کد خبر: ۱۰۷۸۰۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۶
از جیب خالی مردم تا پز عالی دولت!

تاکید بر اقتصاد مقاومتی 7 ساله شد/اقتصاد داخلی، بی عمل مقاومتی نمی شود

استاد سابق دانشگاه تهران می گوید:اگر دولت دست سرمایه داران رانت خوار را از اقتصاد کوتاه و با مردمی کردن اقتصاد به تقویت تولید داخلی بپردازد صادرات افزایش پیدا می‌کند. کشور ایران به دلیل منابع زیرزمینی، انرژی فراوان و منابع انسانی ظرفیت‌ بسیار خوبی جهت مقاوم سازی بنیه‌های اقتصادی دارد.
به گزارش شیرازه، در سال 89، واژه‌ی "اقتصاد مقاومتی" برای اولین بار وارد دایره‌ واژگان کارشناسان و مسئولان شد که شامل راهکارهایی در مورد مقاوم سازی اقتصاد بود که توسط مقام معظم رهبری ارائه شد. از آن زمان تاکنون شاهد راه اندازی کارگروه‌هایی در قالب قرارگاه اقتصاد مقاومتی، فراکسیون اقتصاد مقاومتی در مجلس شورای اسلامی و ارائه آمارهای مختلف از پیاده‌سازی سیاست‌ها اقتصاد مقاومتی بوده‌ایم اما نبود خروجی قابل قبول و متزلزل بودن پایه‌های اقتصاد ایران باعث شد  رهبر انقلاب با تذکر جنگ اقتصادی و هشدار به مسئولین، چند سال اخیر را به نام اقتصاد مقاومتی نامگذاری کنند. ایشان در روز اول فروردین ۹۵ با نام گذاری این سال به "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" در دیدار با زائران حرم رضوی به تشریح این عنوان پرداختند.

رهبر انقلاب در ابتدای سال ۹۵ برای خروج دولتمردان از شعار و تحقق عملی اقتصاد مقاومتی 10 مولفه برشمردند«تمرکز دولت بر فعالیت‌ها و زنجیره‌های اقتصادی مزیت دار کشور، زنده کردن تولید داخلی، ضربه نزدن به تولید داخلی در انجام تجارت خارجی، مدیریت منابع مالی‌ای که از بانک‌ها و مراکز خارجی به کشور وارد می‌شود، دانش بنیان شدن بخش‌های مهم اقتصاد داخلی، مشروط کردن معاملات خارجی به انتقال فناوری به داخل کشور، احیا و بهره‌برداری از بخش‌هایی که در گذشته سرمایه گذاری شده، بهره‌وری از انرژی، مبارزه با فساد، تقویت صنایع متوسط و کوچک»

 ایشان همچنین متذکر شدند: «این ده نقطه‌ کار که اگر چنانچه اقدام و عمل بخواهد انجام بگیرد برای اقتصاد مقاومتی، این ده کار میتواند انجام بگیرد.این میشود اقتصاد مقاومتی‌ای که کشور را نجات خواهد داد. آن وقت اگر ما این کارها را کردیم، مسئولین محترم دولتی آخر سال ۹۵ میتوانند بیایند گزارش بدهند که ما این چند هزار کارگاه و کارخانه و مزرعه و دامداری و امثال اینها را احیاء کردیم»

رهبر انقلاب سال 1396 نیز با تاکید بر حمایت از تولید داخلی به نام «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال»نامگذاری کردند.

تاکید بر اقتصاد مقاومتی 7 ساله شد/اقتصاد داخلی، بی عمل مقاومتی نمی شودابراهیم رزاقی استاد سابق دانشکده اقتصاد تهران در مورد میزان تحقق اقتصاد مقاومتی در گفتگو با شیرازه، اظهار داشت: با توجه به اینکه کشور ما در جنگ اقتصادی قرار دارد رهبر انقلاب مقاوم سازی اقتصاد را به عنوان راه حل پیروزی در این جنگ مطرح کردند زیرا هر کشوری به استقلال اقتصادی نیاز دارد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در مورد تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی ابتدا باید به زیر ساخت های قانونی لازم جهت پیاده سازی این سیاست‌ها توجه داشت و مجلس به عنوان خانه ملت موظف است زیر ساخت های قانونی مورد نیاز را فراهم سازد. همچنین در صورت انحراف فعالیت‌های اقتصادی دولت و بخش خصوصی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، نمایندگان مجلس باید تذکرات لازم‌‌ را یادآور شده و با نظارت و ابزارهای قانونی در اختیار مجلس مانع از فسادهای اقتصادی شوند.

رزاقی افزود: قوه مجریه با توجه به اختیارات وسیعی که دارد اگر عزم جدی بر مقاوم سازی اقتصاد داشته باشد بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی جامعه حل خواهد شد. اگر دولت دست سرمایه داران رانت خوار را از اقتصاد کوتاه و با مردمی کردن اقتصاد به تقویت تولید داخلی بپردازد صادرات افزایش پیدا می‌کند. کشور ایران به دلیل منابع زیرزمینی، انرژی فراوان و منابع انسانی ظرفیت‌ بسیار خوبی جهت مقاوم سازی بنیه‌های اقتصادی دارد.

وی در پایان یادآور شد: قوه قضائیه در صورت برخورد با فساد و مفسدین نقش بسیار مهمی در اقتصاد مقاومتی می‌تواند داشته باشد. متاسفانه قوای سه گانه تا به حال اقدام قابل توجه و ملموسی در این زمینه نداشته‌اند.

به میان مردم می‌رویم تا میزان رونق یا رکود اقتصادی را از زبان آن‌هایی که جیب‌شان گویای حال و احوال اقتصاد و حرف‌هایشان فارغ از آمارهای مسئولین، سنجه دقیقی از فضای حاکم بر جامعه است جویا شویم.

مهدی نجفی، فروشنده پوشاک می گوید: در حوزه کاری ما جنس ترکیه بازار را به قبضه خود درآورده و این در حالی‌ست که پارچه ایرانی از نظر کیفیت و طرح و رنگ بر اجناس ترکیه ای برتری دارد اما به دلیل پایین بودن تعرفه واردات، کالای ایرانی توان رقابت با کالای خارجی را ندارد. در واقع سیاست‌های دولت بیشتر در جهت تامین منافع وارد کنندگان است تا حمایت از تولید داخلی!

به گزارش شیرازه، واضح است که اگر کارهای ضروری در موضوع اقتصاد مقاومتی انجام شده بود، امروز تفاوت محسوسی در اوضاع اقتصادی و زندگی مردم شاهد بودیم. بیان شاخص‌های کلان توسط دولت خوب است اما باید اثر آن در معیشت مردم نمایان باشد. امیدواریم با شروع سال جدید قوای مجریه، مقننه و قضائیه با عزم و تلاش جدی قدم در تحقق اقتصادی مقاوم و پویا بگذارند.

نظرات بینندگان