتوانیم دفاتر خود را به فروش برسانیم و همه آنها برای مخاطب موضوعیت داشته باشد، به همین منظور به دنبال سرمایهگذار بودیم یعنی تمام توان خود را گذاشتیم تا سرمایهگذارانی را جذب این کار کنیم و از بخشهای خصوصی و نیمه دولتی که دغدغه کار فرهنگی دارند را دعوت به عمل آوردهایم.
برای پیشبرد اهداف این مؤسسه تلاش کردیم که از خیرین نیز دعوت به عمل آوریم، حتی برای سرمایهگذاری به آنها پیشنهاد دادیم که سرمایهای را دراختیار ما قرار دهند و ما نیز تعهد میکنیم، عین مبلغ مورد نیاز را به آنها برگردانیم، چرا که دوست نداشتیم این کار از بودجه اهدایی تولید شود یا به سرانجام برسد یعنی ما در این بخش نیز میخواهیم برای اولین بار مدلی را پیاده کنیم تا جریان تولید محصولات فرهنگی اسلامی ایرانی با نگاه به اصل انقلاب که یک حرکت کاملاً مردمی غیر وابسته بود، تبدیل به یک حرکت کاملاً مردمی و مستقل شود، در این زمینه نیز از همه مردم و فعالیتی که حاضر به سرمایهگذاری و فعالیت در این زمینه باشند، استقبال میکنیم.
معتقدیم این حرکت میتواند یک الگوی بسیار جدید برای اقتصاد مقاومتی، مردمی و جهاد و حماسه اقتصادی باشد.
* یک جنگ رسانهای شدیدی درباره باربی در جهان صورت گرفته است
برای اینکه جذابیت این نوشتافزارها افزایش یابد و رقیبی برای تصاویر باربی و بتمن باشد، چه کارهایی صورت گرفته است؟
یک بخش آن طبیعی است چرا که تصاویر عروسکهایی مانند باربی و بتمن برای مخاطبان ما تصویرسازی شده است، یعنی یک جنگ رسانهای شدیدی درباره باربی در جهان صورت گرفته است و دارای پشتوانه رسانهای است و ذائقههای مخاطب کودکان و نوجوانان را تغییر داده است، اما ما توجه خود را به شخصیتها منتهی کردهایم، یعنی تلاش کردهایم که در این حوزه حرفهای عمل کنیم، به گونهای دیگر با حدود صدها دانشآموز درباره طرحهای روشنا صحبت کردهایم و همه کارها نیز دارای رنج سنی است.
در این راستا عکسهایی که مربوط به شهدا است، را برای مخاطب دانشجو، دبیرستان و راهنمایی در نظر گرفتهایم چرا که این تصاویر برای این گروه سنی از جذابیت بالایی برخوردار است، حتی گرافیستهایی که برای این کار در نظر گرفتهایم، به دلیل آن که همه آنها انیماتور هستند، نوعی تصاویر دفاتر را برای گروه سنی کودک و پیشدبستانی طراحی کردهاند که از بازخورد خوبی میان این گروه سنی برخوردار بوده است.
* رسانهها به ترویج فرهنگ و تولید نوشتافزارهای ایرانی و اسلامی بپردازند
معتقدم رسانهها با تبلیغات و تیزرهای تبلیغاتی میتوانند به ترویج فرهنگ و تولید نوشتافزارهای ایرانی و اسلامی کمک شایانی کنند، برای خلق کاراکترها و شخصیتهای دختران و پسران ایرانی بیش از یکصد دانشآموز ایرانی عکسبرداری کرده و سپس عکسها را با تصویرگران چک کردهایم.
در گام نخست احساس میکنیم که کارهایی که صورت گرفته، جذاب است و طبق گروههای سنی تفکیکبندی شده است.
* رونمایی و راهاندازی سایت نوشتافزارهای ایرانی _ اسلامی روشنا تا پایان هفته
سؤال: برای بحث توزیع این محصولات چه تدبیری اندیشیده شده است؟
برای بحث توزیع ما راههای متنوعی را پیشبینی کردهایم؛ از حضور در بازار لوازم التحریر گرفته تا فروشگاههای زنجیرهای. برنامه ما این است که این دفاتر از شیوههای مختلف مانند فروشگاهها، عرضه مستقیم در سطح معابر، فروشگاههای اینترنتی و نمایشگاههای پاییزه توزیع شود.
مخاطبان عزیز در این زمینه میتوانند به سایت roshana.co که تا آخر هفته رونمایی میشود یا با روابط عمومی «روشنا» باشماره ۰۲۱۸۸۳۱۸۶۸ تماس بگیرند و از مراکز توزیع و اطلاعات بیشتر برخوردار شوند.
* تلاش روشنا برای رسیدن به یک برند سبک زندگی ایرانی _ اسلامی در بین مخاطبان
برنامه بعدی شما در روشنا چیست؟
نگاه ما به روشنا بسیار وسیع است، روشنا برندی است که میخواهد برای اولینبار به صورت حرفهای در زمینه سبک زندگی اسلامی _ ایرانی فعالیت کند و به عنوان یک برند سبک زندگی شناخته شود.
ما در حوزههای مختلف زندگی ورود خواهیم کرد، اصلیترین حوزه تولید محصولات کاربردی زندگی است در این خصوص برنامهای تدوین و در آن ۱۰ گروه، کالایی و بیش از ۲۰۰ نوع محصول شناسایی و جهت تولید در گامهای بعدی برنامهریزی شده است. که از جمله این گروههای کالایی میتوان به اسباب بازی، لوازم منزل، لوازم کودک، تقویم و سررسید،هدایا و تزئینات اشاره کرد.
در کنار تولید محصولات به حوزههایی از زندگی مانند گردشگری، سرگرمی، تفریحات و سلامت نیز انشاالله در آینده وارد خواهیم شد.
انتهای پیام/