فارس رتبه نخست سوانح ترافیکی کشور را دارد/ مرگ ۴۹۰ نفر در سال ۹۵
مسئول واحد غیرواگیردانشگاه علوم پزشکی شیراز از تلاشهای این دانشگاه در راستای گرد هم آوردن سازمانهای مرتبط با سوانح ترافیکی، برای کاهش آمار ناشی از این سوانح خبر داد.
نبویزاده گفت: یکی از مسایل مهمی که در بحث مرگ و میر وجود دارد، اولویت و ترتیب بیماریهایی است که سبب این عارضه میشود؛ سوانح و حوادث ترافیکی، در کنار بیماریهای قلبی عروقی و سرطانها، از عمده ترین دلایل مرگ و میر در کشور محسوب میشوند و همین امر لزوم چارهاندیشی در مورد پیشگیری از بروز این عوامل را ضروری میسازد.
وی با بیان اینکه سیستم سلامت به طور مستقیم و غیرمستقیم آسیبهایی که از سوانح ترافیکی ایجاد میشود را به دوش می کشد خاطرنشان کرد: مصدومان حوادث ترافیکی که در بیمارستانها بستری میشوند، تختهای بیمارستان را اشغال میکنند و بعد از آن هم دچار عارضههایی مانند آسیبهای مغزی یا فیزیوتراپی میشوند، بنابراین سلامت جامعه به بحث سالم بودن افراد بازمیگردد.
نبویزاده افزود: دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نسبت به برگزاری نشستهایی برای کاهش مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی، احساس مسئولیت کرده و با چارهاندیشی، به دنبال پیشگیری از این مسئله است.
این عضو هیات علمی دانشگاه، بیان کرد: بر اساس سند 13 مادهای که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تنظیم کرده است و 9 وزیر آن را امضا کردهاند، دانشگاه علوم پزشکی شیراز محوریت این موضوع را بر عهده گرفته و در این سند مقرر شده است که بحث سوانح و حوادث ترافیکی را با کمک سایر سازمانها بررسی کنیم.
مسئول واحد غیرواگیر دانشگاه گفت: تاکنون 20جلسه با حضور سازمانهای مرتبط مانند صدا و سیما، پلیس راهور، نیروی انتظامی و معاونت حمل و نقل شهرداری در این زمینه برگزار شده که در این نشستها مصوباتی داشتیم و کارهای تحقیقاتی بر روی مناطقی از شهر و استان که بیشترین میزان حوادث و مرگ و میر را دارند، انجام شده است.
مسئول واحد غیرواگیر دانشگاه افزود: در این نشست ها، تاکید زیادی بر روی استفاده از کلاه ایمنی انجام شد، همچنین در جلسه شورای سلامت استان، مصوب شد تا ادارات و سازمانها از ورود موتورسواران بدون کلاه ایمنی به محوطههای اداری جلوگیری کنند و تمام کارکنان موتورسوار ادارات و سازمانها به کلاه ایمنی مجهز شوند.
عضو هیات علمی دانشگاه گفت: پیشنهاد دادیم یک ماه مقررات برای موتورسواران استان، شدت یابد که در این مدت ضمن اجرای برنامههای آموزشی برای آنها، تخلفات رانندگی هم از سوی پلیس، بیشتر بررسی شود.
مسئول واحد غیرواگیر دانشگاه، یکی دیگر از برنامههای این کارگروه را شناسایی نقاط حادثه خیز معرفی کرد و گفت: بر این اساس، مقرر شد با پیگیری از سوی استانداری برای هر کدام از این نقاط حادثهخیز، اقدامات لازم انجام شود.
نبویزاده با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی شیراز در زمینه استفاده از دانشجویان به صورت داوطلبانه در زمینههای مختلف مربوط به این موضوع، اعلام آمادگی کرده است، گفت: بر این اساس کارهای آموزشی به صورت بهتر و منسجم تری انجام میشود.
او افزود: همچنین مقرر شده است از مهر 95 سامانهای ایجاد شود تا آمار مصدومان، کشتهها و تصادفات را به صورت ماهانه در اختیار سازمانهای مربوطه قرار دهند تا با پایش این آمار، بتوانیم مسایل مختلف در زمینه سوانح و حوادث ترافیکی را بررسی و مشخص کنیم که در این سامانه، بخش مصدومان در اختیار دانشگاه علوم پزشکی، بخش کشتهها در اختیار پزشکی قانونی و بخش تصادفات در اختیار نیروی انتظامی قرار می گیرد.
نبویزاده با اشاره به اینکه ایران رتبه هفتم میزان مرگ و میر بر اثر تصادفات در دنیا را دارد تاکید کرد: موضوع آموزش مهمترین بحث در این زمینه است؛ روابط عمومیها و صدا و سیما در زمینه آموزش نقش مهم و موثری دارند، از سویی اگر مردم با فرهنگ ترافیک، فرهنگ حمل و نقل و فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی آشنا شوند، میتوانیم آمار سوانح و حوادث ترافیکی کشور را کاهش دهیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: کمیتههایی با محوریت روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی، معاونت فرهنگی شهرداری و صدا و سیما برای اطلاع رسانی بیشتر به مردم ایجاد شده است، همچنین در نظر داریم کمیتههایی برای آموزش در زمینه مسایل ترافیکی در مدارس ایجاد کنیم.
انتهای پیام/