کد خبر: ۱۲۷۵۹۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۷ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۷
آنچه در جلسه علنی شورای شهر شیراز گذشت؛

ارائه لایحه بودجه سال 98 توسط شهردار شیراز/ پیش بینی بودجه 3 هزار و 100 میلیارد تومانی برای سال آینده

شهردار شیراز گفت: لایحه بودجه 97 با 3 هزار و 200 میلیارد تومان بسته شد که در لایحه بودجه 98 شهرداری با سه درصد کاهش نسبت به سال قبل به 3 هزار و 100 میلیارد تومان رسیده است.
ارائه لایحه بودجه سال 98 توسط شهردار شیراز/ پیش بینی بودجه 3 هزار و 100 میلیارد تومانی برای سال آیندهبه گزارش شیرازه، شهردار شیراز لایحه بودجه سال 98 شهرداری را شامگاه دوشنبه یکم بهمن ماه به شورای شهر ارائه داد.

حیدر اسکندر پور با بیان اینکه بودجه سال 98 شهرداری شیراز برشی از برنامه پنج‌ ساله سوم است، اظهار داشت: این لایحه بودجه برنامه اداره شهر شیراز برای سال آینده است که هرچقدر توجه و نقد شود به نفع شهر است که در این راستا از افراد صاحب‌نظر و دانشگاهی دعوت می‌شود که نقدهای مفید خود را نسبت به این لایحه بودجه ارائه کنند.

وی افزود: بودجه سال 97 ایراداتی داشت از جمله اینکه 150 تکلیف بودجه‌ای در آن لحاظ شده بود، درصورتی‌ که باید در لایحه بودجه همه دیدگاه ها لحاظ شود که احتیاجی به تکالیف بودجه‌ ای نباشد.

شهردار شیراز اظهار داشت: در بودجه سال 98 یک مشکل داریم، بودجه دولت به شدت انقباضی بسته شده که به مرتبط در حوزه عمرانی که در اختیار دستگاه‌ ها و شرکت‌ ها است نیز انضباط شدید مالی و محدودیت خواهد داشت.

اسکندرپور گفت: در لایحه بودجه 97 شهرداری شیراز نیز به دلیل افزایش قیمت ارز و نوسانات در بخش خرید زیرساخت‌ های حمل‌ و نقل و آتش‌ نشانی و مترو به‌شدت محدود شده است.

شهردار شیراز با بیان اینکه در تدوین لایحه بودجه 98 با سه محدودیت مواجه هستیم ابراز داشت: افزایش بین 15 تا 20 درصدی در حقوق پرنسلی است که افزایش هزینه جاری را در پی خواهد داشت که این محدودیت باعث شده سهم عمرانی در بودجه 98 شش درصد کاهش و سهم اجرایی افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: به دلیل محدودیت بودجه سال آینده نمی‌ توانیم سهم بودجه را افزایش بدهیم، درصورتی‌ که می‌توانستیم بودجه را با عددی درشت تدوین کنیم اما واقعیت امر آن است که باید تحقق بودجه را مدنظر قرار دهیم.

شهرداری شیراز تأکید کرد: لایحه بودجه 97 با 3 هزار و 200 میلیارد تومان بسته شد که در لایحه بودجه 98 شهرداری با سه درصد کاهش نسبت به سال قبل به 3 هزار و 100 میلیارد تومان رسیده است.

اسکندر پور خاطرنشان کرد: نسبت وزنی سهم هزینه اداری بودجه از 5 درصد در سال 97 به 6 درصد در سال 98 افزایش داشته، در بودجه شهری سال 97، 19 درصد بوده که برای سال آینده به 24 درصد افزایش‌یافته است؛ سرجمع هزینه‌های جاری 30 درصد افزایش داشتیم و در بودجه عمرانی از 76 درصد سهم بودجه سال 97 به 70 درصد سهم بودجه سال 98 رسیده‌ایم.

وی ادامه داد: این اعداد به‌ شرط تحقق کل درآمد است چراکه بودجه از محل درآمدهای شهرداری از شهر است.

شهردار شیراز تصریح کرد: اگر بودجه 3 هزار و 100 میلیارد تومانی سال 98 محقق شود، 2 هزار و 100 میلیارد تومان آن مربوط به عمرانی است و 40 درصد نیز در جهت بهبود عبور و مرور و زیرساخت‌های حمل‌ و نقل خواهد بود؛ در سال جاری، 97 درصد از کل پولی که در بخش عمرانی بودجه لحاظ شده بود برای تکمیل پروژه‌ی نیمه‌ تمام اختصاص یافت که به همین دلیل در سال 97 پروژه جدیدی کلنگ زنی نشد ولی در سال 98 برنامه‌ریزی کردیم که 40 الی 50 درصد بودجه عمرانی به سمت پروژه‌ های نیمه‌ تمام برود و مابقی به سمت پروژه‌های جدید باشد.

وی با اشاره به نطق پیش از دستور رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک گفت: در ارتباط با حمل‌ونقل عمومی و برنامه مطالعه یک یکپارچه عمومی مشکلاتی داشتیم که علت آن به درازا کشیدن طرح مطالعات دانشگاه شیراز بود که طی جلساتی مقرر شد طرح یکپارچه‌سازی نظام حمل‌ونقل توسط دانشگاه علم و صنعت انجم شود و طرح جامع حمل‌ و نقل توسط دانشگاه شیراز به اتمام برسد.

شهردار شیراز با اشاره به انتقاد رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه نیز گفت: اعضای شورای شهر هر نگاهی برای اداره شهر شیراز در سال آینده دارند در لایحه بودجه سال 98 لحاظ و به ما ابلاغ کنند.

ایراد هیئت تطبیق مصوبات به مصوبه پرداخت 70 میلیون تومان بابت قسمتی از محکومیت محمدعلی فرجی، بررسی طرح موزه طراحی برای شیراز، بررسی اساسنامه شرکت تهیه، تامین و نگهداری ماشین آلات شهرداری شیراز، بررسی مصوبات کمیسیون نامگذاری و بررسی طرح مدیریت تعارض منافع عمومی در شهرداری شیراز دستورکارهای این جلسه بودند.

پیش از بررسی این لوایح، یک طرح دوفوریتی و دو لایحه یک فوریتی نیز در صحن این پارلمان شهری مطرح شد!؛ عدم تشکیل جلسه علنی صحن شورا در تاریخ 1397/11/8 به دلیل برگزاری جلسات فشرده کمیسیون های شورا برای بررسی لوایح بودجه و برنامه پنجساله طرحی دو فوریتی مطرح شده از سوی اعضای شورا بود که به تصویب رسید.

لایحه یک فوریتی شهرداری شیراز درخصوص عوارض صدور پروانه ساختمانی، عوارض تراکم ساختمانی، عوارض تجاری و عوارض غیر مسکونی به موافقت اعضای شورای شهر رسید.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز درخصوص این مصوبه گفت: با تصویب این لایحه و جدولی و عددی شدن عوارض از فرمولی بودن محاسبه عوارض که سبب رانت می شد دور می‌ شویم.

لایحه جدول یک درصد قیمت فروش هرمترمربع زمین(B)، جدول فروش هرمتر مربع آپارتمان (BP) وجدول قیمت هرمترمربع خدمات تجاری ملاک عمل سال 98 به صورت یک فوریتی مطرح و مصوب شد که با تصویب این لایحه به شهرداری اجازه داده می شود برابر جدول پیوست نسبت به محاسبه و دریافت عوارض اقدام کند.

رییس کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری شورا در این خصوص گفت: مقرر شد جهت انتخاب هیات کارشناسی به منظور تعیین B و BP در سال آینده با شورا مشورت شود تا در مورد توانایی و سلامت هیات کارشناسی اطمینان حاصل شود.

سینا بنی زمانی با بیان اینکه از شهرداری خواسته شد تا کارشناسان تنها به ارائه ارقام کفایت نکنند و روش بررسی و روند محاسبه را نیز ارائه کنند، گفت: به دلیل روند تورمی که در کشور وجود دارد قیمتB و BP نیز هرسال افزایش می ‌یابد اما بالا بردن قیمت ها زمانی عادلانه است که هزینه کردن عوارض دریافتی از مردم نیز عادلانه باشد.

وی افزود: بارها از شهرداری خواسته ‌ایم که برنامه ‌ای برای کاهش هزینه خود ارائه دهد تا مردم با رغبت بیشتری نسبت به پرداخت عوارض اقدام کنند.

بررسی طرح (موزه طراحی) برای شهر شیراز به منظور کارشناسی بیشتر به کمیسیون گردشگری ارجاع شد.

اعضای شورای شهر شیراز با نامگذاری ایستگاه متروی روبروی دانشگاه صنعتی شیراز به نام دانشگاه صنعتی، پارک واقع در محل سابق میدان خاتون به نام پارک خاتون، کوچه 56 بلوار عدالت جنوبی به نام شهید محمد مهدی صالحی، سالن سرپوشیده ورزشی خیابان کارگر در محدوده شهرداری منطقه دو به نام شهیدان فهیمی، فرهنگسرای واقع در بلوار فرزانگان جنب شهرداری منطقه 9 به نام استاد محمد بهمن بیگی موافقت کردند.

به گزارش شیرازه، لایحه شهرداری شیراز مبنی بر بررسی اساسنامه شرکت تهیه، تامین و نگهداری ماشین الات شهرداری شیراز به کمیسیون مشترک عمران و حمل و نقل، سلامت، محیط زیست و خدمات شهری و برنامه، بودجه و امور حقوقی ارجاع شد.
نظرات بینندگان