ارتقای 20 پلهای ایران در شاخص جهانی
مدیر عامل سامانه اعتبارسنجی مشتریان بانکها با اشاره به اهمیت رتبه بندی اعتباری مشتریان گفت: بررسی مجموعه چالش هایی که از سوی تولیدکنندگان برای افزایش و بهبود تولید برشمرده می شود نشان می دهد که دستیابی به منابع مالی خصوصا از طریق نظام بانکی یکی از عمده ترین مشکلات حال حاضر بخش واقعی اقتصاد کشور است. جلیلی تصریح کرد: اگرچه تامین مالی فراگیر یکی از جنبه های با اهمیت تحقق عدالت اقتصادی در جامعه محسوب می شود اما تحقق آن بدون توجه به ملزومات و پیش نیازهای توسعه خدمات مالی، نه تنها دستیابی به هدف را دچار مشکل می نماید، بلکه ممکن است آثار زیانباری مانند گسترش حجم مطالبات معوق بانکها را نیز به دنبال داشته باشد. ایجاد فضای مسئولیت پذیری در حوزه تامین مالی از جمله این پیش نیازها می باشد به این معنی که بنگاههای اقتصادی منابع مالی جذب شده را به موقع به بانکها عودت دهند تا در اختیار سایر بخشهای نیازمند قرار گرفته و فرآیند تامین مالی با توقف مواجه نشود.
محمد جلیلی ادامه داد: رتبه بندی اعتباری مشتریان و گزارشگری اعتباری در چارچوب سامانه های متمرکز جامع و یکپارچه ملی، علاوه بر کمک شایانی که در تسهیل و تسریع دستیابی به منابع بانکی می کند می تواند زمینه توسعه مسئولیت پذیری در فضای تامینن مالی را فراهم کرده و تأثیر بسزایی در ارتقا و بهبود فضای کسب و کار در کشور خواهد داشت.
به گفته وی، این تأثیر علاوه بر جنبه های داخلی در ارتقای جایگاه ایران نیز در رتبه بندی های بین المللی در حوزه اقتصاد نیز مؤثر است چنانکه شاهد بودیم با راه اندازی سامانه اعتبارسنجی در ایران ، جمهوری اسلامی ایران در گزارش سال 2011 میلادی بانک جهانی از جهت شاخص "اخذ اعتبار " در بین 183 کشور با 20 پله صعود نسبت به سال 2010 در رتبه 89 دنیا قرار گرفت.
انتهای پیام/20