کد خبر: ۱۴۴۳۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۴ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۹
فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی جمهوری اسلامی ایران؛

جمهوری اسلامی پیشینه تاریخی تمدنی و فرهنگ بیگانه‌ستیزی دارد/ اشرافی‌گری برخی مسوولین و تفکر غرب‌گرایی چالش نظام است

غلامرضا صفرپور تحلیلگر سیاسی با بیان اینکه مهمترین ظرفیت امیدبخش کشور نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیربنای تفکر عمیق و اصیل ایمانی و دینی است، گفت: جمعیت جوان زیر ۴۰ سال که بخش مهمی از آن نتیجه موج جمعیتی ایجاد شده در دهه ۶۰ است، فرصت ارزشمندی برای کشور است.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، انقلاب اسلامی ایران به دلیل داشتن ماهیت اسلامی، مردمی و انقلابی از مهمترین رخدادهای قرن بیستم بود که با زحمات بسیار و ریخته شدن خون‌های بسیار به ثمر رسید و مطمئناً برای حفظ آن بیش از آنچه برای به دست آمدن آن هزینه کرده‌ایم باید تلاش کنیم.

بنابراین قبل از هر چیز در این راه باید به شناسایی چالش‌ها و آفات انقلاب پرداخته و در صدد حل و فصل آن برآییم و حتی چالش‌های فرارو را به فرصت تبدیل کرد.
جمهوری اسلامی پیشینه تاریخی تمدنی و فرهنگ بیگانه‌ستیزی دارد/ اشرافی‌گری برخی مسوولین و تفکر غرب‌گرایی چالش نظام است

به منظور بررسی این چالش‌ها و فرصت‌ها سایت تحلیلی خبری شیرازه گفتگویی با مسوول معاونت بررسی و گفتمان‌سازی بسیج اساتید فارس انجام داده است.

ظرفیت‌های طبیعی و انسانی کشور با غفلت دست‌اندرکاران تاکنون بی استفاده یا کم استفاده مانده است

 غلامرضا صفرپور در گفتگو با شیرازه، عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم می فرمایند که ظرفیت‌های طبیعی و انسانی کشور کم نظیر است و بسیاری از این ظرفیت‌ها با غفلت دست اندرکاران تاکنون بی استفاده یا کم استفاده مانده است؛ همت های بلند و انگیزه‌های جوان و انقلابی خواهند توانست آنها را فعال و در پیشرفت‌های مادی و معنوی کشور به معنی واقعی جهش ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه مهمترین ظرفیت امیدبخش کشور نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی است، اظهار کرد: جمعیت جوان زیر چهل سال که بخش مهمی از آن نتیجه موج جمعیتی ایجاد شده در دهه شصت است، فرصت ارزشمندی برای کشور است.

این تحلیلگر سیاسی با اشاره به اینکه 36 میلیون نفر در سنین میانه ۱۵ و ۴۰ سالگی، نزدیک به ۴ میلیون نفر دارای تحصیلات عالی رتبه هستند، تصریح کرد: متاسفانه عده ای، جوانان دهه ۶۰ را به نوعی چالش برای انقلاب و نظام می‌دانستند ولی مقام معظم رهبری این جمعیت جوان را ظرفیت امیدبخش کشور می‌دانند.

صفرپور با تاکید بر اینکه علاوه بر این فرصت‌ها، فرصت‌های مادی فراوان دیگری وجود دارد، افزود: ایران با دارا بودن یک درصد جمعیت جهان دارای ۷ درصد ذخایر معدنی جهانی است، منابع عظیم زیرزمینی، موقعیت استثنایی جغرافیایی میان شرق و غرب و شمال و جنوب، بازار بزرگ ملی و منطقه‌ای با داشتن ۱۵ همسایه با ۶۰۰ میلیون جمعیت، سواحل دریایی طولانی، حاصلخیزی زمین با محصولات متنوع کشاورزی و باغی، اقتصاد بزرگ متنوع، بخش‌هایی از ظرفیت‌های کشور است که بسیاری از آنها دست نخورده باقی مانده است.

این کارشناس سیاست خارجه ادامه داد: گفته شده است که ایران از نظر ظرفیتهای استفاده نشده طبیعی و انسانی در رتبه اول جهان است پس بی شک جوانان مومن و پرتلاش خواهند توانست این عیب بزرگ را برطرف کنند.

باید پیشرفت کشور از جمله در بخش تولید و اقتصاد ملی ارتقا یابد

وی با بیان اینکه دهه دوم چشم انداز، باید زمان تمرکز بر بهره برداری ها از دستاوردهای گذشته و نیز ظرفیت های استفاده نشده باشد، به بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم اشاره کرد که می‌فرماید: «باید پیشرفت کشور از جمله در بخش تولید و اقتصاد ملی ارتقا یابد».

این مدرس دانشگاه این نکته نیز اشاره کرد که،جمهوری اسلامی علاوه بر اینها دارای پیشینه تاریخی تمدنی ایران اسلامی و برخورداری از فرهنگ بیگانه ستیزی است.

 صفرپور با اشاره به اینکه اکثر کشورهای همسایه ما یا مورد استعمار روس قرار گرفته بودند یا مورد استعمار انگلیس، اظهار کرد: بریتانیای کبیر آمد یک شرکتی به نام کمپانی هند شرقی در هندوستان زد که از قِبل این شرکت کل هندوستان را به استعمار خود دراورد و قرار بود یکی از بستگان نخست وزیر وقت انگلیس به نام "سالیس بری"  شرکت رژی را در بحث تنباکو در ایران دایر کند، اما حضرت آیت الله میرزای شیرازی با یک جمله فتوا که استعمال توتون و تنباکو به منزله جنگ با امام زمان است، تالبوت را مجبور به رفتن کرد.

وی در ادامه، فرهنگ عاشورایی، عدم ذلت پذیری مردم مسلمان ایران و مردم سالاری دینی را از جمله ویژگی های این مردم دانست، گفت: انصافا همانند رژیم جمهوری اسلامی در هیچ کشوری نیست چون جمهوری اسلامی مشروعیتش از آن خداست و مقبولیتش از آن مردم.

استاد دانشگاه آزاد شیراز بیان کرد: بر اساس اصل ۶ قانون اساسی اداره کشور به اتکا و اراده عمومی ملت واگذار شده و مسئولین از ذیل تا صدر، به صورت مستقیم یا غیرمستقیم توسط خود مردم انتخاب می‌شوند.

این تحلیلگر سیاسی با بیان اینکه تاکنون که ۴۲ سال از انقلاب اسلامی گذشته ۳۸ انتخابات را  پشت سر گذاشتیم، افزود: ولایت فقیه و نفوذ کلام رهبری و حضرت امام (ره)یکی از فرصت های جمهوری اسلامی است.
 
صفرپور  ثبات سیاسی و نفوذ منطقه‌ای ما در منطقه غرب آسیا زبانزد است، تصریح کرد: نفوذ منطقه ما الان دیگر غرب آسیا را درنوردیده و به شمال آفریقا نفوذ پیدا کرده است.

وی در ادامه به انسجام ملی که در تشییع جنازه سردار شهید سلیمانی شاهد آن بودیم، اشاره کرد و افزود: حدود ۱۲ میلیون ایرانی از همه جا و همه گروه ها در  تشییع جنازه این شهید بزرگوار شرکت کرده بودند.

تحلیلگر مسائل سیاسی به جایگاه علمی، تکنولوژی، صنعتی، سلول‌های بنیادی، باشگاه هسته ای هوافضا، مسائل صنعت موشکی، کشور اشاره کرد و ادامه داد: ما در همه این زمینه ها رتبه سوم تا پانزدهم را در جهان دارا هستیم.

افول موریانه‌ای آمریکا

وی به افول موریانه ای آمریکا نیز اشاره کرد که مدتها مقام معظم رهبری آن را پیش بینی کرده بودند و در ادامه افزود: افول هژمونی و افول نظام تک قطبی که  آمریکایی ها مدعی آن بودند پسا ترامپ از هم فروپاشید.

صفرپور همچنین عنوان کرد: بحران های اقتصادی و اجتماعی، اعتراضات رنگین پوستان و عدم مدیریت بیماری کرونا و اشتغال و مشکلات معیشتی مردم آمریکا، موحب افزایش نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه و کاهش نفوذ آمریکایی‌ها شد و جمهوری اسلامی خوشبختانه توانسته  این چالش‌ها را تبدیل به فرصت کند.

وی در ادامه اظهار کرد: اوایل انقلاب شخصیت‌های سیاسی ما را یکی پس از دیگری ترور کردند اما اکنون یک سازمان اطلاعاتی قوی داریم که عبدالمالک ریگی را در آسمان توانسته ایم  شکار کنیم.

صفرپور به موشک بارانی که در جنگ تحمیلی صورت گرفت، اشاره ای کرد و افزود: ما اکنون موشک های نقطه زنی داریم که بر اثر مقاومت مان در جنگ تحمیلی  این چالش تبدیل شد به فرصت، همچنین مردمی کردن جنگ و بسیج مردمی الان الگویی برای کشورهای منطقه شده است.

این فعال و تحلیلگر سیاسی بیان کرد: ما بر اثر مقاومت در تحریم به پیشرفت های چشمگیری در سلول های بنیادی و ماهواره دست پیدا کردیم  و حتی موجود زنده را به فضا فرستادیم.

وی بر این نکته نیز تاکید کرد که جنگ اقتصادی گرچه یک چالش است اما جمهوری اسلامی می تواند آن را تبدیل به  فرصت های پیش روی جمهوری اسلامی کند.

روحیه اشرافی‌طلبی در برخی از مسوولین، تفکر غرب گرایی و ضعف مدیریت‌ها  از جمله چالش‌های جمهوری اسلامی است

وی در بخش دوم سخنان خود به چالشهای پیش رو نیز اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی با چالش هایی نظیر آسیبهای اجتماعی، حاشیه نشینی، اعتیاد، طلاق، رواج زندگی مجردی، کاهش جمعیت، افزایش روحیه اشرافی طلبی در برخی از مسئولین، تفکر غرب گرایی و ضعف مدیریتها روبرو است.

این مدرس مسائل سیاسی در پایان اظهار کرد: امید است بتوانیم در گام دوم انقلاب با شکل گیری دولت جوانگرای انقلابی و مومن با استفاده از نیروهای جوان، متخصص و متعهد این چالشها را هم به فرصت تبدیل کنیم.

انتهای پیام/س/ م
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
علي اصغر كريمي
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۹
0
قانون هاي وارداتي - ترجمه شده توسط غربزده ها مشكل بزرگي در سطح كلات ايجاد كرده است. قانون برنامه و بودجه 50 سال است مورج سرمايه داري است. قانون مناقصات - نظام فني اجرايي - قانون خدمات مديريت كشور ...... اصلا تناسبي با يك كشور مسلمان و انقلابي ندارد.
اميد است پشتوانه قانوني اسلامي = مردمي = جهادي = دانش بنيان شكل گيرد ان شاءالله