کد خبر: ۱۲۴۵۷۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۰ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۷
در نشست رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فارس مطرح شد:

راه‌آهن شیراز-بوشهر را ما از معاون رئیس جمهور گرفتیم!/ نمی توانم آمار مدیران بازنشسته فارس را اعلام کنم/از اختلاس 2 میلیاردی خبر نداریم!

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فارس گفت: باوجود تنگناهای مالی، چرخه فعالیت‌های عمرانی استان با همان شدت و حدت سابق در حال اجرا بوده و اعتبارات سال 97 نیز بین دستگاه‌ها توزیع شده است.
به گزارش شیرازه، ساسان تاجگردون رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فارس ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سند آمایش سرزمینی استان فارس با اجماع نظر 150 نخبه دانشگاهی و کارشناسان سطوح مختلف در 400 صفحه آماده‌شده که منتظر تصویب نهایی در شورای برنامه‌ریزی استان است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در تدوین سند آمایش در بحث تعارض منافع افراد کنترلی صورت گرفته است یا نه؟ خاطرنشان کرد: ما می‌توانستیم مشاور در طرح را در یک اتاق دربسته نگه‌داشته و سند را تدوین کنیم و هیچ‌کس نیز ایرادی نمی‌گرفت اما عقیده ما استفاده از ظرفیت نخبگان استان در نوشتن طرح آمایش بود.

این مقام مسؤول افزود: از سال 94 تاکنون حدود 150 نخبه دانشگاهی و کارشناس در 47 نشست در عرصه‌های مختلف نظرات خود را در مورد سند آمایش سرزمینی اعلام و اعمال کرده‌اند و امروز چکیده این سند در 400 صفحه پس از تصویب در استان آماده ارائه به تهران است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس مجموع پروژه‌های کلان مدنظر در سند آمایش سرزمینی استان را 66 پروژه عنوان کرد و افزود: این پروژه‌ها در تمام ابعاد اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... دیده‌شده و سعی کردیم به ظرفیت‌های استان برای تخصیص منابع در این سند به‌خوبی اشاره‌کنیم.

تاجگردون 3 مؤلفه انسان، فضا و فعالیت را اساس نوشتن سند آمایش عنوان کرد و اظهار داشت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پس از ابلاغ نهایی سند آمایش در تخصیص اعتبار و توزیع منابع بر اساس این سند اقدام می‌کند چراکه چشم‌انداز توسعه استان بر مبنای آن قرار دارد، بنابراین در تهیه سند آمایش دقت نظر بسیاری انجام شده است.

وی همچنین در مورد تخصیص منابع پروژه‌های عمرانی استان فارس نیز گفت: باوجود تنگناهای مالی، چرخه فعالیت‌های عمرانی استان با همان شدت و حدت سابق در حال اجرا بوده و اعتبارات سال 97 نیز بین دستگاه‌ها توزیع شده است.

راه‌آهن شیراز-بوشهر فاینانس شد

معاون استاندار فارس به راه‌آهن شیراز-بوشهر نیز اشاره کرد و در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در خصوص اینکه ظاهراً بوشهری‌ها بیشتر پای‌کار این پروژه هستند تا فارس، گفت: مصوبه ایجاد این راه‌آهن را ما از محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور گرفتیم و استان بوشهر فعلاً تنها 115 میلیارد تومان برای آن در قانون بودجه در نظر گرفته که مشخص است با چنین پولی نمی‌توان پروژه‌ای به این وسعت را به سرانجام رساند.

تاجگردون با بیان اینکه به دنبال یک کار اساسی در تکمیل این پروژه بودیم، افزود: راه‌آهن بوشهر-شیراز با یک شرکت چینی فاینانس شده و منتظر سهم 15 درصد صندوق توسعه ملی هستیم که اگر این مبلغ تزریق شود، روند عملیات پروژه به‌سرعت ادامه خواهد یافت.

تنها 4 مدیر بازنشسته در فارس داریم

 معاون منابع انسانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس نیز در این نشست در پاسخ به پرسشی در مورد آمار مدیران بازنشسته استان گفت: تا زمانی که اصلاحیه شورای نگهبان بر مصوبه منع به‌کارگیری بازنشستگان در دستگاه‌ها اعلام نشود، نمی‌توان در این مورد اظهارنظر کرد.

احمدعلی افکاری که با اصرار خبرنگاران برای اعلام اسامی مدیران بازنشسته استان فارس روبه‌رو شد، تصریح کرد: بااینکه نمی‌توان آمار دقیقی اعلام کرد اما فعلاً حدود 4 مدیر بازنشسته داریم.

وی همچنین از اعلام اسامی دستگاه‌های برتر استان در جشنواره شهید رجایی خبر داد که فردا این جشنواره در شیراز برگزار می‌شود.

مقاومت دستگاه‌ها در برابر شفاف‌سازی آماری!

عبدالحمید سنگی معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس نیز در این نشست با انتقاد از مقاومت دستگاه‌های اجرایی در برابر شفاف‌سازی آماری گفت: ما به دنبال نهایی کردن سیستم ثبت مبنا هستیم تا نیازی به سرشماری به شکل گسترده نداشته باشیم و این سیستم نیاز به همکاری دستگاه‌ها و اعلام آنلاین آمار آنان دارد که متأسفانه این دستگاه‌ها تاکنون در برابر این موضوع مقاومت کرده‌اند.

وی افزود: به‌عنوان نمونه اگر ثبت‌احوال یا مسکن و شهرسازی آمار نفوس و مسکن را آنلاین در اختیار ما بگذارند نیازی به سرشماری مجدد نیست، بنابراین از مدیران دستگاه‌ها انتظار می‌رود برای استقرار نظام نوین آماری با این سازمان تعامل داشته باشند، ضمن اینکه طبق قانون ملزم به همکاری هستند.

پیمان‌کاران را چهل و ششی نکنید!

محسن ربانی زاده معاون فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس نیز در سخنانی به مشکلات پیمانکاران با توجه به تغییر قیمت مصالح و شرایط اقتصادی اشاره کرد و اظهار داشت: شرایط اقتصادی و افزایش قیمت‌ها پیمانکاران را دچار مشکلات بسیاری کرده است که از مدیران دستگاه‌های اجرایی انتظار داریم شرایط را درک کرده و ماده 46 را در حق آنان اعمال نکنند (ماده‌ای که اگر پیمانکار در زمان مقرر پروژه را تحویل ندهد، دچار محرومیت و سوءسابقه خواهد شد).

وی افزود: قراردادی که چند ماه پیش با قیمت‌های آن زمان تنظیم‌شده، طبیعتاً امروز جوابگوی هزینه‌های پیمانکار نیست بنابراین تعدیل نرخ را برای جبران ضرر و زیان آنان اجرا خواهیم کرد به این صورت که تمام قراردادهایی که تا مهرماه 96 بسته شده شامل این تعدیل خواهند شد.

این مقام مسؤول با بیان اینکه 2 هزار و 338 پیمانکار در استان فارس فعالیت می‌کنند، از صدور مجوز خدمات فنی و مهندسی برای علاقه‌مندان این عرصه خبر داد و تصریح کرد: در حال حاضر 20 برابر پروژه‌ها عوامل فنی وجود دارد که با صدور این مجوزها در پی توانمند کردن آنان خواهیم بود.

ربانی زاده همچنین گفت: در کشورهای قطر، عمان و گرجستان نیز در حال رایزنی هستیم تا خدمات فنی و مهندسی را به آنان ارائه کنیم.

از اختلاس خبر نداریم!

علی سلحشوری معاون برنامه‌وبودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فارس نیز در این نشست از تخصیص 41 درصدی اعتبارات عمرانی استان خبر داد و اظهار داشت: 602 میلیارد تومان نیز در قالب اعتبارات هزینه‌ای بین دستگاه‌های اجرایی توزیع‌شده که 98 درصد آن را حقوق کارکنان شامل می‌شود.

وی سرجمع اعتبارات تخصیصی ملی و استانی را 738 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: این اعتبارات در قالب نقدی و اسناد خزانه اسلامی تخصیص‌یافته است.

این مقام مسؤول در پاسخ به پرسشی در مورد اختلاس 22 میلیارد ریالی دریکی از دستگاه‌های اجرایی استان فارس نیز گفت: بنده از چگونگی این اختلاس خبر ندارم اما در قالب اعتبارات استانی با اطمینان می‌گویم که اختلاسی صورت نگرفته و هرکسی که این خبر را داده است باید در مورد جزئیات آن نیز توضیح دهد!

یادآور می‌شود که چند روز پیش دادستان شیراز از اختلاس 22 میلیارد ریالی در یک از دستگاه‌های اجرایی استان فارس خبر داده بود.

فارس

نظرات بینندگان