کد خبر: ۱۰۹۸۷۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۸ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۶
مشاور عالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفتگو با شیرازه:

صرفه‌جویی میلیاردی با ارائه غذای نیم‌پرس در دانشگاه علوم پزشکی شیراز/ ارزیابی دستگاه‌ها در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی باشد

مشاور عالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به صرفه‌جویی میلیاردی در این دانشگاه در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی پیشنهاد داد ارزیابی دستگاه‌ها در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی باشد.

به گزارش شیرازه، رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها اعلام کردند که دشمن یک جنگ اقتصادی تمام عیار به ملت بزرگ ایران تحمیل کرده است و با هوشیاری و تدبیر اصول 24 گانه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را در بهمن‌ماه 1392 ابلاغ کردند.

ایشان تأکید کردند: پیروی از الگوی علمی و بومی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی، عامل شکست و عقب نشینی دشمن در جنگ تحمیلی اقتصادی علیه ملت ایران خواهد شد، همچنین اقتصاد مقاومتی خواهد توانست در بحران‌های رو به افزایش جهانی، الگویی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت بخشد و زمینه و فرصت مناسب را برای نقش آفرینی مردم و فعالان اقتصادی در تحقق حماسه اقتصادی فراهم کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از قوای کشور خواستار آن شدند که بی‌درنگ و با زمان‌بندی مشخص، اقدام به اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی کنند و با تهیه قوانین و مقررات لازم و تدوین نقشه راه برای عرصه‌های مختلف، زمینه و فرصت مناسب برای نقش‌آفرینی مردم و همه فعالان اقتصادی را در این جهاد مقدس فراهم آورند تا به فضل الهی حماسه‌ اقتصادی ملت بزرگ ایران نیز همچون حماسه سیاسی در برابر چشم جهانیان رخ نماید.

شیرازه معتقد است تحقق اقتصاد مقاومتی جز با کار جهادی امکان‌پذیر نیست و بر آن است تا در گزارشاتی اقداماتی که دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در زمینه اجرای اقتصاد مقاومتی انجام داده‌اند را تشریح و به اطلاع مخاطبان برساند.

صرفه‌جویی میلیاردی با ارائه غذای نیم‌پرس در دانشگاه علوم پزشکی شیراز/ ارزیابی دستگاه‌ها در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی باشدرئیس ستاد اقتصاد مقاومتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفتگو با خبرنگار شیرازه گفت: حدود دو سال و نیم قبل ستاد اقتصاد مقاومتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با مدیریت مستقیم رئیس دانشگاه شکل گرفت و ابتدا از اصول 24 گانه اقتصاد مقاومتی مواردی که مربوط به دانشگاه علوم پزشکی می‌شد استخراج گردید و برای اجرای آن برنامه‌ریزی کردیم.

دکتر سیاوش باباجعفری با بیان اینکه جلسه ستاد مرکزی اقتصاد مقاومتی هر هفته در دفتر ریاست دانشگاه برگزار می‌گردد، گفت: کمیته اقتصاد مقاومتی دانشگاه نیز به فراخور موضوع هر دو هفته یک‌بار در مدیریت‌های مختلف برگزار می‌گردد.

تشکیل بیش از 100 کمیته اقتصاد مقاومتی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز

وی با اشاره به تشکیل بیش از 100 کمیته اقتصاد مقاومتی در همه بیمارستان‌ها، دانشکده‌ها، مراکز بهداشت و واحدهای زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: کمیته‌های تجویز و مصرف منطقی دارو، کارآفرینی، حمایت از تولیدات داخلی، توریست درمانی و گردشگری سلامت از جمله کمیته‌هایی است که در راستای اجرای اصول اقتصاد مقاومتی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز فعالیت می‌کنند.

مشاور عالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز از تشکیل کمیته حوادث ترافیکی خبر داد و افزود: با توجه به آمارهای تکان دهنده حوادث ترافیکی در استان فارس و کشور با ابتکار عمل دانشگاه علوم پزشکی شیراز کمیته حوادث ترافیکی با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز و مسئولان دستگاه‌های مختلف از جمله صدا و سیما، هلال احمر، شهرداری و غیره به صورت منظم و هفتگی برپا می‌گردد و در کاهش حوادث ترافیکی منجر به مرگ نقش چشمگیری داشته است.

فارس می‌تواند قطب تولید گیاهان دارویی کشور شود

این متخصص تغذیه بالینی با اشاره به فعالیت‌های کمیته گیاهان دارویی گفت: با اتکا به توانمندی و ظرفیت گسترده استان فارس در زمینه گیاهان دارویی می‌توان فارس را به قطب گیاهان دارویی کشور تبدیل کرد و در این راستا با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و بسیج سازندگی استان فارس سطح زیر کشت گیاهان دارویی را افزایش دادیم که با مستقر شدن شرکت‌های دانش‌بنیان در مرکز رشد گیاهان دارویی دانشگاه، فعالیت‌ها در زمینه تولید و صادرات گیاهان دارویی شتاب بیشتری گرفته است.

باباجعفری با تاکید بر توسعه کمی و کیفی تولید محصولات و خدمات دانش‌بنیان در سطح مراکز رشد و شرکت‌های دانش بنیان گفت: دانشگاه علوم پزشکی شیراز دارای شش مرکز رشد است که شرکت‌های دانش بنیان در آنجا مستتقر هستند و تلاش کرده‌ایم قوانین حمایتی را برای آن‌ها اعمال کنیم و برای رسیدن ایده به محصول، شتاب‌دهنده‌ای در شیراز راه‌اندازی شد و بستر خرید محصولات توسط واحدهای دانشگاهی را نیز فراهم کرده‌ایم.

وی به تولید و بهره‌برداری از محصولات و خدمات در مجاری غیردانش بنیان هم اشاره و اظهار کرد: به عنوان مثال مبدل‌های کوئل‌دار توسط مدیریت امور دانشجویی طراحی و ساخته شده است. همچنین کلاه محافظ برای پیشگیری از ضربه و درد در بیمارانی که به واسطه عمل جراحی مغز، قسمتی از جمجمه آنان برداشته می‌شود توسط یکی از اساتید جراح مغز و اعصاب در بیمارستان شهید رجایی تولید و به بهره‌برداری رسیده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: اعضای کمیته بررسی خریدهای بیش از دویست میلیون تومان، درخصوص خریدها نیازسنجی می‌کنند و از شرکت‌ها و مراکزی که جنس باکیفیت‌ و قمیت مناسبت‌تر ارائه دهند خرید می‌نمایند.

حمایت از مشاغل خانگی و صنایع تبدیلی کوچک

رئیس مرکز تحقیقات تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد: آیین نامه ویژه استان فارس در راستای حمایت از اشتغال و تولید در قالب مشاغل خانگی و صنایع تبدیلی کوچک توسط مدیریت غذا و کارشناس مسئول بهداشت محیط استان تهیه و به نهادهای مرتبط در استان اطلاع‌رسانی شد.

برخورد با خریداران اجناس خارجی که مشابه داخلی دارد

باباجعفری با اشاره به تأکید دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای افزایش توان تولید داخلی گفت: با ارسال بخشنامه به تمام واحدهای زیرمجموعه تاکید کردیم که اگر جنس مشابه ایرانی وجود داشته باشد نباید جنس خارجی خریدداری گردد که با چند مورد تخلف در این زمینه نیز برخورد شده است. همچنین با ابتکار دانشگاه ایرادات تجهیزات و مواد مصرفی پزشکی تولید داخل از واحدهای محیطی دریافت و به شرکت تولیدکننده منعکس شد و با آنان وارد مذاکره شدیم که اگر در زمان مشخص نسبت به رفع اشکالات اقدام می‌کردند به خرید از شرکت مذکور ادامه می‌دادیم.

وی با بیان اینکه مقدمات تشکیل گروه نظارت مالی مشترک مرکب از امور مالی، حراست و بازرسی دانشگاه انجام شده است، گفت: همه اموال اسقاطی دانشگاه ساماندهی شد و بسیاری از اقلام بازسازی و تعمیر و بکارگیری مجدد شده است.

مشاور عالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: دستورالعمل ویژه‌ای برای کاهش و نظام بخشیدن به هزینه های تشریفات و پذیرایی و پیشگیری از هزینه های غیرضروری در برگزاری مراسم ها تهیه شده است که به تایید معاونت پژوهشی وزارت بهداشت نیز رسیده است.

تهیه و اجرای آنالیز غذایی جدید در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی

نائب رئیس انجمن تغذیه ایران از تهیه آنالیز غذایی جدید توسط اساتید دانشکده تغذیه و اجرا در سطح بیمارستان‌ها و مراکز دانشگاه خبر داد و گفت: با اصلاح منو غذا و روش سرو غذا از اسراف پیشگیری شد و با اجرای طرح «غذای نیم پرس» در حوزه دانشجویی در سال 95 بیش از یک میلیارد و 300 میلیون تومان کاهش هزینه و کاهش دور ریز غذا داشته‌ایم.

باباجعفری به طراحی و ساماندهی ماموریت‌های دانشگاه علوم پزشکی به منظور کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از ماموریت های غیرضروری اشاره و اظهار کرد: به منظور ارتقای بهره‌وری و کاهش ماموریت ها از ویدئو کنفرانس برای تشکیل جلسات استفاده می‌کنیم.

وی از کارسنجی تمام نیروهای انسانی شاغل در دانشگاه علوم پزشکی شیراز و مراکز زیر مجموعه خبر داد و گفت: برخی از مشاغل مانند مشاغل اداری در شبکه بهداشت با مشاغل اداری بیمارستان هر شهرستان تجمیع شده است و از نیروهای موجود حداکثر استفاده می‌شود.

رفع موانع اشتغال در دانشگاه علوم پزشکی شیراز

مشاور عالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه موانع اشتغال در دانشگاه علوم پزشکی شیراز رفع شده است، توضیح داد: مجوزهایی که برای اشتغال مربوط به دانشگاه صادر می‌شد بررسی و آن‌ها را با حفظ رعایت اصول سلامت مردم تعدیل کردیم. همچنین آمارگیری از بیکاران فارغ‌التحصیل در رشته‌های علوم پزشکی آغاز شده است تا برای اشتغال‌زایی در این زمینه بهتر برنامه‌ریزی گردد.

بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی، تشکیل کارگروه سبز انرژی و بازیافت به منظور جلوگیری از آلودگی و مصرف بی‌رویه انرژی، تکمیل و اجرای آیین نامه تعقیب و پیگیری پیمانکارانی که عملکرد ناموفق و کم کیفیت داشته‌اند، تشکیل واحد مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور در معاونت غذا و دارو و همچنین ترویج و تبیین گفتمان اقتصاد مقاومتی در قالب همایش‌ها و جلسات متعدد از جمله سایر اقداماتی بود که به گفته این مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی انجام شده است.

باید باور کنیم اقتصاد مقاومتی نجات‌دهنده کشور است

بابا جعفری در پایان تاکید کرد که همه باید باور داشته باشیم که اقتصاد مقاومتی می‌تواند نجات‌دهنده کشور باشد و باید سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با وقت‌گذاری، دلسوزی و تعهد اجرا شوند و همه آحاد جامعه را برای اجرای آن ترغیب و تشویق کنیم.

مشاور عالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین پیشنهاد داد که شاخص‌های ارزیابی واحدهای دانشگاهی به گونه‌ای باشد که پرداخت‌ها، تشویق‌ها و تنبیه‌ها در جهت تحقق ‌اقتصاد مقاومتی باشد چراکه ما توان علمی، اجرایی و فنی اغلب کارهای پیچیده را داریم اما بروکراسی اداری مانع تبدیل این خلاقیت‌ها و استعدادها به عمل و محصول می‌شود.

بنابراین گزارش، با توجه به خشکسالی‌های اخیر و بیکاری کشاورزان، ارائه طرح‌هایی در زمینه تولید گیاهان دارویی و استفاده از ظرفیت استان فارس در این زمینه می‌تواند راهگشا باشد اما تا زمان انتشار این گزارش پیگیری‌های خبرنگار شیرازه برای دریافت اطلاعات بیشتر درخصوص تولید گیاهان دارویی در استان فارس بی‌نتیجه مانده است.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۶
0
ای کاش بجای نصف کردن غذای دانشچویان دریافتی ها و حق مدیریت های خود را نصف میکردند.واقعا خیلی زحمت کشیدند