کد خبر: ۱۱۳۲۰۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۹ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۶
از روز مارمولک تا روز توالت؛

عجیب‌ترین روزها در تقویم جهانی

نامگذاری روزهای مختلف تقویم به اسامی عجیب و غریب یکی از نکات جالب تقویم‌های جهانی است. اما این نام‌ها و روزهای خاص از کجا آمده‌اند.
به گزارش شیرازه، پیش از آنکه وارد گزارش اصلی شویم باید خدمت شما عرض کنم که این مطلب دقیقا در روز جهانی مارمولک‌ها نوشته می‌شود. یعنی اجماع جهانی یک روز باهم نشسته‌اند و تصمیم گرفته‌اند که یک روز را به نام (word lizad day) اختصاص دهند و هرساله آن را گرامی بدارند. اما تقویم مناسبت‌های جهانی کم از این روزهای عجیب ندارد. روزهای عجیبی که شاید مناسبت امروز کنارشان کمتر عجیب به نظر برسد. اما این روزها چطور گرامی داشته می‌شوند و مردم دنیا در این روز چه کارهایی انجام می‌دهند؟

روز جهانی مارمولک

هرساله ۲۴ مرداد و ۱۴ آگوست روز جهانی مارمولک در دنیا گرامی داشته می‌شود. از اینکه تاریخچه این روز چه زمانی است اطلاعاتی در دسترس نیست. اما به گفته منابع انگلیسی این روز یک جورهایی حالت زیست محیطی دارد. مراکز علمی، موزه‌های علمی و باغ وحش‌ها برای دانش‌آموزان برنامه‌های ویژه‌ای برگزار می‌کنند. فعالان محیط زیست از اهمیت مارمولک‌ها به عنوان یکی از موجودات مفید در چرخه زیستی برای مردم توضیح می‌دهند و حتی ممکن است فروشگاه‌های فروش حیوانات خانگی برنامه‌های ویژه‌ای برگزار کنند و مشتری‌های زیادی برای مارمولک‌هایشان دست و پا کنند تا دریک برنامه شاد و مفرح به آنها غالب کنند.

روز جهانی گربه

۲۹ اکتبر روز گربه‌هاست و این روز به عنوان راهی برای آگاه‌سازی از تعداد گربه‌های بی‌خانمان ایجاد شده‌است. هرساله در جشنی که در این روز در ایالات متحده برگزار می‌شود. وب سایت ملی گربه در آمریکا هرساله آماری را اعلام می‌کند که نشان از تعداد گربه‌هایی است که باید نجات داده شود. این جشن هرساله توسط انجمنی در آمریکا برای جلوگیری از جرم و جنایت به حیوان برگزار می‌شود. البته روز جهانی گربه در کشورهای مختلف متفاوت است. بسیاری از کشورهای اروپایی ۱۷ فوریه را به عنوان روز گربه می‌دانند. اما این روز در روسیه ۱ مارس برگزار می‌شود.

عجیب‌ترین روزها در تقویم جهانی

روز جهانی توالت

بله درست می‌خوانید. در تقویم روزانه جهان روز جهانی توالت وجود دارد. در سال ۲۰۱۳ مجمع عمومی سازمان ملل رسما ۱۹ نوامبر را به عنوان روز جهانی توالت نامگذاری کند. این روز برای بالا بردن آگاهی جهانی برای مقابله با بحران بهداشت جهانی است. موضوعی که اغلب نادیده گرفته می‌شود. اما بیش از ۲ میلیارد نفر در جهان در تلاش هستند که فرزندان خود را زنده نگه‌دارند و آن‌ها را از خطر مرگ نجات دهند. بحران نداشتن توالت در برخی از کشورهای جهان مانند هند کاملا جدی است طوری که خیرین هندی سرمایه‌های خود را صرف ساخت توالت در مناطق فقیرنشین می‌کنند. جالب است بدانید سالانه تعداد بچه‌های زیادی به علت کمبود توالت از بین می‌روند. چون زمانی که نیمه شب‌ها مجبورند از محل استقرارشان برای قضای حاجت بیرون بزنند؛ توسط بزهکاران دزدیده شوند و جان خود را از دست بدهند. از اهداف این نامگذاری و مجمع عمومی سازمان ملل این است که با همکاری ملت‌ها در سال ۲۰۳۰ همه افراد در همه جای جهان دسترسی به توالت داشته باشند.

روز جهانی رژ لب

هیچ لوله کوچکی هیچ گاه نتوانسته مانند رژلب در تمام جهان بحث برانگیز باشد. طوری که حتی یک روز مخصوص هم برای خودش داشته باشد. اینکه چرا یک روز یک عده در جهان دورهم جمع شدند و تصمیم گرفتند یک روز جهانی برای یک نوع لوازم آرایش تعیین کنند هنوز مشخص نیست. اما این قوطی لوله‌ای همواره یکی از جنجالی ترین وسیله‌ها در دنیا بوده‌است که حتی در فیلم‌های سینمایی نیز حضور پررنگی داشته‌است. به طورمثال از این وسیله آرایشی همواره با اهداف اغواگرانه و یا وسیله‌ای برای یادداشت روی آینه به صورت تاریخی استفاده شده‌است و گویی هیچگاه این کلیشه قرار نیست تغییر کند. پیش از این‌ها حتی درمیان غربی‌ها نیز استفاده از این وسیله آرایشی در مکان‌های عمومی یک قبح بزرگ بود. طوری که استفاده «سارا برنارد» بازیگر قدیمی فرانسوی موجب رسوایی بزرگی شد. بعد از ملکه ویکتوریا آرایش را نوعی بی‌احترامی دانست که نشان از بی‌ادب بودن زنان است. با این حال وینستون چرچیل معتقد بود که رژ لب تاثیر خوبی در روحیه افراد دارد و در طول جنگ جهانی دوم از توقف تولید آن جلوگیری کرد. هرساله در این روز بازیگران زن زیادی از هالیوود واکنش نشان می‌دهند و می‌گویند که همیشه حداقل چند رنگ رژ داخل کیف‌شان می‌گذارند.

عجیب‌ترین روزها در تقویم جهانی

روز جهانی پیش‌گیری از خودکشی

از بس مردم جهان از روی ناامیدی خودشان را کشتند که مجمع جهانی برای پیشگیری از خودکشی به نام IASP تشکیل شد که با همکاری سازمان بهداشت جهانی و فدراسیون جهانی سلامت روان ۱۰ سپتامبر را به عنوان روز جهانی پیشگیری از خودکشی نامگذاری کردند. در سال ۲۰۱۱، چهل کشور مراسمی برای پیشگیری از خودکشی برگزار کردن و در آن گفته شد برپایه آمارها و تخمین های سالیانه حدود یک میلیون نفر با خودکشی زندگی خود را تمام می کنند. یعنی هر۴۰ ثانیه یک خودکشی. اما در کنار این آمار وحشتناک، در کنار هریک خودکشی موفق ۲۰ خودکشی ناموفق صورت می‌گیرد. یعنی هر سه ثانیه یه نفر تصمیم می‌گیرد بی‌خیال زندگی شود. طبق آمار خودکشی‌ها بیشتر براساس آفت‌کش‌هاست و کشور کره جنوبی از لحاظ آمار در راس کشورهاست.

روز جهانی خنده

در سال ۱۹۹۸هندی ها تصمیم گرفتند یک جشن خنده در بمبئی برگزار کردند که احتمالا چیزی شبیه خندوانه خودمان بوده است. در این مراسم دکتر مادان کاتاریا بنیان گذار حرکت یوگای خنده درباره تاثیرات خنده درمانی مقالات زیادی تهیه کرده بود و در نهایت به همت این دکتر ۱۱ ژانویه به عنوان روز جهانی خنده نامگذاری شد. از آنجا که خنده بودن به گفته بسیاری از کارشناسان مسری است؛هرساله در همه جای دنیا جشنی تحت این عنوان برگزار می شود تا حداقل یک روز در جهان بدون غم و اندوه باشد.

روز جهانی گل

هرساله ۱۹ ژانویه به نام روز گل گرامی داشته می‌شود. این روز برای گسترش شادی و تشکرو قدردانی از دیگران با استفاده از یک شاخه گل ساده است و می خواهد احساس تنهایی و غم زدگی میان افراد کم کند تا روزهای بهتری داشته باشند. به گفته منابع انگلیسی بنیانگذاران این روز که مشخص نیست چه گروهی هم هستند می خواستند به مردم اثبات کنند که چگونه یک ژست ساده مثل هدیه دادن گل به دوستان و آشنایان می‌تواند به افزایش محبت بین آدمها کمک کند.

عجیب‌ترین روزها در تقویم جهانی

روز جهانی زبان مادری

زبان مادری از نظر بونسکو آنقدر مهم است که ۲۱ فوریه به عنوان روز جهانی زبان مادری نامگذاری شده‌است. در سال ۱۹۹۹ در یک کنفرانس عمومی یونسکو یه منظور کمک به تنوع زبانی و فرهنگی ۲۱ فوریه به این نام نامگذاری شد و سال ۲۰۰۸ را سال جهانی زبان‌ها نامگذاری کردند. اما ریشه این نامگذاری به گفته منابع به یک حادثه تلخ تاریخی برمی‌گردد. در سال ۱۹۵۲ جمعی از دانشحویان دانشگاههای مختلف شهر داکا پایتخت بنگلادش که آن زمان پاکستان شرقی نام داشت و هنوز اعلام استقلال نکرده بود. یک تظاهرات مسالمت آمیز در شهر انجام می‌دهند و از مسئولان کشور می‌خواهند که زبان بنگالی را در کنار زبان اردو به عنوان دومین زبان کشور اعلام کند. اما این تظاهرات با تیراندازی پلیس خونین شد و عده ای از دانشجویان کشته شدند. بعد از استقلال بنگلادش از پاکستان به درخواست این کشور ۲۱ قوریه به عنوان روز جهانی زبان مادری نامیده شد و هرساله برنامه هایی مرتبط با این روز در کشورهای مختلف برگزار می‌شود.

روز جهانی چپ دست‌ها

اینکه چپ‌دست ها باهوش‌تر از راست دست‌ها هستند ادعای همیشگی چپ‌دست‌ها بوده که البته هیچ‌گاه هم ثابت نشده‌است. اما چه باهوش باشند چه نباشند دنیا بر اساس توانایی‌های راست دست‌ها ساخته شده‌است. از قیچی، چاقو، اسلحه، پیچ همه براساس زندگی راست‌دست هاست. برای همین چپ‌دست‌ها در استفاده از این وسایل کمی با مشکل روبرو می‌شوند. هرساله ۱۳ آگوست روزی است که چپ‌ها اعلام می‌کنند چرا دنیا تنها براساس زندگی راست دست‌ها ساخته شده است؟ نامگذاری این روز در سال ۱۹۷۶ پیشنهاد داده شده و به تصویب رسید.
منبع: مهر
نظرات بینندگان