کد خبر: ۱۰۰۸۳۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۹ - ۲۷ آبان ۱۳۹۵

چگونه از شپش سر خلاص شویم؟

هر سال تعداد قابل توجهی از کودکان، به ویژه آنها که به مهدکودک و مدرسه می روند، به شپش سر مبتلا می شوند؛ ابتلا به شپش سر همه‌ گروه های جامعه از ثروتمند تا فقیر، شهری و روستایی و دختر و پسر را مبتلا می کند و نشانگر میزان رعایت نظافت افراد نیست، پس هیچگاه نباید به کودک مبتلا و خانواده‌ او برچسب رعایت نکردن نظافت را زد.

به گزارش شیرازه، مسئول گروه آموزش و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نقش والدین در مهار مشکل شپش سر را بسیار مهم ارزیابی کرد که مسوولیت پیشگیری و درمان صحیح شپش سر کودکان را بر عهده دارند و گفت: آنها باید به صورت مرتب سر کودک خود را از نظر وجود تخم های شپش که به موها چسبیده است، بررسی کنند و با مشاهده آنها، بی درنگ با مشورت پزشک و مراقب سلامت خانواده خود یا مراقب سلامت مدرسه و مهدکودک فرزندشان، درمان صحیح شپش سر را آغاز کنند.

دکتر "محمدرضا کریمی" ادامه داد: در حیطه پیشگیری نیز پدر و مادرها باید به فرزند خود بیاموزند که از وسایل شخصی افراد دیگر اعم از همکلاسی، همبازی، دوست و حتی برادر و خواهر خود استفاده نکنند، این وسایل شامل شانه، برس، گل سر، کش مو، تل و گیره سر و کلیپس، کلاه، مقنعه، روسری، حوله، لباس و مواردی از این قبیل است.

شپش سرچیست؟

او افزود: شپش سر، یک حشره‌ ریز هم اندازه‌ یک دانه کنجد است که بال نداشته و برای زنده ماندن باید بین موهای سر انسان زندگی کرده و همان جا تخم گذاری کرده و از خون پوست سر تغذیه کند.

چه کسانی به شپش سر مبتلا می شوند؟

مسوول گروه آموزش و ارتقای سلامت دانشگاه گفت: همه افراد جامعه می توانند به شپش سر مبتلا شوند، برای ابتلا به شپش سر فرقی بین مرد یا زن، پیر یا جوان، شهری یا روستایی و فقیر یا ثروتمند وجود ندارد.

چگونه به شپش سر مبتلا می شویم؟

دکتر کریمی با بیان اینکه راه اصلی انتقال شپش از یک فرد به دیگری از راه تماس مستقیم موی سر دو نفر یا استفاده مشترک از وسایل فرد دیگر است، به مواردی مانند استفاده از شانه و برس دیگران، استفاده از گل سر، کلیپس یا گیره یا کش مو و تل دیگران و استفاده از مقنعه، روسری، کلاه، تخت خواب، لباس و حوله دیگران اشاره کرد.

او تاکید کرد: شپش قدرت پرواز ندارد؛ بنابراین نمی تواند از روی سر یک فرد به روی سر فرد دیگر بپرد.

نشانه های آلودگی به شپش سر چیست؟

دکتر کریمی مهمترین نشانه ابتلا به شپش سر را دیدن خود شپش و به ویژه دیدن تخم های آن که به موها چسبیده است، عنوان کرد و گفت: به تخم شپش رشک می گویند، رشک ها بسیار ریز بوده و سفید رنگ هستند و با ماده ای چسب مانند به موی سر چسبیده اند و به راحتی از مو جدا نمی شوند، بنابراین نباید آنها را با شوره سر اشتباه گرفت، دیگر نشانه ابتلا به شپش سر، خارش شدید پوست سر به دلیل تغذیه شپش از خون پوست سر است.

برای درمان ابتلا به شپش سر چه کنیم؟

مسوول گروه آموزش و ارتقای سلامت دانشگاه برای درمان شپش، 6 گام معرفی کرد که گام نخست، وحشت نکردن از ابتلا به شپش سر است.

دکتر کریمی ادامه داد: شپش سر سلامتی را به خطر نمی اندازد و بیشتر آزاردهنده است؛ البته گاهی به دلیل خاراندن پوست سر، زرد زخم ایجاد می شود که زرد زخم آسیب هایی برای بدن به همراه دارد، همچنین گام دوم، بررسی تمام اعضای خانواده و اطرافیان و دوستان نزدیک فرد از نظر ابتلا به شپش است و گام سوم نیز شستشوی سر تمامی اعضای خانواده، اطرافیان و دوستان نزدیک فرد مبتلا، با شامپو "پرمترین" یا لوسیون دایمتیکون، به میزان دو بار، به فاصله هفت تا 10روز است.

او گام چهارم در این زمینه را نیز جداسازی تخم های شپش به موها معرفی کرد و افزود: شامپوی پرمترین با اینکه شپش را از بین می برد بر تخم های آن اثر ندارد، بنابراین برای از بین بردن تخم ها بهترین راه جدا کردن آنها با استفاده از شانه‌ با دندانه ریز است؛ برای این کار باید مرتب و به آرامی همه موهای سر، به ویژه موهای پشت سر و پشت گوش را شانه کنیم و شانه کردن موهای سر را هر روز تا زمان استفاده مجدد از شامپو پرمترین یا لوسیون دایمتیکون ادامه دهیم.

دکتر کریمی محلول آب و سرکه را که از ترکیب نصف لیوان آب و نصف لیوان سرکه تهیه می شود، برای ریزش تخم های چسبیده به دندانه های شانه موثر دانست و گفت: همچنین لازم است پس از هر بار استفاده، شانه را 10 دقیقه در آب جوش انداخته و آن را با آب و صابون بشوییم.

گام پنجم، شست شوی تمامی مقنعه و روسری‌ها، ملافه‌ها، روبالشتی‌ها، کلاه و عروسک‌های پارچه ای به مدت 20 دقیقه در آب جوش و سپس شست و شوی آن ها و یا قرار دادن در کیسه پلاستیکی و بستن در کیسه به مدت دو هفته، سپس اتو کردن همه درزها است.

دکتر کریمی اضافه کرد: گام ششم نیز این است که بعد از هفت تا 10 روز، بار دیگر فرد مبتلا، تمام اعضای خانواده، اطرافیان و دوستان نزدیک او، سرخود را با شامپو پرمترین بشویند.

روش صحیح استفاده از شامپو پرمترین

مسوول گروه آموزش و ارتقای سلامت دانشگاه در خصوص روش صحیح استفاده از شامپو پرمترین، گفت: ابتدا باید موها را پس از خیس کردن با آب، به شامپوی پرمترین یا لوسیون دایمتیکون آغشته کنیم، شامپو یا لوسیون باید به پوست سر و ساقه مو برسد، سپس به آرامی و برای مدت 10 دقیقه پوست سر و موها را با کف شامپو پرمترین ماساژ داده و در آخر سر و موها را با آب می شوییم، شانه کردن موها با شانه دندانه ریز حین استفاده از شامپو پرمترین یا لوسیون دایمتیکون، توصیه می شود.

آیا روش های عامیانه برای درمان شپش سر مؤثر است؟

دکتر کریمی تاکید کرد: استفاده از حشره کش، نفت، بنزین، گازوئیل، روغن موتور و سس مایونز در درمان شپش هیچ اثری ندارد و فقط به فرد آسیب جدی می زند، کوتاه کردن مو در درمان شپش سر لازم نیست و خارج کردن فرد مبتلا از مدرسه نیز به هیچ وجه توصیه نمی شود.

آیا امکان ابتلای مجدد به شپش سر وجود دارد؟

او یادآور شد: همیشه ممکن است دوباره به شپش سر مبتلا شویم، چرا که بر خلاف برخی بیماری ها، ابتلا به شپش سر در فرد ایمنی ایجاد نمی کند.

پایان خبر

بيشتر بدانيم: مصرف برخی از داروها همراه با مواد غذایی ممنوع است

شايد براي شما هم پيش آمده باشد كه دارويي را با آب ميوه، چاي يا شير بخوريد، اما نتايج بررسي هاي بسياري نشان داده است، كه مصرف برخي داروها همراه با مواد غذايي، مي تواند باعث كاهش اثر دارو يا تشديد آسیب های ناشی از آن شود.

به گزارش "وب دا" در شیراز، كارشناس تغذيه بيمارستان مادر و كودک شوشتري، گفت: مصرف آب گريپ فروت با بسياري از داروها ممنوع است، زیرا گريپ فروت حاوي تركيب هايی است كه ميزان جذب برخي داروها از جمله داروهاي كاهنده چربی خون را در دستگاه گوارش بالا مي برد.

"سارا دستگير"، افزود: مصرف داروهايی مثل "سيمواستاتين" با آب گريپ فروت، مي تواند باعث افزايش غلظت خوني آن تا پانزده برابر و مشكلات عضلاني شود و همچنین مصرف داروهاي درمانگر سوزش سر دل مثل داروي "سيزاپرايد" هم، با اين آب ميوه ممنوع است، زيرا مي تواند باعث افزايش ضربان قلب شود، بنابراین بهتر است تا دو ساعت قبل از مصرف اين داروها، آب گريپ فروت ننوشيد و در صورتي كه پزشک داروها را تجويز كرد، روزانه، بيش از 250 سي سي از اين آب ميوه، ننوشيد.

او در خصوص كافئين موجود در قهوه، چاي يا نوشيدني هاي كولادار، بیان کرد: یان مواد ميزان جذب استامينوفن را افزايش مي دهد و دوز بالاي اين تركيب، باعث آسيب هاي كبدي مي شود؛ همچنین مصرف برخي داروها با نوشيدني هاي كافئين دار، مي تواند نشانه هایی مانند لرزش، تعريق و لكنت در فرد ايجاد كند.

كارشناس تغذيه بيمارستان مادر و كودک شوشتري، توصیه کرد: هرگز نبايد داروهاي ضدآسم، مثل "تئوفيلين" را با نوشيدني هاي حاوي كافئين مصرف کرد، بنابراین اگر دارو مصرف مي كنيد، خوردن چاي، قهوه و نوشيدني هاي كولادار را به يک فنجان تا يک ليوان در روز كاهش دهيد و بين ساعت هاي مصرف دارو و اين نوشيدني ها، فاصله اي طولاني در نظر بگيريد.

او از ناسازگاری داروهاي ضدافسردگي با انواع پنيرها، خبر داد و افزود: برخي از پنيرها از جمله موزارلا، حاوي تركيبي شيميايي به نام "تيرامين" هستند و مصرف زياد تيرامين با داروهاي ضدافسردگي يا آنتي بيوتيک هايي مثل "لينزوليد" كه هنگام ابتلا به عفونت هاي شديد ريوي و پوستي تجويز مي شوند، مي تواند باعث افزايش شديد فشارخون شود، پس اگر تحت درمان با داروهاي ضدافسردگي يا آنتي بيوتيک هستيد، مصرف پنير را كاهش دهيد و فراموش نكنيد سس سويا و ماءالشعير هم، سرشار از تيرامين هستند.

برچسب ها: شپش سر
نظرات بینندگان