کد خبر: ۵۹۷۲۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۴ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۳
مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس در گفتگو با شیرازه؛

توازن وحشت به نفع مقاومت تغییر کرده است/ اسرائیل گرفتار مهاجرت معکوس شده

اسرائیل دیوار ساخت تا بلکه این امنیت افزایش یابد اما از زیر این دیوارها، مبارزان فلسطینی تونل زدند و از بالای آن موشک پرتاب کردند.

به گزارش شیرازه، پیروزی مردم و مجاهدان فلسطینی بر دشمن صهیونیست، یکی از مواردی است که قابلیت بررسی از زوایای گوناگون را دارد. به همین منظور خبرنگار شیرازه در گفتگو با حسین شیخ‌الاسلام مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس شورای اسلامی و سفیر اسبق ایران در سوریه، به بررسی چرایی این پیروزی و پیامدهای آن پرداخته است.

شیخ‌الاسلام علت این پیروزی را در سه سطح دانسته است؛ مقاومت مردمی، مقاومت میدانی و مقاومت سیاسی. این کارشناس برجسته خاورمیانه در خصوص سطح اول گفت: «مردم غزه با وجود حملات 51 روزه رژیم صهیونیستی، ملاک‌های جدیدی از پایداری و مقاومت را به جهان نشان دادند. آن‌ها طی این مدت، با این‌که اعضای خانواده و نزدیکان خود را از دست دادند اما حمایت‌های خود از مجاهدان را کاهش نداده و هر روز بیشتر از قبل به شیوه‌های مختلف بر این حمایت افزودند».

وی با بیان این‌که مقاومت مردمی به طور مستقیم در عملکرد مبارزان موثر واقع شده، به بررسی سطح دوم یعنی مقاومت مردمی پرداخت و گفت: «رژیم صهیونیستی با وجود این‌که تا بن دندان مسلح بود، اما از لحاظ برنامه‌ریزی در عرصه میدانی نتوانست هم‌چون گروه‌های مقاومت عمل کند».

شیخ‌الاسلام با اشاره به این‌که اسرائیل در میانه جنگ با کمبود مهمات مواجه شده و به ناچار از آمریکا خواست تا از انبارهای مهمات او در سرزمین‌های اشغالی استفاده کند، افزود: «اما طی این 51 روز، موشک‌های مقاومت جز در روزهای آتش‌بس موقت، بدون وقفه به سوی سرزمین‌های اشغالی پرتاب شد. طی این مدت، مردم غزه به با این‌که از دریا، زمین و آسمان تحت محاصره شدید بودند اما نیازهای آن‌ها از خوراک و دارو گرفته تا اسلحه و مواد اولیه تامین شد در حالی که یک قوطی شیر خشک بدون اجازه اسرائیل نمی‌توان به این منطقه وارد کرد». سفیر اسبق ایران در سوریه این مساله را به دلیل برنامه‌ریزی دقیق مقاومت در عرصه میدانی دانست که نشان از هوشیاری مجاهدان دارد.

مقاومت سیاسی اما سومین سطحی بود که مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس شورای اسلامی به آن پرداخت. وی با اشاره به خواسته دشمن صهیونیست مبنی بر ضرورت خلع سلاح مقاومت، به شیـــرازه گفت: «تیم فلسطینی از همان ابتدا گفت که در راس شروط ما برای پایان جنگ، شکست حصر غزه است و بر خواسته‌هایی هم‌چون باز شدن معبرها، افزایش محدوده ماهی‌گیری، فعال‌سازی بندر و فرودگاه، آزادی اسرا و... پافشاری کرد و در نهایت توانست علاوه بر کسب پیروزی میدانی، به پیروزی سیاسی نیز دست یابند».

شیخ‌السلام امکان نقض آتش‌بس از سوی رژیم صهیونیستی را محتمل دانست و افزود: «اتکای مقاومت باید به خدا و توانایی‌های میدانی و مردمی‌اش باشد نه به وعده‌های اسرائیل».

این کارشناس برجسته خاورمیانه، یکی از نتایج پیروزی غزه را تغییر توازن وحشت به نفع گروه‌های مقاومت اسلامی دانست و اظهار داشت: «قبلا اسرائیل حمله می‌کرد و فلسطینی‌ها آواره می‌شدند اما حالا اسرائیل حمله می‌کند، مقاومت پاسخ می‌دهد و این صهیونیست‌های ساکن در سرزمین‌های اشغالی هستند که آواره می‌شوند».

وی با اشاره به مهاجرت معکوس صهیونیست‌ها از سرزمین‌های اشغالی افزود: «اسرائیل مهاجران را از جاهای مختلف جهان جمع کرده است اما امنیت، شرط اول حفظ این افراد است. اسرائیل دیوار ساخت تا بلکه این امنیت افزایش یابد اما از زیر این دیوارها، مبارزان فلسطینی تونل زدند و از بالای آن موشک پرتاب کردند لذا احساس ناامنی در شهرک‌های صهیونیستی گسترش یافته است و این مساله باعث شده تا برخی صهیونیست‌ها دست به مهاجرت معکوس زده و از سرزمین‌های اشغالی بروند».

شیخ الاسلام یکی دیگر از نتایج این جنگ را عیان شدن ابتکارات نظامی مقاومت دانست و افزود: «مقاومت طی این 51 روز، با استفاده از پهپاد، عملیات دریایی، اعلام ساعت حمله موشکی به تل‌آویو و... توانست ابتکارات نظامی قابل توجهی از خود نشان دهد اما در سوی مقابل، هرچه بود، شکست بود و همه محاسبات طرف اسرائیلی اشتباه از آب در آمد».

این تحلیل‌گر برجسته، اسرائیل را ذلیل شده‌ی این نبرد دانست و با اشاره به گفتگوهای آتش‌بس در قاهره اظهار داشت: اگرچه تشکیلات خودگردان راهبرد سازش را پیش می‌برد ولی در مذاکرات آتش‌بس تیم فلسطینی کاملا پیگیر راهبرد مقاومت بود که این نشان‌دهنده موثر بودن این راهبرد است».

شیخ‌الاسلام، مسلح شدن کرانه باختری را نتیجه راهبردی این پیروزی دانست که در صورت عملی شدن، می‌تواند بر آزادی کامل فلسطین اثر تعیین کننده‌ای داشته باشد.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۳
1
سلام
واقعا طراز سایت شیرازه بالا رفته
از خوانندگان قدیمی شما هستم
اما اعتراف می کنم در یک سال اخیر خیلی رشد کرده اید.
پیروز باشید
محسن ارجمند از تهران
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۳
0
مردم يك باريكه كوچك نشان دادند كه با همدلي و وحدت كلمه ميتوان ارتش رژيم اشغالگر قدس را شكست داد و ما نيز با وحدت كلمه و حركت در مسير اقتصاد مقاومتي بايد شكستي ديگر در عرصه جهاني بر دشمنان اسلام وارد كنيم .