کد خبر: ۱۴۴۳۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۴ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۹
در جلسه ستاد استانی اندیشه‌های بنیادین در حوزه علمیه فارس مطرح شد؛

«طرح ولایت» اقدام ارزشمند و ماندگار فرهنگی مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی است/ ضرورت معرفی این طرح به عنوان برنامه‌ای جامع علمی

رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌‌های فارس گفت: یکی از اقدامات ارزشمند و ماندگار فرهنگی آیت‌الله مصباح یزدی دوره طرح ولایت است که به صورت ویژه به منظور ارتقای مباحث عقیدتی و مباحث فرهنگی در دانشگاه اجرا می‌شود و اثر بخشی آن همچنان ادامه دارد.
به گزارش سرویس فرهنگ و اندیشه‌های دینی شیرازه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی در جلسه ستاد استانی اندیشه‌های بنیادین در حوزه علمیه فارس، اظهار کرد: در حال حاضر نخستین جلسه ستاد استانی اندیشه های بنیادین شکل گرفته است و دبیر خانه آن نیز در مرکز مدیریت حوزه علمیه فارس تشکیل شد.

وی تصریح کرد: حوزه علمیه استان فارس این آمادگی را دارد که در ترویج اندیشه های عالم ربانی از جمله شهید مطهری و آیت الله مصباح که هم رهبر معظم انقلاب و هم حضرت امام(ره) نسبت به ترویج اندیشه‌های آنان تاکید کردند و آنان را چراغ راهنمای جامعه در عصر حاضر برشمرده اند ایفای نقش کند.

ضرورت دارد طرح ولایت به عنوات یک برنامه جامع علمی معرفی شود

رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌‌های فارس نیز با اشاره به اینکه طرح ولایت امروز به یک برنامه کلی و عملیاتی تبدیل شده، گفت: ضرورت دارد این طرح به عنوات یک برنامه جامع علمی معرفی شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید مقامی اجرای برنامه طرح ولایت در دانشگاه ها را ضروری دانست و و افزود : امروزه ضرورت جوامع دانشگاهی و علمی بر این است که با ایجاد یک ساختار آموزشی مناسب این طرح در تمامی دانشگاه های کشور اجرایی شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به گذراندن دوره معرفت افزایی که برای اساتید در حال اجرا است افزود: این آمادگی وجود دارد طرح ولایت در کنار دیگر دوره های آموزشی برای جامعه هدف مذکور در دانشگاه ها اجرا شود.

وی با اشاره به ویژگی‌های طرح ولایت ادامه داد: یکی از اقدامات ارزشمند و ماندگار فرهنگی آیت‌الله مصباح یزدی دوره طرح ولایت است که به صورت ویژه به منظور ارتقای مباحث عقیدتی و مباحث فرهنگی در دانشگاه اجرا می شود و اثر بخشی آن همچنان ادامه دارد.

در ادامه مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس با بیان اینکه اندیشه های حضرت آیت الله مصباح یزدی در جامعه اسلامی به چشم می خورد، گفت: طرح ولایت یکی از مصداقهای تفکر و حاصل زحمات شما علنی ایشان می باشد که واثرگذاری این عالم مجاهد بر فضای علمی بر کسی پوشیده نیست.

حجت الاسلام و المسلمین محمد صادق محرابی با اشاره به اینکه نظریه پردازی و تفسیر نظریات ولایت فقیه یکی از موضوعاتی است که در جوامع علمی به عنوان یک نقیصه وجود دارد که این عالم فقید توانستند جایگاه ولایت فقیه با استفاده از علوم انسانی اسلامی این موضوع را نهادینه کنند.

وی اضافه کرد: چنانچه بتوانیم معارف علوم انسانی را در علوم اسلامی به درستی تعریف کنیم از بسیاری آسیب های اجتماعی در امان خواهیم بود که متاسفانه این موضوع دنبال نمی شود.

محرابی استفاده از ظرفیت های دانشگاه در کنار حوزه های علمیه را یکی از موارد مهم جریان ساز در علوم اسلامی دانست وافزود: هر کدام از مسئولان وظیفه دارند نسبت به این موضوع جامعه عمل بپوشانند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی ابوطالبی نیز گفت: در این جلسه بنا شده تا مسئولان نهادهایی که در جلسه حضور دارند با موسسه امام خمینی(ره) واحد شیراز در خصوص مسائل مختلف همکاری لازم را داشته باشند.

وی در خصوص راه اندازی بخش کانون طلوع، اظهار داشت: این طرح در خصوص اعزام اساتید به مناطق مختلف کشور است که می توانند در حوزه های اجتماعی، علوم انسانی، فرهنگی و اعتقادی در راستای تبیین و نشر اندیشه های آیت الله مصباح برنامه داشته باشند.

قائم مقام مدیر گروه تاریخ و اندیشه معاصر موسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: همچنین مرکز آموزش های آزاد طرح ولایت نیز این آمادگی را دارد، همانطور که مرحوم آیت الله مصباح فرمودند «ثمره عمر حوزوی من طرح ولایت است» آن را  به عنوان مبانی اندیشه های اسلامی گسترش بدهیم.

وی افزود: همچنین برای طرح ولایت نیز یک طرح استانی و بومی پیش بینی شده است که بحث تربیت مدرس طرح ولایت است که به حمدلله با همکاری نمایندگی موسسه امام خمینی(ره) در فارس و با همکاری که با حوزه علمیه فارس وجود دارد، تعدادی از طلاب در مصاحبه شرکت کردند و قبول شدند که البته دیگر نیاز به حضور در دوره ندارند چراکه توانایی علمی آنان احراز شد، همچنین تعدادی نیز آمادگی دارند که در دوره تربیت مدرس شرکت کنند، امیدواریم در سال تحصیلی جدید حدود 20 استاد تربیت شده در استان فارس داشته باشیم.

 ابوطالبی عنوان کرد: استان فارس نخستین استانی است که کار تربیت مدرس بومی را آغاز کرده و پس از این استان، استان های دیگری نیز پیشنهاد راه اندازی آن را داده اند.

 انتهای پیام/ س / م
نظرات بینندگان