کد خبر: ۱۴۸۳۲۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۱ - ۱۷ تير ۱۴۰۰

سومین شاخه موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری در اتحادیه اروپا ایجاد شد

سومین شاخه بین‌المللی موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) در منطقه اتحادیه اروپا پیرو تعاملات انجام شده در دو سال اخیر با دانشگاه بلگراد در این دانشگاه تاسیس می‌شود.
به گزارش سرویس علمی شیرازه، با افتتاح سومین شاخه موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری در اتحادیه اروپا مقالات تمام متن فارسی و سایر منابع اطلاعاتی در اختیار اساتید و دانشجویان زبان و ادب فارسی دانشگاه بلگراد صربستان و منطقه شرق اروپا قرار خواهد گرفت.

در دیدار رشید حسن پور، سفیر ایران در صربستان با رئیس دانشکده فیلولوژی دانشگاه بلگراد، موضوع همکاری‌های علمی و دانشگاهی و برنامه گسترش و توسعه آموزش زبان فارسی در این دانشگاه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در این دیدار که با حضور محمدرضا فلاحتی قدیمی فومنی، مشاور رییس و سرپرست مدیریت روابط عمومی و همکاری های علمی بین المللی ISC (بصورت مجازی)، معاونین دانشکده و مقامات سفارت جمهوری اسلامی ایران و صفری رئیس مرکز مطالعات زبان فارسی دانشگاه بلگراد برگزار شد، سفیر کشورمان با اشاره به روابط دوستانه و رو به گسترش میان جمهوری اسلامی ایران و صربستان اظهار کرد: تعاملات علمی و فرهنگی، رکن اصلی و پایدار در توسعه روابط بین کشورهاست و از این رو، برای ما حمایت از فعالیت‌های علمی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاهی اولویت ویژه‌ای دارد و خوشبختانه ظرفیت‌های بالای فرهنگی، علمی و ادبی جمهوری اسلامی ایران فرصت‌های مناسبی را برای انجام چنین فعالیت‌هایی فراهم می‌کند.

وی در ادامه ادبیات فارسی را گنجینه عظیم از معارف اخلاقی و انسانی و بخش مهمی از تاریخ فرهنگی کشورمان توصیف و اظهار کرد: سفارت جمهوری اسلامی ایران، همواره حامی اصلی توسعه و گسترش فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی در حوزه زبان و ادبیات فارسی در صربستان بوده و این حمایت با جدیت ادامه خواهد داشت.

ایوا دراشکیچ ویچانوویچ، رئیس دانشکده زبان‌های خارجی و ادبیات دانشگاه بلگراد نیز ضمن استقبال گرم از هیئت ایرانی و تایید سخنان سفیر کشورمان، اظهار کرد: تاریخ و تمدن ایران و به ویژه زبان و ادبیات فارسی بسیار منحصر به فرد است و شایان توجه است که پایه اصلی دانشکده فیلولوژی دانشگاه بلگراد در حدود یکصد سال پیش، با تدریس درسنامه های ادبیات فارسی بنا نهاده شده و از این رو می توان گفت شاکله معنوی این دانشکده بر ستون‌های زبان و ادبیات فارسی بنا شده است.

وی با ستایش از سطح علمی بالای دانشگاه‌های ایران، از برقراری ارتباط علمی و دانشگاهی بین این دانشگاه و موسسات آموزش عالی ایران اظهار خوشنودی کرد و گفت: امروز نهایت افتخار ماست که می توانیم نمایندگی بنیاد سعدی برای برگزاری آزمون آمفا در اروپا را دریافت کنیم و همچنین با موسسه استنادی علوم (ISC) شیراز که پایگاه علمی ارزشمند، بزرگ و منحصر به فردی در ایران و منطقه محسوب می‌شود، همکاری مشترک و درازمدتی را آغاز کنیم.

 اما میلکوویچ، رئیس دپارتمان شرق‌شناسی دانشگاه بلگراد در سخنانی با تایید فعالیت‌های آموزشی زبان فارسی و ابراز خرسندی از علاقمندی تعداد زیاد دانشجویان به فراگیری زبان فارسی، از اهتمام این دانشکده برای اعتبارسنجی دروس جدید مرتبط با ادبیات و فرهنگ ایران خبر داد که در راستای طرح تقویت کرسی زبان فارسی در این دانشگاه است.

مهدی شیرازی، رایزن فرهنگی و نماینده بنیاد سعدی در صربستان نیز در این دیدار با اشاره به فعالیت‌های مرکز فرهنگی ایران در بلگراد، تشکیل دوره‌های آموزش زبان فارسی و حمایت از برنامه‌های توسعه و تقویت کرسی فارسی دانشگاه بلگراد را از مهمترین فعالیت های این نهاد برشمرد و بر لزوم ادامه و گسترش برنامه‌های فرهنگی و آموزشی با هدف آشنایی بیشتر دانشجویان و پژوهشگران صرب با فرهنگ، تاریخ، زبان و ادبیات ایران تاکید کرد.

در ادامه، محمدرضا فلاحتی فومنی قدیمی، مشاور رئیس و مدیر روابط عمومی و همکاری های علمی بین المللی موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) ضمن ابراز خرسندی از نهایی شدن تفاهم نامه موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) با دانشگاه بلگراد، خدمات موسسه استنادی علوم را برای حاضرین در جلسه معرفی کرد.

وی در بخشی از پیام خود اظهار کرد: با تاسیس شاخه ISC در مرکز مطالعات فارسی دانشگاه بلگراد، خدمات علمی، پژوهشی و دسترسی به پایگاه های اطلاعات علمی موسسه استنادی علوم از طریق آی پی اختصاصی در اختیار دانشگاه بلگراد قرار می گیرد و کلیه دانشجویان، استادان و پژوهشگران می توانند برای دسترسی به این منابع، با حضور در مرکز مطالعات فارسی دانشگاه بلگراد از خدمات و منابع علمی این موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) بصورت برخط بهرمند شوند.

فلاحتی افزود: تاسیس شاخه منطقه ای ISC در دانشگاه بلگراد تصادفی نبوده و حاصل دو سال رایزنی و پیگیری بین ISC و مرکز مطالعات زبان فارسی بوده که جا دارد از تعاملات سازنده ریاست مرکز مطالعات صفری قدردانی شود. در حقیقت وجود زیرساخت های لازم، فضا و تجهیزات، دانشجویان زیاد و همچنین پیگیری و علاقمندی مسئولان دانشگاه بلگراد انگیزه اصلی برای تاسیس این شاخه در دانشگاه بلگراد بوده است.

فلاحتی در پایان ابراز امیدواری کرد که با توجه به پتانسیل موجود در دانشگاه بلگراد و مرکز مطالعات زبان فارسی، این شاخه بتواند خدمات موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) را در سطح کشور صربستان و همچنین شرق اروپا گسترش دهد.

گفتنی است در بخش پایانی این برنامه، تفاهم نامه با موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) در خصوص راه اندازی شاخه این موسسه در مرکز مطالعات فارسی دانشگاه بلگراد به امضاء طرفین رسید.

انتهای پیام/ح

نظرات بینندگان