کد خبر: ۶۰۲۴۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۳

«بيراهه»؛ مستندی پيرامون ساخت و سازهای تجاری بی رويه در فسا+ دانلود

نياز فعلي شهرستان ايجاد كارخانجات و مجتمع هاي توليدي اشتغال زا است يا ايجاد مجتمع هاي تجاري براي مردمي كه كار و پول ندارند؟!

به گزارش شیرازه، پایگاه خبری تحلیلی عادیات یکی از رسانه های محلی شهرستان فسا در مطلبی نوشت: از باغهاي سرسبز مركبات جاي صداي پرندگان فرياد لودر هائي برخواسته كه درختان زرد بي رمق را از ريشه در مي آورند ، باغهاي سبز و انبوه ، تنه درختان خود را به آتش سوزان كارگاه هاي ذغال سازي سپرده اند ، زمين هاي كشاورزي ديگر رنگ سبز را به خود نمي بيند ، دامداري ها از رونق افتاده است…

اينها تنها گوشه هائي از نشانه هاي بحران آب در شهرستان فسا است . بخشي از مردمان اين شهر كه كارشان باغداري و كشاورزي و دامپروري است بخاطر كم آبي با معضل بيكاري مواجه شده اند . حال كه در اين سالها راهي براي حل اين معضل نيافته اند از روستاهاي خود به شهر و از شهرفسا هم به شهرهاي ديگر كوچ كرده اند . هركس اندك سرمايه اي كه داشته آنرا در راه خريد و فروش و تجارت به كار انداخته است . با وسعت يافتن شهر و مهاجرت ها مغازه هاي تك واحدي و ساختمان هاي تجاري كوچك هم افزايش يافته است . آنقدر فروشگاه و مغازه ايجاد شده كه از هر صنفي اين فرياد بلند شده است كه : دست توي كار زياد شده…

در اين فضاي ايجاد شده انبوه سازان متمول هم دست به كار شدند . مجتمع هاي تجاري بزرگ در خيابان هاي اصلي شهر ؛ خيابانهائي كه زيرساخت هاي آن براي شرايط كنوني هم پاسخگو نبود چه برسد به آينده اي با تعدادي مجتمع تجاري بزرگ . يكي از اين مجتمع هاي تجاري كه در حال حاضر به بهره برداري رسيده است پس از شروعي پرطمطراق ، الان با ورشكستگي دست و پنجه نرم مي كند ، هنوز تمام واحدهاي آن به فروش نرفته كه خريداران تازه نفس ، سخت پشيمان از اين معامله به فكر فروش واحد خود افتاده اند . اين واقعيت به ما خبر از عرضه مازاد نياز واحدهاي تجاري در شهر مي دهد . يعني اگر مجتمع هاي ديگر بتوانند با كمك تبليغات هنگفت و استفاده از تسهيلات فراوان دولتي جائي در بازار براي خود پيدا كنند حاصلش چيزي جز تعطيلي واحدهاي قديمي و بيكاري عده اي ديگر نيست . وقتي كه تعداد واحد هاي كنوني از كم رونقي فروش گلايه كنند يعني افتتاح يك واحد جديد هم صنف ، مساوي با ورشكستگي آنهاست .

اما هنوز چندصباحي از ساخت و ساز اين مجتمع هاي تجاري عظيم نگذشت كه حرف و حديث ها هم شروع شد . حرف ها و مستنداتي كه ناخوشايند است و نگران كننده . اخباري كه مصالح ايجاب مي كند در حال حاضر بخش هائي از آن را چشم پوشي كنيم و از آن بگذريم .

مجموعه پايگاه اطلاع رساني عاديات پس از آن كه با انبوهي از انتقادات و دل نگراني هاي افراد دلسوز مواجه شد كار خود را شروع كرد. با تعدادي از كارشناسان و مسئولين شهرستاني و استاني مشورت شد اما هرلحظه كه از اين پيگيري مي گذشت بيشتر از اخبار و اطلاعات بر نگراني ها و ناراحتي هاي ما افزوده مي شد . ناراحت و نگران از حقوق مردم ، آينده شغلي ، بي توجهي به نياز شهرستان ، زيرساخت هاي شهري و …

برايمان سوالات زيادي پيش آمد : آيا از انبوه سازاني كه قرار است از اين ساخت و سازها سودهاي كلان عائدشان شود حقوق مردم به طور تمام و كمال استيفاء شده است يا اينكه از كيسه خليفه بخشش هاي هنگفتي نصيب شان شده است ؟!

آيا در اين انبوه سازي ها نقشه جامع و تفصيلي شهري مورد بي مهري قرار نگرفته است و آينده مردمي كه قرار است در اين شهر زندگي كنند با مخاطره و مشكل مواجه نمي شود ؟ از آنجائي كه بيشتر مسئولين و انبوه سازاني كه مسئول پاسخگوئي به اين سوالات هستند يا غيربومي هستند و يا قرار نيست كه در اين شهر زندگي كنند چقدر براي مردمي كه مي خواهند سالها با مشكلات بعد از اين ساخت و سازها مواجه شوند دلسوزي كرده اند ؟!

از همه مهمتر نياز فعلي شهرستان ايجاد كارخانجات و مجتمع هاي توليدي اشتغال زا است يا ايجاد مجتمع هاي تجاري براي مردمي كه كار و پول ندارند ؟!

پايگاه اطلاع رساني عاديات دغدغه اي جز مطالبه گري و احقاق حقوق مردم شهر خود ندارد و در اين ميان با هيچ كسي خصومتي نخواهد داشت . تنها دشمن ما كسي است كه بخواهد با استفاده از رانت ها و ويژه خواري ها حق مردم را پايمال كند . اطمينان داريم كه بزرگان شهر و مسئولين ما نيز با ما همراه هستند و دلسوز مردم خواهند بود و در اين راه براي رفع دغدغه مردم تلاش خواهند كرد .

مستند بيراهه كه كار واحد صوت و فيلم پايگاه اطلاع رساني عاديات مي باشد درصدد است با ارائه تصاوير و مستندات خود اين معضل را تشريح كند . طبيعي است كه اگر مردم با عكس العمل مناسبي در جهت رفع اين شبهات و مشكلات مطرح شده مواجه نشوند اين پايگاه نيز مستندات ديگر خود را نيز ارائه خواهد داد .

 دانلود با کیفیت بالا 109Mb با فرمت mpg

دانلود با کیفیت پایین 35Mb با فرمت flv

نظرات بینندگان