توسعه زیرگذرهای عابرپیاده بهتر از پل های عابر پیاده است
وی افزود: برای اطلاع از تعداد پلهای عابر پیاده مورد نیاز شهر شیراز مشاوری را موظف کردهایم تا با مطالعات ترافیکی و توجه به درخواستهای مردم، برنامه 5 ساله ما را ترسیم کند و هر سال حدود 10 پل عابر پیاده مورد نیاز است.
مصلینژاد با اشاره به تغییر و گسترش شهر شیراز و تحولهایی همچون توسعه شبکه معابر جدید و توسعه تقاطعهای غیر همسطح خاطرنشان کرد: با توجه به این قبیل نیازها نمیتوان برای احداث پلها سقفی تعیین کرد و همچنین درخواست مردم مبنی بر نیاز به این امکانات با توجه به تغییرات منطقه کار را برای پیشبینی تعداد نیازهای آینده دشوار کرده است.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شیراز افزود: با توجه به این موارد و عدم قابلیت پیشبینی دقیق نیازها و با توجه به اولویتهای هر منطقه از قبیل اصلی یا فرعی بودن معابر و نقاط حادثه خیز در احداث پلها اقدام میکنیم.
وی با بیان اینکه احداث پلهای عابر پیاده به تعداد زیاد سبب یک ناهنجاری بصری است، گفت: طرحهای دیگری هم اکنون برای کلان شهرها پیشنهاد شده که در دنیا مورد استفاده بوده و به عقیده من گزینههای بهتری از جمله زیرگذرهای عابر پیاده در این زمینه قابل پیگیری است.
مصلی نژاد، مزیت زیرگذرها را عدم استفاده و منظره بد آهن آلاتی که در پلها استفاده میشود، عنوان کرد و گفت: نخستین مواجهه عابر پیاده با پایین رفتن است نه بالا آمدن و در این زیرگذرها که چهارراه ولیعصر تهران نمونه موفق آن است میتوان غرفههای فرهنگی و تجاری را راهاندازی کرد و بحث هزینههای امنیت آن نیز در برابر رفاه ایجاد شده قابل چشم پوشی است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهری شیراز افزود: در شیراز نیز برای چند تقاطع طرحهایی آماده شده است که البته همکاری شهرداری و مجموعههای اجرایی را میطلبد تا در صورت نیاز این طرحها اجرایی شود.
وی با بیان اینکه هدف ما بیشتر توسعه پلهای مکانیزه و با معماری جدید است، گفت: برای امسال تعداد 9 پل مکانیزه در نظر گرفته شده است که پیمانکار 6 پل آماده و برای 3 پل دیگر نیز در مراحل بعدی پیمانکار در نظر گرفته میشود.
مصلینژاد خاطرنشان کرد: این اتفاق سبب تغییر در سیمای شهر شده و علاوه بر بهبود ظاهری آن، مکانیزه بودن پلها خود قابل توجه است.
وی با بیان اینکه در آینده شاهد پلهای عابر پیاده به سبک لولهای قدیمی نیستیم، گفت: قرارداد پلهای آینده به صورت پلهای جدید و حتی المقدور به دلیل هزینه تعمیر و نگهداری پایین تر و استفاده افراد سالمند، معلول و کسانی که کالسکه بچه و غیره را با خود دارند این پلها رمپی هستند.
این مسئول افزود: از دیگر برنامهها به دلیل تابش آفتاب و بارندگی مسقف کردن پلهاست و احداث سیستم روشنایی و همچنین کفپوشهای مخصوصی برای پلهای رمپی با توجه به تجربه برف امسال که از لغزندگی عابران جلوگیری شود.
مصلی نژاد اظهار کرد: تعمیر، رنگآمیزی و تغییر شکل بعضی از پلها را از سال گذشته با همکاری سازمان زیبا سازی آغاز کردیم و البته بعضی از پلها با توجه به امنیت مردم و توجه بازرسان نیاز به بازسازی دارند و بعضی از آنها را هم تعویض کردهایم.
وی بیان کرد: ما بهطور مستمر و مداوم تمام پلها بهویژه پلهای مکانیزه را شستوشو داده و با مواد مخصوص ضد عفونی کردیم.
مدیرعامل سازمان حمل ونقل و ترافیک شهرداری شیراز با اشاره به اینکه نگاه ما در تبلیغات نصب شده روی پلها، خدماتی و فرهنگسازی بوده است، تصریح کرد: تعداد قابل توجهی از پلهای عابر پیاده به توصیه شهرداری به نوشتن شعارها، روایات، احادیث و خصوصیتهای شهر شیراز که در راس آن فرمایش رهبری معظم انقلاب مبنی بر سومین حرم اهل بیت (ع) بودن شیراز اختصاص دادهایم و تنها شاید تعداد محدودی از پلها با توجه به ساخت خصوصی و یا مشارکتی استفاده تبلیغاتی شده است.
وی با اشاره به اینکه عنوانی که مقام معظم رهبری نسبت به شیراز فرمودند ساختار مدیریتی شیراز را در تمام حوزهها دگرگون کرده، گفت: تمام کارهای فرهنگی پس از این اتفاق خجسته به سمت این عنوان تمایل داده شده و ما نیز از 40 کیلومتری شیراز به فاصله 5 کیلومتری و مسیر حرم مطهر شاهچراغ (ع) این مهم را مشخص کردهایم.
مصلینژاد تصریح کرد: نصب پلهای عابر پیاده با توجه به نیاز منطقه، تردد عابران پیاده، سرعت وسایل نقلیه و اصلی یا فرعی بودن معبرها صورت میگیرد و به همین خاطر بیشتر پلها امروز در شیراز در بولوارهای رحمت، بولوار میرزای شیراز و بولوار سرداران که گذر عابر پیاده به سختی صورت میگیرد نصب شده است.
وی علت اصلی نصب پلها را حفظ امنیت و سلامت جانی افراد دانست و گفت: اگر ما بتوانیم جان یک نفر را هم حفظ کنیم بسیار حائز اهمیت بوده و در کنار آن روانی ترافیک و راحتی تردد را مد نظر قرار دادهایم تا بتوانیم حداقل تلفات را در حوزه عابران پیاده و موتور سواران داشته باشیم.
انتهای پیام/