کد خبر: ۱۴۴۴۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۹
نگاهی به کارنامه کشاورزی قبل و بعد از انقلاب اسلامی؛

از خودکفایی در گندم تا تامین بیش از ۹۰درصد نیاز کشور به محصولات کشاورزی بعد از انقلاب اسلامی

غلامحسین زمانی چهره دانشگاهی شیراز به مقایسه محصولات مختلف کشاورزی در قبل و بعد از انقلاب پرداخت و گفت: قبل از انقلاب حدود ۱۵ میلیون تن تولید داشتیم اما اکنون محصولات کشاورزی ما به بالای ۱۲۰ میلیون تن رسیده است، این در حالی است که جمعیت ‌کشور، قبل از انقلاب حدود ۳۵ میلیون نفر بوده و اکنون به ۸۰ میلیون نفر رسیده است، پس با یک حساب سر انگشتی متوجه می‌شویم که برای تامین غذای این تعداد جمعیت چقدر کار شده است.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، سرزمین ایران دارای بیش از ۵۰ میلیون هکتار اراضی خوب و با استعداد برای تولید محصولات کشاورزی است که تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل سیاست‌های نادرست رژیم پهلوی، کشاورزی کشور با ورشکستگی روبرو بود، به گونه ای که بسیاری از محصولات استراتژیک کشاورزی نظیر گندم و برنج از خارج وارد می شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با وجود مشکلات بسیاری که کشور در سال‌های نخست با آن روبرو بود نظیر آشوب‌های گروه‌های ضد انقلاب، تحریم‌های اقتصادی ایران توسط غرب و نیز جنگ تحمیلی هشت ساله عراق علیه ایران، بخش کشاورزی همواره یکی از بخشهای اقتصادی مورد توجه جمهوری اسلامی ایران بوده است به گونه ای که امروزه بیش از ۹۰ درصد از نیاز کشور به محصولات کشاورزی در داخل تامین می‌شود.

از خودکفایی در گندم تا تامین بیش از ۹۰درصد نیاز کشور به محصولات کشاورزی بعد از انقلاب اسلامی
پس ضروری است با مقایسه وضعیت کشور در زمینه‌های مختلف در دوران قبل و بعد از انقلاب، مهر خاموشی بر لب یاوه گویانی بزنیم که قصد تخریب و نادیده گرفتن دستاوردهای انقلاب را دارند.

با یک بررسی کوتاه و نگاه گذرا بر شرایط و اوضاع اقتصادی ایران در سال های پایانی عمر رژیم پهلوی و مقایسه آن با چند دهه پس از انقلاب به بسیاری از حقایق پی خواهیم برد و بی تردید عمق و گستره آثار و برکات انقلاب اسلامی در کشور را درک می کنیم.

بررسی شرایط و اوضاع اقتصادی در بعد کشاورزی از زبان یکی از اساتید برجسته دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز، می‌تواند سندی بر این ادعا باشد.

پروفسور غلامحسین زمانی در گفتگو با شیرازه، به بررسی و مقایسه وضعیت کشاورزی کشور و استان، در بعد و قبل از انقلاب پرداخته است.

وی با بیان اینکه نگاهی مختصر به آنچه گذشت و مقایسه آن با دوران قبل از انقلاب به وضوح نشان می‌دهد که یک تحول عظیم در بخش کشاورزی ایجاد شده است، گفت: گرچه بعضی از تبلیغات و رسانه‌های معاند سعی بر منفی نشان دادن این جریان دارند اما آمار و واقعیت‌هایی که مردم درگیر آن هستند همه گویای این پیشرفت و تحول در تولیدات کشاورزی است.

مقایسه محصولات مختلف کشاورزی در قبل و بعد از انقلاب

زمانی به مقایسه محصولات مختلف کشاورزی در قبل و بعد از انقلاب پرداخت و افزود: قبل از انقلاب حدود ۱۵ میلیون تن تولید داشتیم اما اکنون محصولات کشاورزی ما به بالای ۱۲۰ میلیون تن رسیده است، این در حالی است که جمعیت ‌کشور، قبل از انقلاب حدود ۳۵ میلیون نفربوده و اکنون به ۸۰ میلیون نفر رسیده است.

پس از انقلاب در تولید گندم خود کفا شده‌ایم

این استاد دانشگاه با بیان اینکه با یک حساب سر انگشتی هم متوجه می‌شویم که برای تامین غذای این تعداد جمعیت چقدر کار شده است، اظهار کرد: ما با ۳۵ میلیون جمعیت کشور در سال ۵۷ حدود دو و نیم میلیون تن تولید گندم داشتیم و برای تامین نیاز کشور مجبور بودیم بیش از ۲ تا ۳ میلیون تن هم واردات داشته باشیم.

این چهره علمی ادامه داد: حال تصور کنید میزان زمین‌های کشاورزی که ثابت مانده و همچنان هم مورد استفاده شدید قرار گرفته و حتی بهره‌وری هم ممکن است کاهش پیدا کرده باشد، اما تولید به حدی رسیده که هم از نظر آب هم از نظر زمین نسبت به قبل انقلاب در مضیقه بیشتری هستیم، ولی در آن زمان نصف نیاز گندم مردم باید از کشورهای دیگر وارد می شد اما اکنون مصرف گندم به حدود ۱۲ تا ۱۳ میلیون تن رسیده است و تقریباً در بخش گندم خودکفا شده ایم.
از خودکفایی در گندم تا تامین بیش از ۹۰درصد نیاز کشور به محصولات کشاورزی بعد از انقلاب اسلامی

وی با بیان اینکه در سایر محصولات غذایی هم، چنین وضعیتی وجود دارد، اضافه کرد: در بحث تولید میوه و سبزیجات مصرف مردم خیلی زیاد است و در استفاده از این محصولات، جز کشورهای پیشتاز دنیا به شمار می رود، اما کشور نه تنها توانسته است جوابگوی نیاز ملت باشد بلکه صادرات هم به کشورهای دیگر داریم حتی اگر وزارت امور خارجه در بازار های بین المللی بهتر عمل می‌کرد شاید بازار های بسیاری را می توانستیم در اختیار بگیریم.

استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز با بیان خاطره‌ای از زمان جوانی خود، عنوان کرد: قبل از انقلاب خاطرم است که هویدای معدوم در تلویزیون اعلام می‌کرد مردم نگران نباشید سیب و پرتغال کافی از مصر و لبنان وارد شده است یعنی ما باید مصرف سرانه مردم را از کشورهای دیگر وارد می‌کردیم که گرچه به اسم مصری و لبنانی بود اما از اسرائیل وارد می شد، اما اکنون نه تنها احتیاج به واردات نداریم بلکه صادرکننده همه محصولات هم هستیم و این در حالی است که هم جمعیت و هم نیاز افزایش پیدا کرده است.

زمانی در ادامه تصریح کرد: قبلاً خیلی از مناطق روستایی و محروم در طول سال حتی یک بار هم میوه و مرغ مصرف نمی کردند چون چندان رایج نبود اما اکنون از نظر دسترسی به محصولات غذایی و لبنی و مواد پروتئینی مشکلی وجود ندارد.

بنا به اظهار این چهره علمی و اتقلابی؛ زمان‌های گذشته تولید برخی محصولات از جمله گوجه فرنگی فقط و فقط در زمان خود و فصل به خصوصی تولید می‌شد و دیگر مواقع در بازار کمیاب بود اما اکنون در تمام طول سال این محصولات تولید می شود چون با توجه به اینکه همه اقلیم‌های جغرافیایی در این کشور وجود دارد در تمام فصول در نقاط مختلف کشور، محصولات متفاوتی تولید می شود.

قبل از انقلاب حتی یک درصد هم نیروی تحصیل کرده در بخش کشاورزی وجود نداشت

وی همچنین به تامین نیروی انسانی در بخش کشاورزی نیز اشاره کرد و افزود: قبل از انقلاب حتی یک درصد هم نیروی تحصیل کرده در بخش کشاورزی وجود نداشت اما الان بیش از ۱۵۰ دانشکده کشاورزی در کشور داریم در صورتی که قبل از انقلاب فقط تعداد اندکی از استان‌ها دانشکده کشاورزی داشتند.

زمانی با بیان اینکه اکنون در استان فارس نیز نه تنها دانشکده کشاورزی وجود دارد، بلکه دیگر دانشگاه‌ها، مثل دانشگاه آزاد هم در حال پرورش نیروی انسانی متخصص و متعهد هستند در حالی که قبل از انقلاب دانش آموخته رشته کشاورزی به حدی نبود که بتواند پاسخگوی نیاز بخش کشاورزی باشد.

این استاد دانشگاه شیراز اشاره‌ای هم به حوزه تحقیقات و پژوهش در بخش کشاورزی کرد و افزود: در بکارگیری فناوری‌ها و تکنولوژی جدید در بخش کشاورزی نیز تحول بسیار عظیمی صورت گرفته است و شیوه‌های کشت سنتی در اکثر نقاط تبدیل به کشت صنعتی و پیشرفته شده و با فناوری های خوب انجام می شود.

وی با  اشاره به اینکه در بخش سموم کشاورزی نیز شاهد تحولات چشمگیری بودیم، تصریح کرد: قبل از انقلاب سمومی که در کشورهایی مثل آمریکا ممنوع بود و مضر به حساب می‌آمد به مقدار زیادی وارد کشور ایران شده و به خورد ملت داده می شد اما اکنون با شیوه‌های مختلف علمی و تکنولوژیک کاری می‌کنند که احتیاجی به مصرف سم نباشد و یا به حداقل برسد.

از خودکفایی در گندم تا تامین بیش از ۹۰درصد نیاز کشور به محصولات کشاورزی بعد از انقلاب اسلامی

بنا به اظهار این چهره دانشگاهی؛ بعد از انقلاب به کارگیری ماشین‌های کشاورزی نیز دارای رشد قابل توجهی بوده است چون قبل از انقلاب برخی از ماشین آلات کشاورزی یا اصلا وجود نداشت یا به حدی کم بود که نیاز کشاورزان را پاسخ نمی داد، اما بعد از انقلاب صنعتگران و مهندسان متخصص شروع به ساخت انواع ماشین آلات کشاورزی کردند به گونه‌ای که اکنون نیاز به ورود ماشین‌آلات نیست.

در بخش طیور تحول بسیار بزرگی رخ داده است

به گفته این استاد دانشگاه در بخش شیلات نیز در استان فارس اصلاً پرورش ماهی وجود نداشت و برای تامین نیاز مردم به ماهی یا باید از جنوب وارد می شد یا ماهی مورد نیاز را از رودخانه ها تأمین می‌کردند، اما اکنون استخرهای بزرگ پرورش ماهی و انواع ماهی های سردآبی در استان فارس راه اندازی شده است، در بخش طیور نیز تحول بسیار بزرگی رخ داده است به گونه ای که اگر مسئولین امر حمایت بیشتری از این واحدهای تولیدی کنند نه تنها می توان مصرف داخلی را تامین کرد بلکه به راحتی می‌توانیم صادر کننده طیور به برخی کشورها مثل عراق و افغانستان هم باشیم.

در بخش زنبورداری با رشد خوبی مواجه بودیم همچنین در حوزه بسته بندی های مواد غذایی و کشاورزی و گیاهان دارویی کارهای خوبی انجام شده است که پروفسور زمانی به این ظرفیتها نیز اشاره کرد.

محرومیت‌زدایی از روستاها یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی در حوزه اقتصادی بوده است

وی با اشاره به اینکه در بخش توسعه روستایی نیز لازم است بدانید قبل از انقلاب محرومیتی که در روستاها وجود داشت واقعاً عجیب و غریب بود، اظهار کرد: روستاها اکثراً نه برق، آب، گاز و جاده داشتند و نه امکانات دیگری در اختیارشان بود، اما اکنون شاهد پیشرفت بسیار زیاد در روستا هستیم، چون به فرمان حضرت امام جهادسازندگی شکل گرفت و جوانان کشور ایثارگرانه به روستاها ها رفتند و تحولی در روستاها ایجاد کردند، به گونه‌ای که اکنون تمام روستاهای استان فارس از امکانات اولیه آب، برق، گاز و اسفالت روستایی برخوردار هستند که تمام این اقدامات دستاوردهای ارزشمند انقلاب اسلامی است.

حرف آخر اینکه بررسی‌ها نشان می دهد رژیم پهلوی در دهه ۴۰ شمسی با استراتژی نادرست خود که تحت عنوان اصلاحات ارضی از آن یاد می شد، باعث بیمار شدن اقتصاد ایران شده بود و نشانه های این بیماری را در عرصه های مختلف اقتصاد از جمله بخش کشاورزی و تامین غذای مردم می توانستیم به وضوح مشاهده کنیم.

 انتهای پیام/ س / م
نظرات بینندگان