تا پایان خدمتم در دانشگاه علوم پزشکی شیراز میمانم
* فتنه 88 بدون 9 دی به باتلاق انقلاب اسلامی تبدیل میشد
فارس: با توجه به اینکه دو واقعه مهم 9 دی و 19 دی را به عنوان نماد بصیرت ملت ایران پشت سر گذاشتیم، به نظر شما علت ماندگاری 9 دی در تاریخ انقلاب و نقش آن در خنثی سازی فتنه 88 چه بود؟
لنکرانی: وقایع سال 88 متأسفانه به خوبی از نظر ابعاد مختلف تبیین نشده است و مباحثی که مطرح میشود در سطح روبنایی باقی میماند در حالی که 9 دی یکی از قلههای انقلاب اسلامی است؛ اگر پس از وقایع سال 88، حماسه 9 دی رقم نمیخورد، آن فتنه میتوانست به باتلاق انقلاب اسلامی تبدیل شود. لذا لازم است آنچه 9 دی را به وجود آورد با دقت و تعمیق بیشتری بررسی، ابعاد آن را تبیین و برای آینده انقلاب اسلامی مدنظر خود قرار گیرد.
تمام تلاش دشمن این بود که وقایع سال 88 را از منظر یک اعتراض انتخاباتی و به عنوان یک رخنه در فضای عمومی کشور رقم بزنند و تلاش کند در این بستر به سمت براندازی نظام و تغییر جمهوری اسلامی به یک نظام متفاوت پیش برود؛ برخی در برخورد با این واقعه در همان مدخل دشمن آن را تفسیر کردند در حالی که اعتراض انتخاباتی تنها مدخل ورود به پروسه براندازی بود از این رو بیتوجهی به این مسئله باعث شد که وقایع تأسفباری در کشور عرض اندام کند.
در حال حاضر که 4 سال از فتنه سال 88 میگذرد بسیار بهتر میتوان ارزیابی کرد که هدف فتنه 88 این بود که یک جنگ داخلی را رقم بزنند و با ایجاد بدبینی نسبت به ارکان نظام و ایجاد تنفر در کشور، گروههای موثر اجتماعی را در برابر یکدیگر قرار دهند.
دشمن در این راه از همه ابزار ممکن برای ایجاد این تنفر استفاده کرد و حتی شایعه پراکنی کرد و کسانی که آن شایعهها را پخش کرده بودند امروز جز شرمندگی چیز دیگری برای خود به بار نیاوردند؛ در این زمینه میتوان به برگزاری ختم برای افراد زنده، ترور همفکران خود برای مقصر جلوه دادن نظام، توهین به ارزشها و مبانی اساسی انقلاب و حتی توهین به تمثال حضرت امام و نهایتا اتفاقات عاشورای 88 اشاره کرد که حلقههایی بود که دشمن برای نوعی رادیکال کردن فضا و تقابل با نظام جمهوری اسلامی طراحی کرده بود.
* مردم با هر تفکر سیاسی نسبت به ارزشها بیتفاوت نیستند
آنچه دشمن در طراحی خود به آن توجه نداشت، پیوند مستحکم بین امت و امامت در کشور ما بود و آنها واقف بودند که فضایی سیاسی در سال 88 فضایی شکنندهای است که میتوان در آن مداخله کرد و از همه ابزار خود نیز برای دامن زدن به این شرایط استفاده کردند. لذا شبکه اجتماعی توییتر به دستور دولت آمریکا به تصور اینکه این شبکه اجتماعی میتواند در وقایع ایران موثر باشد، بازسازی نرمافزاریاش متوقف شد اما آنها متوجه نبودند که اساس انقلاب ما بر اساس بنیادهای مردمی است و رابطه امت و امامت است که مردمسالاری دینی در این کشور حرف اول را میزند. لذا مردم با هر تفکر سیاسی نسبت به ارزشها و مبانی فکری خود بیتفاوت نیستند.
* درس حمایت جانانه مردم از نظام به مسئولان
این نکته مورد توجه دشمنان نبود و همین، اساس شکلگیری حماسه 9 دی شد و آن را به یک صحنه دفاع مردمی از کیان انقلاب اسلامی تبدیل کرد. 9 دی تفاوتش با سایر حضورهای مردمی این بود که به صورت خودجوش صورت گرفت و هیچ دستگاهی از مردم برای حضور در این راهپیمایی دعوت نکرد و مردم خودشان احساس خطر کردند که عدهای در کش و قوسهای سیاسی بردار حمله خود را به سمت نظام گرفتهاند و این برای مردم غیرقابل تحمل شد از این رو مردم به مسئولان درس حمایت جانانه از نظام را یادآوری کردند.
فارس: سوال بعدی در خصوص کنارهگیری شما از انتخابات ریاست جمهوری به نفع سعید جلیلی است. لطفا درباره جزئیات کنارهگیری خود توضیح بفرمایید.
لنکرانی: تکرار آن مسئله در حال حاضر فایدهای ندارد.
* از سال 89 با احمدی نژاد ملاقات نداشته ام
فارس: با توجه به رفت و آمد وزرای سابق به ساختمان لادن و در حال حاضر ساختمان ولنجک، به منظور ملاقات با احمدینژاد، آیا شما نیز در این جلسات شرکت میکنید؛ ارتباطتان در حال حاضر با احمدینژاد به چه شکل است؟
لنکرانی: بنده به لحاظ برخی از مشکلاتی که در روند دولت دهم میدیدم از سال 89 با رئیس دولت دهم ملاقات نداشته و با او ارتباط هم ندارم ولی فکر نمیکنم ارتباط داشتن با رئیس دولت سابق جرم تلقی شود و فکر میکنم اگر مسئولان فعلی از مسئولان گذشته درباره تجربیات پرس و جو کنند، کمتر شاهد تکرار اشتباهات گذشته خواهیم بود.
فارس: بنابراین با تعریف شما از رابطه با احمدینژاد پیشنهادی برای حضور در دانشگاه ایرانیان به شما ارائه نشده است؟
لنکرانی: این کار اشتباهی است که ما همه بحثها را به این جهت ببریم.
* ارتباطی با دانشگاه ایرانیان ندارم
فارس: بالاخره اکثر وزرای سابق به آنجا رفت و آمد دارند و با توجه به اینکه شما هم وزیر دولت بودهاید شاید رفت و آمد داشته باشید.
لنکرانی:خیر، بنده هیچ ارتباطی با آن مجموعه ندارم.
* تا پایان خدمتم در دانشگاه شیراز می مانم
فارس: اگر مسئولیتی به شما پیشنهاد شود حاضر هستید که با آنها کار کنید؟
لنکرانی: بنده خودم در دانشگاه علوم پزشکی شیراز توفیق خدمت دارم و از سال 61 نیز به عنوان دانشجو در اینجا وارد شدم و این دانشگاه را خیلی دوست دارم لذا مایلم که تا پایان خدمت خود در این دانشگاه خدمت کنم.
* بنای کاندیدا شدن برای انتخابات مجلس دهم را ندارم
فارس: با توجه به اینکه آقای احمدینژاد برای انتخابات مجلس نیز در حال تهیه لیست است شنیده شده که احتمالا نام شما نیز به عنوان یکی از اعضای این لیست مطرح شود.
لنکرانی: بنده قبلا هم در انتخابات مجلس شورای اسلامی دوره نهم گفته بودم به لحاظ اینکه جایگاه مجلس را نسبت به توانمندیهای خود متفاوت میبینم بنای کاندیدا شدن ندارم. از مجلس ششم تاکنون همیشه پیشنهاد کاندیداتوری به بنده شده اما من به لحاظ اینکه فکر میکردم که در مجلس با توجه به نوع تعاملات و فضای حاکم همسویی ندارم هیچگاه داوطلب نشدهام و در حال حاضر نیز هیچ تغییری در این نوع تفکرم ایجاد نشده است.
فارس: جبهه پایداری در جلساتی که به میزبانی حجتالاسلام تقوی برای نشست مشترک اصولگرایان تشکیل میشود، دعوت شده است؟
لنکرانی: بحثهای جبهه پایداری را از سخنگو و دبیرکل پیگیری کنید.
فارس: ارزیابی شما از عملکرد دولت یازدهم در زمینههای مختلف و بحث لایحه بودجه 93 چیست؟لنکرانی: لازم است که ما برخی از مسائل را با دید بازتری مورد بررسی قرار دهیم، متأسفانه در فضای کشور مسیری درست میشود که به نوعی تمام کاستیها را به گردن دولتهای گذشته و به ویژه دولت دهم میاندازند و در واقع انکار موفقیتها و حرکات مثبت دولت قبل صورت میگیرد در حالی که ما باید با همه زمینهها منصفانه برخورد کنیم. چرا که دولت نهم و دهم مانند همه دولتهای دیگر نقاط مثبت و منفی داشتهاند. لذا ما برای پیشرفت کشور باید آنها را شناسایی کنیم صرف اینکه بخواهیم در فضای عمومی کشور مرجع خود را این قرار دهیم که دولت قبل کارها را خراب کرده است، مشکلی از کشور حل نمیکند.
بنده فکر میکنم ما احتیاج داریم که نسبت به تجربیات گذشته با بصیرت بهتری اقدام کرده و اشتباهات دولتهای قبلی را تکرار نکنیم.
یکی از مشکلات دولت قبل که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز قرار گرفت، انتقادپذیری بود؛ انتقادپذیری میتواند برای هر دولتی یک نقطه قوت باشد اما سپردن منتقدین به دادگاه و بستن روزنامهها رویه درستی نیست اما ما در دوره میرحسین موسوی و زمانی که نخستوزیر بود دیدیم که روزنامه مخالف او که روزنامه رسالت بود بارها برای تعطیلی و به دادگاه کشاندنش تلاش شد.
*انتقاد از سعه صدر دولت ها در برخورد با مخالفان
در دوره دولتهای پنجم و ششم نیز برخی روزنامهها که از سیاستهای اقتصادی دولت انتقاد کرده بودند تعطیل شدند. گاهی انتقادناپذیری به این صورت است که منتقدان را با شعار و هجمه از میدان به در میکنند و این اتفاق در دولت هفتم و هشتم افتاد و آنها هر منتقدی را با برچسب خشونت و اسلام طالبانی و بیبهره بودن از منطق از میدان به در کردند. گاهی اصلا به انتقاد توجهی نمیشود و آن را ناشی از توطئه مخالفان دولت میدانستند که این رویه در دولت نهم و دهم وجود داشت.
آنچه که ما نگران هستیم این است که برخورد دولت یازدهم با انتقادات چگونه خواهد بود؛ در دولت نهم و در یکی از دیدارها با مقام معظم رهبری ایشان فرمودند که اگر انتقادی به دولت غیرمنصفانه است، دولت همان انتقادهای غیرمنصفانه را هم به عنوان یک فرصت تلقی و روی آن تأمل کند.
* بودجه 93 باید مبتنی بر اقتصاد مقاومتی می شد
لنکرانی: اما آنچه که در بودجه 93 بسیار آزاردهنده است اینکه با وجود انتقاد دولت یازدهم از بودجه دولت قبلی این روند ادامه یافت، علیرغم افزایش نرخ ارز این نگرانی وجود داشت که این افزایش نرخ ارز در ایجاد تورم و کاهش ثروت عمومی مردم و اقتصاد کلان آثار نامناسبی داشته باشد لذا مناسب بود که در بحث بودجه از تجربیات دولت قبل استفاده میشد و بودجه به نحوی تنظیم میشد که مسیر سهلالوصول تغییر نرخ ارز برای جبران هزینههای جاری کشور تکرار نشود؛ باید تلاش می شد در بحث اقتصاد مقاومتی و توانمندیهای درونزاد کشور بر ظرفیتهای داخلی، حذف دیوانسالاری، کارآفرینی و تولید اقدامات جدیتری در بودجه 93 توجه شود؛ البته اقدامات دولت به ویژه اقدامات بانک مرکزی در خصوص رونق اقتصادی را مفید میدانم اما برخی از اقدامات باید اساسیتر صورت گیرد و اقدامات برای جبران اشتباهات گذشته هم میتوانست در بودجه 93 مؤثرتر طراحی شود.
* در بازنگری قانون اساسی حق انحلال مجلس به هیچکس داده نشده است
فارس: آقای حجاریان اخیرا در مصاحبهای با یک خبرگزاری دولتی گفته بود که دولت باید از این اختیار برخوردار شود که بتواند مجلس را منحل کند. با توجه به اینکه آنها سال 88 به دنبال ابطال انتخابات بودند و در حال حاضر نیز به دنبال انحلال مجلس غیرهمسو با دولت هستند، ارزیابی شما از این موضوع چیست؟
لنکرانی: زمانی که قانون اساسی در حال بازنگری بود یکی از بحثهای مهم این بود که چه کسی توان انحلال مجلس را دارد؟ هیچکس در آن مجموعه که از نحلههای مختلف سیاسی نیز در آن عضو بودند طرفدار این نبود که اختیار انحلال مجلس به دولت داده شود. چرا که این را بستن فضای بالنده در کشور و نوعی دیکتاتوری میدانستند.
* تفکر انحلال مجلس ادامه تحصن مجلس ششم و ابطال انتخابات ریاست جمهوری دهم است
جریانهایی که به آرای مردم نگاه تزیینی دارند در طول سالهای مختلف سعی کردهاند آرای مردم را نادیده بگیرند مثلا در انتخابات مجلس هفتم سعی کردند با تحصن، انتخابات را به تعویق بیندازند که با تدابیر رهبری موفق نشدند؛ در انتخابات ریاست جمهوری سال 84 رئیس دولت وقت از یکی از کاندیداها حمایت کرد که یکی از مصادیق دخالت قوه مجریه در انتخابات بود و این خلاف قانون است که برگزارکننده انتخابات از یک کاندیدا حمایت کرده و اطلاعیه بدهد که به چه کاندیدایی رأی بدهید؛ همین تفکر سال 88 تلاش کرد با ابطال انتخابات به آرای مردم توهین کند اما وقتی که بازشماری هم در برخی از صندوقها صورت گرفت حدود 2 درصد به آرای رییس جمهور دهم اضافه شد؛ امروز نیز همان تفکر معتقد است دولت باید مجاز به انحلال مجلس باشد و نوعی دیکتاتوری پنهان است که در سالهای پایانی قاجاریه در بین روشنفکران ما به صورت نهادینه درآمده است.
* تفکر امام مجلس را عصاره فضائل ملت میداند
تفکر روشنفکری ایرانی پشتیبان فردی همچون رضاخان است چرا که آنها معتقد بودند باید یک دیکتاتور به میدان آمده و وقعی به آرای مردم نگذارد و این تفکر دقیقا در مقابل تفکر حضرت امام (ره) وجود داشت؛ حتی در برابر ترور شخصیتهای مؤثر رژیم سابق، نظر حضرت امام (ره) این بود که تا زمانی که خیزش مردمی نداشته باشیم و مردم به صحنه نیایند انقلاب به پیروزی نمیرسد از این رو ترور شخصیتهای موثر رژیم پهلوی را توصیه نمیکردند و حتی بنده خودم شخصا از برخی از مبارزین قبل از انقلاب شنیدم که ایشان این ترورها را نهی کردند لذا تفکری که امام به دنبال آن بود، حضور مردم را در همه صحنهها ضروری و ارکان مردمسالاری را مورد توجه قرار داده و مجلس را عصاره فضائل ملت میداند و از این رو برای مجلس محوریت قائل است.
البته بحث در این زمینه مربوط به طرفداران دولت فعلی هم نیست، در گذشته در مقابل برخی مصوبات مجلس که قانونی و لازمالاجراست مقاومت صورت میگرفت در حالی که وقتی قانونی مورد تأیید شورای نگهبان باشد، لازمالاجراست.
* اشرافیت فکری باعث طرح انحلال مجلس شده است
اشکال اساسی در نوع تحولات کشور است؛ اشرافیت فکری باعث شده است که آنها فکر کنند بهتر از مردم میفهمند و چنین نقدهایی را ارائه میدهند.
فارس: ارزیابی شما از برخی موضعگیریها که از سوی افردای همچون محمدرضا خاتمی دبیرکل حزب منحله مشارکت مبنی براینکه ما از طلب خود گذشتهایم و برخی اصلاحطلبان نیز در نامهای به روحانی فتنه سال 88 را نوعی سوءتفاهم خطاب کردهاند، چیست؟لنکرانی: تمام کسانی که فتنه 88 را از دو دهه پیش برنامهریزی کردند مصدر این فتنه را انتخابات قرار دادهاند و این تلاش کماکان ادامه دارد ممکن بود عدهای بلافاصله پس از انتخابات شبههای داشته باشند اما با رسیدگیهای قانونی و حتی فراقانونی و با تدابیر مقام معظم رهبری، مشخص شد فتنه گران هدفی غیر از تغییر نتیجه انتخابات دارند و هدفشان مورد هدف قرار دادن جمهوری اسلامی است لذا اشرافیت فکری نظر و رای خود را بر مردم مرجح میدانست.
* فتنه گران به جای عذرخواهی از زمینه سازی برای تحریم طلبکار شده اند
این تفکر هنوز هم وجود دارد و نکته ناپسند و قبیح این است که کسانی که در سال 88 به منافع ملی کشور خیانت کرده و 8 ماه کشور را در بحران قرار دادند آثار اقدامات زشت آنها تا مدتها در ساختار اقتصادی کشور نیز وجود داشت اما امروز به جای عذرخواهی از مردم به خاطر اینکه زمینهساز تحریمها شدهاند، طلبکار شدهاند و اعمال قبیح گذشته خود را با الفاظ لاپوشانی میکنند.
صداقتی که امام بر روی آن تأکید داشتند باید مورد توجه باشد؛ ایشان معتقد بودند مسئولان باید این توان را در خود ایجاد کرده که از مرد عذرخواهی کنند اما متأسفانه در برخی از گروههای سیاسی این موضوع دیده نمیشود.
* دولتی ها نباید برای رای مردم تعیین تکلیف کنند
فارس: با توجه به اظهارات اخیر یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور که مباحثی را مطرح کرده است که در واقع ورود زودهنگام به مباحث انتخاباتی است، نظر شما در این خصوص چیست؟
لنکرانی: یکی از صفات مورد پسند قرآنی استحکام در قول و ثبات در نظریات است اینکه وقتی کسی وزیر اطلاعات است یک نوع موضعگیری و در زمانی که مشاور رئیس جمهور در امور اقلیتها میشود یک موضعگیری دیگری داشته باشد قابل دفاع نیست؛ واقعیت این است که منافع ملی کشور ایجاب میکند که به آرای مردم در هر صورت متعهد باشیم چرا که نمیتوان برای رأی مردم تعیین تکلیف کرد. نظام نشان داده که به تکتک آرای مردم احترام میگذارد و ما دیدیم که در انتخابات سال 92 که نسبت به سال 88 فاصله نامزد پیروز بسیار کمتر بود، احترام گذاشت.
وقتی مردم منتخبین خود را معرفی میکنند باید به آن احترام بگذاریم اما متأسفانه قوه مجریه به دلیل اختیارات وسیعی که دارد همواره در معرض این وسوسه است که بخواهد در نتیجه انتخابات اثرگذار باشد در حالی که دولت باید هوشمندانه در این زمینه مراقبت کرده و همیشه امانتداری را مانند گذشته دنبال کند و ما اطمینان داریم که انتخابات آینده نیز با امانتداری کامل برگزار خواهد شد و حرفهایی از این قبیل که حرفهایی میدانیم که شبههآفرینی میکنند و باید از آن پرهیز کرد.
دیگه اذیت نکنیا؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دکتر انتخابات منتظرتیم
نفر اول شیراز هستی بیا بیا