کد خبر: ۶۵۳۵۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۲۶ دی ۱۳۹۳
افتتاحیه جشنواره عمار در فارس؛

دستغیب: جشنواره عمار می تواند جایگزین جشنواره فجر شود/ طالب زاده: خروجی های عمار در شبکه های استانی پخش شود

آئین افتتاحیه جشنواره عمار در استان فارس برگزار شد.
احمدرضا دستغیب عصر دیروز در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم عمار اظهار داشت: جشنواره‌هایی که با به مناسبت دهه فجر و با عنوان جشنواره فیلم فجر برگزار می‌شود از موضوعات انقلابی دور شده است. 

به گزارش شیرازه به نقل از نگاه فارس؛ وی با اشاره به اینکه جشنواره فیلم فجر از هدف خود دور شده است، گفت: جشنواره عمار می‌تواند جایگزینی برای جشنواره فیلم فجر باشد و جشنواره عمار حق انقلاب و دهه فجر را ادا کرد. 

دستغیب با بیان اینکه وقتی جریانی عنوان دینی و انقلابی به خود می‌گیرد باید متناسب با همان عنوان نیز کار کند، افزود: حکومتی که با عنوان اسلامی مطرح می‌شود باید متفاوت از دیگر حکومت‌های رایج در دنیا باشد و این مسئله درباره دیگر موضوعات از قبیل اقتصاد، فرهنگ و هنر نیز صادق است. 

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی خاطرنشان کرد: امروزه دنیا مفاهیمی را تحت عنوان توسعه‌یافتگی و درحال توسعه مطرح کرده و همه کشورها را با این مفاهیم می‌سنجد و اگر کشوری بخواهد توسعه یافته شود حتما باید از همان مسیر مشخص شده عبور کند. 

وی با بیان اینکه در دیگر عرصه نیز وضعیت به همین شیوه است، تصریح کرد: این کشورها در عرصه هنر و رسانه نیز استانداردهایی را تعریف کرده‌اند و اگر فیلمی این ملاک‌ها و استانداردها را داشته باشد مورد پذیرش قرار می‌گیرد. 

دستغیب با اشاره به جلسات شورای پروانه فیلم در مجلس بیان کرد: بسیاری از فیلم‌های ارسالی به مجلس بر مبنای همان استانداردها ساخته شده و حتی گاه مفاهیم و محتوا نیز همان مفاهیم القایی است. 

نماینده مردم شیراز در مجلس با اشاره به جشنواره فیلم عمار اظهار داشت: این جشنواره‌های مردمی ابتکاری در زمینه فیلم‌سازی و در واقع راه میانبری برای استفاده از ابزار سینما برای بیان مفاهیم انقلابی و بومی بود. 

وی با بیان اینکه در راه‌های میانبر نیاز به رعایت الزامات سینمای دنیا نیست، گفت: جشنواره مردمی عمار با ساختارشکنی خود تلاش کرده تسلط و هژمونی رایج بر سینما را بشکند و خود را از سلطه این جریان مرسوم سینمایی درآورد. 

دستغیب با بیان اینکه در سینمای امروز نوعی همسان‌سازی وجود دارد، افزود: این همسان‌سازی که در تولیدات داخلی نیز دیده می‌شود سبب شده که تفاوت چندانی در فیلم‌ها دیده نشود و گاه چند فیلم با محتوای یکسان تولید شود. 

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان کرد: جشنواره فیلم عمار این همسان‌سازی را کنار زده و با یک حرکت جهادی به تکثرگرایی روی آورده است و در واقع می‌توان جشنواره عمار را گشودن یک راه جدید برای شکستن سینمای مرسوم دانست. 

وی با بیان اینکه نگاه جشنواره عمار یک نگاه دلسوزانه است، تصریح کرد: ایجاز و مختصرگویی از دیگر ویژگی‌های جشنواره عمار است تنها به این دلیل که به دنبال گرفتن استانداردهای خاص نیست. 

دستغیب با بیان اینکه جشنواره عمار از بطالت و گذران وقت جلوگیری می‌کند، بیان کرد: جشنواره عمار نیازهای واقعی جامعه را می‌بیند و کاملا متناسب با فضای بومی است. 

نماینده مردم شیراز در مجلس با اشاره به اهمیت نقد اظهار داشت: نقد منصفانه با سیاه‌نمایی متفاوت است ولی متاسفانه در برخی فیلم‌ها به شدت سیاه‌نمایی می‌شود و این جفای بزرگی در حق کشور و نظام است. 

وی با بیان اینکه برخی از این فیلم‌ها برای ورود به جشنواره فجر تلاش می‌کنند، گفت: حضور این دسته از فیلم‌ها در جشنواره فجر سبب شده که جشنواره فیلم فجر به یک جشنواره بی‌مسما تبدیل شود و جشنواره عمار می‌تواند جایگزینی برای جشنواره فیلم فجر باشد. 

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه باید نقد از درون نیز در عرصه فیلم و سینما وجود داشته باشد، افزود: نقد از درون سبب تحقق آزادگی و حریت و حفظ ارزش‌ها می‌شود. 

نماینده مردم شیراز فارغ‌البال بودن از جریانات سیاسی را ویژگی دیگر جشنواره فیلم عمار دانست و خاطرنشان کرد: جشنواره فیلم عمار متعلق به جریان انقلاب است و باید در عمل هم همین مسیر نیز ادامه یابد و این ویژگی مثبت را حفظ کرد.

خروجی های جشنواره فیلم عمار در شبکه های استانی پخش شود

نادر طالب‌زاده نیز در این مراسم اظهار داشت: بخشی از موضوع جشنواره عمار عرصه‌های بین‌المللی است و این جشنواره در حال حاضر ظرفیت ورود به عرصه بین‌المللی را دارد. 

وی با اشاره به انقلاب اسلامی ایران با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک مسیر و حیات جدید در عرصه جهانی بود، گفت: انقلاب اسلامی ایران همه کشورهای نظام سلطه را به چالش کشید به گونه‌ای که تا مدتها ایران را محور شرارت و تروریست‌پرور می‌خواندند. 

طالب‌زاده افزود: امروز همان شرارتی که نظام سلطه پرورده بود دامنگیر خودشان شده است، به گونه‌ای که کسی نمی‌تواند مقابل آن بایستد و همین مسئله سبب بیداری بسیاری از افراد در غرب شده است. 

مجری برنامه راز خاطرنشان کرد: امروز بیدارشدگان در غرب اجازه صحبت و اعتراض ندارند اما همین افراد در ایران به راحتی به بیان حقایق می‌پردازند و جشنواره فیلم عمار در بعد بین‌المللی می‌تواند از ظرفیت این افراد استفاده کند. 

وی با اشاره به فیلم‌های ساخته شده در هالیوود تصریح کرد: فیلم‌های هالیوودی تاریک است حتی فیلم‌هایی که درباره پیامبرانی چون نوح و موسی ساخته شده چهره‌ای تاریک، بی‌ایمان و مایوس را از انبیا ترسیم می‌کند بنابراین این سینما که در عرصه بین‌المللی نیز پذیرفته شده است نیاز به حیات جدید دارد. 

طالب‌زاده بیان کرد: همان‌گونه که انقلاب اسلامی نظام‌های سیاسی را به چالش کشید جشنواره فیلم عمار و حرکت‌های رسانه‌ای این چنینی نیز می‌تواند سینمای جهان را به چالش بکشاند. 

منتقد سینما با بیان اینکه آموزش به ویژه در عرصه هنر متعهدانه و انقلابی بسیار مهم است، اظهار داشت: سیستم‌های گذشته کفایت نمی‌کند باید به دنبال ایجاد راه جدید بود بنابراین آموزش امری مهم و جدی است. 

وی با اشاره به ظرفیت مهم شبکه‌های استانی بیان کرد: شبکه‌های استانی در هر استان به مثابه رسانه ملی برای کشور است یعنی به همان اندازه می‌تواند تاثیرگذار باشد بنابراین شبکه‌های استانی باید از ظرفیت و استعداد جوانان متعهد استفاده کنند. 

طالب‌زاده افزود: شبکه‌های استانی می‌توانند با پخش مستندها و فیلم‌های عمار که توسط جوانان انقلابی ساخته شده از آنان حمایت و از این ظرفیت برای عمل به رسالت خود استفاده کنند. 

وی با بیان اینکه تمامی زیرساخت‌ها و امکانات در شبکه‌های استانی فراهم است، خاطرنشان کرد: کارهای خوبی در شبکه‌های استانی در حال انجام است اما در حد جمهوری اسلامی ایران نیست بنابراین باید خروجی‌های جشنواره فیلم عمار در شبکه‌های استانی پخش شود. 

طالب‌زاده دلیل شکل‌گیری جشنواره فیلم عمار را کمبود در جشنواره فیلم فجر دانست و تصریح کرد: این جشنواره ابتکاری که توسط صالحین شکل گرفت و برگزار شد بر مبنای صحبت‌های امام خمینی(ره) و خواسته‌های مقام معظم رهبری بود. 

گفتنی است،  ۶۳ اثر از استان فارس ساخته شده که ۲۳ اثر به جشنواره فیلم عمار فرستاده و ۱۴ اثر برگزیده جشنواره شده بود.
نظرات بینندگان