کد خبر: ۱۶۴۵۶۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۸ - ۳۰ تير ۱۴۰۳
 کارشناس و فعال فضای مجازی:

توسعه شبکه ملی باعث کاهش خروج دلار

 کارشناس و فعال فضای مجازی به کاهش خروج ارز از کشور اشاره کرد و گفت: به‌واسطه یکی از موارد دیگری که اتفاق خواهد افتاد خروج دلار از کشور کاهش پیدا خواهد کرد.

محسن غفاری در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، گفت: اگر بخواهیم به تحریف شبکه ملی اطلاعات یا اینترنت ملی اشاره کنیم باید بدانیم که در سال ۹۵ و ۹۹ در دو سند مصوب شده، از ‌لایه های زیر ساخت ارتباطی فضای مجازی کشور که بستر شبکه را ایجاد می‌کند خدمات و محتوای داخلی تشکیل می‌شود.

توسعه شبکه ملی باعث کاهش خروج دلار کشور

 

 وی افزود: برای شبکه ملی اطلاعات الزاماتی در نظر گرفته شده است از جمله اینکه این شبکه باید کاملاً مستقل و حفاظت شده باشد و در واقع به اینترنت وابستگی نداشته باشد، شبکه‌ای باشد با امکان عرضه انواع محتواها و خدمات ارتباطی که مردم با آن در ارتباط هستند و اینکه باید این ارتباطات و محتوا کیفیت قابل‌قبولی داشته باشد که این شبکه پایدار باشد و همچنین ارتباط امن و پایدار را بین دستگاه‌ها و مراکز حیاتی کشور برقرار کند.


 کارشناس و فعال فضای مجازی در رابطه ‌با سرعت و کیفیت شبکه ملی اطلاعات بیان کرد: در واقع این شبکه با سرعت بالایی که ارائه می‌دهد باید بتواند تمام محتواهایی که دستگاه‌ها و مردم و نهادها به آن احتیاج دارند را پاسخگو باشد و در واقع اکنون که بحث شبکه عالی ملی اطلاعات که بعضی از افراد به آن اینترنت ملی هم می‌گویند در شورای‌عالی فضای مجازی تعیین شده است که باید در دولت‌ها به سمت آن بروند.

توسعه شبکه ملی باعث کاهش خروج دلار کشور

 غفاری با اشاره به مزایای شبکه ملی اطلاعات یادآور شد: اگر بخواهیم به مزایای این شبکه اشاره کنیم باید به مواردی چون توسعه اقتصاد دانش‌بنیان توجه کرد، در کشور اقتصاد دانش‌بنیان در حال پیشرفت است و جامعه اطلاعاتی خودمحور برای این توسعه نیاز به بستر اطلاعاتی دارند که باید این بستر با پهنای باند بسیار بالا و وسیع با قیمت پایین انتقال داده با کیفیت و سرعت بالا کل اطلاعات را بین این شبکه‌ها منتقل کند.


 کارشناس و فعال فضای مجازی به کاهش خروج ارز از کشور اشاره کرد و گفت: به‌واسطه یکی از موارد دیگری که اتفاق خواهد افتاد خروج دلار از کشور کاهش پیدا خواهد کرد و در واقع ارزبری کمتر خواهد شد و ما باتوجه‌به تحریم‌های سنگینی که در اینترنت شامل حالمان شده است، شبکه ملی اطلاعات می‌تواند این تضمین را به شرکت‌ها مؤسسات و مردم بدهد که باتوجه‌به اینکه شبکه داخلی است و وابسته به اینترنت نیست با این تحریم‌ها مشکلی برای مردم به وجود نمی‌آید و امنیت اطلاعاتشان و دسترسی‌شان باقی می‌ماند و وجود خواهد داشت و اگر این اتفاق بیفتد و شبکه ملی اطلاعات در واقع شکل بگیرد، در نهایت چندبرابر ظرفیت انتقال به وجود خواهد آمد.


 غفاری در تشریح ضرر و زیان این اختلال در اقتصاد دنیا خاطرنشان کرد: زمان مناسبی برای پیش‌بینی این مسئله نیست و برخی اتفاقات به‌مرورزمان خسارات متحمله را بروز می‌دهند؛ اما چیزی که مشخص و عیان شده است این است که بسیاری از پروازها متوقف و قطارها حرکتشان با مشکل مواجه شده است همچنین بانک‌ها و مؤسسات به دلیل تأخیر پیش‌آمده خسارات گزافی به اقتصاد دنیا تحمیل کرده‌اند اما نکته حایز اهمیت عدم اعتماد دولت‌ها و سازمان‌ها به اینترنت و شرکت‌های بزرگ اینترنتی است.


وی افزود: البته که این پیوستگی و نیاز دائم به اینترنت و اطلاعات خطراتی هم دارد، و به‌غیراز ضررهای اقتصادی ضرر به اعتماد حکام و سازمان‌ها و مردم خیلی سخت‌تر است که به‌راحتی جبران نخواهد شد.

توسعه شبکه ملی باعث کاهش خروج دلار کشور


  غفاری در خصوص استقلال ایران در شبکه ملی اطلاعات مطرح کرد: کشور ما از طرف مایکروسافت و کشورهای زیر مجموعه آن تحریم هستیم؛ لذا به ما خدماتی ارائه نمی‌دهند و ما هم به شرکت‌های داخلی رجوع کردیم و تلاش کردیم با زیرساخت‌هایی که آماده کرده‌ایم استقلال بیشتری پیدا کنیم که حفاظت از داده‌ها و استقلال در مدیریت این داده‌ها مهم است و کشورهایی مثل چین ایران روسیه آلمان هند ایران از این خطرات اختلالات جهانی مصون ماندند.

 
 کارشناس و فعال فضای مجازی در توضیح اختلال اینترنت در روز گذشته بیان کرد: ممکن است این اختلال به‌صورت طولانی‌مدت پیش بیاید و کل زیرساخت‌های ما در صورت نداشتن استقلال و عدم حفاظت اینترنت جهانی و فضای ابری می‌تواند تأثیرات ناگوار و غیر قابل جبرانی برای ما رقم بزند.

 
 غفاری ادامه داد: دولت‌ها باید نگاه جدی و ویژه‌ای به بحث شبکه ملی اطلاعات داشته باشند و اما باید از ظرفیت شرکت‌های خصوصی استفاده کرد و نگاه جامعی که به شبکه ملی اطلاعات باید به وجود بیاید، شکل بگیرد.


 وی در پایان با اشاره به‌ ضرورت پای‌کار آمدن بخش خصوصی خاطرنشان کرد: در بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری باید به نحوی فرهنگ‌سازی صورت بگیرد که شبکه ملی اطلاعات باعث محدودیت و جداسازی نخواهد شد و مردم به این اطمینان برسند و شرکت‌های و مؤسسات به این اطمینان برسند اگر شبکه ملی اطلاعات شکل بگیرد به پیشرفت آنها کمک خواهد کرد.

انتهای خبر/224224

برچسب ها: اختلال ، اینترنت ، جهانی
نظرات بینندگان