راهاندازی نخستین پیست حرفهای دوچرخه کشور تا پایان سال در شیراز/ سه ماه اول استفاده شهروندان از دوچرخه رایگان است
به گزارش شیرازه، مجتبی زوربخش سهشنبه 21 بهمن در یک کنفرانس خبری بیان کرد: جلساتی با شهردار منطقه چهار و هیئت دوچرخه سواری برگزار و طی آن تمام ساز و کارهای احداث یک پیست حرفهای دوچرخه سواری بررسی شده و در حال تلاشیم که تا قبل از ایام نوروز 98پیست راهاندازی شود.
وی همچنین با اشاره به سهم یک درصدی کلانشهر شیراز در استفاده از دوچرخه در سیستم حمل و نقل عمومی، خاطرنشان کرد: در حالی سهم شیراز یک درصد است که در تکلیف شهرداری کلانشهرها، استفاده 6 درصدی در سبد سفرهای درون شهری از دوچرخه پیشبینی شده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با بیان اینکه طی تحقیقات به عمل آمده حاصل از بازنگری طرح جامع حمل و نقل و ترافیک توسط دانشگاه شیراز، راهاندازی پیست دوچرخه سواری به طول 22 کیلومتر در فاز یک نقاط پرتردد و عموما دارای ایستگاه مترو در دستور کار قرار گرفت، گفت: فاز نخست پیست دوچرخه سواری به عنوان خطوط مکمل تغذیه رسان مترو از ایستگاه نمازی به سمت ملاصدرا، ملاصدرا به سمت رحمت آباد و قصردشت، قصردشت به سمت باغ عفیفآباد و باغ عفیفآباد به سمت بلوار ستارخان در دو مسیر اجرایی شده است.
وی با بیان اینکه شاخص جمعیت و تراکم مراکز تجاری در فاز اول به عنوان محور مهم در راهاندازی خطوط دوچرخه سواری در دستور کار قرار گرفت، عنوان کرد: ایستگاه مترو نمازی، شهید آوینی، ایستگاه شهید مطهری، ایستگاه شاهد و نهایتا ایستگاه معالیآباد پنج ایستگاهی است که پیست دوچرخه سواری در مجاورت آنها ایجاد شده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز همچنین با اعلام این موضوع که در فاز بعدی بلوار کریمخان زند با محوریت دو ایستگاه مترو امام حسین(ع) و زند در دستور کار قرار خواهد گرفت، گفت: شیراز پتانسیل ایجاد 238 کیلومتر مسیر دوچرخه را دارد که با مطالعات انجام شده در یک مسیر 60 کیلومتری، در حال حاضر 22 کیلومتر آن اجرایی شده و مابقی در دستور کار قرار دارد.
زوربخش با بیان اینکه 18 کیلومتر از مسیر 22 کیلومتری پیست دوچرخه در فاز یک مجهز به چهار کانکس دوچرخه شده است، اظهار کرد: در راستای اشاعه سیاستهای تشویقی و فرهنگ استفاده بیشتر از دوچرخه با نظر مساعد شهردار و اعضای شورای شهر شیراز، مقرر شده که در سه ماه اول دوچرخه رایگان در اختیار شهروندان گذاشته شود.
وی افزود: استفاده از دوچرخه به مدت سه ماه برای شهروندان در دو ساعت اول رایگان و هر نیم ساعت مازاد، 500 تومان از افراد گرفته میشود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز همچنین از تهیه یک نرمافزار هوشمند ویژه استفاده از دوچرخه در مسیرهای پیشبینی شده اشاره و اظهار کرد: این نرمافزار مجهز به اعلام میزان عرضه و تقاضای دوچرخه در مسیرهای مشخص، جیپیاس و مکانیاب دارد و یکی از بهترین نمونههای کشوری است که در آیندهای نزدیک بر روی دوچرخهها نصب خواهد شد.
وی همچنین میرزان اعتبار برآورد شده برای انجام زیرساختهای راهاندازی پیست دوچرخه در فاز یک را بالغ بر شش میلیارد تومان اعلام کرد که تاکنون سه میلیارد تومان هزینه شده است.
به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز، مسیرهای پیشبینی شده دوچرخه سواری در فاز یک دارای بیمه سرنشین و راکب شده است.
زوربخش یادآور شد: در منطقه هشت شیراز که بافت تاریخی در آن مستقر شده نیز با همکاری یک سرمایهگذار کانکسهای دوچرخه پیش بینی شده و دسترسی به مراکز تاریخی و سیاحتی با دوچرخه در حال بررسی و اجرا قرار دارد.
وی مسیرهای پیشبینی شده راهاندازی پیست دوچرخه در فاز دو را نیز اعلام و اضافه کرد: آرامگاه سعدی به باغ دلگشا، باغ دلگشا به چهارراه حافظیه و باغ جهاننما، چهار راه حافظیه به میدان اطلسی و میدان اطلسی به بلوار کریمخان زند از مسیرهای تعریف شده فاز دو است که به زودی در دستور کار قرار خواهند گرفت.
سیر نزولی سهم استفاده از دوچرخه در سیستم حمل ونقل عمومی شیراز
رئیس مرکز مطالعات حمل و نقل و ترافیک دانشگاه شیراز نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه سهم استفاده از دوچرخه در سیستم حمل و نقل عمومی شیراز در سال 69 بین 8 تا 9 درصد بوده که در سال 78 به 3 درصد و امروز به 1 درصد تقلیل یافته است، چرایی سیر نزولی استفاده از دوچرخه در شیراز را افزایش تولید خودرو و استفاده از خودر با مالکیت شخصی ذکر و خاطرنشان کرد:
قاسم حبیبآگهی با بیان اینکه استفاده از دوچرخه، موجب کاهش آلودگی هوا و سلامت شهروندان خواهد شد، گفت: بابت انجام مطالعه از شورای شهر و شهرداری شیراز پول مازاد بر قرارداد درخواست نشده و تا یک ماه آینده مطالعات در این باره به اتمام میرسد.