کد خبر: ۱۲۷۵۷۹
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۸ - ۳۰ دی ۱۳۹۷
در دیدار امام جمعه شیراز با دو مرجع تقلید مطرح شد:

ائمه جمعه باید رابطه خود را با مردم تقویت کنند/ تقویت زیرساخت‌های علمی و فقهیِ حوزوی، از ضروریات شهر شیراز است

آیت الله دژکام نماینده ولی فقیه در فارس بصورت جداگانه با آیت الله العظمی نوری همدانی و آیت الله مکارم شیرازی در شهر مقدس قم دیدار و گفتگو کرد.
به گزارش شیرازه، آیت الله دژکام(نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز) بصورت جداگانه با آیت الله العظمی نوری همدانی و آیت الله مکارم شیرازی در شهر مقدس قم دیدار و گفتگو کرد.

در ابتدای این دیدارها، آیت الله دژکام به ارائه گزارشی از وضعیت اجتماعی و فرهنگی شهر شیراز و استان فارس پرداخت.

ائمه جمعه باید رابطه خود را با مردم تقویت کنند

در این دیدار آیت الله العظمی نوری همدانی ضمن اشاره به جایگاه منطقه فارس و شیراز در فقاهت و علمای دینی خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته علمای بسیار بزرگی از این خطه برخاسته‌اند که سوابق زیادی در پیروزی انقلاب و بعد از آن داشتند و این خطه مردم ولایتمداری دارد.

وی در ادامه افزود: قرن‌ها پیش، مورخ نامداری چون حمدالله مستوفی در کتاب معروف خود "نزهه القلوب" شیراز را در زمره شهرهای بسیار سطح بالا به لحاظ اخلاقی و دینی معرفی می‌کند که نشان از ریشه‌دار بودن معارف اسلامی در این شهر است و به واقع باید بگوییم هیچگاه شیراز، از وجود اولیاء الله خالی و بی بهره نبوده است و شخصیت های بزرگ عرفانی و دینی از این شهر و استان به اسلام و انقلاب خدمت کرده‌اند.

ائمه جمعه باید رابطه خود را با مردم تقویت کنند/ تقویت زیرساخت‌های علمی و فقهیِ حوزوی، از ضروریات شهر شیراز است

این مرجع تقلید با بیان این که عالمان دینی از دیدگاه فرهنگ اسلامی افرادی با فضیلت و دارای جایگاه والا هستند، اظهار داشت: علما دارای موقعیت ویژه ای هستند که در این زمان باید وظایف خود را به خوبی بشناسند و به آن عمل کنند.

وی در ادامه گفت: کسانی که امامت جمعه را بر عهده دارند دارای رسالت حساس و مهمتری هستند، یکی از وظایف ائمه جمعه این است که بدانند واسطه نظام اسلامی و مردم هستند و باید ارتباط خود را با مردم تقویت کنند.

آیت الله العظمی نوری همدانی با بیان این که انقلاب سبب شد نظام اسلامی در ایران مستقر شود، ابراز داشت: امام جمعه باید با اعمال و رفتار خود دعوت کننده به دین باشد و ائمه جمعه در موقعیتی هستند که وظایف مهمی دارند.

وی با تأکید بر ارتباط ائمه جمعه با حوزه ها و تربیت طلاب عنوان کرد: بخشی از وقت ائمه جمعه باید برای مسائل حوزه ها و رسیدگی و تربیت طلاب باشد چرا که حوزه علمیه مهد تربیت بزرگانی چون امام خمینی(ره) است و کار ائمه جمعه این است که به تربیت طلاب اهتمام داشته باشند و خود امام جمعه نیز باید از جایگاه علمی مناسبی برخوردار بوده و درک مناسبی از اوضاع زمان داشته باشد.

وی در ادامه افزود: ائمه جمعه باید به ارتباط جدی و صمیمی با مردم اهتمام کنند، اگر اعمال و رفتار روحانیت سازنده باشد مردم درس می گیرند و باید برخورد با مردم متواضعانه و کریمانه باشد چرا که مردم به روحانیت به چشم یک پناهگاه امن نگاه می کنند.

مردم مستضعف و پابرهنه انقلاب را به ثمر رساندند نه مرفهان بی درد
آیت الله العظمی نوری همدانی با بیان این که مردم مستضعف و پابرهنه انقلاب را به ثمر رساندند نه مرفهان بی درد، گفت: توجه به مردم و رسیدگی به درد مردم وظیفه مسؤولان است، دل مردم در شرایط امروز به روحانیت و علما گرم است که باید مطالبات آن ها را پیگیری کرد.

وی در ادامه افزود: هر اندازه روحانیت ساده تر زندگی کند و در کنار مردم باشند وضعیت بهتری خواهیم داشت و بیان کردن معارف اسلامی و تقویت منابر نیز باید در دستور کار روحانیت بوده و یک طلبه باید قلم و بیان بسیار قوی داشته باشد.

این مرجع تقلید با بیان این که ارشاد مردم وظیفه روحانیت است، اظهار داشت: روحانیت باید به وضع زمان آگاه باشد تا بتواند آن را برای مردم تشریح و تبیین کند چراکه در هیچ زمانی مانند امروز دشمنان به اسلام حمله ور نشده اند، انقلاب اسلامی داغی بر دل استکبار گذاشت و سیلی محکمی بر دشمنان بود از این رو تمام سعی خود را به کار می گیرند تا انقلاب را نابود کنند.

آیت الله العظمی نوری همدانی در انتها حاطر نشان کرد: به فضل الهی روز به روز بیداری اسلامی گسترش پیدا خواهد کرد و مظلومان عالم متحدتر خواهند شد، دشمن استکبار با انقلاب و اسلام ادامه خواهد داشت و باید در برابر توطئه با بصیرت مقابله کنیم.

تقویت زیرساخت‌های علمی و فقهیِ حوزوی، از ضروریات شهر شیراز است
به گزارش شیرازه، در دیدار، آیت الله دژکام با آیت الله مکارم نیز امام جمعه شیراز ضمن ارائه گزارش و توضیحاتی از وضعیت حوزه‌ی علمیه شیراز اظهار داشت: در شهر شیراز ظرفیت‌های علمی و فقهی فراوانی در حوزه‌های علمیه وجود دارد که می‌تواند منشاء اثر و تحولات بسیاری باشد اما زیرساخت‌های حوزوی موجود، پاسخگوی نیاز و ظرفیت بالقوه فعلی نبوده و باید تقویت و توسعه یابد.

نماینده ولی فقیه در فارس در انتهای سخنان خود گفت: با اتفاق نظر و هم‌افزایی مناسب میان حوزه‌های علمیه و استفاده صحیح از ظرفیت‌های موجود، می‌توان تحولات عظیم معنوی و فرهنگی در سطح جامعه ایجاد کرد که برای تحقق این امر، باید برنامه‌ریزی مناسبی صورت بگیرد.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی نیز در این دیدار ضمن برشمردن مفاخر فقهی و علمی شهر شیراز و استان فارس اظهار داشت: در طی سالها و قرن‌های گذشته شهر شیراز و استان فارس مهد پرورش فقها و مفاخر علمی فراوانی بوده که بسیاری از آنها نیز ناشناخته و گمنام مانده‌اند اما تالیفات ارزشمندی از آنها به یادگار مانده و دارای جایگاه علمی و فقهی رفیعی بوده‌اند.

ائمه جمعه باید رابطه خود را با مردم تقویت کنند/ تقویت زیرساخت‌های علمی و فقهیِ حوزوی، از ضروریات شهر شیراز است

این مرجع تقلید در ادامه سخنان خود تصریح کرد: تقویت زیرساخت‌های علمی و فقهیِ حوزوی، از ضروریات شهر شیراز است که باید با حمایت مسئولان و مردم صورت بگیرد تا بار دیگر شاهد شکوفایی فقاهت و علم در این شهر مقدس باشیم.
نظرات بینندگان