کد خبر: ۱۳۱۲۹۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۷ - ۲۶ تير ۱۳۹۸
فرمانده پلیس راه شمال فارس:

واژگونی و خروج از جاده سهم عمده در تصادفات رانندگی/ ۸ درصد از تصادفات استان فارس در کمربندی شیراز رخ می‌دهد

سرهنگ دهقانی ۳۸ درصد تصادفات به علت عدم توجه به جلو، ۲۹ درصد تخطی از سرعت و ۱۱ درصد انحراف به چپ دانست.

به گزارش شیرازه، سرهنگ عبدالهاشم دهقانی، فرمانده پلیس راه شمال فارس در جمع خبرنگاران با اشاره به شرایط مذهبی، تاریخی و جغرافیایی فارس بخصوص شیراز و اینکه بخش عمده ای از هموطنان فارس را به عنوان مقصد سفر انتخاب می کنند، گفت: در تعطیلات عید و تابستان با حجم ترافیک در محورهای مواصلاتی روبرو هستیم و برداشت محصولات هم باعث شده است که ناوگان باری افزایش یابد.

فرمانده پلیس راه شمال فارس با تاکید بر اینکه طرح تابستانی پلیس راه از 31 خرداد آغاز شده و تا 31 شهریور ماه ادامه خواهد داشت، گفت: امروز 6دستگاه خودرو به ناوگان کنترل نامحسوس ترافیک فارس افزوده خواهد شد.

واژگونی و خروج از جاده سهم عمده در تصادفات رانندگی/ 6 خودرو کنترل نامحسوس به ناوگان کنترل ترافیک فارس افزوده شد

دهقانی افزود: به لحاظ تعداد کشته ها فارس رتبه اول را دارد اما اگر سایر مولفه های حمل و نقل مثل طول راه ها و تعداد خودروهای در تردد به تناسب کشته ها در نظر بگیریم، فارس رتبه چهاردهم کشور را دارد، طول استان بیش از 800 کیلومتر و عرض حدود 517 کیلومتر که باعث ایجاد تصادفات زیادی می شود.

وی با اشاره به اینکه در سال 97، میزان چهار درصد را کاهش کشته های تصادفات جاده ای را داشتیم، اظهار داشت: در تابستان 97 در قیاس به تابستان 96، میزان 14 درصد افزایش کشته های جاده ای را داشتیم.

واژگونی و خروج از جاده سهم عمده در تصادفات رانندگی/ 6 خودرو کنترل نامحسوس به ناوگان کنترل ترافیک فارس افزوده شد

این مقام نظامی با یادآوری این مطلب که در سه ماهه اول سال 98، بر اساس آمار پزشکی قانونی، میزان آمار متوفیان جاده ای در فارس 11 درصد، نسبت به زمان مشابه کاهش داشته است، اضافه کرد: انحراف به چپ، سرعت و سبقت غیرمجاز و استفاده از تلفن های همراه از مهمترین مسائلی است که باعث تصادف می شود.

وی با اشاره به اینکه تیم های نامحسوس در 2 قالب هست که 6 خودرو توسط پلیس و 20 دستگاه از سوی سازمان حمل و نقل تامین شده است، گفت: روزانه 107 تیم گشت آشکار 2 نفره و 26 گشت نامحسوس به محورها اعزام می شوند.

سرهنگ دهقانی با تاکید بر اینکه بر اساس آنالیز ابتدای سال 98، تعداد چهار محور نورآباد – گچساران، کازرون به قائمیه (جاده امامزاده سید حسین (ع)) ، فیروزآباد – شیراز و کمربندی 42 کیلومتری اطراف شیراز پرخطرترین محورهای فارس است، افزود: کمربندی شیراز متولی مشخصی ندارد، قبلا برای خودروهای سنگین بود اما به واسطه ایجاد شهرک های مختلف به رینگ شهری مبدل شده است و باید بحث ایمن سازی کمربندی شکل گیرد چرا که بیش از هشت درصد حوادث جاده ای فارس در کمربندی شیراز اتفاق می افتد.

واژگونی و خروج از جاده سهم عمده در تصادفات رانندگی/ 6 خودرو کنترل نامحسوس به ناوگان کنترل ترافیک فارس افزوده شد

وی با اشاره به اینکه فارس بیشترین نقاط حادثه خیز را در کشور به خود اختصاص داده است، یادآور شد: 213 نقطه حادثه ساز فارس شناسنامه دار شدند که 170 نقطه به تایید راهداری کشور رسیده است و برخی از این نقاط مشخص سازی شده اند.

سرهنگ دهقانی با تاکید بر اینکه رانندگان باید از فاصله 150 متر اشیا را ببیند، 70 متر قبل از محل تصادف جاده خرامه، تابلوی فسفری رنگ نصب شده بود، افزود: در این حادثه راننده 28 متر خط ترمز مورب داشت که نشان از سرعت بالای راننده داشته است و در نقطه حادثه باید راه و شهرسازی باید موارد هشداری بیشتری ایجاد می کرد.

رئیس پلیس راه شمال فارس اظهارداشت: 136 دوربین سرعت ثابت در فارس مستقر است در سال گذشته نقاطی مشخص شد که پایه های آن را فعال کردیم، افزود: تمام دوربین ها به شکل فعال هستند اما برخی از آنان مستهلک شده اند و جانمایی برای 56 دوربین در سطح فارس انجام شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه نظارت کامل بر ناوگان برون شهری مسافری و باربری وجود دارد اما سواری ها که به شکل مقطعی نظارت شکل می گیرد، تاکید کرد: بیشترین تصادف بین ساعت 16 تا 24 رخ می دهد.

واژگونی و خروج از جاده سهم عمده در تصادفات رانندگی/ 6 خودرو کنترل نامحسوس به ناوگان کنترل ترافیک فارس افزوده شد

وی در خصوص دزدیدن تابلوها هم گفت: دزدیدن تابلوها در محورهای خلوت رخ داده است، تابلوهای مذکور در جاده های خلوت و راه های روستایی روی داده است.

دهقانی با اشاره به اینکه 38 درصد تصادفات به علت عدم توجه به جلو، 29 درصد تخطی از سرعت و انحراف به چپ 11 درصد، تاکید کرد: 58 درصد فوت ها سر صحنه، 36 درصد بیمارستان و 6 درصد در حین انتقال روی داده است.

نویسنده :
فاطمه اسدزاده
نظرات بینندگان