کد خبر: ۱۶۵۱۵۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۶ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۳
کارشناس فضای مجازی مطرح کرد: 

نقش رسانه در قدرت

یکی از عوامل مهم شکل دهنده قدرت رسانه است. رسانه‌ها می‌توانند با انحراف عقاید و یا تحریک در افراط عقاید نقش‌های مهمی ایفا کنند، همان‌گونه که با چشم اندازی به تاریخ سیاسی حکومت‌ها موارد عدیده‌ای در ایفای نقش رسانه‌ها مشاهده می‌شود.

احمد رضا احمدی در گفتگو با خبرنگار واحد اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «شیرازه»، مطرح کرد: عوامل شکل دهنده قدرت در طول تاریخ به ترتیب تأثیر در موج اول خلقت بشر؛ زور در موج دوم  پول و در موج سوم علم بود به این شکل که در موج اول قدرت، حکومتی که نیروی انسانی بیشتر و مهارت تاکتیکی بیشتری نسبت به حریف داشت قدرتمندتر بود، این بدان معنی نیست که در آن زمان رسانه نمی‌توانست هیچ‌گونه نقشی داشته باشد. مطلب این است که تأثیر رسانه‌های آن زمان کمتر بوده و این ضعف در علم به‌کارگیری ازرسانه‌های آن زمان است.

وی ادامه داد: با گذر زمان تأثیر پیام واقعی یا کذب بر روابط بین مردم و حاکمان، و نیز تأثیر پیام در انحراف عقاید و یا تحریک در افراط عقاید، نظر سیاسانی را که سودای استعمارگری داشتند جلب کرد، و بعد از آن که  پول می‌توانست در تشکیل قدرت مؤثر باشد در موج سومی که علم حکمرانی می‌کند، استفاده صحیح از رسانه‌ها و سیاست‌بازی رسانه‌ای نوع فراجدیدی از استعمار را پدیدار کرد.

این کارشناس رسانه‌ای گفت: در این زمان رسانه‌ها با تاکتیک‌های علمی و تأثیرگذار زیر نظر تشکیلات حرفه‌ای و حمایت مستقیم سازمان‌های استعمارگر، دست به اقداماتی می‌زنند که می‌تواند مردم را در برابر حکومت قرار دهد که اگر حاکمان و تأثیرگذاران جامعه، قدرت مدیریت افکار عمومی را نداشته باشند متحمل زیان جبران ناپذیری خواهند شد.

احمدی خاطرنشان کرد: مواردی که تجربه شد،  انحرافات دینی و عقیده‌ای برخی مردم در حکومت‌های مختلف به‌ خصوص حکومت‌های اسلامی در منطقهٔ آسیا می‌تواند مثال خوبی از این قبیل جنگ رسانه‌ای باشد.

این فعال رسانه‌ای یادآور شد: همچنین افراطی‌گری‌های گروه‌های تکفیری مثال دیگری است که روشن کننده بهتر این موضوع است و با نگاهی دقیق متوجه می‌شویم که دشمن با استفاده از جهل جماعت گروه‌هایی را برای تخریب چهره اسلام در اذهان عمومی تربیت کرد و رشد داد  و نیز تلاش کرد برای ایجاد ناامنی در منطقه که این سود چندمنظوره با استفاده صحیح و علمی از تکنیک‌های جنگ شناختی با ابزاری به نام رسانه صورت گرفت.

وی در جواب سؤال خبرنگار در بیان راهی برای حل این مشکل با اشاره‌ای به کلام رهبر کبیر انقلاب تأکید کرد: تبیین، روشنگری و پاسخ به شبهات پیش آمده در اذهان عمومی کارشناسانه‌ترین راه‌حل است تا رفته‌رفته جامعه را به درک درستی از مفهوم جنگ نرم و مقصود استعمارگران برساند.

انتهای خبر/224224

نظرات بینندگان