کد خبر: ۱۲۲۱۹۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۷
نماینده ولی فقیه در فارس:

اوقاف با تقویت نقش نظارتی خود، امور را به تولیت بسپارد

نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: سازمان اوقاف جهت جلوگیری از بروز مشکل و تصرف مال وقف، نقش نظارتی خود را تقویت کند، خود متصرف شود و مابقی امور را به تولیت صالح و دلسوز بسپارد.
به گزارش شیرازه، حجت الاسلام حاج شیخ لطف الله دژکام امام جمعه شیراز در دیدار با حجت الاسلام سید عباس موسوی، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان فارس با بیان اینکه موضوع وقف و اوقاف هم از نظر حجم و هم مسئولیت شرعی کار سخت و سنگینی است، اظهار کرد: با وجود سختی ها، کار در این حوزه خدمت بزرگی است.

وی افزود: اگر کسی بتواند با چارچوب شرعی در این مساله ورود کند ثوابش همینقدر که مسئولیتش سنگین است زیاد و مصداق «أفضل الأعمال أحمزها» است.

نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه اوقاف و امور خیریه در سطح کشور حرکت های رو به پیشرفت خوبی داشته است، تصریح کرد: از ابتدای انقلاب تاکنون شاهد پیشرفت هایی در این زمینه بودیم که نشان از تلاش مدیران حوزه است.

امام جمعه شیراز با اشاره به تعداد زیاد موقوفات رقباتی و مدیریت این مسئله، بیان کرد: از نظر علمی هر کسی می تواند ۴ یا ۵ مسئله را مدیریت کند و اگر تعداد افزایش یابد شاهد افت کیفیت مدیریتی خواهیم بود و باید در حوزه مدیریت به این موضوع توجه داشته باشیم.

دژکام با بیان اینکه در سیستم مدیریت قدیم این موقوفات به گونه‌ای بود که فشار را یک نفر متحمل نمی شد، خاطرنشان کرد: مثلا وقتی برای موقوفه ای متولی درنظر گرفته می‌شد، این تولیت 3 یا 4 رقبه خانواده خودشان را بر عهده داشت و تولیت بقیه بر عهده اش نبود.

وی متذکر شد: تنها ضعف این نوع مدیریت امکان تضییع حقوق موقوفه است که این را نیز شارع مقدس نظارت آن را بر عهده ولی فقیه گذاشته تا در صورت تضییع رسیدگی کند.

نماینده ولی فقیه با بیان اینکه همانطور که مشاهده می کنید، در وقف‌نانه های دقیق حتی محدوده دخالت محتسب یعنی مرجع و مجتهد را در امر موقوفه را هم تعین کرده تا نظارت کند، گفت: یکی از دلایل اینکار عدم رضایت وقف کننده از اولاد خود بوده تا با این کار هم سهم فرزندش حفظ شود و هم سودی به موقوفه برسد، به همین دلیل حد و حدود محتسبین برای نظارت را مشخص می کردند تا هم سهم فرزندش باقی بماند و هم به عموم سودی برسد.

وی با بیان اینکه در وقف دو مسئله تولیت و نظارت اهم است، تصریح کرد: اوقاف اگر در حیطه وظیفه نظارتی خوب عمل کند و حق موقوفه را به درستی اخذ کند و مابقی کار را به متولی بسپارد، موقوفه رشد خواهد کرد.

نماینده ولی فقیه در فارس با اشاره به حق محتسب در عزل تولیت، یادآور شد: عدم صلاحیت تولیت یکی از دلایل عزل است، اما اگر فردی صالحی تولیت شود با مدیریت صحیح اداره اوقاف، او رشد می‌کند و متصرف نمی‌شود.

وی با اشاره به سطحی‌نگری اوقاف در برخی مسائل، افزود: برای جلوگیری از مشکلات اوقاف خود باید متصرف باشد و نقش نظارتی خود را تقویت کند، اوقاف امروز با اوقاف قدیم تفاوت دارد و در این زمینه نیاز به مشاوره است.

دژکام با تاکید بر حمایت از موقوفات با ویژگی رشد و پیشرفت، متذکر شد: برکت وقف به ازدیاد شدن آن است و فارس بعد از تهران، دومین استان با حجم کار بالا در این حوزه است که با همکاری شاهد توفیقات خوبی در این زمینه خواهیم بود.

حجت‌الاسلام سید عباس موسوی با تشریح فعالیت‌های نواحی اوقاف در شیراز گفت: ناحیه 5 اوقاف به‌صورت تخصصی در دایره درمان فعالیت می‌کند و موقوفه‌هایی مانند بیمارستان نمازی، پوستچی و برخی دیگر از موقوفه‌های درمانی تحت پوشش این منطقه از اوقاف است.

وی افزود: اوقاف ناحیه 3 نیز تمامی بقاع متبرکه را تحت پوشش دارد و 6 ناحیه دیگر مابقی امور وقفی را پیگیری می‌کنند.

موسوی با اشاره به فرمایشان رهبری درزمینه حمایت از تولید ملی گفت: شرکت موقوفه دانش سلامت فارس 280 قطعه ایمپلنت تولید می‌کند و اولین استان واردشده دراین بحث هستیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس بابیان این‌که این استان با دارا بودن حدود 180 هزار رقبه وقفی و 1408 بقعه متبرکه بیشترین رقبه وقف در کشور را به خود اختصاص داده است اظهار داشت: مدیریت چنین مجموعه‌ای نیازمند راهنمایی و هدایت و حمایت بزرگانی چون شما است و امیدواریم مانند گذشته و همچنین امام‌جمعه فقید شیراز، یاری گر ما در ادای وظیفه خادمی مردم باشید.



نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۷
0
واقعا حرف درستی هست که جناب دژکام اشاره کردن بر خلاف رفتار مدیریتی صحیح اوقاف درصدد هست هم خودش متولی بشود و هم ناظر. که لطمات زیادی زده است