کد خبر: ۱۶۴۶۹۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۳ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
عضو هیات‌علمی دانشگاه پیام‌نور شیراز: 

شهادت آرزوی رهبران مقاومت است

عضو هیات‌علمی دانشگاه پیام‌نور شیراز گفت: دغدغه‌های هنیه در این راه پر فراز و نشیبی که تاکنون پیموده بود سرانجام او را به آرزویش رساند که شهادت آرزوی رهبران مقاومت است.

روح‌اله رئیسی در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، ضمن عرض تسلیت به ملت قهرمان فلسطین و امت اسلامی و رزمندگان جبهه مقاومت و ملت شریف ایران گفت: اسماعیل هنیه یکی از رهبران برجسته جنبش حماس است که در سال ۱۹۶۲ در شهر غزه متولد شد، او پیشینه‌ای طولانی در فعالیت‌های سیاسی و مبارزات مردمی در فلسطین دارد.
 
 وی افزود: از جمله سوابق و مجاهدت‌های اسماعیل هنیه می توان به عضویت در جنبش اسلامی حماس از دهه ۱۹۸۰ و مشارکت در فعالیت‌های سیاسی و نظامی این جنبش، شرکت در انتفاضه اول فلسطین در دهه ۱۹۸۰ و حضور فعال در تظاهرات و اعتراضات مردمی، بازداشت و زندانی شدن چندین بار به‌خاطر فعالیت‌های سیاسی و مبارزاتی علیه اشغالگری اسرائیل، انتخاب به‌عنوان نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین در سال ۲۰۰۶ پس از پیروزی حماس در انتخابات، رهبری جنبش حماس و مذاکره با گروه‌های سیاسی و حاکمیت‌های منطقه‌ای برای پیشبرد اهداف فلسطینی‌ها اشاره کرد.
 
عضو هیات‌علمی دانشگاه پیام‌نور شیراز بیان کرد: از جمله ابعاد شخصیتی اسماعیل هنیه؛ متعهد به مبارزه با اشغالگری اسرائیل و دفاع از حقوق ملت فلسطین، طرف‌دار راهکار مقاومت مسلحانه در برابر اشغالگری اسرائیل، شخصیتی محبوب و قابل‌اعتماد در میان فلسطینی‌ها، خواستار وحدت میان جریان‌های فلسطینی برای مقابله با اسرائیل، متعهد به ارزش‌های اسلامی و فلسطینی در سیاست‌ورزی بوده است.
 
 رئیسی خاطرنشان کرد: در مورد تلاش‌های اسماعیل هنیه برای ایجاد وحدت میان گروه‌های فلسطینی می‌توان گفت که او تا حد زیادی موفق بوده است، اگرچه چالش‌های زیادی نیز بر سر راه این اقدامات وجود داشته است.
 
 وی مطرح کرد: هنیه به‌عنوان رهبر حماس مرتباً با مسئولان حرکت فتح مذاکره کرده و پیگیر روند آشتی ملی میان این دو جریان اصلی فلسطینی بوده است، هرچند این تلاش‌ها تا به امروز به نتیجه قطعی نرسیده، اما بخشی از گفتگوها و مذاکرات به نتایج مثبتی نیز منجر شده است.
 
 عضو هیات‌علمی دانشگاه پیام‌نور شیراز ادامه داد: در سال ۲۰۱۴ هنیه موفق شد با همکاری محمود عباس، دولت وحدت ملی فلسطین را تشکیل دهد که نماینده همه گروه‌های سیاسی فلسطینی بود، این دولت با هدف ایجاد همبستگی ملی و مقابله با اشغالگری اسرائیل تشکیل شد.

رئیسی گفت: دغدغه‌های هنیه در این راه پر فراز و نشیبی که تاکنون پیموده بود سرانجام او را به آرزویش رساند که شهادت آرزوی رهبران مقاومت است.
 
 وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر هنیه بار دیگر تلاش‌هایی را برای آشتی میان جنبش‌های فلسطینی از جمله حماس و فتح آغاز کرده است، هرچند این تلاش‌ها هنوز به نتیجه قطعی نرسیده، اما نشان از اهمیت این موضوع برای رهبران فلسطینی دارد.

عضو هیات‌علمی دانشگاه پیام‌نور شیراز در پایان اظهار کرد: در مجموع، هنیه به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین چهره‌های سیاسی فلسطین، تلاش‌های قابل‌توجهی را در جهت ایجاد وحدت میان گروه‌های فلسطینی انجام داده است که تا حدودی هم به نتایج مثبتی رسیده است.

انتهای خبر/224224

نظرات بینندگان