کد خبر: ۱۰۶۱۸۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۵

همایش ملی دانشمندان برتر کشور در شیراز آغاز می‌شود

همایش ملی هم‌اندیشی دانشمندان برتر کشور از سی‌ام بهمن‌ماه امسال در شیراز آغاز می‌شود.
به گزارش شیرازه، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(isc) امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این هم‌اندیشی به مدت دو روز برگزار شده و در آن، از 224 پژوهشگر برتر که بیشترین استناد به پژوهش‌های آنان در پایگاه‌های (isi) و (isc) صورت گرفته، تجلیل می‌شود.

محمدجواد دهقانی بیان کرد: این همایش دو روزه سه محور اصلی دارد که شامل جایگاه پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در اکوسیستم تولید علم، فرصت‌ها و چالش‌های حوزه آموزش‌عالی و ترویج و ایجاد دانشگاه‌های نسل سوم است.

رئیس همایش هم‌اندیشی دانشمندان برتر کشور، گفت: این همایش با حمایت وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان و همچنین معاونت علمی ریاست‌جمهوری و با همکاری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و بنیاد نخبگان فارس، در سطحی عالی به لحاظ کیفی برگزار می‌شود.

دهقانی با اشاره به اینکه سخنرانان اصلی این همایش را افرادی از جمله جعفر توفیقی، رضا ملک‌زاده، رضا منصوری، محمدعلی زلفی‌گل، داود دومیری گنجی و حبیب‌الله رعنایی تشکیل می‌دهند افزود: محل برگزاری همایش مرکز رفاهی دانشگاه شیراز است.

رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با بیان اینکه دانشمندان شرکت کننده در این همایش، دانشمندان یک‌درصد برتر جهان به‌شمار می‌روند، تصریح کرد: 12 دانشمند از 200 دانشمند دعوت شده به این همایش، از دانشگاه‌های دولتی استان فارس هستند.

وی با اشاره به اینکه دانشمندانی که در شیراز حضور پیدا می‌کنند جزو یک درصد پژوهش گران برتر دنیا هستند، تصریح کرد: دانشمندان یک درصد برتر دنیا که در این نشست حضور دارند 14 درصد از کل علم دنیا را از نظر کمی تولید می‌کنند و از نظر تعداد استنادها حدود 24 درصد کل استنادهای دنیا به پژوهش‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

دهقانی گفت: اگر مبتنی بر اصول علم‌سنجی این یک درصد را در نظر بگیریم باید گفت تا پژوهشگران 20 درصد برتر دنیا در زمره نخبگان برتر علمی قرار دارند که حدود 66 درصد علم دنیا توسط آنان تولید می‌شود و 85 درصد کل استنادها را به خود اختصاص داده‌اند.

رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام  همچنین با اشاره به اهمیت توجه به پژوهشگران و نقش آنان در توسعه جامعه گفت: شاخص‌های توسعه علم و فناوری مانند کمیت و کیفیت تولید علم و مسائلی مانند اثرگذاری فناوری و نوآورانه تولید علم بر اقتصاد و معیشت مردم و در کل بحث برطرف کردن نیازهای جامعه و اثرگذاری اقتصادی است، در این راستا موردنظر است که همایش شیراز به دنبال تأثیربخشی پژوهش‌ها بر جامعه هست.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان