کد خبر: ۱۱۳۴۲۲
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۰ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۶

افتتاح خط یک مترو شیراز با حضور وزیر کشور پس از 15 سال

آقای رحمانی فضلی باید بدانند پروژه مترو شیراز در زمان دولت سازندگی مطالعاتش آغاز و در دولت اصلاحات کلنگ زنی شد و امروز اگر می خواهند مقصر کوتاهی در این 21 سال را معرفی کنند آدرس را کامل ارائه دهند!

افتتاح خط یک مترو شیراز با حضور وزیر کشور پس از 21 سالبه گزارش شیرازه، تکمیل مطالعات قطار شهری شیراز در سال  76 انجام شد.

پروژه قطار شهري شيراز به دست وزير كشور دولت اصلاحات كلنگ زني و امروز پس از گذشته حدود 15 سال خط یک افتتاح شد.

خط اول قطار شهري شيراز كه در دو فاز مدنظر قرار گرفته بود طي اين 15 سال داستانهاي مختلفي را پشت سر گذاشت و تا در سال 90  مهمترين مشكلي كه از جانب مدير عامل وقت قطار شهري شيراز اعلام مي شد بحث بودجه و اعتبارت بود.

حال با بهره برداری از 10.5 کیلومتر فاز ۲ خط یک متروی شیراز یکی از طولانی ترین خطوط متروئی کشور در شیراز به بهره برداری رسید.

خط یک قطار شهری شیراز به طول 24.5 کیلومتر،محدوده شرق را به غرب کلانشهر شیراز را متصل کرده و شامل 20 ایستگاه مسافربری است.خط یک از جنوب شرق شهر (میدان الله - ورودى فرودگاه شهيد دستغيب) و از طریق بلوار مدرس، میدان ولی‌عصر، میدان نمازی، میدان قصردشت، کوچه گلخون، حاشیه بزرگراه چمران تا شمال غرب شیراز (میدان میرزا کوچک‌خان و میدان احسان) امتداد دارد. این خط پتانسیل حمل و نقل 10 هزار نفر در ساعت را دارد. همچنین این خط ۱۹ ایستگاه زیر زمینی و یک ایستگاه همسطح دارد.
 نبود پله برقی و آساسانسور از نقاط ضعف برخی از ایستگاه ها به شمار می رود.

از لحاظ سازه‌ای و اجرایی ایستگاه‌ها به دو دسته ایستگاه‌های عمیق و نیمه عمیق تقسیم‌بندی می‌شوند که ایستگاه‌های عمیق در دو طبقه شامل سالن بلیط‌فروشی و طبقه سکو برای سوار و پیاده شدن مسافران هستند.بیشتر تونل‌های مجاور ایستگاه‌های عمیق با دستگاه T.B.M حفاری شده‌اند و سطح مقطع دایره‌ای شکل دارند. روش حفاری تونل‌های مجاور ایستگاه‌ها نیز به روش کند و پوش و سنتی بوده  و سطح مقطع این تونل‌ها در ایستگاه مربعی شکل است.

در بیشتر ایستگاه‌های عمیق امکان تردد عابران غیرمسافر به صورت زیرگذر زیرزمینی به‌جای استفاده از پل‌های هوایی عابر پیاده وجود دارد. برخی از ایستگاه‌ها مانند وکیل‌الرعایا و زند که در بافت تاریخی واقع شده‌اند،دارای 3 طبقه زیرزمینی است که یک طبقه آن به‌صورت مجزا تجاری هستند.

 براساس مصوبه شورا به مدت دو ماه خدمات حمل و نقلی رایگان ارائه می‌دهد.

خط یک مترو شیراز بعد از تهران طولانی‌ترین خط متروی کشور محسوب می‌شود و منابع مالی آن نیز به گفته اسدالله حاج‌زمانی مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز از محل اوراق مشارکت ۷۰۰ میلیارد تومان، از محل صندوق توسعه ملی ۳۰ میلیون دلار و از محل تسهیلات ۱۰۰ میلیارد تومان، تامین شده است.

خط یک، در میدان مرکزی شیراز یعنی امام حسین(ع) «ستاد»، تا زمانی که سایر خط ها آماده شوند ایستگاه ندارد.

شیراز سومین شهر ایران به شمار می رود که مترو آن راه اندازی شده است. 
افتتاح خط یک مترو شیراز با حضور وزیر کشور پس از 15 سال

استاندار فارس نیز امروز در افتتاح فاز دوم خط یک گفته است:«سهم 50 درصدي دولت در مترو شيراز پرداخت شده است» روئیای افتتاح فاز 2 خط یک مترو شیراز مدتی بود به یک تراژدی تلخ تبدیل شده بود. حاجی زمانی آذر ماه 95 گفته بود:«متاسفانه در حال حاضر برای خرید قطار و راه‌ اندازی فازدوم از خط یک متروی شیراز با مشکل مواجه هستیم»

وزیر کشور اما امروز در مورد تاخیر در تحقق بودجه مترو شیراز گفت:«این پروژه ای که انجام می شود حق مردم است، خیلی کوتاهی شده اما مقصر ما نیستیم کسانی هستند که سال ها درآمد های نفتی و توسعه کشور را به عقب انداختند»
آقای رحمانی فضلی باید بدانند پروژه مترو شیراز در زمان دولت سازندگی مطالعاتش آغاز و در دولت اصلاحات کلنگ زنی شد و امروز اگر می خواهند مقصر کوتاهی در این 21 سال را معرفی کنند آدرس را کامل ارائه دهند!
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
مهدی بهمنی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
1
این وزیر کشور بخاطر موقعیت و قدرت خودش داره غیر مستقیم دولت نهم و دهم رو میکوبد ولی جرات نقد دولت اصلاحات را نداره؛چون فعلا صندلی براش مهمتر از حقیقت و انصاف هست!! البته الان هم با لابی علی لاریجانی با کسب 250 رای بند و بستی کیفور و سر حال هست.مبارک باشه آقای رحمانی.تو هم دورت تموم میشه.از امروز شروع به شمارش کنید.
علی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
0
با سلام . خواهش میکنم در خصوص به هدر رفتن آبهای زیر زمینی به واسطه ساخت مترو در این 15 سال گزارشی تهیه بفرمایید . بدلیل اینکه طی 24 ساعت آبهای زیر زمینی در جوی آب ریخته شده و کسی به فکر نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
0
ایشون که جزو اصولگراها هستند و به روحانی تحمیل شدند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
1
اینا مترو رو فقط برای قشنگی درست کردن آخه شیراز مترو میخواست چیکار همش چهارتا خیابان داره توی ایران بجز تهران هیچ شهری احتیاج به مترو نداره فقط هزینه الکی میکنن