کد خبر: ۱۰۰۶۱۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۱ - ۲۴ آبان ۱۳۹۵

آقای وزیر! حفظ بیت‌المال فقط در لغو همایش‌ها نیست

در فوتبال ایران نه خبری از درآمدزایی است و نه خبری از پیشرفت کیفی. در بهترین حالت ممکن مدیران باشگاه‌ها چک‌های بازیکنان را به موقع پاس می‌کنند و شش‌دانگ حواس‌شان را جمع می‌کنند تا بازیکنان خارجی تیم بی‌خود و بی‌جهت به فیفا شکایت نکنند.

به گزارش شیرازه، «شیوا نوروزی» در روزنامه «جوان» نوشت:

تأکید دوباره وزیر تازه وارد ورزش و جوانان بر جلوگیری از اسراف و هدر دادن بیت‌المال بارقه‌هایی از امید را برای جبران اشتباهات مدیریتی گذشته در ورزش زنده کرده است. عمر مدیریت مسعود سلطانی‌فر در وزارت ورزش به دو هفته هم نمی‌رسد. با وجود این وزیر جدید در همین مدت کوتاه نیز تمام تلاشش را به کار بسته تا با شعارهایی امیدوارکننده دل اهالی ورزش را به دست بیاورد. اگرچه مشکلات این عرصه روز به روز در حال افزایش است، اما انتظار می‌رود جانشین گودرزی از اشتباهات دو وزیر قبلی ورزش درس عبرت گرفته و جبران مافات کند. سلطانی‌فر که همین چند روز پیش بود دم از مبارزه با فساد در ورزش را زده بود در تازه‌ترین اظهاراتش رعایت و حفظ بیت‌المال و همچنین جلوگیری از برگزاری همایش‌های غیرضروری را از دیگر اولویت‌های کاری‌اش در ساختمان خیابان سئول خوانده است.

آقای وزیر در حالی به نامگذاری امسال به نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرده که ایشان سال‌های سال است که بر رعایت حقوق مردم و حفظ بیت‌المال تأکید می‌کنند. جای بسی امیدواری است سلطانی‌فری که سابقه چندانی در مدیریت ورزش نداشته به خوبی می‌داند بسیاری از همایش‌هایی که به اسم ورزش برگزار می‌شود نه تنها تأثیری در پیشرفت ورزش کشور ندارد بلکه ضمن هدر دادن پول بیت‌المال تنها رزومه کاری برخی آقایان را کامل می‌کند. هرچند که تاکنون هزینه هنگفتی برای برگزاری همایش‌های غیرضروری صرف شده، ولی جلوی ضرر از هر کجا گرفته شود، منفعت دارد. البته در راه جلوگیری از هدررفت بیت‌المال نکات زیادی وجود دارد که سلطانی‌فر و همکارانش به آنها نیز همچون مسئله همایش‌های غیرضروری یا حتی بیشتر باید توجه کنند. جمع کردن بساط همایش‌های من‌درآوردی و به درد نخور قاعدتاً برای مرد اول ورزش کشور دشواری زیادی نخواهد داشت. وزیر ورزش زمانی می‌تواند به خودش در قبال حفظ پول مردم ببالد که ریشه ریخت و پاش‌های جاری در ورزش را بخشکاند. قطعاً در چالش هدر دادن بودجه دولتی فوتبالی‌ها سردمدار هستند، فوتبالی که خروجی‌اش کمتر از همه رشته‌هاست، اما گردش مالی آن چندین برابر کل ورزش کشور است. باشگاه‌های دولتی بدون هیچ ضابطه‌ای همچنان زیر نظر دولت اداره می‌شوند و به راحتی هم از بودجه دولتی بهره می‌برند. در واقع مستطیل سبز بیش از همه به ورزش کشور ضربه می‌زند. در حالی که فوتبال در تمام دنیا به صنعتی پولساز برای کشورها تبدیل شده است، اما در ایران تنها دستمزد بازیکنان است که میلیاردی شده و ادعاهای بازیکنان بی‌کیفیت است که روز به روز بالا می‌رود. والا در فوتبال ایران نه خبری از درآمدزایی است و نه خبری از پیشرفت کیفی. در بهترین حالت ممکن مدیران باشگاه‌ها چک‌های بازیکنان را به موقع پاس می‌کنند و شش‌دانگ حواس‌شان را جمع می‌کنند تا بازیکنان خارجی تیم بی‌خود و بی‌جهت به فیفا شکایت نکنند. منتها همین فوتبال بی‌دروپیکر پر شده از بازیکنان بی‌کیفیت وطنی و فرنگی که به لطف بی‌قانونی‌های این رشته در ایران قراردادهای میلیاردی امضا می‌کنند و آینده اقتصادی‌شان تأمین می‌شود. دقیق‌تر که به بحث هدر دادن پول بیت‌المال نگاه کنید، می‌بینید که متأسفانه موارد دیگری نیز برای بررسی وجود دارد. در همین وزارت ورزش که همین پنج سال پیش تشکیل شد سفرهای غیرضروری آقایان مدیر و معاون بی‌داد می‌کند.

هنوز خاطرمان هست که در زمان وزارت عباسی، خود وزیر چه علاقه مفرطی به سفرهای برون مرزی داشت. در زمان حضور محمود گودرزی نیز معاونانش هیچ فرصتی را برای خروج از مرزهای ایران از دست نمی‌دادند. حضور همه معاونان وزیر مستعفی در المپیک ریو تنها یکی از این موارد بود. از سوی دیگر در برخی موارد بودجه‌ای که برای ورزش و برای فلان فدراسیون در نظر گرفته شده به جای آنکه به بخش مورد نظر تزریق شود سر از جای دیگری در آورده و در نهایت نیز کسی پاسخگوی ماجرا نبوده است. مخلص کلام اینکه سلطانی‌فر راه طولانی برای مبارزه با حیف و میل بیت‌المال در پیش دارد. وزیر در صورتی که از مشاوران کاربلدی مشاوره بگیرد و خودش نیز برای شناسایی راه‌های هدر دادن پول مردم کوشا باشد می‌توان امیدوار بود که حداقل بخشی از چالش‌های گذشته برطرف شوند، اما اگر در چند ماه باقی مانده از عمر دولت یازدهم، تمام تمرکز سلطانی‌فر صرف آرام جلوه دادن وضعیت ورزش و ساکت نگه داشتن منتقدان شود نباید انتظار تغییری اساسی را در ورزش ایران داشت.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان