کد خبر: ۱۶۴۷۷۴
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۹ - ۱۴ مرداد ۱۴۰۳
غلامرضا سلطانی بیان کرد:

رشد تصاعدی صنعت هسته‌ای در دولت سیزدهم

اقتصاد‌دان با تخصص اقتصادسنجي بیان کرد: دستیابی به توافقی هسته‌ای با قدرت‌های جهانی و کاهش برخی تحریم‌ها از جمله دستاوردهای مهم دولت سیزدهم بود ورشد تصاعدی صنعت هسته‌ای در دولت سیزدهم به وقوع پیوست.

 غلامرضا سلطانی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، بیان کرد: این موضوع که آیا دولت پزشکیان دنباله‌رو دولت روحانی است، نسبتاً پیچیده به نظر می‌رسد و موارد مختلفی را باید در نظر گرفت؛ اما دولت روحانی به دلایل مختلفی از جمله تحریم‌های خارجی و چالش‌های اقتصادی داخلی با انتقادات زیادی روبرو بود، از طرفی، دولت پزشکیان تلاش می‌کند با انتصاب برخی از اعضای کابینه دولت روحانی، ادامه‌دهنده مسیر آن باشد تا ثبات سیاسی و اقتصادی را حفظ کرده و از آشوب و تغییرات شدید اجتناب کند.
 
 وی تأکید کرد: باید توجه داشت که دولت پزشکیان به دنبال ایجاد تحولات و تغییرات خاص خود نیز هست و لزوماً به معنای ادامه کامل راه دولت روحانی نیست، مثلاً ممکن است در حوزه‌های خاصی مانند سیاست خارجی، اقتصاد یا برخی سیاست‌های داخلی تغییراتی را ایجاد کند که در نتیجه، باید منتظر ماند و دید که دولت پزشکیان چه رویکردی را در پیش می‌گیرد.


 اقتصاد‌دان خاطر نشان کرد: مقایسه دو دولت در این موضوع چالش برانگیز است، چرا که هر دو دولت (دولت شهید رئیسی و روحانی) در تعامل با غرب با چالش‌هایی مواجه بوده‌اند.
 
 وی ادامه داد: دولت روحانی تلاش کرد با سیاست‌های سازنده و مدارا، به ویژه با امضای برجام، روابط را بهبود بخشد که این رویکرد تا حدودی موفق بود و باعث شد تا بخشی از تحریم‌ها برداشته شود، اما متأسفانه در نهایت آمریکا از برجام خارج شد و تحریم‌ها مجدداً تشدید شد.
 
 سلطانی افزود: دولت شهید رئیسی با رویکرد استحکام دفاعی و امنیتی و برخورد قاطع با آمریکا، تلاش کرد تا فشار را بر آمریکا افزایش دهد که این رویکرد تا حدودی منجر به عقب‌نشینی برخی از خواسته‌های آمریکا شد.


 اقتصاد‌دان در مجموع هر دو دولت را با چالش‌های خاص خود در تعامل با غرب مواجه دانست و تصریح کرد: موفقیت‌های هر دولت در این زمینه به عوامل مختلفی از جمله شرایط سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی وابسته بود؛ اما رویکرد برجام و سیاست‌های دولت شهید رئیسی در تعامل با غرب دستاوردهای بسیاری برای کشور داشت.
 
 وی خاطر نشان کرد: دستیابی به توافقی هسته‌ای با قدرت‌های جهانی و کاهش برخی تحریم‌ها از جمله دستاوردهای مهم دولت سیزدهم بود ورشد تصاعدی صنعت هسته‌ای در دولت سیزدهم به وقوع پیوست.


 سلطانی از دستاوردهای ویژه دولت شهید ریسی را بهبود روابط ایران با غرب و افزایش مناسبات اقتصادی دانست و بیان کرد: دستیابی به منافع اقتصادی و بهبود شرایط معیشتی و افزایش اعتماد مردم به نظام و عزم‌ ملی برای پیشبرد اهداف با راهبرد سیاست متوازن هوشمند در حوزه سیاست خارجی توانسته بود با کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و دسترسی به منابع مالی مختلف فرصت‌های جدیدی را که در شرایط قبلی وجود نداشت، ایجاد کند.
 
 وی در رابطه با سیاست‌های دولت شهید رئیسی تصریح کرد: مقابله قاطع با خواسته‌های آمریکا و عدم امتیازدهی به غرب همچنین
 بهبود موقعیت ایران در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی که قدرت بازدارندگی دفاعی ایران را ارتقا بخشید.


 سلطانی در پایان افزود: در مجموع، نتایج برجام محدود بود؛ اما برخی از موانع را از سر راه روابط ایران با غرب برداشت که مقابل، سیاست‌های دولت شهید رئیسی توانست موقعیت ایران را در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی تقویت کند و در ارزیابی نهایی باعث ایجاد ثبات و پیوستگی در سیاست خارجی شد.

انتهای خبر/224224

برچسب ها: فارس ، شیراز ، روحانی ، ریسی
نظرات بینندگان