کد خبر: ۱۶۵۱۳۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۱ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۳
کارشناس بهداشت مطرح کرد: 

ضرورت رعایت بهداشت فردی در مدارس

کارشناس بهداشت گفت: با شروع پاییز و اول مهر یکی از بحث‌های عمده در مدارس و بین دانش‌آموزان مسئله وجود شپش‌ها است، که ضروری است والدین، فرزندان  محصل خود را ملزم به رعایت بهداشت فردی درمدارس کنند.

فاطمه رحیمی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، بیان کرد: با شروع پاییز و اول مهر یکی از بحث‌های عمده در مدارس و بین دانش‌آموزان مسئله وجود شپش‌ها است، که ضروری است والدین، فرزندان  محصل خود را ملزم به رعایت بهداشت فردی درمدارس کنند.

وی افزود: شپش‌ها موجودات کوچک و انگلی هستند که معمولاً بر روی پوست سر و بدن انسان‌ها و برخی حیوانات زندگی می‌کنند، آن‌ها می‌توانند باعث خارش و ناراحتی شوند و در برخی موارد ممکن است به عفونت‌های پوستی منجر شوند.

کارشناس بهداشت افزود: انواع شپش به چند دسته تقسیم می‌شود شپش سرکه معمولاً در موهای سر، زندگی می‌کند و از خون انسان تغذیه می‌کند، شپش بدن بیشتر در لباس‌ها و بر روی پوست بدن زندگی می‌کند، شپش عانه که در ناحیه عانه و گاهی اوقات در سایر نواحی موی بدن یافت می‌شود.

رحیمی خاطرنشان کرد: خارش شدید و احساس سوزش یا سوزن‌سوزن‌ شدن و همچنین مشاهده شپش‌ها یا تخم‌های آن‌ها (نیت‌ها) بر روی مو یا لباس که بایستی سریعاً درمان شود.

وی درمان این انگل را فوری و ضروری دانست و تأکید کرد: استفاده از شامپوهای مخصوص ضد شپش همچنین شستشوی لباس‌ها و ملافه‌ها با آب گرم و تمیز کردن مکان‌های مورداستفاده بسیار مثمرثمر است.

کارشناس بهداشت مطرح کرد: در موارد حاد بهتر است به پزشک یا داروساز مراجعه کنید تا درمان مناسب دریافت شود، حفظ بهداشت فردی و شستن منظم موها همچنین استفاده از شامپوهای ضد شپش به طور دوره‌ای می‌تواند مفید باشد، مورد دوم استفاده از لوازم شخصی است که از به اشتراک گذاشتن شانه، برس، کلاه یا دیگر لوازم شخصی خودداری کنید.

رحیمی بررسی منظم موها را برای افرادی که در محیط‌های ناامن هستند ضروری دانست و تصریح کرد: به طور منظم موها و پوست سرخود و اعضای خانواده را بررسی کنید.

وی در ادامه گفت: شستشوی مکرر لباس‌ها و ملحفه‌ها را با آب گرم و مواد شوینده همچنین لباس‌های غیر قابل استفاده را در کیسه‌های پلاستیکی بگذارید و به مدت چند روز دربسته نگه دارید.

کارشناس بهداشت آگاهی در محیط‌های عمومی را نکته قابل‌تأمل برشمرد و یادآور شد: در مکان‌هایی مانند مدارس، استخرها و سالن‌های ورزشی، احتیاط کنید و از تماس نزدیک با دیگران خودداری کنید و به کودکان در مورد خطرات شپش‌ها و اهمیت عدم به اشتراک‌گذاری لوازم شخصی آموزش دهید.

انتهای خبر/224224

نظرات بینندگان