آیت الله حائری:
امام فعل و قول را رد یا تأیید میکرد نه شخصیت را/ واکنش امام به ۲ نامه متضاد درباره دکتر شریعتی
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: امام فعل و قول را رد میکرد اما نه شخصیتی را به راحتی قبول میکرد و نه به راحتی رد میکرد.
به گزارش شیرازه به نقل از جهان نیوز، آیتا.. حائری شیرازی در جلسه بزرگداشت ایام ارتحال نبی مکرم اسلام گفت:
نقد اشتباهات افراد آزاد است، سخن کسی را، عمل کسی را میخواهید نقد کنید
اشکال ندارد اما شخص را احتیاط کنید. گاهی افراد را به عرش میرسانند گاهی
هم ساقط میکنند. البته ممکن است بعضی خودشان با خودشان چنین رفتار کنند
این بحث دیگری است. اگر کسی در همراهی امام و امت درجا زد، زیر پای ملت له
میشود؛ این افراد خودشان مقصرند اما کسانی که با انقلاب همراهند نباید
شخصیتشان آسیب ببیند.
نماینده حضرت امام خمینی (ره) در استان فارس گفت: امام فعل و قول را رد میکرد اما نه شخصیتی را به راحتی قبول میکرد و نه به راحتی رد میکرد. در مورد دکتر شریعتی نامهای خدمت امام نوشتند که فلانی از قول شما شریعتی را رد میکند، امام جواب داد من رد نکردم! قبل از آن نامهای نوشتند که میگویند دکتر شریعتی را تأیید میکنید. امام جواب داد: من تأیید نکردم! امام نه رد کرد نه تأیید کرد. چون اشخاص و نیات غیر از گفتار و افعال است. علما بسیاری حرفهای دیگر را حتی اقوال شیخ طوسی را رد میکنند اما شخصش حساب دیگری دارد و چنین رسمی نبوده و کار خوبی نیست.
وی افزود: در مبارزه، انگزدن یک سیاست است ولی اگر انسان در برابر انگ منفعل شود مشکل دارد و چنین فردی عمیق نیست و سطحی است.
امام جمعه سابق شیراز افزود: ما در مقابل استهزا آسیبپذیر هستیم و این عیب خود را باید برطرف کنیم. وقتی چیزی را در نظر ما سبک میکنند آنچیز را سبک میشماریم. اشخاص را و افکار را در نظر ما سبک میکنند و ما هم آنها را سبک میشماریم و این اشکال را باید برطرف کنیم.
وی با اشاره به شرایط تلخ و مفاسد دوران پهلوی و ضرورت بیان آنها گفت: عفتهای جاهلانه باعث شده اکثریت مردم از آنچه در زمان طاغوت گذشته بیخبر بمانند.
وی افزود: در بیان مفاسد رژیم طاغوت جای حیا کردن نیست اینجا لاحیاً فیالدّین است.
آیت الله حائری با اشاره به استقامت یهودیها در برابر استهزای تعطیلی روز شنبه افزود: برعکس یهودیها، مسیحیان در برابر استهزای مارکسیستها منفعل شدند و موجب سستشدن مسیحیت شد.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: شکر دستاوردهای نظام که بدست آمده و خطراتی که پشتسر گذاشته شد بیان این دستاوردهاست و در برابر خردهگیران نباید عقبنشینی کرد.
وی تأکید کرد: نباید در برابر دستانداختن مخالفین کوتاه بیاییم یا وقتی شخصیتی مثل آقای مصباح را چنین برخوردی میکنند نباید کوتاه آمد. آقای مصباح بدلیل چنین برخوردهایی نباید در ذهن کوچک شود. ایشان شخصیت ارزشمندی است و مثل آقای مطهری است.
آیتا.. حائری شیرازی افزود: اینکه کسی جواب استهزاها را نمیدهد عیب است. اگر رسانهای مانند کیهان نباشد هر چند گاهی تندیهایی دارد، معلوم نیست آنها چه آتشی بپا خواهند کرد.
آیتا.. حائری شیرازی در بخش ابتدایی سخنان خود یکی از راههای شناخت جایگاه و نقش پیامبر اسلام را بدست آوردن خروجی کار ایشان دانست و اینکه ابتدا ورودی به این مجموعه را بدست آوریم و سپس تربیتشدههای پیامبر (ص) را بشناسیم.
وی افزود: افراد مختلفی با نیات مختلفی خدمت ایشان رسیدند و اینگونه نبود که همه بطور خالص به پیامبر (ص) نزدیک شوند بعضی مقاصد دیگری داشتند. آنهایی هم که خالص و صادق بودند استعدادشان مساوی نبود برخی کمظرفیت بودند. لذا برای خروجی کار آن حضرت باید افراد با ظرفیت و خالص را در نظر گرفت.
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه گفت: نکته مهم دیگر این است که بفهمیم پیامبر از این افراد که جزو امکانات او بودند چگونه بهرهبرداری کرد و چه جامعهای را بدست او سپرده بودند و چگونه تحویل بعدیها داد.
آیتا.. حائری شیرازی سپس برای تبیین شرایط جامعه قبل از بعثت پیامبر (ص) به تحلیل بخشهایی از معلقات سبع پرداخت.
نماینده حضرت امام خمینی (ره) در استان فارس گفت: امام فعل و قول را رد میکرد اما نه شخصیتی را به راحتی قبول میکرد و نه به راحتی رد میکرد. در مورد دکتر شریعتی نامهای خدمت امام نوشتند که فلانی از قول شما شریعتی را رد میکند، امام جواب داد من رد نکردم! قبل از آن نامهای نوشتند که میگویند دکتر شریعتی را تأیید میکنید. امام جواب داد: من تأیید نکردم! امام نه رد کرد نه تأیید کرد. چون اشخاص و نیات غیر از گفتار و افعال است. علما بسیاری حرفهای دیگر را حتی اقوال شیخ طوسی را رد میکنند اما شخصش حساب دیگری دارد و چنین رسمی نبوده و کار خوبی نیست.
وی افزود: در مبارزه، انگزدن یک سیاست است ولی اگر انسان در برابر انگ منفعل شود مشکل دارد و چنین فردی عمیق نیست و سطحی است.
امام جمعه سابق شیراز افزود: ما در مقابل استهزا آسیبپذیر هستیم و این عیب خود را باید برطرف کنیم. وقتی چیزی را در نظر ما سبک میکنند آنچیز را سبک میشماریم. اشخاص را و افکار را در نظر ما سبک میکنند و ما هم آنها را سبک میشماریم و این اشکال را باید برطرف کنیم.
وی با اشاره به شرایط تلخ و مفاسد دوران پهلوی و ضرورت بیان آنها گفت: عفتهای جاهلانه باعث شده اکثریت مردم از آنچه در زمان طاغوت گذشته بیخبر بمانند.
وی افزود: در بیان مفاسد رژیم طاغوت جای حیا کردن نیست اینجا لاحیاً فیالدّین است.
آیت الله حائری با اشاره به استقامت یهودیها در برابر استهزای تعطیلی روز شنبه افزود: برعکس یهودیها، مسیحیان در برابر استهزای مارکسیستها منفعل شدند و موجب سستشدن مسیحیت شد.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: شکر دستاوردهای نظام که بدست آمده و خطراتی که پشتسر گذاشته شد بیان این دستاوردهاست و در برابر خردهگیران نباید عقبنشینی کرد.
وی تأکید کرد: نباید در برابر دستانداختن مخالفین کوتاه بیاییم یا وقتی شخصیتی مثل آقای مصباح را چنین برخوردی میکنند نباید کوتاه آمد. آقای مصباح بدلیل چنین برخوردهایی نباید در ذهن کوچک شود. ایشان شخصیت ارزشمندی است و مثل آقای مطهری است.
آیتا.. حائری شیرازی افزود: اینکه کسی جواب استهزاها را نمیدهد عیب است. اگر رسانهای مانند کیهان نباشد هر چند گاهی تندیهایی دارد، معلوم نیست آنها چه آتشی بپا خواهند کرد.
آیتا.. حائری شیرازی در بخش ابتدایی سخنان خود یکی از راههای شناخت جایگاه و نقش پیامبر اسلام را بدست آوردن خروجی کار ایشان دانست و اینکه ابتدا ورودی به این مجموعه را بدست آوریم و سپس تربیتشدههای پیامبر (ص) را بشناسیم.
وی افزود: افراد مختلفی با نیات مختلفی خدمت ایشان رسیدند و اینگونه نبود که همه بطور خالص به پیامبر (ص) نزدیک شوند بعضی مقاصد دیگری داشتند. آنهایی هم که خالص و صادق بودند استعدادشان مساوی نبود برخی کمظرفیت بودند. لذا برای خروجی کار آن حضرت باید افراد با ظرفیت و خالص را در نظر گرفت.
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه گفت: نکته مهم دیگر این است که بفهمیم پیامبر از این افراد که جزو امکانات او بودند چگونه بهرهبرداری کرد و چه جامعهای را بدست او سپرده بودند و چگونه تحویل بعدیها داد.
آیتا.. حائری شیرازی سپس برای تبیین شرایط جامعه قبل از بعثت پیامبر (ص) به تحلیل بخشهایی از معلقات سبع پرداخت.
نظرات بینندگان