کد خبر: ۱۴۶۵۰۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
در گفتگوی اختصاصی با «شیرازه» مطرح شد؛

بیش از ۹۸درصد روستاهای فارس تحت پوشش مکالمه قرار دارند/ در مناطق جنگلی و دره‌ای امکان نصب سایت وجود ندارد

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس گفت: اپراتورهای تلفن همراه برای اینکه پوشش بیشتری داشته باشند ایستگاه های خود را در مناطق مرتفع نصب می‌کنند به همین خاطر بخشی ازمناطق جنگلی و دره ای از این پوشش بی بهره می‌ماند چون امکان نصب سایت وجود ندارد.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، در سال‌های نه چندان دور اخبار یک محله در همان محل باقی می ماند و حتی به خیابان‌های کناری نمی رفت، اخبار یک شهر به شهر دیگر نمی رسید و اخبار یک استان چندان زیاد به گوش دیگر استان‌ها منتقل نمی‌شد، اما امروز دنیای بزرگ آدم ها به اندازه‌ای فشرده و کوچک شده که می توان آن را در یک موبایل و تبلت خلاصه کرد.

در عصر تکنولوژی و ماشین و در زمانه ای که ادامه حیات و بقا بشر نیاز به بودن در دهکده جهانی  و اتاق شیشه ای به نام فضای مجازی دارد، داشتن زیر ساخت‌های لازم برای ادامه روند زندگی در این فضا امری ضروری است.

بیش از ۹۸درصد روستاهای فارس تحت پوشش مکالمه قرار دارند/ در مناطق جنگلی و دره‌ای امکان نصب سایت وجود ندارد

زمانی این نیاز و ضرورت حضور در فضای مجازی، تنها برای افراد شاغل در برخی حرفه‌ها احساس می‌شد، اما چند صباحی است با شیوع ویروس منحوس کرونا در دنیا و کشور ما، بسیاری از مشاغل و حتی ادامه روند آموزش به فرزندانمان منوط به حضور مستمر و مناسب در این فضا شده است.

از طرفی نیز علاوه بر آموزش آنلاین در بستر اینترنت و اعمال محدودیتهای کرونایی که کسب و کارها را به سمت این فضا هدایت کرده است استفاده بسیار از تلفن های همراه همان مقدار اندکی از آنتن دهی را در برخی مناطق روستایی به حداقل و صفر رسانده است و همین امر موجب ایجاد دردسر و اختلالات زیادی در زندگی هم وطنان شده است.

به طور مثال چندی پیش در روز ۱۳ اردیبهشت سال جاری خبر آتش سوزی در مناطقی از کوهمره سرخی و مرگ یک مرد میانسال بر اثر سوختگی شدید خبرنگار «شیرازه» را بر آن داشت تا طی تماسی تلفنی با دهیار روستا، از چگونگی ماجرا باخبر شود و سپس در مطلبی با عنوان «همنوایی باد و آتش ۱۰ هکتار از باغات آبشار رمقان را طعمه حریق کرد»، از زبان عباسی دهیار  روستای سلوک به بررسی علل این ماجرا پرداخت.

عباسی با ابراز تاسف از این اتفاق عنوان کرد: علی رغم تلاش های بسیار دهیار، شورا و مردم منطقه برای تماس با آتش نشانی و  درخواست کمک از دیگر روستاها و نیروهای امدادی، ضعیف بودن آنتن تلفن و قطع و وصل شدن تماس باعث شد موفق به برقراری تماس نشویم و همین امر موجب گسترش آتش و جان باختن یکی از اهالی شد.
 
به منظور پیگیری این ادعا و اطلاع از تعداد روستاها و شهرهایی که در استان فارس از آنتن دهی نامناسب برخوردار هستند به سراغ مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس رفته و با وی به گفتگو نشسته ایم.

بیش از ۹۸درصد روستاهای فارس تحت پوشش مکالمه قرار دارند/ در مناطق جنگلی و دره‌ای امکان نصب سایت وجود ندارد

مهرداد سهرابی مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس در پاسخ به این سوال که چند نقطه از استان با مشکل آنتن دهی مواجه هستند و تا کنون چه اقداماتی جهت رفع این مشکل انجام شده است؟ گفت: در خصوص مناطقی همچون مورد ذکر شده در منطقه کوهمره سرخی که جنگلی است قبلا هم در مواقع مختلف در جلسات عنوان شده که هیچ وقت در هیچ کجای دنیا مرسوم نیست جهت امداد طلبی و امداد رسانی در مواقع بحران، از ارتباطات تلفن همراه استفاده  شود چون ارتباط تلفن همراه ارتباطات پایداری نیست.

وی با بیان اینکه برای مباحث مربوط به مدیریت بحران و امداد و نجات و مناطق صعب العبور پوشش مناسب ارتباطات، مستلزم یک دید مستقیم است، اظهار کرد: اینگونه مناطق به دلیل عدم دید مستقیم امکان نصب سایت وجود ندارد و اپراتورهای تلفن همراه برای اینکه پوشش بیشتری داشته باشند ایستگاه های خود را در مناطق مرتفع نصب می‌کنند به همین خاطر بخشی ازمناطق جنگلی و دره ای از این پوشش بی بهره می‌ماند چون امکان نصب سایت وجود ندارد.

بیش از ۹۸درصد روستاهای فارس تحت پوشش مکالمه قرار دارند/ در مناطق جنگلی و دره‌ای امکان نصب سایت وجود ندارد

سهرابی با اشاره به این نکته که تعریفی که قانون برای ارتباطات این چنینی دارد استفاده از ارتباطات رادیویی و بی سیم است، افزود: اگر عدم دسترسی در روستاها مطرح بود قطعا از وظایف ما است که رسیدگی کنیم اما مناطق جنگلی نیاز به آنتن دهی ندارد چون خالی از سکنه هستند.

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان در ادامه با بیان اینکه شاید نیاز باشد در ابتدا توضیح دهیم که ماموریت ما چیست، عنوان کرد: در رابطه با مباحث اجرایی، تعهدات بر عهده اپراتورهایی است که از ما و مجوز فعالیت گرفته اند و وزارت خانه ارتباطات و فناوری اطلاعات جز آن دست از وزارت خانه هایی است که ستادی است و نه اجرایی به همین دلیل بر اساس اصل 44 قانون اساسی بخش برون سپاری خود را به بخش خصوصی واگذار کرده و یکی از مهم ترین این بخش‌ها حوزه ارتباطات(مخابرات)بود که در سال 1389 مجوزفعالیت از وزارت خانه گرفته و به بخش خصوصی واگذار شد.

سهرابی با اشاره به این که ما در شهرستان‌ها مانند دیگر ادارات دفتر یا نمایندگی نداریم و تنها در مراکز استانها به صورت نمایندگی وزارت خانه فعالیت می‌کنیم، گفت: وظایف ما نظارت بر اجرای صحیح امور مربوط به حوزه ارتباطات است و هم مسئول پیگیری دستورات و مصوبه هایی هستیم که از وزارت خانه ابلاغ می‌شود.

وی با اشاره به مشکل وجود آمده در منطقه رمقان کوهمره سرخی اظهار کرد: همانطور که عنوان شد ما تنها به عنوان مسئول نظارتی وظیفه داریم بررسی کینم که مشکل از کجا و به چه دلیل به وجود امده و کدام اپراتور پوشش آن منطقه را برعهده داشته تا با پیگیری های لازم مشکل مرتفع شود.

بیش از ۹۸درصد روستاهای فارس تحت پوشش مکالمه قرار دارند/ در مناطق جنگلی و دره‌ای امکان نصب سایت وجود ندارد

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس به یکی دیگر از مشکلات و چالش های موجود در حوزه ارتباطات اشاره کرد و افزود: متاسفانه بخشی از تجهیزات و فناوری های لازم در این حوزه به خصوص در زمینه نسل سه و چهار ایتنرنت های پر سرعت وارداتی هستند، به همین خاطر در چند سال گذشته به خصوص از زمانی که تحریم‌ها شدت یافت بخشی از پروژه های ما به کندی پیش می‌رود وگرنه قرار بر این بود که پروژه های وب ما در سال 1398 به پایان برسد که به این ترتیب بخش عمده ای از روستاهای استان تحت پوشش اینترنت پرسرعت قرار می گرفت و هنوز هم پس از دو سال با مشکل روبرو هستیم.

سهرابی با تاکید بر اینکه در بخش روستایی دو موضوع را باید مد نظر قرار دهیم، ادامه داد: یکی آنچه قانون گفته و اینکه چه تکلیفی بر عهده وزارت خانه گذاشته است، که بر طیق «ماده 67 بند الف پاراگراف دوم» قانون صراحتا گفته، به وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات اجازه داده می‌شود در توسعه زیرساخت‌های خدمات الکترونیکی در مناطق محروم و روستایی سرمایه‌گذاری نماید به‌ گونه‌ای که امکان ارائه حداقل چهار خدمات الکترونیکی اصلی دولت (سلامت، آموزش، کشاورزی و بانکی) در هشتاد درصد (80%) روستاهای بالای بیست خانوار کشور امکان‌پذیر گردد.

وی با بیان اینکه در استان فارس حدود 4 هزار و 151 روستا و آبادی داریم، گفت: از این تعداد حدود 2 هزار و 338 آن روستاهای بالای بیست خانوار است که جمعیتی حدود 1 میلیون و 398 هزار و 217 نفر راپوشش می دهد که به نسبت جمعیت کل استان 28.8 را شامل می‌شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس با اشاره به اینکه مباحث مربوط به حوزه ارتباطات به دو بخش مکالمه و اینترنت تقسیم می‌شود، گفت: در وضعیت موجود در حوزه مکالمه دو اپراتور همراه اول و ایرانسل این بخش را برعهده دارند که از مجموع 2هزار و 338 مورد، همراه اول حدود 2 هزار و 284 روستا را با جمعیتی بالغ بر 1 میلیون و 386 هزار و 291 نفر را همراه اول دسترسی ایجاد کرده است که بیش از 97 درصد را در بر می‌گیرد و مابقی روستاهای کوچک هستند.

سهرابی ادامه داد: ایرانسل نیز یک هزار و 894 روستا را با جمیعیت 1میلیون و 246 هزار و 306نفر تحت پوشش دارد که با هم پوشانی ایرانسل و همراه اول قریب به 99.5 درصد بر اساس جمعیتی و بیش از 98 درصد بر اساس تعداد روستا تحت پوشش قرار گرفته اند.

بیش از ۹۸درصد روستاهای فارس تحت پوشش مکالمه قرار دارند/ در مناطق جنگلی و دره‌ای امکان نصب سایت وجود ندارد

این مسوول با بیان اینکه غالب روستاهای استان دسترسی به مکالمه دارند، اضافه کرد: بخش دوم اینترنت پرسرعت است که تا قبل از شیوع بیماری کرونا شرایط تا حدودی بهتر از الان بود چون در اسفند 1398 با ورود ویروس کووید 19 به کشور بسیاری از مشاغل، آموزش دانش آموزان و دانشجویان و... در فضای حضوری تعطیل شده و به سمت فضای مجازی هدایت شد که همین امر موجب افزایش مصرف اینترنت گردید که شاید همین قصه باعث کندی اینترنت شد، گر چه با برنامه ریزی های به موقع توانستیم زیر ساخت‌های اصلی شبکه ملی ارتباطات را افزایش داده تا دسترسی ها محدود نشوند.

وی با بیان اینکه امیدواریم با تهیه تجهیزات بیشتر، دسترسی به اینترنت و آنتن دهی در سراسر استان را به صد در صد برسانیم، گفت: اگر این اتفاق بیافتد و دسترسی در روستاها به بهترین نحو انجام شود و اگر بتوانیم در مناطق روستایی زیر ساخت‌ها را گسترش دهیم، هم از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری می شود و هم صنایع مختلف مثل صنعت تجارت الکترونیک، صنعت گردشگری، اموزش آنلاین، بانکداری الکترونیک و... همه به راحتی در دسترس عموم مردم قرار خواهد گرفت و موجب پیشرفت و توسعه استان و کشور خواهد شد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس در ادامه از ایجاد دسترسی اینترنت پهن باند و اتصال ۹ روستای دیگر استان فارس به شبکه ملی اطلاعات در یک هفته گذشته خبر داد و اقزود: در یک هفته گذشته ۹ روستای دیگر استان فارس با جمعیت 1هزار و925خانوار، بالغ بر شش هزار و 900 نفر به شبکه ملی اطلاعات متصل شده است.

سهرابی در پایان تصریح کرد: روستاهای چهارطاق، دشتدال و ده قانون از توابع شهرستان جهرم، روستای منصورآباد و مجتمع مسکونی پالایشگاه آغار و دالان از توابع شهرستان فراشبند، روستای گرده از توابع شهرستان استهبان، روستای مهرنجان از توابع شهرستان ممسنی با جمعیت یک هزار و 312 خانوار بالغ بر چهار هزار و 700 نفر از محل اعتبارات طرح خدمات عمومی اجباری وزارت (USO) و از طریق شبکه پهن باند سیار اپراتور اول به شبکه ملی اطلاعات متصل شده اند.

ادامه این گفتگو که در دو بخش انجام شده است در روزهای آینده منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/س/ر
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
0
یک کارشناس آگاه: همان چه بهتر که این آنتن های با تکنولوژی5G نباشه خود این آنتن ها بگونه ای است که شرایط بیماری ایجاد میکند طوریکه در این شرایط براحتی تست PCR مثبت میشود استان ووهان چین تا قبل از کرونا بالاترین سطح تکنواوژی 5G را داشته است