کد خبر: ۱۰۰۶۷۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۷ - ۲۵ آبان ۱۳۹۵

تولید کود کمپوست با استفاده از شاخه های هرس شده درختان/هرس شاخه های اضافی درختان لازم است

کارشناس مکانیزاسیون جهاد کشاورزی بوانات گفت: هرس شاخه های اضافی با استفاده از دستگاه سرشاخه خرد کن و تلفیق بقایای خرد شده درختان با کودهای دامی، کود مورد نیاز باغات در آینده را تأمین می کند.

به گزارش شیرازه ؛به گزارش حرف رسا، هرس سرشاخه های اضافی درختان و باغات انگور شهرستان بوانات یکی از موارد ضروری هر ساله کشاورزان می باشد که وجود این سرشاخه ها در باغات سبب بروز امراض و آفات جهت درختان شده و مزاحمت ایجاد می کند که می توان از دستگاه سرشاخه خردکن مکانیزه جهت جلوگیری از سوزاندن سرشاخه درختان برای بازیافت سرشاخه های حاصل از هرس درختان و تولید کود کمپوست استفاده کرد.

 استفاده از ماشین آلات مکانیزه باغی در شهرستان با توجه به سطح باغات و خشکسالی امری اجتناب ناپذیر می باشد لذا جهت کاهش هزینه های تولید محصول به هر نحو باید اقدام نمود یکی از این دستگاه ها جهت کاهش هزینه ها دستگاه سرشاخه خردکن می باشد که با توجه به نیاز کشاورزی شهرستان بسیار لازم و ضروری است.

محمود دهقانیان کارشناس مکانیزاسیون مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بوانات در خصوص لزوم هرس سرشاخه درختان به خبرنگار ما گفت: وجود سرشاخه های اضافی درختان یکی از مشکلات در باغات و برداشت آنها بوده و بریدن سالیانه این سرشاخه ها ضروری است، برای استفاده صحیح و بهینه از سرشاخه ها و چوبهای باقی مانده از هرس و قطع درختان، کافی است آنها را با وسیله مناسب خرد نموده و سپس از این خرده چوبها برای مصارف مختلف از جمله تولید کود کمپوست و ملچ پاشی در باغات و ... استفاده کرد.

s 7000 300x245

محمود دهقانیان در ادامه اظهار داشت: وجود سرشاخه های خشک و در بعضی مواقع آلوده در باغات، محل خوب و مناسبی برای تکثیر آفات و بیماری های قارچی به شمار می رود که هرس و بریدن این شاخه ها با استفاده از دستگاه سرشاخه خرد کن و تلفیق بقایای خرد شده درختان با کودهای دامی و تبدیل آن ها به کودهای آلی، کود مورد نیاز باغات در آینده را تأمین می کند.

دهقانیان در مورد کارکرد و چگونگی این دستگاهها اضافه کرد: دستگاه سرشاخه خردکن دارای انواع مختلف نوع کششی و قابل راه اندازی توسط انواع تراکتورهای متداول در کشور بوده و از قابلیت مانور بسیار بالایی برخوردار می باشد، از انواع دیگرآن موتور دار وثابت برقی می باشد که دارای تنوع بسیار زیاد از لحاظ قیمت و کارکرد می باشد. سرشاخه خردکن ها مناسب برای خرد کردن چوب ها و سر شاخه ها ی حاصل از قطع درختان خشکیده که اصولا فصل پاییز وزمستان به دست می آید مفید بوده بنابراین شما بعد از هرس درختان دیگر مجبور به سوزاندن یا دپو شاخه ها و سر شاخه ها نخواهید بود ، بلکه چوب ها و سرشاخه های هرس شده را با دستگاه های چوب خرد کن به صورت چیپس در آورده و نیاز کود دهی و محافظ از رطوبت باغ خود را برآورده خواهید کرد.

ind5897ex

کارشناس مکانیزاسیون بوانات تصریح کرد: لذا درهمین راستا جهادکشاورزی جهت ترویج اقدام به پرداخت تسهیلات کم بهره به کشاورزان به منظورخریدتراکتور و ادوات زراعی - باغی نموده است این تسهیلات 5 ساله و با سود 15 درصد از طریق بانکهای کشاورزی قابل پرداخت می باشد لذا متقاضیان جهت کسب اطلاعات بیشتر و بهره مندی ازخرید این تجهیزات به مدیریت جهادکشاورزی بوانات و مراکز تابعه مراجعه نمایند.


نظرات بینندگان