کد خبر: ۱۴۸۴۴۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۴ - ۲۱ تير ۱۴۰۰
خیابان غذا، خوراک تازه ناهماهنگی‌های مدیریت شهری:

سریال دنباله دار بی‌تدبیری های شهرداری و پروژه هایی که همچنان حاشیه ساز می‌شوند/ جمع آوری کف فرش خیابان مشکین فام حاشیه تازه مدیریت شهری

بی تدبیری و عدم نظارت بر پروژه های شهری خسارت ۳ میلیارد تومانی بازسازی خیابان مشکین فام را بر شهروندان و شهرداری شیراز تحمیل کرد.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، یکی از مفاهیمی که امروزه در توسعه شهرها مد نظر است و شهرسازان از آن یاد می‌کنند، انسان محور بودن یک شهر است. 
 
فراهم کردن ایجاد فضای گفت‌وگو، خرید و توجه به کیفیت زندگی در شهر از جمله ویژگی‌هایی است که برای شهر انسان محور مطرح می‌شود. 

برای تقویت انسان محوری در یک شهر می‌توان از ایجاد ارتباط فیزیکی و بصری، ایجاد کف‌ســازی، مبلمان شهری و هنرهای عمومی، نورپردازی‌های خاص در سطح خیابان یا معبر پیــاده و همچنین ایجــاد معماری‌های منظر در مسیر استفاده کرد.

انسان محوری یکی از مباحث و رویکردهایی است که حیدر اسکندرپور شهردار شیراز بارها و بارها در سخنان خود به آن اشاره کرده و معتقد است که باید فرهنگ زندگی پیاده در شهر دوباره احیا شود و تعامل شهروندان با یکدیگر افزایش یابد. «پروژه پیاده راه دروازه قرآن - دروازه اصفهان، پروژه پیاده راه کوچه باغ‌های قصردشت و پروژه چمران جنوبی» از جمله پروژه‌هایی است که وی در بهمن 97 از آنان به عنوان پروژه‌های انسان محور یاد کرده است. 

بیشتر بخوانید: 

به گفته شهردار شیراز هدف از اجرای این پروژه‌ها این است که شهروندان در فضاهای شهر آرامش و حضور اجتماعی بیشتری داشته باشند. 

ساخت خیابان خوراکی ها یا گذر غذا نیز یکی از همین پروژه های انسان محور است که شهرداری شیراز از قریب به ۲ سال پیش در حال اجرای آن می باشد.

پروژه ای که پس از داستان پر حاشیه سنگ فرش خیابان ارم حالا به روایتی پر حاشیه تر تبدیل شده است.


روایتی که این بار شهرداری برای تبرئه خود و شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت نوک پیکان تقصیرها را به سمت پیمانکار طرح نشانه گرفته است، اما قطعا با یک نگاه و توجه دقیق به ماجرا در خواهیم یافت که اگر چه پیمانکار در این طرح قصور جدی داشته و کار خود را به خوبی انجام نداده است لیکن، اینکه بعد از گذشت مدت زمانی زیاد، اذیت شدن مردم و با وجود در اختیار داشتن امکانات و ... نتوانسته یک خیابان را کف فرش کند، این نشان از بی تدبیری شهرداری شیراز و عدم نظارت بر پروژه های شهری است.

سریال دنباله دار بی‌تدبیری های شهرداری و پروژه هایی که همچنان حاشیه ساز می‌شوند/ جمع آوری کف فرش خیابان مشکین فام حاشیه تازه مدیریت شهری

پیمانکار اولیه پروژه خیابان مشکین فام به تعهدات خود در زمینه کیفیت و مدت زمان اجرای پروژه عمل نکرد

غلامرضا نامورچی شهردار منطقه یک شهرداری شیراز در گفتگو با خبرنگار شیرازه پیرامون پروژه گذر غذا در خیابان مشکین فام و اتفاقات رخ داده در ابتدا به خشکه چینی طرح اشاره کرد و گفت: پیمانکار اولیه پروژه خیابان مشکین فام به تعهدات خود در زمینه کیفیت و مدت زمان اجرای پروژه عمل نکرده است.

وی با بیان اینکه در پروژه کف فرش خیابان مشکین فام پس از به اتمام رسیدن، شاهد برخی مشکلات و نواقص بودیم که چه به لحاظ مصالحی که استفاده شده و چه به لحاظ اقدامات و نوع کار، دارای ایراداتی بود که موجب شد با پیمانکار قطع همکاری کنیم، افزود: در حال حاضر نیز روند قانونی و قضایی را طی کرده و شکایت پیمانکار را کرده ایم تا کارشناس قضایی تشخیص دهد مقصر پیمانکار بوده یا مهندس مشاور پروژه و یا هر کس دیگری.

سریال دنباله دار بی‌تدبیری های شهرداری و پروژه هایی که همچنان حاشیه ساز می‌شوند/ جمع آوری کف فرش خیابان مشکین فام حاشیه تازه مدیریت شهری

نامور چی ادامه داد: بعد از آن پروژه مجدد مورد بررسی قرار گرفته شد و با پیمانکار جدید قرار داد بسته ایم تا نواقص پروژه بازسازی و دنبال شود که در حال حاضر در دست اجرا است.

وی با اشاره به اینکه برآورد هزینه  مرحله اول توسط پیمانکار، ۳ میلیارد تومان شده است، گفت: فعلا پروژه تحویل موقت شده و تا روشن شدن مقصر همچنان در حال بازسازی هستیم.


نامورچی در پاسخ به این سوال که مگر شهرداری در پروژه های شهری ناظر تعیین نمی کند؟ گفت: طرح دارای مهندس مشاور بوده که نظارت ها توسط وی انجام می‌شود و اکنون هم مستنداتی دارد که در این اتفاق مقصر پیمانکار است نه مشاور طرح.


فیلم جمع آوری سنگ فرش 

تعداد بازدید : 0
کد ویدیو


اگر چه شرکت پیمانکار این طرح پیش از این در گفتگو با یکی از رسانه های استان، با ارائه مستندات و اسناد قرار داد داستان را به گونه دیگری روایت کرده است اما این موضوع و مقصر بودن یا نبودن مهندس مشاور و یا پیمانکار به هیچ عنوان از قصور شهرداری و بی تدبیری آنها در اجرای پروژه های شهری نمی کاهد.

قصوری که خسارت ۳ میلیارد تومانی را بر شهروندان و شهر شیراز تحمیل کرده است.

سخن آخر اینکه:

چرا باید کف فرش خیابان مشکین فام همچون سنگفرش خیابان ارم به جای بدل شدن به پروژه ای فاخر برای شهرداری شیراز، به پروژه ای پرحاشیه تبدیل شود و هزینه های گزافی را بر روی دست شهرداری بگذارد، آیا این امر نشان از بی کفایتی در مدیریت های شهری و عدم نظارت دقیق بر عملکرد مدیران پایین دست نیست؟

انتهای پیام/س/ح

نظرات بینندگان