کد خبر: ۱۲۱۹۴۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۸ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷

تصاویر بی‌نظیر از حیوانات در خطر انقراض

یک عکاس مشهور بریتانیایی طی دو سال تلاش و کوشش توانسته تصاویری حیرت‌انگیز از حیوانات در حال انقراض ثبت کند.
به گزارش شیرازه، تیم فلاش، عکاس مشهور بریتانیایی است که دو سال از زندگی خود را به مستندسازی زندگی حیوانات در حال انقراض اختصاص داده است.در عکس‌های این هنرمند می‌توانید گونه‌های جانوری متنوعی را از انواع کاملا شناخته شده همچون خرس قطبی و پلنگ برفی تا گونه‌های کمیاب و کمترشناخته‌شده همچون بزکوهی Saiga را مشاهده کنید.

قرار است تمامی این تصاویر منحصربه‌فرد و زیبا در کتابی تحت عنوان «در خطر» منتشر شوند.

در ادامه شماری از این تصاویر را مشاهده می‌کنید تا علاوه بر دیدن این عکس‌های بی‌نظیر، با جانورانی که در خطر انقراض قرار دارند نیز بیشتر آشنا شوید.

۱- پلنگ برفی

تصاویر بی‌نظیر از حیواناتی که در خطر انقراض قرار دارند

پلنگ برفی عموما بین ۷۵ تا ۱۳۰ سانتی‌متر طول و بالغ‌ها معمولا بین ۳۵ تا ۵۵ کیلوگرم وزن دارند.

این گربه‌سان بزرگ در کوه‌های مرتفع آسیای میانه، هیمالیا و تبت زندگی می‌کند. البته در حال حاضر، زیستگاه آن در هیمالیای شرقی و یانگ‌تسه است.

پلنگ‌ برفی از بقیه گربه‌های بزرگ کوچک‌تر است و روی پوست آن خال‌های رز شکل تیره رنگ وجود دارد. اندام پلنگ برفی متناسب با نواحی سرد و کوهستان‌های صخره‌ای و پرشیب شکل گرفته است: پای کوتاه جلو و پای بلند عقبی به حرکت در شیب‌های تند کمک می‌کند و پنجه‌های بزرگ برای حرکت در برف مناسب است. دم این حیوان نیز بسیار بلند است و این امر برای حفظ هر چه بیشتر تعادل بسیار مهم است.

پلنگ برفی عموما بین ۷۵ تا ۱۳۰ سانتی‌متر طول و بالغ‌ها معمولا بین ۳۵ تا ۵۵ کیلوگرم وزن دارند.

پلنگ برفی اغلب در ارتفاع ۳ هزار تا ۴ هزار و ۵۰۰ متری زندگی می‌کند اما گاهی در هیمالیا به ارتفاع بالای ۵ هزار و ۵۰۰ متر هم می‌رود.

نام این جانور در لیست قرمز گونه‌های در حال انقراض اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) جای گرفته است.

۲- کرکس مصری

تصاویر بی‌نظیر از حیواناتی که در خطر انقراض قرار دارند

کرکس مصری بعضا در ایران نیز مشاهده شده است.

این پرنده زیبا که با نام لاشخور سفید هم شناخته ‌شود در جنوب‌غربی اروپا، آفریقای شمالی و هند زندگی می‌کند. کرکس مصری بعضا در ایران نیز مشاهده شده است.

کرکس مصری (کرکس کوچک) اغلب بین ۵۳ تا ۶۵ سانتی‌متر بزرگی دارد و از سایر لاشخورها کوچک‌تر است. سر و گلوی پرنده بالغ پوستی زردرنگ و بدون پر دارد.

پر و بال آن سفید کدر و شاه‌پرهای نخستینش سیاه‌رنگ هستند. منقارش نیز از منقار لاشخورهای دیگر باریک‌تر است.

بد نیست بدانید رنگ پر پرنده نابالغ بر حسب سن، از قهوه‌ای پررنگ تا سفید تیره متغیر است. کرکس مصری از پرندگان در خطر انقراض جهان و حمایت شده ایران بشمار می‌رود.

۳- لاک‌پشت ماداگاسکار

تصاویر بی‌نظیر از حیواناتی که در خطر انقراض قرار دارند

لاک بر آمده سیاه و طلایی این جانور موجب شده در بازارهای بین‌المللی طرفداران ویژه خود را داشته باشد

لاک‌پشت ماداگاسکار یکی از نادرترین سنگ‌پشتان جهان است. متاسفانه نسل این جانور در خطر انقراض قرار دارد و ممکن است تا چند سال دیگر هیچ نمونه‌ای از آن را در جهان پیدا نکنیم.

کارشناسان محیط زیست برآورد کرده‌اند کمتر از ۱۰۰ لاک‌پشت ماداگاسکار در حیات وحش باقی مانده و تداوم شکار غیرمجاز این گونه با هدف تجارت غیرقانونی موجب می‌شود این لاک‌پشت‌های بسیار کمیاب طی دو تا سه سال آینده منقرض شوند.

در واقع، لاک بر آمده سیاه و طلایی این جانور موجب شده در بازارهای بین‌المللی طرفداران ویژه خود را داشته باشد و در نتیجه قاچاق لاک پشت ماداگاسکار شدت پیدا کرده و آن را در مسیر انقراض قرار داده است.

۴- قورباغه درختی چشم‌زرد

تصاویر بی‌نظیر از حیواناتی که در خطر انقراض قرار دارند

قورباغه درختی چشم‌زرد همان‌طور که از چشمانش مشخص است دارای عنبیه زرد-طلایی است و دست‌ها و پاهایش رنگ آبی دارد. این‌گونه از قورباغه‌ها منحصر به برخی از بلندی‌های مرکزی کاستا ریکا و ارتفاعات پانامای مرکزی غربی است. متاسفانه این جانور زیبا نیز در خطر انقراض قرار دارد.

۵- مکائو سنبلی

تصاویر بی‌نظیر از حیواناتی که در خطر انقراض قرار دارند

وزن ماکائو آبی سنبلی بین ۱٫۵ تا ۲ کیلوگرم است.

مکائو سنبلی در واقع نوعی طوطی بومی جنوب‌شرقی آمریکاست. این پرنده از دیگر گونه‌های طوطی‌ها بزرگ‌تر است به‌طوری که اندازه آن به یکصد سانتی‌متر هم می‌رسد.

محبوبیت ماکائو آبی سنبلی به عنوان حیوان خانگی سبب کاهش جمعیت وحشی آنان تا مرز انقراض و قرار گرفتن این گونه در لیست قرمز (درمعرض تهدید) شده‌است.

وزن ماکائو آبی سنبلی بین ۱٫۵ تا ۲ کیلوگرم است. طول بال‌های آن هنگام پرواز بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ سانتی‌متر و عرض آنها ۴۸ تا ۵۶ سانتی‌متر باز می‌شوند.

مکائو سنبلی بطورکامل آبی رنگ هستند و پرهای زیر بال‌ها نیز سیاه رنگ است و دارای منقار بزرگ و سیاه بوده و در دو طرف منقار و اطراف چشم ناحیه‌ای زرد رنگ و روشن وجود دارد.

۶- میمون دماغ‌سربالای سیاه

تصاویر بی‌نظیر از حیواناتی که در خطر انقراض قرار دارند

شکارهای غیرقانونی میمون دماغ‌سربالای سیاه توسط انسان، این گونه جانوری را در لیست قرمز قرار داده است.

در کشور چین سه نوع میمون دماغ‌سربالا وجود دارد که نمونه سیاه آنها بیشتر از همه در خطر انقراض است. این گونه میمون‌ها از کوهستان‌های یون لینگ در جنوب‌غربی چین تا استان یونان در شما‌ل‌غربی و جنوب شرقی تبت پراکنده هستند.

به دلیل از بین رفتن زیستگاه‌های این میمون‌ها و همچنین شکارهای غیرقانونی آنها توسط انسان، این گونه جانوری در لیست قرمز قرار گرفته است.

البته، دولت چین شکار میمون دماغ‌سربالای سیاه را در سال ۱۹۷۵ میلادی ممنوع اعلام کرد اما نمی‌تواند به‌طور کامل روی این مساله نظارت داشته باشد.

۷- تمساح پوزه‌باریک گنگی (گریال)

تصاویر بی‌نظیر از حیواناتی که در خطر انقراض قرار دارند

تمساح پوزه‌باریک هندی در معرض انقراض است.

تمساح پوزه‌باریک هندی که با نام تمساح ماهی‌خوار نیز شناخته می‌شود و بومی بخش شمالی شبه قاره هند بشمار می‌رود به‌شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد. با اینکه فقط تعدادی از این جانور باقی مانده است اما همچنان زیست‌گاه آنها در معرض خطر است و صیدهای غیرقانونی انسان نیز نسل این تمساح را در معرض تهدید قرار داده است.

۸- ایگوانا دریایی

تصاویر بی‌نظیر از حیواناتی که در خطر انقراض قرار دارند

ایگوانا دریایی، در جزیره‌های گالاپاگوس یافت می‌شود

ایگوانا دریایی تنها مارمولک دریایی جهان است و خیلی خوب توانسته با محیط خطرناک دریا خودش را تطبیق دهد. این امر آن را برای زندگی و تکاپو در دریا، به یک خزنده دریایی تبدیل کرده‌است.

ایگوانا دریایی، در جزیره‌های گالاپاگوس یافت می‌شود و توانایی این ایگوانا در میان مارمولک‌های جدید منحصربه‌فرد است. اما متاسفانه در معرض خطر انقراض قرار دارد.

۹- تیزشاخ عربی

تصاویر بی‌نظیر از حیواناتی که در خطر انقراض قرار دارند

این تیزشاخ‌ها اغلب در محیط‌های بیابانی زندگی می‌کنند.

تیزشاخ عربی یا اریکس (غزال آفریقایی) نوعی بزکوهی با اندازه متوسط است و نام آن به عنوان کوچک‌ترین اریکس در گینس به ثبت رسیده است. این تیزشاخ‌ها اغلب در محیط‌های بیابانی زندگی می‌کنند. در حال حاضر، این حیوان را می‌توان در شبه جزیره عربستان پیدا کرد.

این جانور در معرض خطر انقراض قرار دارد. از مشخصات ظاهری آن هم می‌توان به ۱۴۰ تا یکصد و ۸۰ سانتی‌متر طول و بین یکصد تا یکصد و ۲۰ کیلوگرم وزن اشاره کرد.

طول شاخ آن نیز بین ۷۰ تا ۷۵ سانتی‌متر است. تیزشاخ‌ها بین ۲۰ تا ۲۵ سال زندگی‌می‌کنند.

۱۰- تمساح سیامی

تصاویر بی‌نظیر از حیواناتی که در خطر انقراض قرار دارند

کروکودیل سیامی یک گونه کوچک از کروکودیل‌های آب‌های شیرین است و بشدت در معرض خطر انقراض قرار دارد. در حقیقت، در همه جهان در حال از بین رفتن است به غیر از کامبوج.

اشغال محل زندگی این حیوانات توسط انسان یکی از عمده‌ترین دلایل انقراض این جانور محسوب می‌شود.

منبع: روزیاتو

نظرات بینندگان