کد خبر: ۱۲۰۹۴۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۷

١٠ آكواريوم عجيب و حيرت انگيز دنيا

رایج ترین اندازه ظرف آکواریوم خانگی حدود 29 یا 30 گالون آب است، ولی آکواریوم هایی با ظرفیت چند هزار گالون نیز در جهان ساخته شده اند.
به گزارش شیرازه، رایج ترین اندازه ظرف آکواریوم خانگی حدود 29 یا 30 گالون آب است، ولی آکواریوم هایی با ظرفیت چند هزار گالون نیز در جهان ساخته شده اند. آکواریوم های عمومی می توانند به شکل قابل توجهی بزرگتر از آکواریوم های خانگی باشند. ولی تنها چند تا از آن ها به اندازه ای بزرگ هستند که در لیستی که ما از بزرگترین آکواریوم های جهان آماده کرده ایم، قرار بگیرند. این نوع آکواریوم ها می توانند کوسه نهنگ ها و سفره ماهی های دیو را در خود جای دهند. در واقع برای جای دادن چنین مخلوقات دریایی، نیاز به تنگ بسیار بزرگی است.

به منظور مقایسه این آکواریوم های بزرگ، سایز بزرگترین تُنگ آن ها (در واحد گالون) را بررسی کرده ایم. اکثر این آکواریوم ها چندین تُنگ آب دارند و حجم مجموع آب می تواند بسیار بیشتر باشد ولی بزرگترین تُنگ آکواریوم را حساب کرده ایم.

این ها فهرست بزرگترین آکواریوم های جهان هستند:

10. آکواریوم استرالیای غربی (0.8 میلیون گالون)

بزرگترین آکواریوم‌های جهان

آکواریوم استرالیای غربی که در حومه ساحلی شهر پرث واقع شده، بزرگترین تنگ آکواریوم استرالیا را در اختیار دارد. تنگ اصلی این آکواریوم 40 متر ارتفاع و 20 متر عرض دارد و 3 میلیون لیتر (793 هزار گالون) آب دریا گنجایش دارد. این آکواریوم تونل زیر آبی 98 متری را در خود جای داده است. غواصان با پرداخت هزینه ای می توانند در تنگ اصلی آکواریوم غواصی کنند و به ماهی ها، کوسه ها و سفره ماهی ها نزدیک تر شوند.



9. آکواریوم جنوا (حدود 1 میلیون گالون)

بزرگترین آکواریوم‌های جهان

آکواریوم جنوا که برای نمایشگاه جهانی 1992 ساخته شد، یکی از بزرگترین آکواریوم ها در قاره اروپا است. 70 تنگ این آکواریوم موجودات آبزی و خاکی از سراسر جهان را تکثیر می کند و خانه ای برای بیش از 6 هزار حیوان فراهم کرده است. برخی از تنگ ها محیط های طبیعی از مناطق مختلف مثل مدیترانه، دریای سرخ و اقیانوس هند را بازتولید می کنند. تماشایی ترین این موجودات کوسه ها، دلفین ها و فُک ها هستند.



8. آکواریوم اقیانوس شانگهای (حدود 1 میلیون گالون)

بزرگترین آکواریوم‌های جهان

آکواریوم اقیانوس شانگهای یکی از بزرگترین آکواریوم ها در قاره آسیا است که از 9 بخش نمایشگاهی از سراسر جهان از جمله بخش چین، بخش آنتارکتیک و بخش استرالیا تشکیل شده است. بخش چین محل زندگی چندین گونه دریایی در معرض انقراش چینی مثل گونه های نادر و ارزشمند رودخانه یانگ تسه است. بزرگترین جاذبه این آکواریوم، تونل زیر آبی آن است. این تونل با طول 155 متر، طولانی ترین تونل زیرآبی در جهان است.



7. دنیای دریایی یوشاکا (حدود 1 میلیون گالون)

بزرگترین آکواریوم‌های جهان

دنیای دریایی یوشاکا یک شهر بازی در شهر دوربان آفریقای جنوبی است. بزرگترین آکواریوم قاره آفریقا با 32 تُنگ آب در اینجا قرار دارد. موجودات دریایی این آکواریوم از اسب های دریایی کوچک تا کوسه ها و دلفین ها را شامل می شود. این آکواریوم طوری ساخته شده که شبیه کشتی شکسته قدیمی به نظر برسد و دارای چندین رستوران و کافه نیز است. معروف ترین آن ها، رستوران The Cargo Hold است که دارای آکواریوم تمام دیواری شامل تعدادی کوسه است که از قسمت غذاخوری قابل مشاهده هستند.



6. آکواریوم خلیج مونته ری (1.2 میلیون گالون)

بزرگترین آکواریوم‌های جهان

آکواریوم خلیج مونته ری در محل سابق یک کنسروسازی ساردین در شهر مونته ری کالیفرنیا واقع شده است. در بین تنگ های این آکواریوم، دو تنگ غول پیکر وجود دارد. تنگ مرکزی به نام Edge Wing ده متر ارتفاع و 1.3 میلیون لیتر گنجایش برای مشاهده زندگی دریایی ساحلی کالیفرنیا دارد. تنگ دیگر به نام Outer Bay Wing چهار و نیم میلیون لیتر (1.2 میلیون گالون) گنجایش دارد که دارای یکی از بزرگترین پنجره های تک جداره جهان است. زندگی دریایی نمایش داده شده در این آکواریوم شامل لقمه ماهی ها، عروس دریایی، سمورهای دریایی، و چندین گونه دریایی بومی دیگر است که می توان از بالا و پایین سطح آب مشاهده کرد.



5. آکواریوم تورکوازو (1.32 میلیون گالون)

بزرگترین آکواریوم‌های جهان

تورکوازو که در سال 2009 افتتاح شد، اولین آکواریوم عظیم در ترکیه است که شامل موجوداتی از مناطق دریایی جنگل های بارانی، جنگل های سیلی و استوایی است. این آکواریوم داخل مرکز خرید فوروم استانبول قرار دارد و دارای تونل زیر آبی به طول 80 متر است. تورکوازو حدود 1800 موجود دریایی از جمله کوسه های ببری، لقمه ماهی های بزرگ و پیرانیا ها را در 29 تنگ آب جای داده که بزرگترین آن ه5 دارای گنجایش 5 میلیون لیتر آب است.



4. لوشنوگرافیک (1.85 میلیون گالون)

بزرگترین آکواریوم‌های جهان

لوشنوگرافیک مجموعه ای آبی است که موجودات مختلف دریایی در آن به نمایش گذاشته شده اند. این آکواریوم درون مجموعه ای به نام شهر هنر و علوم در شهر والنسیای اسپانیا قرار دارد. بزرگترین تنگ آکواریومی در اروپا در لوشنوگرافیک قرار دارد و بیش از 45 هزار موجود آبزی را در خود جای داده است. آن ها در 9 برج زیر آبی قرار دارند که در دو طبقه واقع شده و چندین اکوسیستم دریایی را در معرض نمایش می گذارد. دو برج زیر آبی به وسیله تونل زیر آبی 35 متری به یکدیگر متصل می شوند و تنگ آن از کوسه ها، سفره ماهی ها و 7 میلیون لیتر آب پر شده است.



3. آکواریوم اوکیناوا چورامی (1.98 میلیون گالون)

بزرگترین آکواریوم‌های جهان

آکواریوم اوکیناوا چورامی در پارک Ocean Expo ژاپن قرار دارد و در سال 2002 افتتاح شد. اصلی ترین تنگ این آکواریوم به نام Kuroshio Sea هفت و نیم میلیون آب را در خود جای داده و دارای پنل شیشه ای اکریلیک به اندازه 8.2 در 22.5 و ضخامت 60 سانتی متر است، که در زمان افتتاح آکواریوم بزرگترین پنل از این نوع در جهان بود. کوسه نهنگ ها و سفره ماهی های دیو به همراه بسیاری دیگر از گونه های ماهی در این آکواریوم نگهداری می شوند. تا ماه جولای 2010، چهار سفره ماهی دیو در این آکواریوم متولد شده بودند.



2. آکواریوم دبی مال (2.64 گالون)

بزرگترین آکواریوم‌های جهان

دبی مال، یکی از بزرگترین مراکز خرید در جهان، بخشی از مجموعه 20 میلیارد دلاری برج دبی در امارات است. در مرکز این مجموعه، تنگ آکواریوم بزرگی با ظرفیت 10 میلیون لیتر آب قرار دارد. این آکواریوم دارای بیش از 33 هزار موجود زنده از جمله بیش از 400 کوسه و سفره ماهی دیو روی هم است. این آکواریوم به طور رسمی رکورد جهانی گینس در مورد بزرگترین شیشه اکریلیک جهان را به خود اختصاص داده است. این پنل شیشه ای 8.3 در 32.88 متر اندازه و 75 سانتی متر ضخامت دارد و از این نظر آکواریوم اوکیناوا چورامی در ژاپن را کنار زده است. در فوریه 2010، ایجاد سوراخی در تنگ کوسه ها باعث تخلیه و تعطیلی موقت کل مرکز خرید شد.



 1.آکواریوم جورجیا (6.3 میلیون گالون)

بزرگترین آکواریوم‌های جهان

آکواریوم جورجیا در شهر آتلانتای آمریکا بزرگترین آکواریوم در جهان است و بیش از 100 هزار موجود دریایی را در خود جای داده است. این آکواریوم تا حد زیادی از طریق کمک خیریه 250 میلیون دلاری از سوی برنی مارکوس هم مؤسس شرکت Home Depot تأسیس شد و در نوامبر 2005 گشایش یافت. آکواریوم جورجیا تنها نهاد خارج از قاره آسیا است که کوسه نهنگ ها در آن نگهداری می شوند. کوسه ها در تنگ غول پیکر 24 میلیون لیتری نگهداری می شوند. جنجال های زیادی پیرامون تصمیم آکواریوم جورجیا در نگهداری کوسه نهنگ ها وجود داشته است. نگرانی ها در مورد نگهداری کوسه نهنگ ها در اسارت بعد از مرگ دو سوم کوسه نهنگ هایی که در ابتدا تهیه شده بودند، افزایش پیدا کرد.

منبع : برترین ها

نظرات بینندگان