کد خبر: ۵۶۸۰۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۵ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۳
آیت‌الله سیداحمد خاتمی در شیراز:

من ديپلمات نيستم، روحاني هستم/ وقتی چالشي سخن می‌گويند، نباید انتظار داشته باشند كه بي‌پاسخ بماند/ بعضی ها کفگیر استدلالشان به ته دیگ خورده فحش می‌دهند/ آقای روحانی انتظار نداشته باشد ما به تمام کارهای او آفرین بگوییم

آیت‌الله خاتمی با تأکید بر اینکه مهدویت از اعتقادات بین‌المللی اسلامی است، گفت: این اعتقاد اختصاص به شیعه ندارد بلکه جهان اسلام به مهدویت اعتقاد دارد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی شیرازه، آیت‌الله سیداحمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان رهبری درگردهمایی مهدی یاوران استان فارس که به‌مناسبت فرا رسیدن میلاد امام زمان(عج) در شیراز برگزار شد، با تأکید بر اینکه اولیای خدا را نمی‌توان در یک لباس خاص دید، گفت: رمز اولیای خدا بودن این است که مطیع خدا باشیم. هرکس که مطیع خدا باشد، خداوند نیز حرف او را می‌شنود.

وی با اشاره به فعالیت‌های بنیاد مهدی موعود(عج) اظهار کرد: نفس تشکیل چنین بنیادی عبادت است و تلاش در جهت شکوفایی این بنیاد با برنامه‌ریزی ‌دقیق وتعیین افق آینده از عبادات شایسته تقدیر محسوب می‌شود.

آیت‌الله خاتمی با تأکید بر اینکه مهدویت از اعتقادات بین‌المللی اسلامی است، گفت: این اعتقاد اختصاص به شیعه ندارد بلکه جهان اسلام به مهدویت اعتقاد دارد زیرا 250 آیه قرآن تأویل به امام زمان شده است. همچنین 500 روایت از پیامبر(ص) و دو هزار و 500 روایت از امامان مربوط به امام زمان(عج) است بنابراین اعتقاد به مهدویت تنها اعتقادات شیعی نیست بلکه جهان اسلام چنین باوری را با مختصر اختلافی دارد لذا اگر دنبال محور وحدت می‌گردیم از محورهای وحدت جهان اسلام همین اعتقاد است آنچنان که محبت اهل بیت(ع) نیز از محورهای وحدت جهان اسلام است.

وی با بیان اینکه امروز 4 منظر در رابطه با مهدویت مطرح است که تنها یک منظر آن صحیح است و باید از 3 منظر دیگر به شدت اجتناب کرد، گفت:‌ منظر نخست، طرح مهدویت با چاشنی مخالفت با نظام است که در برخی از شبکه‌های ماهواره‌ای چنین چیزی را مشاهده می‌کنیم و این مهدویت ضد آن مهدویت راستین است و زیان این افراطی گری شیعی به اندازه زیان آن افراطی گری وهابی داعشی است و همان اندازه که آن به اسلام ضربه می‌زند این افراطی گری شیعی ضد انقلاب هم ضربه می‌زند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به وقایع برخی از کشورهای اسلامی تأکید کرد: زیر این آسمان تنها نظامی که عطر امام زمان(عج) را می‌دهد نظام جمهوری اسلامی ایران است.آیا می توان مثلا نظام عربستان را نظام اسلامي دانست؟ در حالی که جنگ 22 روزه غزه با حمايت عربستان انجام شد و اکنون نیز جناياتي كه داعش در عراق و استان هايي كه اشغال مي‌كند تماما با پول عربستان انجام می‌شود و سلاح‌های آن‌ها از عربستان تامین می‌شود. همچنین ماهي 45 ميليون تومان حقوق آدم كشي هاي داعش است آيا اين نظام، نظام مورد تأييد امام زمان است؟ خادمين حرمين شريفين، خائن‌الحرمين شريفين هستند. آیا مصر مي خواهد با رژیم کودتا پايگاه امام زمان شود؟

خاتمی ضمن تاکید بر اینکه من ديپلمات نيستم، يك روحاني در كشور هستم كه وظيفه ام را با مسئوليت خودم انجام مي دهم، گفت: در دهه 30 تا 40 مرحوم آيت الله العظمي بروجردي يك مركز اسلامي در هامبورگ آلمان ساخت آن روز كار بسيار بزرگي بود اما امروز مقام معظم رهبري 250 مركز در چهار قاره جهان را دارد اداره مي كند. اين كم خدمتي به تشيع ومكتب اهل بيت است؟

وی تأکید کرد: شبكه ماهواره اي يك طلبه افغاني بي سواد عليه نظام و مراجع تقليد، لجن پراكني مي‌كند درحالی خود را شيعه مي داند و دم از مهدويت و عشق به اهل بيت مي زند؛ اين مهدويت ضد آن مهدويت راستين است. ‌باید مراقب بود مهدویت با چاشنی ضد انقلاب آمیخته نشود. آقايي 14 شبكه ماهواره اي تفرقه افكن و فحش به مقدسات اهل سنت و نظام اسلامي دارد و خود را خيلي شيعه مي داند؛ شيعه اي كه اگر امام زمان(عج) ظهور کند آن‌ها را محاكمه مي كند. همه مراجع مي گويند اهانت به مقدسات اهل سنت حرام است اما اين‌ها افتخارشان اهانت است و در مقابل همه مراجع ايستاده‌اند و در مقابل نظام كاري جز هتاكي ندارند؛ بايد مراقب بود این چنین ارادتی به اهل بیت(ع) افراطی‌گری است؛ آنچنان که افراطی‌گری وهابی و داعشی خدمت به بیگانگان است این افراطی‌گری هم بازگذاشتن میدان برای بیگانگان است.

آیت‌‌الله خاتمی منظر دوم را مهدویت با چاشنی بی‌طرفی در برابر نظام دانست و گفت: این منظر یک مرحله خفیف‌تر از منظر قبلی است؛ جریانی که قبل از انقلاب مقابل انقلاب بودند و در حالی که امام می‌فرمود با علت که شاه است، مبارزه کنید اما آن‌ها با بهائیت مبارزه می‌کردند؛ اسناد ساواك در اين رابطه موجود است كه 13سال نخست وزير شاه هويدای بهائي بود. همچنین وزير آموزش و پرورش، وزير كشاورزي و وزير دربار در مقطعي بهائي بودند و در همین حین مجوز مبارزه با بهائيت را ساواك صادر مي كرد؛ اكنون هم بدون ژست بي طرفي باید دید در جريان حق و باطل كدام مشق درست است؟

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه 3 فضای حاکمیت حق، باطل و فتنه وجود دارد،‌گفت: در فضای حاکمیت حق وظیفه همه یاری حق است و اگر یاری حق نشد، تاریخ و داستان حضرت علی(ع) تکرار می‌شود که مردم امام خود را تنها گذاشتند. در فضای حق همه باید بسیج شوند و حق را تنها نگذارند.

وی ادامه داد: در فضای باطل دو وظیفه داریم یکی کف وظیفه است و دیگری سقف وظیفه؛ کف وظیفه این است که تحت تأثیر باطل قرار نگیریم و سقف وظیفه نیز این است که فضای باطل را عوض کنیم و همان کاری بود که امامان و انبیای الهی انجام دادند.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه فضای سوم فضای فتنه و غبارآلود است، گفت: حق از باطل روشن است و در این فضا چراغ راه حجت شرعی است و حجت شرعی نیز موضع ولایت است.

امام جمعه موقت تهران در ادامه با تأکید بر اینکه بنیاد امام مهدی(عج) نام مقدسی را به همراه خود دارد و باید قداست این نام حفظ شود، گفت:‌ کسانی شایستگی حضور در این بنیاد را دارند که مهدویت آن‌ها با چاشنی بی طرفی نسبت به این نظام نباشد.

وی خاطرنشان کرد: برخی می‌گویند نه این طرف و نه آن طرف اگر مقصود از جناح‌بازی‌هاست ما هم مخالف بوده و هستیم اما اگر مقصود این طرف و آن طرف ولایت است، غلط است و باید مراقب بود که جریان‌های به ظاهر مقدس مسیر را عوض نکنند؛ پرچم توحید و اهل بیت(ع) در این کشور بلند شده است آرزوی مسئولان نظام این است که اسلام را صد درصد اجرا کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری، منظر سوم را مهدویت با چاشنی حمایت افراطی از نظام اسلامی دانست و افزود: یعنی اینکه بگوییم چون نظام اسلامی تشکیل شده است هر مسئولی هر کاری می‌کند درست است و به هر مسئولی آفرین بگوییم. ما این مهدویت را نیز مهدویت راستین نمی‌دانیم.

وی ابراز کرد:‌ حمایت افراطی به معنای توجیه‌گری است که هر کسی که هر خلافی در جمهوری اسلامی می‌کند ما لب فرو بندیم؛ اصلاً یکی از ابعاد مهم امر به معروف و نهی از منکر، امر و نهی حکومتی است و به طور کلی مسئولان هم بشر هستند و امکان خطا و اشتباه وجود دارد. وظیفه شرعی است که نقاط ضعفی که وجود دارد را از طریق راه بایسته خود تذکر داد پس ما مهدویت این چنینی و حمایت افراطی و توجیه خطاکاری‌ها را هم جزء منظرهای نادرست می‌دانیم.

آیت‌الله خاتمی، منظر چهارم را مهدویت با حمایت ناصحانه از نظام اسلامی برشمرد و گفت:‌ این نوع مهدویت مورد تأیید است یعنی بگوییم قله ما حکومت حضرت ولیعصر(عج) است و هیچ حکومتی قابل تشبیه به آن حکومت نیست. آن حکومت جهانی است و در آن حکومت یک متخلف نیست و این چنین حکومتی جهان را زیر پرچم توحید قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه مهدویت راستین منطقی و قابل دفاع است، گفت: بنیادی که با نام مقدس حضرت شکل گرفته است باید به این سبک عمل کند چراکه استفاده از عینک بدبینی مطلق و خوش‌بینی مطلق هر دو غلط است.

آیت‌الله خاتمی تأکید کرد: مهدویت همراه با تقویت نظام و حمایت ناصحانه از نظام است و مسیری جز این مسیر ما نیست. ما معتقدیم خدمات تمام دولت‌ها به پای نظام ریخته می‌شود و دلیلی ندارد که در مقابل دولت جبهه‌گیری داشته باشیم.

امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آنان که می‌گویند در دولت فعلی انتقاد ما بیشتر است، بدانند که ما در هر دولتی موارد ناصوب را بازگو کرده‌ایم.

آیت الله خاتمی خاطرنشان کرد: در مقابل انحرافات و اشتباهات دولت‌های قبل هم انتقاد خود را به صراحت بیان کردیم در عین حال که عینک بدبینی مطلق نزدیم و خدمات آن‌ها را هم دیدیم.

وی با بیان اینکه وقتی چالشي سخن می‌گويند، نباید انتظار داشته باشند كه بي‌پاسخ منطقي بماند،

افزود: ما همان گونه که بر مکتب ایرانی نقد داشتیم، منصفانه این بیان که حکومت نباید به زور مردم را به بهشت ببرد را نیز نقد کردیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در مورد این گزاره در خطبه نماز جمعه بیان کردم که این نظریه می‌تواند سه معنا داشته باشد. یک معنای این نظریه این است که منطقی برخورد و با استدلال با مردم برخورد شود و همان جا تاکید کردم این حرف، سخن درستی است که پیغمبر اکرم(ص) نیز با استدلال برخورد می‌کرد و اگر یک قبیله تسلیم می‌شدند پیامبر کسی را با سلاح نمی‌فرستاد که یا مسلمان شوید یا شما را می‌کشیم، بلکه مبلغ قرآن به میان انان می‌فرستاد.

امام جمعه موقت تهران بیان کرد: اگر مقصودتان از این سخن این است که حدود الهی را تعطیل کنیم تا پسر و دختر اگر زنا کردند حد زنا بر آنان جاری نشود، این خلاف قرآن است که قرآن می‌فرماید «الزَّانِیَةُ وَ الزَّانی‏ فَاجْلِدُوا کُلَّ واحِدٍ مِنْهُما مِائَةَ جَلْدَةٍ ».

آیت‌الله خاتمی تصریح کرد: دزد دزدی می‌کند قرآن می‌فرماید: «و السارق و السارقة فاقطعوا ایدیهما» و این که بگذارید مردم زندگی کنند و امر به معروف نکنید غلط است، هر چند مسئولان نظام ما نیز این را نمی‌گویند و آقای روحانی هم هرگز نمی‌تواند بگوید و نمی‌گوید که حدود الهی اجرا نشود.

امام جمعه موقت تهران سپس ابراز داشت: دیگر منظوری که سخن رئیس جمهور می‌تواند داشته باشد این است که در خدمت دین نباشیم و جاده بهشت آن جهانی مردم را فراهم نکنیم که این نیز خلاف مسئولیت حکومت دینی است که قرآن می‌فرماید «لذین إن مکّناهم فی الأرض أقاموا الصلاة وآتوا الزکاة وأمروا بالمعروف ونهوا عن المنکر».

وی ضمن تصریح اینکه بسیاری از اساتید دانشگاه در خطبه من حضور داشتند و به صراحت گفتند مودبانه‌تر از این نمی شد نقد کرد، گفت: در حقیقت من در آن سخنرانی حرف آقای روحانی را ویراستاری کردم و حالا بیایید در سایت‌ها ببینید که چه فحاشی‌ها، اهانت‌ها و هتاکی‌ها که علیه ما به جریان افتاده است.

وی اضافه کرد: بعضی از سایت‌هایی که دم از اخلاق می‌زنند و از بد اخلاقی می‌نالند، این منطقی را که ما گفتیم و در تلویزیون نیز پخش شد را در مصاحبه خود اینگونه بیان کردند که «احمد خاتمی و احمد علم الهدی، این احمدین بویی از آیین احمدی نبردند.» که معنای این رفتارها و نحوه انعکاس آن نقد این است که کفگیر استدلال آن‌ها به ته دیگ خورده است که فحش می‌دهند.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه موفقیت دولت روحانی در برنامه سلامت آفرین دارد، گفت: دیدار آقای روحانی با خانواده شهدا نیز آفرین دارد اما اگر انتظار دارند كه هر چه مي گويند ما آفرين بگويیم اينگونه نیست.

آیت‌الله خاتمی ضمن تاکید بر اینکه ما حامی نظام هستیم و باید نقد را بیان کنیم و این به قوه مجریه محدود نمی‌شود، تصریح کرد: قوه قضاییه هم زمانی که در بحث فساد 3 هزار میلیاردی خوب عمل کرد آفرین گفتیم و آن روزی که شهرام جزایری فرار کرد نیز به قوه قضاییه تذکر دادیم که چرا با فرار یک مجرم اجازه وهن قوه قضاییه را دادند.

وی ادامه داد: در مورد قوه مقننه نیز وقتی می‌بینیم شور ضد آمریکایی مجلسیان قوی است، احسنت می‌گویم اما برخي از تنش‌زايي‌ها و نطق‌ها در شأن مجلس نيست.
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Germany
جمعه ۲۳ خرداد ۱۳۹۳
0
کاش عکسی از حضار هم گذاشته بودید تا جمعت انبوه را مشاهده می کردیم !! حیف شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۳ خرداد ۱۳۹۳
0
این بنده ی خدا که خودش به همه فحش میده حالا تعجبه به دیگران توصیه میکنه