کد خبر: ۸۹۶۷۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۲ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۵

تکمیل مسکن مهر با ۳ درصد پولی که به جیب ایرباس و بوئینگ می‌رود

در حالی مجموع ارزش خرید هواپیماهای ایرباس و بوئینگ به نرخ روز ارز بالغ بر ۱۴۵ هزار میلیارد تومان است که با تنها ۳ درصد از این مبلغ می‌توان پرونده طرح مسکن مهر را مختومه کرد.
به گزارش شیرازه به نقل از تسنیم، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دوشنبه هفته جاری در صحن علنی مجلس با فاجعه‌بار خواند طرح مسکن مهر، گفت: با وجود آنکه تاکنون 100 هزار میلیارد تومان برای مسکن مهر هزینه شده، برای تکمیل زیربناهای این واحدها به 56 هزار میلیارد ریال(پنج هزار و 600 میلیارد تومان) اعتبار نیاز است.

وی همچنین با تاکید بر این‌که در آینده توافق با بوئینگ نیز اعلام می‌شود، افزود: اجرای قرارداد خرید ایرباس 16 سال به طول می‌انجامد که به‌مفهوم امنیت بلندمدت اقتصاد ایران است، این موضوع به‌مفهوم استفاده از موقعیت ایران در سطح بازارهای بین‌المللی و به‌نفع ایران است.

پس از اظهارات وزیر راه و شهرسازی واشنگتن پُست آمریکا به نقل از منابع آگاه خبر داد: ایران و بوئینگ به زودی توافق بر سر قرارداد چند میلیارد دلاری خرید 100 هواپیمای مسافربری را اعلام خواهند کردند.

ارزش این توافق 17 میلیارد دلار یعنی بیش از 58 هزار میلیارد دلار که با احتساب 25 میلیارد دلار قیمت هواپیماهای ایرباس حدود 145 هزار و 320 میلیارد تومان خواهد شد.

گرچه هنوز بنا به دلایلی از جمله نحوه تامین منابع مالی و مجوزهای مورد نیاز که باید آمریکا آنرا صادر کند نمی‌توان به این زودی‌ به منتج شدن تفاهم ایرباس به قرارداد خیلی امیدوار بود، اما در صورت عملیاتی شدن این توافق بزرگترین خرید هواپیما توسط ایران پس از انقلاب رقم خواهد خورد.

این بدان معناست که بیش از 80 هزار میلیارد تومان به کمپانی ایرباس و در صورت نهایی شدن خرید از بوئینگ حدود 58 هزار میلیارد تومان دیگر نیز به این شرکت آمریکایی پرداخت خواهد شد.

تمام این اتفاقات در وضعیتی روی می‌دهد که پروژه‌های مسکن مهر سه سال است از کمبود منابع مالی رنج می‌برند، در این مدت وزارت راه  و شهرسازی به جز آزمون و خطا در تغییر مدیران، حرف و متهم کردن مسکن مهر اقدام خاصی دیگر در خصوص این طرح انجام نداده است.

در حالی که دولت یازدهم و وزارت راه و شهرسازی می‌تواند با فقط 3.7 درصد ارزش هواپیماهای خریداری شده از ایرباس و بوئینگ پرونده مسکن مهر را خیلی سریع ببندد تا به این وسیله هم پروژه‌های این طرح و هم متقاضان آن از دست اتهامات و کنایه‌های گاه و بیگاه مسئولان مربوطه راحت می شوند.

ضمن آن‌که با این کار علاوه بر خانه‌دار کردن اقشار کم‌درآمد جامعه به عنوان وظیفه دولت،‌ با ورود این واحدها به بازار عرضه و تقاضا تا حدودی به تناسب خواهد رسید.

بی شک این آخرین‌بار نخواهد بود که وزیر راه و شهرسازی از "خانمان‌برانداز"، "فاجعه"، "سیب گندیده" و... برای بیان نظرش درباره  مسکن مهر استفاده خواهد کرد، اما آنچه مشخص است وی از همان ابتدا از اقتصاد لیبرالی دفاع کرده و مثلا در بحث خرید هواپیما بیشتر به فکر یک درصد جمعیت کشور بوده که از حمل‌ونقل هوایی مسافری استفاده می‌کنند تا نوسازی ناوگان هوایی.

در این میان متقاضیان مسکن مهر همچنان منتظر عمل کردن رئیس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی به وعده‌های انتخاباتی و روز رای اعتماد هستند. انتظاری که با نگاهی گذرا به عملکرد دولتی‌ها در این بخش امیدی به پایان آن حداقل تا سال 96 (پایان عمر دولت یازدهم) نیست.
نظرات بینندگان