چه کسانی به مردم آزار و ضرر میرسانند؟
نویسنده موضوع کندن خیابان ها را مطرح کرده و ازمسئولان شهری پرسیده چرا نسبت به ناهمواریهای بعد از آسفالت کانالها به شرکتهای دستاندرکار تذکر نمی دهند و یا جریمه ای در کار نیست؟
به گزارش شیرازه، محمد عسلی در سرمقاله شماره 5829 این روزنامه با عنوان «چه کسانی به مردم
آزار و ضرر میرسانند؟» نوشته است: جناب شهردار شیراز و آقایان اعضای شورای
شهر و رؤسا و مدیران شرکتهای برق، تلفن، آب و فاضلاب و گاز حتماً از
خیابانهای شیراز و کوچه های فرعی آن عبور و مرور دارند؛ اما نمیدانم
اتومبیل آنها از چه جنس و مدلی است که وقتی داخل چاله ها و ناهمواری های
ناشی از کند و کاوهای اخیر می افتد آه و ناله شان به هوا بلند نمی شود و
سوزنی به خود نمی زنند تا نیش درفش به مردم را احساس کنند؟
راستی این همه مسئول که مدام در جلسات مختلف دم از حمایت خلق میزنند چرا نسبت به ناهمواری های بعد از آسفالت کانالها به شرکتهای دست اندرکار تذکر نمی دهند و یا جریمه ای در کار نیست.
کافی است به خیابان ها و انشعابات هدایت، حکیمی و امثالهم که مدتها از حفر و آسفالت کانالهای آنها میگذرد توجه کنند.
تمامی کانالهایی که در عرض و طول خیابانهای شیراز حفر شده بعد از پوشش هیچکدام صاف و هموار نیست. بعضی از آنها آنچنان نشست و فرورفتگی دارند که کمک فنر و سگدست اتومبیلهای سواری را شکسته و خراب میکنند.
میتوان به جرأت گفت که هر رانندهای پای اتومبیلش در این ناهمواریها و گودالها و فرورفتگی ها افتاده باشد فریاد اعتراضش بلند شده اما به گوش مسئولین نرسیده و یا اگر رسیده بیخیال از کنار آن عبور کرده اند.
هر خیابانی با حفر کانالها بعد از پوشش می باید همسطح خیابان شود؛ اما متأسفانه چنین نیست. در کنار یا وسط خیابان های جراحی شده یک سطح صاف دیده نمی شود. دریچه های برآمده از سطح خیابان هم آزار دهنده و ضرر زننده اند.
بعضی از سرعت گیرها به علت نداشتن خط راهنما یا علامت باعث شکستگی فنر، سگدست و کمک فنر شده اند و یا موجب انحراف و تصادف گشته اند.
کافی است نظارتی دقیق بر عملکرد شرکت هایی که دست به این اقدامات می زنند صورت پذیرد که متأسفانه گویی با آنها تعارف دارند که این همه اغماض و تساهل در نظارت می کنند.
خط کشی خیابانها هم گاه گاهی فراموش می شود و در خیابان های دو طرفه که در آنها دور زدن ممنوع است و یا سبقت ممنوع خط وسطی وجود ندارند.
در بسیاری از چهارراه ها خط عابر پیاده ای در کار نیست و یا کلاً پاک شده، بعضی از چراغ های راهنما بعضاً خاموشند و تابلوهای عریض و طویل تبلیغاتی دید رانندگان را در چهارراه ها مسدود کرده اند.
در چنین شرایطی که مسئولین قوانین را رعایت نمی کنند از راننده عصبانی چه توقعی داریم؟
زمانی بود اعتراض می کردیم و می نوشتیم، توجیه می کردند که در حال جنگیم و فرصت چنین کارهایی نداریم. امروز که سالهاست جنگی در کار نیست چه توجیهی برای گذشت و یا بی تفاوتی داریم؟
عوارض بیکاری یا اعتیاد هر چند تأثیرات عمیق منفی بر افکار و اخلاق جامعه دارند اما تأثیرات لحظه به لحظه رفت و آمدهای پرخطر و عصبانیت ها و خشم حاصل از آنها روزآمد شده اند.
سؤال: مگر شرکتهای مقاطعه کار وظیفه ندارند کانالهای حفر شده را به خوبی پوشش دهند؟
آیا به هنگام تسویه حساب با آنها نظارتی بر عملکردشان نیست؟
متأسفانه روش بزن در رو و ماست مالی عادت شده وگرنه نباید شاهد چنین عملکردهای ضرر زننده و ناراضی تراش باشیم.
باغچه های خیابانها را با گلهای رنگارنگ و با زحمت زیاد در این هوای گرم پوشش میدهیم که روان عابرین و رانندگان را شاد و آرام می کند و چه کار خوبی است.
کوچه ها و خیابانها را بموقع تمیز می کنیم و بر عملکرد پاکبانان نظارت داریم که جای شکر و سپاس دارد.
درختان را بموقع هَرَس می کنیم و پارکها و گردشگاه های زیبایی ساخته ایم که این عملکردها قابل تقدیرند.
پلهای عریض و طویلی برای روانسازی عبور و مرور و با زحمت زیاد بنا کرده و یا در حال ساخت آنها هستیم. این اقدامات در ذهن و حافظه مردم می ماند. اما چه بهتر که به کف خیابان ها و به چاله چوله ها و برآمدگی ها هم توجه کنیم و برای رفع آنها اقدام نماییم.
شیراز فقط نام حافظ، سعدی، تخت جمشید، باغ ارم و امثالهم را یدک نمی کشد.
شیراز پیوسته مردمانی تمیز، قانوندان، ظریف اندیش و حساس داشته است که همگی در تمیزی کوچه هایشان هم معروف بوده اند.
شیراز جدید با اخلاق و رویه قدیم زیباتر، دوست داشتنی تر، مطلوب تر و سالم تر است. پاسدار و نگهبان خوبی های گذشته باشیم تا در تهاجم آهن و فولاد لطافت و مهر از خاطره ها زدوده نشوند.
منبع: عصر مردم
راستی این همه مسئول که مدام در جلسات مختلف دم از حمایت خلق میزنند چرا نسبت به ناهمواری های بعد از آسفالت کانالها به شرکتهای دست اندرکار تذکر نمی دهند و یا جریمه ای در کار نیست.
کافی است به خیابان ها و انشعابات هدایت، حکیمی و امثالهم که مدتها از حفر و آسفالت کانالهای آنها میگذرد توجه کنند.
تمامی کانالهایی که در عرض و طول خیابانهای شیراز حفر شده بعد از پوشش هیچکدام صاف و هموار نیست. بعضی از آنها آنچنان نشست و فرورفتگی دارند که کمک فنر و سگدست اتومبیلهای سواری را شکسته و خراب میکنند.
میتوان به جرأت گفت که هر رانندهای پای اتومبیلش در این ناهمواریها و گودالها و فرورفتگی ها افتاده باشد فریاد اعتراضش بلند شده اما به گوش مسئولین نرسیده و یا اگر رسیده بیخیال از کنار آن عبور کرده اند.
هر خیابانی با حفر کانالها بعد از پوشش می باید همسطح خیابان شود؛ اما متأسفانه چنین نیست. در کنار یا وسط خیابان های جراحی شده یک سطح صاف دیده نمی شود. دریچه های برآمده از سطح خیابان هم آزار دهنده و ضرر زننده اند.
بعضی از سرعت گیرها به علت نداشتن خط راهنما یا علامت باعث شکستگی فنر، سگدست و کمک فنر شده اند و یا موجب انحراف و تصادف گشته اند.
کافی است نظارتی دقیق بر عملکرد شرکت هایی که دست به این اقدامات می زنند صورت پذیرد که متأسفانه گویی با آنها تعارف دارند که این همه اغماض و تساهل در نظارت می کنند.
خط کشی خیابانها هم گاه گاهی فراموش می شود و در خیابان های دو طرفه که در آنها دور زدن ممنوع است و یا سبقت ممنوع خط وسطی وجود ندارند.
در بسیاری از چهارراه ها خط عابر پیاده ای در کار نیست و یا کلاً پاک شده، بعضی از چراغ های راهنما بعضاً خاموشند و تابلوهای عریض و طویل تبلیغاتی دید رانندگان را در چهارراه ها مسدود کرده اند.
در چنین شرایطی که مسئولین قوانین را رعایت نمی کنند از راننده عصبانی چه توقعی داریم؟
زمانی بود اعتراض می کردیم و می نوشتیم، توجیه می کردند که در حال جنگیم و فرصت چنین کارهایی نداریم. امروز که سالهاست جنگی در کار نیست چه توجیهی برای گذشت و یا بی تفاوتی داریم؟
عوارض بیکاری یا اعتیاد هر چند تأثیرات عمیق منفی بر افکار و اخلاق جامعه دارند اما تأثیرات لحظه به لحظه رفت و آمدهای پرخطر و عصبانیت ها و خشم حاصل از آنها روزآمد شده اند.
سؤال: مگر شرکتهای مقاطعه کار وظیفه ندارند کانالهای حفر شده را به خوبی پوشش دهند؟
آیا به هنگام تسویه حساب با آنها نظارتی بر عملکردشان نیست؟
متأسفانه روش بزن در رو و ماست مالی عادت شده وگرنه نباید شاهد چنین عملکردهای ضرر زننده و ناراضی تراش باشیم.
باغچه های خیابانها را با گلهای رنگارنگ و با زحمت زیاد در این هوای گرم پوشش میدهیم که روان عابرین و رانندگان را شاد و آرام می کند و چه کار خوبی است.
کوچه ها و خیابانها را بموقع تمیز می کنیم و بر عملکرد پاکبانان نظارت داریم که جای شکر و سپاس دارد.
درختان را بموقع هَرَس می کنیم و پارکها و گردشگاه های زیبایی ساخته ایم که این عملکردها قابل تقدیرند.
پلهای عریض و طویلی برای روانسازی عبور و مرور و با زحمت زیاد بنا کرده و یا در حال ساخت آنها هستیم. این اقدامات در ذهن و حافظه مردم می ماند. اما چه بهتر که به کف خیابان ها و به چاله چوله ها و برآمدگی ها هم توجه کنیم و برای رفع آنها اقدام نماییم.
شیراز فقط نام حافظ، سعدی، تخت جمشید، باغ ارم و امثالهم را یدک نمی کشد.
شیراز پیوسته مردمانی تمیز، قانوندان، ظریف اندیش و حساس داشته است که همگی در تمیزی کوچه هایشان هم معروف بوده اند.
شیراز جدید با اخلاق و رویه قدیم زیباتر، دوست داشتنی تر، مطلوب تر و سالم تر است. پاسدار و نگهبان خوبی های گذشته باشیم تا در تهاجم آهن و فولاد لطافت و مهر از خاطره ها زدوده نشوند.
منبع: عصر مردم
نظرات بینندگان