کد خبر: ۱۰۳۲۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۵ - ۰۴ دی ۱۳۹۵

سدمعبر های فرای قانون؛ از بانک شهر تا نمایشگاه های خودروهای لوکس+ عکس

سد معبر در شیراز بالا و پایین شهر هم ندارد، هر چند عرضه ها متفاوت است، اگر گذرتان به حد فاصل میدان بعثت تا انتهای خیابان عفیف آباد خورده باشد نمایشگاه ماشین های لوکسی را می بینید که بیخیال از سد معبر، خودروها را در پیاده‌رو گذاشته اند و خبری هم از ماموران سد معبر نیست.
به گزارش شیرازه، چندی پیش انتشار فیلم برخورد یک مامور سد معبر با یک زن دستفروش، در فضای مجازی افکار عمومی را جریحه دار کرد. ماجرا از این قرار بود که مامور سد معبر یکی از شهر های شمالی کشور وقتی با مقاومت زن دست فروش و فرزند نوجوان او در جمع کردن بساط آنها که محصولات کشاورزیشان بود مواجه می شود، یک سیلی به این زن می زند.

برخورد با افرادی که بعضا خرج زندگی آنها از دستفروشی تامین می شود تازگی ندارد و روزانه شهرداری در راستای طرح انضباط شهری و محافظت معابر، مامورانی را برای جمع آوری بساط دستفروش ها راهی خیابان های شهر می کند که معمولا با واکنش آنها نیز همراه است.

در میان قشر دستفروشان نیز غنی و فقیر وجود دارد. برخی از دست فروش ها، بساط خود را در پشت وانت پهن می کنند و در خیابان های مختلف با پارک کردن نامناسب سرعت دیگر خودروها را می گیرند تا توجه به بساط آنها بیشتر جلب شود، و وقتی ماموران سد معبر برای جمع کردن بساطشان می رسند یا فرار را به ماندن ترجیح می دهند یا اینکه با ماموران درگیری فیزیکی پیدا می کنند و یا به روش های دیگر متوسل می شوند، عده ای از خرده فورشان نیز که وسع مالی کمتری دارند و جز قشر آسیب پذیر جامعه به شمار می روند در کنار خیابان و یا در محل عابر پیاده بساط خود را روی گاری دستی و یا زمین پهن می کنند و در مواجه با چند مامور سد معبر راهی جز التماس و گریه زاری برای نبردن کالایشان نمی بینند.

سد معبر در شیراز بالا و پایین شهر هم ندارد، هر چند عرضه ها متفاوت است، اگر گذرتان به حد فاصل میدان بعثت تا انتهای خیابان عفیف آباد خورده باشد نمایشگاه ماشین های لوکسی را می بینید که بیخیال از سد معبر، خودروها را در پیاده‌رو گذاشته اند و خبری هم از ماموران سد معبر نیست.

سدمعبر های فرای قانون؛ از بانک شهر تا نمایشگاه های اتوموبیل+ عکس

تبعیض مدتی است که دامن پیاده روهای شهر را هم گرفته، دو سالی است که کیوسک های «بانک شهر» در محل گذرگاه عابر پیاده جا خوش کرده اند و ماموران سد معبر فقط برای گرفتن پول به آنجا مراجعه می کنند!

سدمعبر های فرای قانون؛ از بانک شهر تا نمایشگاه های اتوموبیل+ عکس

در تبصره 6 ماده 96 قانون شهرداری‌ها، آمده است:«مالک معابر عمومی مثل پیاده‌روها و میدان‌های مورداستفاده عموم، شهرداری‌ها هستند؛ بنابراین شهرداری‌ها موظف‌اند از معابر به‌عنوان یک ملک عمومی حفاظت کنند و آن را برای استفاده عموم آماده نگه‌دارند و از تجاوز اشخاص و سازمان‌ها جلوگیری کنند» حال سئوال اینجاست که شهرداری شیراز چگونه مدافع حقوق شهروندان در این موضوع است.

 یزدانی مسئول روابط عمومی حوزه مالی شهرداری شیراز در گفتگو با شیرازه اظهار داشت: بانک شهر جز اموال شهرداری است و شهرداری با صادر کردن مجوز به این بانک اجازه داده است تا کیوسک های خود در نقاط مختلف شهر مانند معابر عمومی نصب کند؛ و آن بانک باید اجاره محل را بپردازد.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا سایر بانک ها نیز مجوز این کار را دارند یا خیر گفت: بانک های مختلفی خواستار چنین خدماتی هستند اما شهرداری فقط به بانک شهر مجوز نصب کیوسک ها را داده است.

یزدانی می گوید: شهرداری با ایجاد کمیته محل نصب تجهیزات بانک شهر را تایید کرده است و بعد تجهیزات توسط بانک عامل نصب شده؛ و حال اگر محل نصب تجهیرات نامناسب باشد و باعث زحمت شهروندان شود، مردم می توانند با مراجعه به بانک شهر یا شورای شهر خواستار تغییر محل نصب آنها شوند؛ و شهرداری شیراز این آمادگی دارد که تجهیزات را تغییر مکان دهد.

اظهارات مسئول روابط عمومی حوزه مالی شهرداری  گویای این واقعیت است که در صورتی که مردم شکایت کنند و مراحل اداری طی شود کیوسک های بانک شهر برداشته می شوند آن هم نه برای همیشه، بلکه از نقطه ای به نقطه دیگر جابجا می شود.

امتیاز ویژه و سد معبر مجوز دار! شهرداری برای بانک شهر و بی اعتنایی به سد معبر نمایشگاه های خودرو در حالی است که ماموران سد معبر با خرده فروشان خیابان با سرعت و شدت برخورد می کنند و حال آنکه اگر بنارا بر عدالت و نه برابری بگذاریم شهرداری ابتدا باید تکلیف امثال بانک شهر مشخص کند و نه افرادی که احتیاج مبرم به خرده فروشی دارند.
نظرات بینندگان