تبلیغات مرحله دوم انتخابات مجلس نهم آغاز شد
130 نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات یك هفته مهلت دارند تا برای جلب اعتماد و رای مردم بكوشند.
دومین مرحله انتخابات مجلس نهم روز جمعه 15 اردیبهشت و كمتر از یك ماه مانده به آغاز دوره آتی فعالیت بهارستان برگزار می شود.
این مرحله از انتخابات در 33 حوزه انتخابیه به منظور تعیین تكلیف 65 كرسی باقیمانده برگزار می شود و بنابر اعلام \'مصطفی محمدنجار\'، وزیر كشور، در این راستا حدود 14 هزار و 300 شعبه برای اخذ رای از مردم پیش بینی شده است.
نامزدهای انتخابات در این حوزه های انتخابیه در مرحله اول واجد حد نصاب آرای لازم برای ورود به بهارستان نشدند. در انتخابات 12 اسفند ماه 1390 تعداد 295 نماینده مجلس نهم شناخته شدند.
این حوزه های انتخابیه كه در 18 استان كشور قرار دارند، بار دیگر از امروز تغییر چهره داده و نامزدهای انتخابات با بهره گیری از اقلام تبلیغی مجاز، خود و برنامه هایشان را در معرض افكار عمومی و مردم حوزه های خود قرار می دهند.
با توجه به این كه رقابت در مرحله اول انتخابات بسیار جدی و تنگاتنگ بود و مشاركت بیش از 64 درصدی مردم را در پی داشت، انتظار می رود كه هموطنان در گام دوم نیز حماسه 12 اسفند 1390 خود را تكرار و تكمیل كند.
از میان 65 كرسی مجلس نهم كه نماینده آنها در دور نخست مشخص نشده، حوزه انتخابیه تهران، شمیرانات، شهرری و اسلامشهر با 25 كرسی باقیمانده بیشترین شمار نمایندگانی كه در دور نهم به بهارستان راه می یابند را به نام خود ثبت كرده است و در این راستا، 50 نامزد در دور دوم به رقابت می پردازند.
مسئولان برگزار كننده انتخابات تعداد شعبی كه در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی فعال هستند را حدود 14 هزار و 300 شعبه نام برده اند كه تعداد 50 شعبه در تهران و تمام شعبه های هفت حوزه انتخابیه دیگر به صورت تمام رایانه ای برگزار می شود.
** اسامی حوزه های انتخابیه
اسامی حوزه های انتخابیه ای كه تكلیف یك یا چند كرسی نمایندگی مجلس نهم در آنها طی دور دوم انتخابات مشخص می شود عبارت است از: تبریز،اسكو و آذرشهر، اردبیل،نمین، سرعین و نیر، دهلران آبادانان و دره شهر، ایلام، شیروان، چردوال، ایوان و مهران، اصفهان، لنجان و سمیرم، تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر، اردل،فارسان، كوهرنگ و كیار، مشهد و كلات، اهواز، دزفول، دشت آزادگان، آبادان، ایذه و باغملك و بهبهان، شیراز، بوانات و خرم بید، سنندج، دیواندره و كامیاران، كرمانشاه، گرگان و آق قلا، تالش، رضوانشهر و ماسال، خرم آباد، ازنا و درود، پلدختر، بروجرد، تویسركان، همدان، مهریز، بافق، ابركوه و خاتم.
** بایدها و نبایدهای تبلیغات انتخاباتی
دستورالعمل تبلیغات انتخاباتی این مرحله نیز مانند دستورالعمل تبلیغات مرحله انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی و در زمان قانونی تبلیغات انتخاباتی ( از هفتم تا 14 اردیبهشت ماه) به شرح زیر است:
1. چاپ تراكت در قطع 15*20 سانتی متر و توزیع آن ( تراكت، هر نوع مطلب مجاز تبلیغاتی است كه در قطع حداكثر 15*20 سانتی متر از كاغذ یا مقوا، چاپ و منتشر می شود.) ماده 57 قانون و ماده واحده قانون تفسیر بند (2) قانون اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب 29 دی 1378
2.چاپ و توزیع جزوه، زندگینامه، بروشور و كارت، حداكثر در قطع 15*20 سانتی متر ماده 57 قانون و ماده واحده قانون تفسیر بند (2) قانون اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب 29 دی 1378
3. استفاده از عكس برای تراكت، زندگینامه، جزوه، بروشور و كارت در قطع حداكثر 10*15 سانتی متر. تبصره 2 ماده 57 قانون مصوب چهارم اسفند 1386
4. سخنرانی، پرسش و پاسخ از طرف نامزدهای انتخاباتی و طرفداران آنها در محیط های غیر دولتی . مواد 57 و 59 قانون
5. تبلیغ در روزنامه ها و جراید بخش خصوصی با در نظر گرفتن قانون تبلیغات، مواد 57 و 59 قانون
6. ارسال و توزیع آثار تبلیغاتی مجاز از طریق شركت پست در پاكت های بسته، بدون وجود آثار تبلیغاتی روی پاكت. ماده 57 قانون
7. اعلام نظر شخصیت ها در تأیید نامزدها بدون ذكر عنوان، مسئولیت و درج نظر آنها در آثار تبلیغاتی مجاز، مشروط به تسلیم قبلی مدارك مستند به امضای ایشان به هیأت اجرایی. تبصره یك ماده 57 قانون.
8. درج و انتشار مراتب حمایت مجامع و گروه های هر حوزه انتخابیه در آثار تبلیغاتی مجاز، توسط نامزد نمایندگی به شرط وجود مستند مكتوب. توضیح: در صورت درخواست هیأت اجرایی، نامزد باید نامه كتبی حمایت مجامع و گروه های مورد نظر را ارایه نماید. بند (1) استفساریه قانون تفسیر قانون الحاق ماده واحده به ماده 57 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب 6/5/1370 –مصوب 4/12/1370 و ماده 42 آیین نامه
9. تشكیل تنها یك ستاد تبلیغات انتخاباتی در مركز بخش، شهر، شهرستان و هر یك از مناطق شهرداری در شهرهای بزرگ. تبصره: در صورتی كه چند عنوان بر هر یك از عناوین فوق الذكر اطلاق گردد، در حكم یك عنوان می باشد. ماده 63 قانون
10. نصب هرگونه تابلو ، بنر و پارچه نشان دهنده مكان ستاد تبلیغات انتخاباتی نامزدها در محل ستاد تبلیغات. ماده 43 آئین نامه و تبصره 2 الحاقی به ماده 57 قانون
11. نصب پلاكارد توسط اقشار، گروه ها، احزاب و جمعیت ها فقط در جهت تشویق و ترغیب شركت مردم در انتخابات بدون درج اسامی داوطلبان. ماده 36 آئین نامه
12. استفاده از آثار تبلیغاتی مجاز به صورت مشترك ، توسط نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی. ماده 47 آئین نامه
13. برگزاری اجتماعات ، گردهمایی و همایش با اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح، آیین نامه اجرایی قانون احزاب
14. نصب آثار تبلیغاتی مجاز صرفاً در مكان هایی كه از سوی شهرداری یا دهیاری تدارك دیده شده است. ماده 52 آیین نامه اجرایی انتخابات
** عناوین غیر مجاز در تبلیغات انتخاباتی
1. استفاده از هرگونه پلاكارد ( به منظور تبلیغات به نفع یا علیه كاندیدا ) پوستر، دیوار نویسی. ماده 57 قانون
2. راه اندازی كاروان های تبلیغاتی و استفاده از بلندگوهای سیار در خارج از محیط های سخنرانی و امثال آن. ماده 57 قانون
3. استفاده از عكس خارج از قالب تراكت ، جزوه ، زندگینامه ، بروشور و كارت و نیز چاپ آن در قطع بزرگتر از ابعاد 15*10 سانتی متر . تبصره 2 الحاقی به ماده 57 قانون (4/12/1386)
4. نصب و الصاق هرگونه اعلامیه، عكس و پوستر بنر و پارچه تبلیغاتی به طور كلّی ( به جز محل هایی كه شهرداری ها و دهیاری ها بدین منظور در نظر می گیرند) ماده 61 قانون و ماده 52 آیین نامه اجرایی
5. اعلام نظر شخصیت ها در تأیید نامزدها با ذكر عنوان و مسئولیتشان و عدم ارائه مدارك كتبی مربوط با امضای آنها به هیأت اجرایی. تبصره 1 ماده 57 قانون
6. دایر كردن بیش از یك ستاد تبلیغات انتخاباتی در مراكز بخش ها، شهرها و شهرستانها و هریك از مناطق شهرداری در شهرهای بزرگ. ماده 63 قانون
7. درج اعلام حمایت مجامع و گروه های هر حوزه انتخابیه در آثار تبلیغاتی مجاز، بدون وجود مستند مكتوب نزد نامزد. بند (1) استفساریه قانون الحاق ماده واحده به قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب 6 مرداد 1370، مصوب 14 اسفند 1370
8. نصب هرگونه آثار تبلیغاتی توسط اقشار ، گروه ها ، احزاب و جمعیت ها مبنی بر حمایت از نامزدهای انتخاباتی (با درج تصویر یا اسامی نامزدها و ...) . ماده 46 آیین نامه
9. الف – انتشار مطالب غیر واقعی دال بر انصراف حمایت گروه یا اشخاصی از نامزدهای معین در مطبوعات، نشریات، خبر گزاری ها و...... ب- تبلیغ علیه داوطلبان نمایندگی در مطبوعات، نشریات خصوصی، خبرگزاری ها و .... ج – خودداری از چاپ فوری پاسخ نامزد ( ذینفع در بندهای الف و ب ) توسط نشریه، روزنامه، خبرگزاری مربوطه . ماده 64 قانون
10. تبلیغ علیه داوطلبان دیگر از سوی داوطلب یا طرفداران وی. ماده 65 قانون
11. تبلیغ له یا علیه نامزد های انتخاباتی (حتی به صورت درج آگهی) در نشریات و مطبوعات متعلق به سازمان ها، وزارتخانه ها، ادارات، نهادها، شهرداری ها، شركت ها و سازمان های وابسته به آن ها، نهادها و مؤسساتی كه به هر مقدار بودجه عمومی استفاده می كنند . تبصره 2 ماده 59 قانون
12. انجام فعالیت تبلیغاتی برای نامزدها از صدا و سیما و میز خطابه نماز جمعه یا هر وسیله ای كه جنبه رسمی و دولتی دارد . ماده 59 قانون
13.استفاده از وسایل و سایر امكانات وزارتخانه ها، ادارات، شركت های دولتی و مؤسسات وابسته به دولت، شهرداری ها، شركت ها و سازمان های وابسته به آنها، نهادها و مؤسساتی كه از بودجه عمومی (به هر مقدار ) استفاده می كنند و یا در اختیار گذاشتن آن ها، برای انجام تبلیغات داوطلبان نمایندگی. ماده 59 قانون
14. تبلیغ اعضای هیأت های اجرایی و نظارت انتخابات له یا علیه داوطلبان انتخابات. ماده 60 قانون
15. تشكیل ستاد تبلیغات انتخاباتی بدون اعلام نشانی و نام مسئول آن به فرمانداری یا بخشداری، تبصره 2 ماده 63 قانون
16. فعالیت تبلیغاتی كارمندان دولت در ساعات اداری . ماده 59 قانون
17. برگزاری و دعوت داوطلبان انتخاباتی از مردم جهت شركت در گردهمایی یا همایش و تشكیل جلسه سخنرانی تبلیغاتی قبل از آغاز زمان قانونی تبلیغات. ماده 56 و مصوب كمیته حقوقی ستاد
18. محو یا پاره نمودن آگهی تبلیغاتی مجاز نامزدها كه در محل مجاز، و در زمان قانونی تبلیغات، الصاق گردیده است .ماده 58 قانون مطابق قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی(فصل مجازات ها).
مرتكبین جرایم و تخلفات فوق الذكر اعم از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی یا افراد دیگر به حداكثر مجازات مقرر محكوم خواهند شد.
انتهای پیام/20