کد خبر: ۶۰۶۲۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۶ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۳
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با شیرازه:

سیاست اقتصادی سالهای آخر دولت احمدی نژاد در سال‌های اول روحانی دنبال می شود

دولت باید در اسرع وقت مشکلات زیربنایی مسکن مهر را حل کرده و آن‌ها را به مردم واگذار کند.

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی شیرازه، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی لایحه خروج از رکود دولت را دارای نکات مثبت و منفی دانست و گفت: اینکه درخواست شده دوباره سهم صندوق توسعه ملی از 32 درصد به 20 درصد از درآمدهای صادراتی کاهش یابد یک نقطه ضعف جدی لایحه است.

دکتر جعفر قادری در گفتگو با خبرنگار شیرازه با بیان اینکه اقدامی که دولت احمدی نژاد در سال‌های آخر مسئولیتش دنبال می‌کرد، روحانی در سال‌های اول مسئولیت خود پیگیری می‌کند، گفت: اینکه دولت رکود را بهانه کرده قابل قبول نیست و اگر رکودی ایجاد شده به‌دلیل تداوم وابستگی بودجه های دولت به درآمدهای نفتی است.

این نماینده مجلس معتقد است که اگر منابع را به صندوق واریز و به عنوان تسهیلات به بخش غیردولتی بدهیم، بهتر نتیجه می‌گیریم تا اینکه به صندوق واریز نکرده و صرف هزینه های جاری و عمرانی دولت کنیم.

کاهش واریزی به صندوق به مفهوم دادن دلارهای نفتی به بانک مرکزی یعنی تزریق بیماری هلندی به کشور

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن تاکید بر اینکه اگر در استفاده بخش غیردولتی از صندوق مشکلی وجود دارد باید مشکل را حل کنیم، تصریح کرد: اگر مصارف صندوق محدود است، باید مصارف را توسعه دهیم و در شرایطی که با تحریم‌ها امکان فروش ارز صندوق در بازار را نداریم، کاهش واریزی به صندوق به مفهوم دادن دلارهای نفتی به بانک مرکزی و دریافت پول پرقدرت است که این اقدام به معنای ابتلای کشور به بیماری هلندی و دامن زدن به تورم می‌باشد.

استفاده از تسعیر ارز به عنوان درآمد، بدآموزی دارد

قادری درخواست دولت برای استفاده از تسعیر ارز به منظور تسویه بدهی های خود به بانک مرکزی و بانک‌های کشور را از دیگر ضعف‌های لایحه خروج از رکود دولت برشمرد و افزود: استفاده از تسعیر ارز به عنوان درآمد، بدآموزی دارد چراکه دولت فعلی هم تشویق می‌شود تا از بانک مرکزی برای انجام هزینه های جاری و عمرانی خود استقراض کند و به این ترتیب با افزایش حجم پول پرقدرت، نقدینگی به شدت افزایش یافته و تورم تشدید می‌شود که تشدید تورم یعنی کاهش قدرت خرید مردم و کاهش ارزش پول ملی بنابراین اگر بنا باشد که به‌خاطر این اقدام مغایر با منافع مردم که همان دامن زدن به تورم و به تعبیر دیگری مالیات گرفتن از مردم است، به دولت امتیاز بدهیم که کاری مغایر با عقل و منطق انجام داده‌ایم.

این انتظار که با افزایش قیمت دلار، مابه التفاوت دلار با ریال به دولت پرداخت شود انتظار نادرستی است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن تصریح اینکه دولت در مقابل دلارهای تحویلی به بانک مرکزی ریال دریافت کرده است، این انتظار که با افزایش قیمت دلار، مابه التفاوت به دولت پرداخت شود را انتظار نادرستی دانست و خاطرنشان کرد: تن دادن مجلس به این خواست دولت، این سوال را برای مردم مطرح می‌کند که چرا مجلسی که به این خواست دولت احمدی‌نژاد تن نداد به همین خواست دولت روحانی پاسخ مثبت می‌دهد؟ اگر مجلس می‌خواست به این خواست تن دهد، چرا با اصلاح قانون پولی و بانکی راه را بر هر تفسیری بست؟

مشکل مطالبات بانک‌ها از دولت را با واگذاری سهام دولت در واحدهای تولیدی می‌توان حل کرد

قادری این استدلال که با تسعیر می‌توان مشکل مطالبات بانک مرکزی و بانک‌ها از دولت را حل کرد را قابل قبول ندانست و با طرح این سوال که مگر دولت‌های غربی مقروض نیستند، پیشنهاد داد: مشکل مطالبات بانک‌ها از دولت را با واگذاری سهام دولت در واحدهای تولیدی می‌توان حل کرد و بهتر است اضافه ارزش ناشی از افزایش قیمت ارزهای خارجی بانک مرکزی را به‌عنوان افزایش سرمایه بانک مرکزی به‌کار گرفت.
هنوز در رکود هستیم

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار شیرازه درخصوص عبور کردن از رکود تصریح کرد: شدت رکود کاهش یافته اما هنوز در رکود هستیم و هدف ما هم کاهش رکود نیست بلکه افزایش رونق است چراکه اگر به نرخ رشد اقتصادی مثبت هم برسیم، بازهم هر نرخی برای ما قابل قبول نیست.

لایحه دولت برای خروج از رکود کامل نیست

وی با بیان اینکه اگر به نرخ رشد بالای ده درصد برسیم، می‌توانیم بخشی از عقب افتادگی‌های سال‌های گذشته را جبران کنیم و در این راستا راهی طولانی و مسیری سخت در پیش داریم، خاطرنشان کرد: هرچند لایحه دولت برای خروج از رکود کمک می‌کند ولی به‌طور کامل پاسخگو نیست و باید کمبودهای آن‌را جبران کرد که به نظر می‌رسد تلفیقی از لایحه دولت و چند طرح ارائه شده نمایندگان با اضافه کردن پیشنهادات الحاقی راهگشا باشد.

اگر اقدام بانک مرکزی برای تعیین تکلیف معوقات حساب ذخیره ارزی کافی نبود مجلس ورود می کند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ به سوال دیگری درخصوص معوقات ارزی بانک‌ها با اذعان به اینکه عدد و رقم معوقات را دقیقا نمی‌دانم، اظهار کرد: بخشی از معوقات مربوط به دولت و مقداری هم مربوط به سایر بخش‌ها است که برای تعیین تکلیف معوقات بخش غیردولتی از حساب ذخیره ارزی، بانک مرکزی اقدامی را در شورای پول و اعتبار پیگیری می‌کند که اگر اقدام شورای پول و اعتبار کافی بود، مجلس وارد نمی شود و در غیر این‌صورت ممکن است مجلس راساً اقدام به تعیین تکلیف کند

در مورد «توپولوف ها» نیازی به ورود مجلس نیست

قادری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بازگشت توپولف‌ها با توجه به اینکه با آب و هوای ایران سازگاری ندارند را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: بحث جدی درمورد بازگشت توپولف‌ها مطرح نیست ضمن اینکه همه انواع توپولوف‌ها مشکل ندارند و نوع پیشرفته آن هم وجود دارد. فکر می‌کنم به اندازه کافی در دولت حساسیت هست و لذا نیازی به ورود جدی مجلس نیست اما اگر لازم باشد کمیسیون عمران مجلس ورود پیدا می‌کند و اگر ورود این کمیسیون افاده نکرد، کلیت مجلس هم وارد خواهد شد.

نماینده مردم شیراز در مجلس در بخش دیگری از این گفتگو درباره سدهای جدید در دست ساخت در استان فارس خاطرنشان کرد: سدهای هایقر در فیروزآباد و نرگسی در کازرون به‌وسیله قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه و سد پارسیان ممسنی توسط قرارگاه خاتم‌الاوصیاء وزارت دفاع در دست ساخت است. همچنین سدهای چشمه عاشق در نی‌ریز و سد تنگ سرخ شیراز هم درحال ساخت می‌باشد.

جز 4 پتروشیمی مابقی پتروشیمی های فارس تعیین تکلیف نشده اند

قادری در پاسخ به سوالی با تصریح اینکه برای احداث پتروشیمی‌های فارس از فاینانس استفاده نمی‌شود، توضیح داد: چهار پتروشیمی فیروزآباد، فسا، جهرم و داراب مصوبه صندوق توسعه ملی دارند؛ پتروشیمی پالایشگاه پارسیان هم از منابع ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) تامین مالی می‌شود و بقیه پتروشیمی‌ها هنوز تعیین تکلیف نشده اند.

دولت باید در اسرع وقت مشکلات زیربنایی مسکن مهر را حل کند

این نماینده مجلس درباره بی‌مهری دولت نسبت به مسکن مهر تاکید کرد: دولت باید در اسرع وقت مشکلات زیربنایی مسکن مهر را حل کرده و آن‌ها را به مردم واگذار کند چراکه طولانی شدن تامین زیرساخت‌ها هم به دولت آسیب می‌زند و هم باعث زحمت مردم می‌شود.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
saeid
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۸ شهريور ۱۳۹۳
0
شیرازه ترسو چرا خبری که درباره نمایندگان مجلس گذاشته بودی برداشتی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حتما مثل همیشه از بالا خط میگیری یا شما هم آدم همین نماینده ها هستی؟؟؟؟
رسانه کارش این نیست برادر ... درشو تخته کن