کد خبر: ۱۰۳۵۹۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۷ - ۰۸ دی ۱۳۹۵

صدای سوت توقف در پروژه راه آهن شیراز- کرمان/ 900 کارگر بیکار شدند

احداث خط ریلی شیراز- کرمان به طور کامل تعطیل شد و 900 کارگر آن از کار بیکار شدند.
به گزارش شیرازه، روز گذشته تماس كارگران شاغل در اين خط ريلي حاكي از توقف كامل ساخت و ساز در اين پروژه بود.

به گفته كارگران، اين خط ريلي از سال 91 فعال شده و علاوه بر زيرسازي، چندين تونل براي عبور قطار در مسير شيراز به كرمان حفر شده بود اين در حالي است كه از اين هفته صداي ماشينآلات راهسازي و ريل سازي در مسير مذكور خاموش شد و 145 ميليارد تومان سرمايه كشور بلاتكليف ماند. كارگران بيكار شده مذكور با استمداد از مسئولان خواستار آن شدند كه فكري به حال اين خط ريلي شود تا هم آن ها شغلشان را دوباره تصاحب كنند و هم سرمايههاي مملكت راكد نماند و هم در آينده نزديك صداي سوت قطار در اين مسير شنيده شود.

گر چه فارس را همه استاني توسعه يافته ميدانند اما اين استان در زمينه خطوط ريلي يك استان عقب افتاده به شمار ميرود. تنها خط ريلي اين استان، شيراز را به اصفهان وصل ميكند و خطوط ريلي كشور در اين كلان شهر به بن بست ميرسد.

مجري خط ريلي شيراز به كرمان احداث بخشي از خط ريلي شيراز به بوشهر را هم برعهده داشت اين در حالي است كه مشكلات موجود بر سر راه احداث خطوط ريلي هر دو خط را به اغما فرو برد و ابتدا احداث خط ريلي شيراز - بوشهر را تعطيل كرد و حالا هم ساخت راه آهن شيراز به كرمان به عنوان تنها خط ريلي در حال ساخت فعال در اين استان را متوقف نمود.

جواد زارع پور، مدير عامل موسسه الهادي كه مجري ساخت اين پروژه است در تماس خبرنگار ما براي پيگيري مشكلات اين پروژه ضمن تاييد تعطيلي كامل خط ريلي شيراز - كرمان گفت: خط ريلي شيراز به كرمان در استان فارس 200 كيلومتر طول دارد كه در دو قطعه در حال ساخت بود.

وي با بيان اين كه موسسه الهادي بابت اجراي اين خط ريلي طلب 100 ميليارد توماني از دولت دارد افزود: از سال 91 كه اجراي اين خط ريلي آغاز شد بالغ بر 145 ميليارد تومان براي آن هزينه شد كه تنها 45 ميليارد تومان از سوي دولت پرداخت گرديد و مابقي از منابع داخلي اين موسسه تامين شده است.

زارع پور با تاكيد بر اين كه عدم پرداخت مطالبات پروژه مذكور را به تعطيلي كشاند، افزود: از اول سال 94 تا كنون هيچ پولي از سوي دولت براي اين پروژه تخصيص نيافته است.

وي با بيان اين كه در خط ريلي مذكور 900 نفر به صورت مستقيم و بالغ بر 800 نفر نيز به صورت غيرمستقيم مشغول به كار بودند افزود: با تعطيلي اين خط ريلي 900 كارگر از كار بيكار شدند ضمن آن كه كساني كه به صورت غيرمستقيم با ما در ارتباط بودند همچون پيمانكار، فروشنده تجهيزات، راننده، صاحبان دستگاهها و ماشين آلات استيجاري و ... نيز بخش قابل توجهي از درآمد خود را از دست دادند.

به گفته زارع پور، اين خط ريلي كه تنها خط ريلي در حال ساخت فعال استان بود پيشرفت 60 درصدي دارد كه این هم متوقف شد.
مديرعامل موسسه الهادي خاطرنشان کرد: اين مسير 8 تونل دارد كه 6 تونل آن حفر شده و زيرسازي در بخش عمده اي از مسير نيز انجام شده است.
وي بيان داشت: متاسفانه با تعطيلي اين خط ريلي هم كارگران از كار بيكار شدند و هم سرمايه ده ها ميليارد توماني مملكت بلاتكليف مانده است.

زارع پور گفت: كل مسير شيراز به كرمان 350 كيلومتر وسعت دارد كه 200 كيلومتر آن زيربار احداث رفته بود و كار آن برعهده موسسه الهادي بود.

وي اضافه كرد: همچنين ايستگاه مركزي اين خط ريلي كه در روستاي بهاران شيراز قرار دارد با ايستگاه خط ريلي شيراز - بوشهر يكي است و اين موسسه كار ساخت 50 كيلومتر از خط ريلي شيراز - بوشهر را هم برعهده داشت.

مديرعامل موسسه الهادي با گلايه از نبود هر گونه حمايتي براي ساخت اين پروژه گفت: متاسفانه علي رغم پيگيريهاي صورت گرفته حتي يك بار هم شاهد حضور و بازديد مسئولان ارشد استان از اين پروژه عظيم نبوديم و اين بيتوجهيها بالاخره خط ريلي شيراز - كرمان را تعطيل كرد.

وي با اشاره به اين كه حقوق كارگران تا پايان آذرماه پرداخت شد افزود: در خط ريلي شيراز- كرمان 500 دستگاه ماشين آلات و دستگاه هاي سنگين، نيمه سنگين و تجهيزات مربوطه مشغول كار بود كه همگي آن ها از فارس خارج شد و به استان هاي ديگر همچون بوشهر و سيستان و بلوچستان منتقل شدند.

زارع پور يادآور شد: موسسه الهادي 8 پروژه بزرگ ساخت و ساز در بوشهر در دست اجرا دارد و استاندار آن استان با حمايتهاي خود اجازه تعطيلي هيچ يك از پروژه ها را نداده است اما در فارس تنها خط ريلي در حال ساخت كه فعال بود به دليل عدم حمايت مسئولان ارشد فارس به تعطيلي كشيده شد.

وي در پايان اظهار اميدواري كرد با تمهيدات مسئولان كار ساخت اين پروژه دوباره از سر گرفته شود.
منبع:خبرجنوب
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمودی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۵
0
بروید دنبال دکتر دوگانی و مهندس سقایی تا پیگیری کنند
مهدی
درستش اینه که کار را بسپاریم به شرکت مهندس سقایی تا انجام بشه !!!!!
احمدی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۵
0
با سلام وخسته نباشید محضر مبارک مقام عظمای ولایت حضرت امام خامنه ای وباعرص خسته نباشید خدمت گروه مذاکره کنندگان خستگی ناپذير اعتراف آقای ظریف رادوست دارم چراکه حیله گر را تجربه نمودیم امريکارسواي عالم است در محضر خدای عزوجل روسیاه است در نزد جهانیان خار است
رضا
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۵
0
تا زماني كه مهندس سقائي اين پروژه را پيگيري مي كرد پيمانكار هميشه بدهكار بود
آقاي زارع پور در اين خصوص توضيح ندادند