شبکه نمایش خانگی جایی برای دیده شدن فیلمهای توقیفی!
مدتی است فیلمهای سینمایی که به دلایل مختلف توقیف شدند و اجازه اکران عمومی پیدا نکردهاند بدون هیچ گونه تغییر و ممیزی، به راحتی وارد شبکه نمایش خانگی میشوند.
به گزارش شیرازه، جوان آنلاین در گزارشی نوشت: مدتی است فیلمهای سینمایی که به دلایل مختلف توقیف شدند و اجازه اکران عمومی پیدا نکردهاند، بدون هیچ گونه تغییر و ممیزی، به راحتی وارد شبکه نمایش خانگی میشوند، به گونهای که انگار مشکل این آثار تنها در اکران عمومی بوده و ایرادی در توزیع شبکه نمایش خانگی آنها وجود ندارد.
روز گذشته خبری بر خروجی خبرگزاریها قرار گرفت با این تیتر: «فیلم اکران نشده کمال تبریزی به شبکه نمایش خانگی میآید!». ماجرا از این قرار بود که فیلم سینمایی «دونده زمین» به کارگردانی کمال تبریزی که در بیستونهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده بود، سه سال پس از ناتوانی دریافت مجوز اکران عمومی، سرانجام مجوز ورود به شبکه نمایش خانگی را دریافت کرد.
«دونده زمین» با بازی سحر خسرو احمدی، ناهید مسلمی، حسین عابدینی، تعدادی از هنرمندان نوجوان و خردسال و هازام کامپه، داستان یک هنرپیشه مشهور ژاپنی را روایت میکند که نذر کرد در سن 60 سالگی دور دنیا را بدود. او پس از یک سال و اندی امریکا و اروپا را دوید و در کشور ترکیه متوجه شد به سرطان لنفاوی مبتلا است. با اینهمه با اراده استوار و با اعتقاد به خداوند زیرا بسیار به وجود خداوند ایمان دارد، راه را ادامه میدهد و به ایران میرسد. اما در برخورد او با مردم ایران اتفاقات تعجببرانگیزی برای او رخ میدهد و ایرانی که او میبیند، با تصوراتش تفاوت بسیاری دارد. فیلم در آن سال متقاضی به دریافت مجوز شد اما نتوانست شانس اکران عمومی را کسب کند و در نهایت پس از سه سال توقیف، شورای پروانه نمایش خانگی در جلسات روزهای پنجم و دوازدهم مردادماه خود، مجوز این فیلم را در کنار 13 فیلم دیگر برای ورود به این شبکه صادر کرد. گفتنی است هزینه تولید این فیلم را یک کمپانی ژاپنی تمام و کمال داده است و به نوعی میتوان این فیلم را در زمره فیلمهایی که به آنها فیلمهای سفارتی گفته میشود، دانست.
* از «علی سنتوری» تا «گشت ارشاد»
ماجرای توزیع فیلمهای مسئلهدار در شبکه نمایش خانگی به امروز و دیروز باز نمیگردد، سالها پیش زمانی که فیلم سنتوری داریوش مهرجویی نتوانست توجه اعضای وقت شورای پروانه نمایش وقت را جلب کند، پس از مدتی با مجوز شورای پروانه نمایش خانگی به این شبکه راه پیدا کرد. این ماجرا ادامه پیدا کرد تا سال 91 که دو فیلم گشت ارشاد و زندگی خصوصی در فهرست اکران نوروزی سینماها قرار گرفتند. هنوز چند روزی از آغاز اکران این فیلمها نگذشته بود که اعتراضات گسترده به محتوای این دو فیلم که به جمع نمازگزاران جمعه تهران هم رسیده بود به پایین کشیده شدن این دو فیلم از پردهها منتهی شد. اما این پایان ماجرا نبود، با گذشت چند ماه از اکران عید نوروز زمانی که به اصطلاح آبها از آسیاب افتاده بود، فیلم گشت ارشاد قدم به شبکه نمایش خانگی گذاشت در صورتی که کاملتر از نمونه اکران شده سینماییاش بود! اتفاقی که در نهایت برای فیلم زندگی خصوصی هم افتاد و هر چند این فیلمها پس از چند هفته توزیع در شبکه نمایش خانگی با محدودیتهایی روبهرو شدند اما تمام کسانی که میخواستند فیلم را تهیه کنند، در نهایت موفق به خرید آن شدند.
* مهمونی کامی در شبکه نمایش خانگی!
در ادامه روند ارائه مجوز نمایش خانگی به فیلمهای توقیفی سینماها، این روزها هم چند فیلم جدید به فروشگاههای فرهنگی و سوپرمارکتها راه یافتهاند که در این میان نامهایی مانند مهمانی کامی، دونده زمین و شیفتگی به چشم میخورد. فیلم مهمانی کامی که پس از اما و اگرهای فراوان موفق شد در جشنواره سی و یکم فیلم فجر حضور پیدا کند، داستان یک گروه جوان را روایت میکند که به قصد رفتن به یک مهمانی عازم شمال میشوند. اما عبارات نامناسب و کنایات غیراخلاقی فیلم در نهایت کار دستش داد و باعث شد نتواند از پس دریافت مجوز اکران عمومی بر بیاید. البته این پایان داستان نبود چون چندی پیش خبر توزیع این فیلم در شبکه نمایش خانگی تعجب بسیاری را برانگیخت! ماجرای ورود فیلمهای توقیفی به شبکه نمایش خانگی در سال جاری به مهمونی کامی محدود نشد و شیفتگی و در آخر دونده زمین کمال تبریزی دیگر فیلمهایی بودند که پس از ناکامی از اکران، راه این شبکه را در پیش گرفتند. فیلم شیفتگی به کارگردانی علی زمانی عصمتی، داستان شایسته زنی مردپوش با بازی رؤیا تیموریان را روایت میکرد که با مشکلاتی بسیار دست و پنجه نرم میکند. فیلم به دلیل نوع پوشش بازیگر نقش اول و محتوایش با اعتراضاتی روبهرو شد و در نهایت پس از عدم موفقیت در دریافت مجوز اکران عمومی، راهی شبکه نمایش خانگی شد. آخرین گزینه این فهرست هم فیلم دونده زمین است که با سرمایهگذاری کشور ژاپن ساخته شده و ماجرای نگرش یک ژاپنی را نسبت به زندگی مردم ایران روایت میکند. فیلم پس از سه سال انتظار در صف اکران، این روزها مجوز توزیع شبکه نمایش خانگی را دریافت کرده و قرار است در روزهای آتی در فروشگاههای فرهنگی کشور به فروش برسد.
* مخاطب شبکه نمایش خانگی چند ده برابر سینماست!
پرسشی که در ماجرای ارائه مجوز به فیلمهای توقیفی شبکه نمایش خانگی به ذهن متبادر میشود، این است که وقتی فیلمی برای مخاطب سینمایی که به 200، 300 هزار نفر نمیرسد مجاز نیست، چگونه میتواند برای بازه گسترده مخاطبان در شبکه نمایش خانگی که گاه به جمعیتی چند میلیونی میرسد، بدون اشکال باشد؟ این در حالی است که یک فیلم شبکه نمایش خانگی را جز اعضای چند نفری یک خانواده، دوستان و آشنایان هم میتوانند ببینند در نتیجه فروش یک سیدی میتواند مخاطبان بسیار گستردهای داشته باشد. در هر حال در ماجرای ارائه مجوز به آثار شبکه نمایش خانگی باید این نکته در نظر گرفته شود، همان فیلمهایی که برای اکران عمومی نامناسب تلقی شدهاند، در توزیع شبکه نمایش خانگی تأثیرگذاریای با حجم چند برابری مخاطبان خواهند داشت و فیلمی که برای مخاطب محدود سینماها مجاز نیست، نمیتواند برای مخاطب گاه چند ده برابری شبکه خانگی مجاز باشد.
انتهای پیام/
روز گذشته خبری بر خروجی خبرگزاریها قرار گرفت با این تیتر: «فیلم اکران نشده کمال تبریزی به شبکه نمایش خانگی میآید!». ماجرا از این قرار بود که فیلم سینمایی «دونده زمین» به کارگردانی کمال تبریزی که در بیستونهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده بود، سه سال پس از ناتوانی دریافت مجوز اکران عمومی، سرانجام مجوز ورود به شبکه نمایش خانگی را دریافت کرد.
«دونده زمین» با بازی سحر خسرو احمدی، ناهید مسلمی، حسین عابدینی، تعدادی از هنرمندان نوجوان و خردسال و هازام کامپه، داستان یک هنرپیشه مشهور ژاپنی را روایت میکند که نذر کرد در سن 60 سالگی دور دنیا را بدود. او پس از یک سال و اندی امریکا و اروپا را دوید و در کشور ترکیه متوجه شد به سرطان لنفاوی مبتلا است. با اینهمه با اراده استوار و با اعتقاد به خداوند زیرا بسیار به وجود خداوند ایمان دارد، راه را ادامه میدهد و به ایران میرسد. اما در برخورد او با مردم ایران اتفاقات تعجببرانگیزی برای او رخ میدهد و ایرانی که او میبیند، با تصوراتش تفاوت بسیاری دارد. فیلم در آن سال متقاضی به دریافت مجوز شد اما نتوانست شانس اکران عمومی را کسب کند و در نهایت پس از سه سال توقیف، شورای پروانه نمایش خانگی در جلسات روزهای پنجم و دوازدهم مردادماه خود، مجوز این فیلم را در کنار 13 فیلم دیگر برای ورود به این شبکه صادر کرد. گفتنی است هزینه تولید این فیلم را یک کمپانی ژاپنی تمام و کمال داده است و به نوعی میتوان این فیلم را در زمره فیلمهایی که به آنها فیلمهای سفارتی گفته میشود، دانست.
* از «علی سنتوری» تا «گشت ارشاد»
ماجرای توزیع فیلمهای مسئلهدار در شبکه نمایش خانگی به امروز و دیروز باز نمیگردد، سالها پیش زمانی که فیلم سنتوری داریوش مهرجویی نتوانست توجه اعضای وقت شورای پروانه نمایش وقت را جلب کند، پس از مدتی با مجوز شورای پروانه نمایش خانگی به این شبکه راه پیدا کرد. این ماجرا ادامه پیدا کرد تا سال 91 که دو فیلم گشت ارشاد و زندگی خصوصی در فهرست اکران نوروزی سینماها قرار گرفتند. هنوز چند روزی از آغاز اکران این فیلمها نگذشته بود که اعتراضات گسترده به محتوای این دو فیلم که به جمع نمازگزاران جمعه تهران هم رسیده بود به پایین کشیده شدن این دو فیلم از پردهها منتهی شد. اما این پایان ماجرا نبود، با گذشت چند ماه از اکران عید نوروز زمانی که به اصطلاح آبها از آسیاب افتاده بود، فیلم گشت ارشاد قدم به شبکه نمایش خانگی گذاشت در صورتی که کاملتر از نمونه اکران شده سینماییاش بود! اتفاقی که در نهایت برای فیلم زندگی خصوصی هم افتاد و هر چند این فیلمها پس از چند هفته توزیع در شبکه نمایش خانگی با محدودیتهایی روبهرو شدند اما تمام کسانی که میخواستند فیلم را تهیه کنند، در نهایت موفق به خرید آن شدند.
* مهمونی کامی در شبکه نمایش خانگی!
در ادامه روند ارائه مجوز نمایش خانگی به فیلمهای توقیفی سینماها، این روزها هم چند فیلم جدید به فروشگاههای فرهنگی و سوپرمارکتها راه یافتهاند که در این میان نامهایی مانند مهمانی کامی، دونده زمین و شیفتگی به چشم میخورد. فیلم مهمانی کامی که پس از اما و اگرهای فراوان موفق شد در جشنواره سی و یکم فیلم فجر حضور پیدا کند، داستان یک گروه جوان را روایت میکند که به قصد رفتن به یک مهمانی عازم شمال میشوند. اما عبارات نامناسب و کنایات غیراخلاقی فیلم در نهایت کار دستش داد و باعث شد نتواند از پس دریافت مجوز اکران عمومی بر بیاید. البته این پایان داستان نبود چون چندی پیش خبر توزیع این فیلم در شبکه نمایش خانگی تعجب بسیاری را برانگیخت! ماجرای ورود فیلمهای توقیفی به شبکه نمایش خانگی در سال جاری به مهمونی کامی محدود نشد و شیفتگی و در آخر دونده زمین کمال تبریزی دیگر فیلمهایی بودند که پس از ناکامی از اکران، راه این شبکه را در پیش گرفتند. فیلم شیفتگی به کارگردانی علی زمانی عصمتی، داستان شایسته زنی مردپوش با بازی رؤیا تیموریان را روایت میکرد که با مشکلاتی بسیار دست و پنجه نرم میکند. فیلم به دلیل نوع پوشش بازیگر نقش اول و محتوایش با اعتراضاتی روبهرو شد و در نهایت پس از عدم موفقیت در دریافت مجوز اکران عمومی، راهی شبکه نمایش خانگی شد. آخرین گزینه این فهرست هم فیلم دونده زمین است که با سرمایهگذاری کشور ژاپن ساخته شده و ماجرای نگرش یک ژاپنی را نسبت به زندگی مردم ایران روایت میکند. فیلم پس از سه سال انتظار در صف اکران، این روزها مجوز توزیع شبکه نمایش خانگی را دریافت کرده و قرار است در روزهای آتی در فروشگاههای فرهنگی کشور به فروش برسد.
* مخاطب شبکه نمایش خانگی چند ده برابر سینماست!
پرسشی که در ماجرای ارائه مجوز به فیلمهای توقیفی شبکه نمایش خانگی به ذهن متبادر میشود، این است که وقتی فیلمی برای مخاطب سینمایی که به 200، 300 هزار نفر نمیرسد مجاز نیست، چگونه میتواند برای بازه گسترده مخاطبان در شبکه نمایش خانگی که گاه به جمعیتی چند میلیونی میرسد، بدون اشکال باشد؟ این در حالی است که یک فیلم شبکه نمایش خانگی را جز اعضای چند نفری یک خانواده، دوستان و آشنایان هم میتوانند ببینند در نتیجه فروش یک سیدی میتواند مخاطبان بسیار گستردهای داشته باشد. در هر حال در ماجرای ارائه مجوز به آثار شبکه نمایش خانگی باید این نکته در نظر گرفته شود، همان فیلمهایی که برای اکران عمومی نامناسب تلقی شدهاند، در توزیع شبکه نمایش خانگی تأثیرگذاریای با حجم چند برابری مخاطبان خواهند داشت و فیلمی که برای مخاطب محدود سینماها مجاز نیست، نمیتواند برای مخاطب گاه چند ده برابری شبکه خانگی مجاز باشد.
انتهای پیام/
نظرات بینندگان