کد خبر: ۱۵۴۵۹۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۲ - ۲۸ خرداد ۱۴۰۱

تحولات اوکراین تکذیب تلاش رهبران غربی برای سوق‌دادن زلنسکی به مذاکره با مسکو

رئیس‌جمهوری روسیه آمریکا و اتحادیه اروپا را مسئول تهدید قحطی در جهان دانست و گفت: اتحادیه اروپا حاکمیت سیاسی خود را از دست داده است، ولی مسکو مخالفتی با عضویت احتمالی اوکراین در آن ندارد، برای اینکه اتحادیه اروپا به‌خلاف ناتو یک بلوک نظامی نیست.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، "ولادیمیر پوتین" رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرد که جنگ همیشه یک تراژدی بوده است و عملیات ویژه برای حفاظت از دونباس، تصمیمی از روی اجبار از سوی مسکو است و این کشور ناخواسته به این سمت کشیده شده و چاره‌ای جز پاسخگویی به شرایط نداشته است.

رهبر روسیه روز جمعه در نشست عمومی مجمع بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ تأکید کرد که از نقطه‌نظر حقوقی، عملیات ویژه روسیه برای حفاظت از دونباس کاملاً با قوانین بین‌المللی مطابقت دارد. وی توضیح داد: «زمانی که کوزوو از صربستان جدا شد، دیوان بین‌المللی دادگستری تحت فشار کشورهای غربی این تصمیم را اعلام کرد که "طبق منشور سازمان ملل، زمانی که یک سرزمین از کشوری جدا می‌شود، لازم نیست از مقامات مرکزی آن اجازه بگیرید."، این تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری است و در خصوص کوزوو اعمال شد که البته یک ماهیت کلی دارد، بنابراین، جمهوری‌های دونباس هم نباید از مقامات کی‌یف برای استقلال اجازه بگیرند.»

وی همچنین گفت که فدراسیون روسیه حاضر نیست کودتای خونین اوکراین در سال 2014 را که عامل مشکلات امروزی است، فراموش کند.
وی ادامه داد: «اظهارات درباره "انتخاب متمدنانه" اوکراین به‌نفع غرب، در واقع تلاش آنها برای استفاده و غارت این کشور را پنهان کرده است. ایالات متحده در سال 2014 باید اوکراین را به برگزاری انتخاباتی شفاف دعوت می‌کرد و از کودتای انجام‌شده در کی‌یف حمایت نمی‌کرد.»

ولادیمیر پوتین تمامی تحریم‌های اعمال‌شده علیه روسیه را دیوانه‌وار، بدون فکر و نسنجیده ارزیابی و تأکید کرد که تنها هدف آنها تأثیرگذاری بر اقتصاد روسیه و تحت فشار قرار دادن مسکو است، البته این اقدام نتیجه نداد. وی با اشاره به روش‌های آشکار فشار بر روسیه یادآور شد: «نابودی زنجیره‌های تجاری، خروج اجباری شرکت‌های غربی از بازار روسیه، مسدود شدن دارایی‌های ما و آسیب رساندن به صنعت، توان مالی و استانداردهای زندگی مردم روسیه، هدف این تحریمهاست، با این حال، این اقدام موفق نشد.»

رئیس‌جمهوری روسیه آمریکا و اتحادیه اروپا را مسئول قحطی‌ای که جهان را تهدید می‌کند، دانست و گفت که این بحران جهانی باید بر وجدان دولت ایالات متحده و مقامات اتحادیه اروپا سنگینی کند.

وی در عین حال گفت که فدراسیون روسیه با تضمین امنیت غذایی داخلی خود که اولویت دولت است، می‌تواند صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی به سایر کشورها را افزایش دهد که در وهله نخست، صحبت بر سر کشورهای آفریقایی و منطقه خاورمیانه است.

پوتین یادآور شد که روسیه در صادرات غلات از اوکراین دخالت نمی‌کند، ولی در عین حال، امنیت اسکورت کشتی‌های غیرنظامی را تضمین خواهد کرد.

رهبر روسیه همچنین ابراز عقیده کرد که اتحادیه اروپا حاکمیت سیاسی خود را از دست داده است که این مسئله عواقب منفی برای کشورهای اروپایی در پی خواهد داشت.

به‌گفته وی، روسیه مخالف عضویت احتمالی اوکراین در اتحادیه اروپا نیست، برای اینکه این اتحادیه، به‌خلاف ناتو، یک بلوک سیاسی است و یک سازمان نظامی نیست و این تصمیم مستقل هر کشوری است که به انجمن‌های اقتصادی بپیوندد یا نپیوندد.

خبرگزاری رویترز گزارش داده که ایالات متحده قرارداد فروش پهپادهای نوع MQ-1C "عقاب خاکستری" (Gray Eagle) به اوکراین را به دلیل نگرانی از افتادن تجهیزات آنها به دست متخصصان روسی متوقف کرده است. 

این گزارش می‌گوید: «اعتراض به صادرات این نوع پهپادها ناشی از این نگرانی است که رادار و تجهیزات نظارتی نصب شده به روی آنها می‌تواند در صورت افتادن به دست روسیه، خطر امنیتی برای ایالات متحده ایجاد کند». 

به گفته منابع خبری، قرارداد فروش چهار فروند هواپیمای بدون سرنشین MQ-1C ، ملقب به "عقاب خاکستری" (Gray Eagle) به ارزش هر کدام، 10 میلیون دلار توسط کاخ سفید تایید شده، ولی اکنون در پنتاگون در حال بررسی این مسئله هستند. منابع این آژانس زمان دقیق تصمیم گیری نهایی در این رابطه را اعلام نکردند.

انتهای پیام/س
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان