کد خبر: ۱۶۴۱۴۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۲ - ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
اخبار فرهنگی؛

زائران خانه خدا امروز حاجی می‌شوند

امروز که به تاریخ عربستان عید قربان است بیش از دو میلیون زائر حج با انجام عمل قربانی و تقصیر حاجی شده و از احرام خارج می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، زائران ایرانی بیت‌الله‌الحرام روز گذشته پس از ورود به صحرای عرفات و انجام برائت از مشرکین، قرائت دعای عرفه و وقوف در این سرزمین راهی مشعرالحرام شده و شب را در این محل بیتوته کردند و امروز پس از اقامه نماز صبح و با نزدیک شدن به طلوع آفتاب حرکت خود را به سمت منا آغاز کردند و هم‌اکنون در کنار هزاران زائر از سرتاسر جهان در سرزمین منا به سر می‌برند.

امروز به تقویم عربستان روز دهم ذی‌الحجه، روز عید قربان است و زائران در سرزمین منا رمی جمرات (سنگ زدن به شیطان)، قربانی کردن و حلق و تقصیر (تراشیدن یا کوتاه کردن موی سر) را انجام می‌دهند و سه روز را در منا خواهند ماند.


زائران خانه خدا امروز حاجی می‌شوند

هم‌اکنون سرزمین عرفات از جمعیت خالی شده و زائران در چادر‌های منا خود را برای انجام رمی جمره بزرگ آماده می‌کنند. پس از رمی جمره بزرگ، برای هر زائر یک قربانی انجام و طی پیامی به زائر اعلام می‌شود که قربانی او انجام شده است.

با دریافت این پیامک زائر حاجی می‌شود و پس از قربانی، حاجی باید حلق کند، یعنی مو‌های سر خود را بتراشد، یا تقصیر کند، یعنی مقداری از مو و ناخن خود را بچیند. با انجام این عمل تمام محرمات احرام بر حاجی حلال می‌شود، بجز حرام بودن زن و مرد بر یکدیگر و استفاده از بوی خوش و حاجی می‌تواند لباس احرام را بیرون آورده و لباس معمولی خود را بپوشد.

پس از انجام اعمال منا (که شامل رمی سه جمره است) حجاج برای ادامه اعمال خود راهی مکه مکرمه می‌شوند. 

انتهای خبر/

 

منبع: ایکنا
برچسب ها: شیراز ، حاجی ، عرفه ، فارس
نظرات بینندگان