کد خبر: ۱۶۳۶۹۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۵ - ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳

دوئل انتخاباتی شیراز در راند دوم

استان فارس آماده برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه شیراز زرقان و حوزه مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد و رقابت میان ۶ نامزد باقی مانده است و همه چیز مهیای رقابت بین نامزدهای دو حوزه انتخابیه مجلس در فارس است.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی همچون سایر انتخابات مهم و سرنوشت ساز است و هر چه مشارکت مردم در این زمینه بیشتر و بهتر باشد کشور از جهات مختلف به ویژه در پیش چشم دولت‌ها و ملت‌های جهان مقتدر و مستحکم‌تر جلوه داده می‌شود و تصمیمات بین‌المللی‌مان با قوت و با قدرت فزاینده‌تر انجام یا پیگیری می‌شود. 

در واقع مشارکت بالای مردم در انتخابات به نوعی پشتوانه و عرض اندام کردن نظام ما در برابر دولت‌ها و قدرت‌های جهان است. هر حاکمیت یا دولتی بدون پشتوانه مردمی دوام نیاورده و رو به نابودی و اضمحلال خواهد رفت.

در حوزه انتخابیه شیراز و زرقان نیز در دور اول روح‌الله نجابت با ۷۸ هزار ۳۵۱ رأی و جعفر قادری با ۵۹ هزار و ۶۲ رأی بیشترین رأی را به دست آوردند و توانستند حدنصاب لازم یعنی یک پنجم کل آرا را به دست آورده و مستقیماً وارد مجلس دوازدهم شوند که جعفر قادری سابقه حضور در مجلس در ادوار هشتم و نهم و یازدهم را در کارنامه خود دارد و روح‌الله نجابت نیز در دور یازدهم نماینده مردم شیراز و زرقان بود.

رقابت در حوزه انتخابیه شیراز و زرقان بین علیرضا پاک‌فطرت با ۵۶ هزار و ۳۲۹ رأی، ابراهیم عزیزی با ۵۲ هزار و ۷۷۳ رأی، سید اسماعیل حسینی با ۴۹ هزار و ۱۱ رأی و رحمت‌الله مرزوقی با ۴۷ هزار و ۳۴۱ رأی به‌ دور دوم کشید.

مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی حوزه انتخابیه شیراز و زرقان - مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان این هفته ۲۱ اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود. قوه مقننه بر اساس اصل ۵۷ قانون اساسی یکی از سه قوه ساختار سیاسی جمهوری اسلامی ایران است که دو وظیفه قانون‌گذاری و نظارت برای اجرای قوانین را بر عهده دارد. این جایگاه و در رأس امور بودن باعث شده که همواره انتخابات مجلس با مشارکت مطلوب برگزار شود و در روزهای باقی‌مانده تا انتخابات باید بستر مشارکت حداکثری مردم در دور دوم انتخابات هم فراهم شود تا باقی‌مانده کرسی‌های بهارستان با پشتوانه مردمی بیشتری سکان‌داران خود را بشناسند.

مجلس یازدهم در حال اتمام رسالت

مجلس یازدهم با همه فراز و فرودهای خود به آخرین هفته‌های فعالیت این دوره از پارلمان نزدیک می‌شود. آخرین جلسه مجلس یازدهم در دوم خرداد تشکیل و مراسم افتتاحیه مجلس شورای اسلامی در دوره دوازدهم، هفتم خرداد ماه با حضور مسئولان کشوری و لشکری و با پیام مقام معظم رهبری برگزار می‌شود. همه چیز برای دور دوم انتخابات آماده شده است فقط نتیجه مبهم است آن هم باید منتظر مشارکت مردم و اعلام نظر آنان باشیم.

علاوه بر افزایش فعالیت نهادهای برگزار کننده انتخابات، جریانات سیاسی هم فعال‌تر شدند که در واقع با شروع زمان تبلیغات انتخاباتی دور دوم جریان‌های سیاسی فهرست‌های انتخاباتی خود را اعلام کردند، در استان فارس مردم و هواداران نامزدهای انتخاباتی در حوزه انتخابیه شهرستان‌های شیراز و زرقان برای انتخاب دو نفر از بین چهار نفر کاندیدا رقابت دارند.

با نگاه کلی به فعالیت کاندیدا راه یافته به دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در شیراز می‌توان دریافت که آنها به هر نحوی در حال تلاش و رقابت برای جایگاه کرسی مجلس هستند و در این میان برای شناخت بیشتر این کاندیدا به معرفی مختصری از آنها می‌پردازیم.

دوئل انتخاباتی شیراز در راند دوم

ابراهیم عزیزی: 

ابراهیم عزیزی (اصول‌گرا) که دارنده کارشناسی ارشد حقوق است و از حوزه انتخابیه شیراز و زرقان است که به دور دوم انتخابات راه یافت، از جمله سوابق ابراهیم عزیزی می‌توان به فرماندار شیراز، استاندار هرمزگان و فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شیراز اشاره کرد.

به اعتقاد برخی از شهروندان وی که با هزینه بسیار بالایی در دوازدهمین دوره از مجلس شورای اسلامی وارد شد در مجلس یازدهم بنا به پتانسیلی که داشت از آن استفاده نکرد و در برخی موارد نتوانست آورده‌ای برای حوزه استحفاضیه خود داشته باشد.

ابراهیم عزیزی برای دستیابی دوباره کرسی مجلس به عضویت شبکه یاران انقلاب اسلامی (شریان) و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در فارس (شانا) در آمد. 

دوئل انتخاباتی شیراز در راند دوم

علیرضا پاک‌فطرت: 

علیرضا پاک‌فطرت (اصول‌گرا) دیگر نامزد انتخابات مجلس دوازدهم در حوزه انتخابیه شیراز و زرقان است که در این دوره با کسب ۵۶ هزار و ۳۲۹ رأی به مرحله دوم این انتخابات راه یافت.

شهردار گذشته شیراز و نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم از جمله سوابق پاک‌فطرت است که برای دستیابی دوباره کرسی مجلس به عضویت (جبهه صبح) در آمد.

چندی پیش پاک‌فطرت در واکنش به سؤال خبرنگاری در شیراز مبنی بر اعلام رأی خود در کمیسیون تحقیق به پرونده تاجگردون گفت: رأی من ربطی به شما ندارد، همین را بنویس.

دوئل انتخاباتی شیراز در راند دوم

سید اسماعیل حسینی

سید اسماعیل حسینی (اصول‌گرا)  نامزد انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه شیراز و زرقان است که با ۴۹ هزار و ۱۱ رأی به دور دوم این انتخابات راه یافت.

از جمله سوابق وی می‌توان به عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه شیراز، معاون پژوهشی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه شیراز، عضو شورای پژوهشی دانشگاه شیراز و مؤسس و رئیس مرکز نوآوری و تخصصی علوم مهندسی دانشگاه شیراز اشاره کرد.

وی برای شهروندان چهره‌ای ناشناخته دارد و باید منتظر ماند که آیا حسینی می‌تواند رأی اعتماد مردم را جلب کند یا خیر؟ که برای دستیابی کرسی مجلس به عضویت شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در فارس (شانا) در آمد.

دوئل انتخاباتی شیراز در راند دوم

رحمت‌الله مرزوقی

رحمت‌الله مرزوقی (اصول‌گرا)، دیگر نامزد انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه شیراز و زرقان است که بیشتر وی را یک چهره علمی می‌شناسند.

مرزوقی استاد تمام دانشگاه و عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز و هیأت تحریریه در دو فصلنامه علوم تربیتی از دیدگاه اسلام و هیأت تحریریه در مجله رویکردهای نوین آموزشی بوده و دارای ۳۹ مقاله کنفرانسی و ۸۵ مقاله ژورنالی در مجلات داخل کشور است و طی ۲۱ سال با ۱۱ پژوهشگر مختلف همکاری مستقیم علمی داشته که بیشترین همکاری وی با یحیی صفری در انتشار پنج مقاله علمی بوده است. 

مقالات منتشر شده وی بیشتر در موضوعات برنامه درسی، آموزش عالی، دوره ابتدایی و تعلیم و تربیت تهیه شده است توانست به دور دوم انتخابات مجلس در این حوزه انتخابیه راه یابد.

مرزوقی علاوه بر پایگاه‌های مردمی برای دستیابی کرسی مجلس به عضویت شبکه یاران انقلاب اسلامی (شریان) در فارس در آمد.

 

به گزارش شیرازه، استان فارس با حدود ۵ میلیون نفر جمعیت چهارمین استان پرجمعیت و وسیع کشور است که دارای ۱۵ حوزه انتخابیه بوده و ۱۸ کرسی در مجلس شورای اسلامی دارد که تکلیف ۱۵ کرسی تاکنون مشخص شده و رقابت بر سر سه کرسی باقیمانده در دو حوزه انتخابیه ادامه دارد.

از میان ۳ میلیون و ۷۱۰ هزار و ۸۲۲ نفر واجد رأی‌دادن در استان فارس در دور اول انتخابات در اسفند ۱۴۰۲، یک میلیون و ۵۹۸ هزار و ۹۶۷ نفر در انتخابات دوازدهم شورای اسلامی رأی دادند که چیزی نزدیک به ۴۳ درصد واجدین شرایط رأی‌ دادن در استان فارس بود و در حوزه انتخابیه شیراز و زرقان نیز حدود ۲۶ درصد واجدین شرایط رأی دادند.

گفتنی است کسانی می‌توانند در دور دوم انتخابات مجلس رأی بدهند که قبلاً در همان حوزه انتخابیه رأی داده باشند و یا در دور اول رأی نداده باشند و از این رو کسانی که در دور اول در دیگر شهرستان‌های استان فارس که تکلیف نماینده آنها مشخص شده رأی داده باشند در این دور نمی‌توانند در این دو حوزه رأی بدهند.

انتهای خبر/224224

نظرات بینندگان