کد خبر: ۱۵۷۳۳۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۴ - ۱۷ آذر ۱۴۰۱
مدیرکل ورزش و جوانان فارس در گفتگو با شیرازه مطرح کرد:

نگاه ورزش فارس به سمت مناطق کم برخوردار

با توجه به ضرورت تزریق امید و نشاط بین نسل جوان و نوجوان و تشویق به سمت ورزش، نگاه متولیان ورزش فارس باید از ساخت و ساز در شهرهایی که امکانات مناسبی دارند به سمت و سوی مناطقی تغییر جهت پیدا کند که هم به لحاظ مالی و هم امکانات از توان کمتری برخوردار هستند.

به گزارش سرویس ورزشی شیرازه، بخش گسترده ای از جمعیت استان روزانه با ورزش سر و کار دارند و اخبار مرتبط با این حوزه و وضعیت اماکن ورزشی و حمایت از ورزشکاران از موارد مهمی است که دغدغه اصلی ورزشکاران و ورزش دوستان است و در همین راستا به سراغ حیدر صفرپور مدیرکل ورزش و جوانان فارس رفته و به گفتگو پرداختیم. 

**سرعت گیرها، مانع شتاب اداره کل ورزش و جوانان فارس شده اند

 شیرازه: در خصوص چالش ها و موانع اداره کل ورزش و جوانان توضیح دهید؟ و در این مدت چه دستاوردهایی داشته اید؟ 

صفرپور: 
سعی مان بر این بوده که در ورزش استان هم به لحاظ فرهنگی، هم ورزشی و هم در حوزه جوانان، مسیر اصلاحی، تحولی و نگاه رو به رشد را به صورت جدی تر ادامه دهیم. صادقانه اعتراف می کنم انرژی و برنامه ریزی که الآن به واسطه همکاران ما در حوزه های مختلف انجام می شود می توانست ورزش استان را خیلی پر شتاب تر از چیزی که اکنون هست پیش ببرد اما بعضی موارد همانند سرعت گیر و حتی فراتر از آن عمل می کنند و تبعاتی را متوجه این اداره کل می کند که از این موارد می توان به شکایات دیگران از این نهاد و طلب هایی که از قبل نیز وجود دارد و محکومیت هایی که بوده و رویه های نادرستی که اصلاح آن هزینه بر است اشاره کرد. بعضی مواقع این موارد مذکور سرعت رو به جلوی ما را تحت شعاع قرار می دهد و الا با توجه به برنامه ریزی ها، وقت و انرژی که در حوزه های مختلف گذاشته شده، امروز باید خیلی پر شتاب تر پیش ببریم. این موارد مذکور که به عنوان سرعت گیر از آنها یاد شد باید اصلاح شود تا بتوانیم در یک فرآیند سالم و شفاف حرکت کنیم. 

**فارس در جایگاه اول در حوزه ستادهای ساماندهی جوانان

 با وجود همه این موارد طبق مستندات و اعلام معاون امور جوانان وزارت ورزش، در طی ۹ ماه گذشته از سال جاری فارس توانست جایگاه اول کشور در حوزه جوانان در ستادهای ساماندهی کسب کند. در حوزه فرهنگی نیز دومین همایش دامان را در شیراز سومین حرم اهل بیت(ع) داشتیم که طبیعتا در تداوم اقدامات ارزشمندی بود که در فارس انجام شده و رویداد های شاخص از جمله جام پرچم و برگزاری رسم جوانمردی به صورت ویژه و خاص در فارس برگزار شد.

 **فارس در المپیاد امسال از سه المپیاد قبل بهتر بود

 در حوزه ورزش نیز المپیاد استعدادهای برتر برگزار شد و با توجه به چند سالی که کرونا بود، همکاران ما در مدت زمان کوتاهی، برنامه ریزی کردند و در این المپیاد، استان فارس توانست بهترین نتیجه را بگیرد و به جایگاهی دست یابد که از سه المپیاد قبلی بهتر بود.

برگزاری اردوهای تیم های ملی در رشته های مختلف ورزشی به میزبانی استان فارس و برگزاری رقابت های ورزشی در سطوح مختلف استانی ، ملی و رویدادهایی که ورزشکاران این استان به مسابقات جهانی اعزام شدند و مدال نقره محمدرضا گرایی در مسابقات جهانی کشتی فرنگی که شاخص و سرآمد همه بود بیانگر درخشش ورزش فارس است.

 ** هفته بدون ورزش همگانی نداشتیم 

حوزه جوانان با یک برنامه ریزی منسجم و خوب در امور مربوط به سمن ها و جوانان پیش رفته و با یک تغییر که در معاونت ورزش و جوانان مان داشتیم از حضور ارزشمند یکی از همکاران با تجربه ورزشی استفاده کردیم و همین امر باعث شد برنامه هایی که مد نظر مان بود بهتر انجام شود و شتاب بیشتری گیرد. یکی از این برنامه ها طرح ورزش همگانی بود که ما هیچ هفته ای را بدون ورزش همگانی نداشتیم و این برنامه با محوریت دستگاه های اجرایی انجام گردیده و جزییات برنامه تدوین، ابلاغ و تا الان چندین مورد نیز اجرا شده است.

بحث المپیاد ورزشی کارکنان شاغل اداری را پیش بینی کردیم و به سراسر استان نیز ابلاغ خواهد شد. یکی دیگر از طرح ها، ورزش های خیابانی بود که مثل موارد مذکور در راستای ترویج و توسعه ورزش همگانی و افزایش روحیه نشاط و شادابی در جامعه می باشد.

** جایگاه نخست فارس در پروژه های عمرانی ورزشی

 تغییر و تحولی را در حوزه عمرانی فنی داشتیم تا از این طریق ما بتوانیم با حرکت پرشتاب تری در این حوزه پیش رویم و با پروژه های عمرانی که در هفته دولت و هفته تربیت بدنی شکل گرفت استان فارس در این حوزه هم در کشور در جایگاه نخست قرار دارد.

** افتتاح 100 پروژه ورزشی در هفته تربیت بدنی 

 فارس بیشترین پروژه های نیمه تمام ورزشی را در کل کشور دارد و در طی ۹ ماه اول خدمتم تا هفته تربیت بدنی بالغ بر ۱٠٠ پروژه ورزشی در سراسر این استان پهناور افتتاح شد و بالغ بر ده پروژه را توانستیم به بهره برداری برسانیم و با محدودیت های اعتباری که داشتیم و از طرفی حجم پروژه ها و مطالبات انباشت شده زیادی که پیمانکاران داشتند کار را پیش بردیم و از همه پیمانکارانی که تلاش کردند تشکر میکنم و تلاش می کنیم که مطالبات شان را بهتر و با زمان بندی مشخص تر انجام دهیم. 

** آغاز 65 پروژه عمرانی جدید در حوزه ورزش

در زمان شروع مسئولیتم ۴۲۱ پروژه نیمه تمام وجود داشت و بعد از افتتاحیه هایی که انجام شد، این تعداد به ۳۲۱ پروژه رسید و با پیگیری نمایندگان مجلس ۶۵ پروژه جدید پیش بینی و اعتبارات آن از محل نفت تامین شد و ما در کنار افتتاحیه ها، پروژه های جدید هم خواهیم داشت.

این پروژه ها نیازمند یک فرآیند و ساختار پیچیده فنی و عمرانی گسترده و مناسب است و بنده به صراحت اعلام می کنم آنچه در اداره کل ورزش و جوانان فارس و سایر استان ها پیش بینی شده بیشتر ماهیت نظارت بر اماکن ورزشی بوده و هرگز با ساختاری که وجود دارد این حجم عمرانی پیش بینی نشده و با گذر زمان حجم عمرانی بیشتر شده اما ساختار تغییری نکرده است و یکی از دلایلی که مانع پیشرفت برخی پروژه ها شده همین است که ساختار تغییری نکرده است و ساختار دفتر فنی در ادارات کل ورزش و جوانان متناسب با حجم پروژه های تعریف شده نیست.

قدم اول برای تسریع در این امور یک بازنگری در ساختار تشکیلات دفتر فنی است اما در حال حاضر در دفتر فنی اداره کل ورزش و جوانان فارس حتی یک نفر نیروی متخصص عمران و تحصیل کرده حوزه فنی که استخدام رسمی دستگاه باشد نداشته و همه همکاران این بخش نیروهایی هستند که در قالب طرح عمرانی فعالیت می کنند و دستگاهی با این حجم پروژه ها حتما باید یک نیروی قدرتمند متناسب با شرح وظایفش داشته باشد.

**سازمانی شبیه سازمان نوسازی مدارس در کنار ادارات کل ورزش و جوانان تاسیس شود

یک ایراد کلان به کل ساختار عمرانی وزارت ورزش و جوانان وجود دارد و بارها توصیه شده است و با توجه به اینکه چنین ساختار تشکیلاتی در اداره کل ورزش و جوانان پیش بینی نشده، سازمانی شبیه سازمان نوسازی مدارس باید در کنار ادارات کل ورزش و جوانان تاسیس شود که صرفا پیگیر امور حوزه عمرانی باشد و نیروهای متخصص معماری، عمران، برق، تاسیسات و هر آنچه که نیاز است در آنجا گرد هم آیند تا پروژه ها با برنامه ریزی بهتر، سرعت بیشتر و کیفیت بهتر صورت گیرد. 
با تمام این تفاصیل فارس توانسته در مدت اخیر جایگاه اول کشور را در حوزه مباحث عمرانی داشته باشد و ما خودمان انتظار مان این است که کار بهتر پیش رود اما حقیقتا بیش از توان دستگاه هم داریم انرژی و وقت می گذاریم. 

** نگاه ما به سمت مناطق کم برخوردارتر است

در نگاه توسعه ای مان بیشتر به سمت مناطق کم برخودار رفته ایم و در برخی از سالها در برخی از نقاط استان فضاهای ورزشی ساخته شده که مورد نیاز آنجا نبوده و امروز بلا استفاده مانده و باعث شده که محل آسیب باشد و تا آنجایی که توانستیم سعی کردیم فضاهایی را که قرار است جدیدا احداث شود، ابتدا در خصوص مکان و جانمایی نیازسنجی شود و این عمل مبتنی بر طرح امایش سرزمین و جمعیت باشد و در جایی احداث شود که بتوانیم از آن پروژه در آینده به نحو احسن استفاده کنیم.

** یکی از خلاهای ورزش فارس، فضاهای ورزشی است که ساخته شده اما برای حفظ و نگهداری آن هیچ اقدامی نشده است

یکی از خلاهای بزرگ ورزش در فارس و کشور این است که وقتی یک فضای ورزشی ساخته شده است هیچ پیش بینی اولیه ای برای تعمیر و نگهداری پروژه نشده است و قاعده بر این است که این فضاها به بخش خصوصی واگذار شود و این بخش از آن بهره برداری و نگهداری کند ولی آنچه در عمل اتفاق می افتد این است که بهره برداری می شود اما نگهداری نمی شود. فضاهای ورزشی به بخش خصوصی واگذار شده اما بعد یک فضای مستهلکی را تحویل می گیریم و درآمدی هم که این مکان داشته جوابگوی احیای آن نیست و اعتبارات تعمیر و نگهداری آن اندک بوده و اصلا قابل ملاحظه نیست. پروژه هایی که امروز افتتاح می شوند اگر خوب نگهداری نشود بعد از مدتی یک معضل برای ورزش محسوب می شود و باید تلاش کنیم با نگهداری مناسب از این فضاهای ورزشی، این فرصت ها به تهدید تبدیل نشود و بر اساس ماده ۲۷ این آمادگی را داریم که تمام پروژه هایمان را از صفر تا صد درصد به بخش خصوصی واگذار کرده و از همه علاقه مندان به سرمایه گذاری در حوزه ورزش دعوت می کنم پروژه ها را تحویل گرفته و کار را به خوبی پیش ببرند. 

** ورزشگاه پارس و شهید سلیمانی باید در اختیار استان فارس قرار گیرد

شیرازه: از ورزشگاه های شهید سلیمانی، پارس و مصوبات سفر ریاست جمهوری در فارس چه خبر؟ این پروژه ها در چه وضعیتی قرار دارند؟

صفرپور :
 برای  تکمیل پروژه ورزشگاه 6 هزارنفری شهید سلیمانی در سفر ریاست جمهوری ۲۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب شده اما جای تعجب است که این پروژه همچنان در اختیار شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی است و این در حالی است که این ها باید بیایند و کار را انجام دهند اما این پروژه حتی به صورت موقت هم تحویل استان نشده و یک افتتاح نمایشی در تیرماه ۱۴٠٠ شده و از لحظه افتتاح هم یک لحظه از آن استفاده نشده و کف پوش آن هم واقعا مناسب نیست و پیمانکار شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی از نظر ما خوب عمل نکرده است.

هر دو پروژه ورزشگاه شهید سلیمانی و پارس ملی است و ما به دنبال این هستیم که این فضاها در اختیار استان قرار گیرد.

 عمده فعالیت تیم های پایه در ورزشگاه شهید دستغیب بود و 18 تیم پایه استان از این فضای ورزشی استفاده نموده اما چمن ان مستهلک شده و ورزشکاران آسیب زیادی دیدند و همین امر باعث شد تا چاره اندیشی شود و امروز در یک اقدام فوری و جدی چمن این ورزشگاه در روند تعویض می باشد.

بخشی از مصوبات سفر ریاست جمهوری در شهرستان های فارس مربوط به سال ۱۴۰۱ است که به محض اینکه اعتباراتش ابلاغ شود کار را پیش می بریم و بخشی هم مربوط به سال ۱۴۰۰ بود که در رابطه با تجهیز پارک های ورزشی بانوان است که قسمتی از آن بر عهده ما و بخشی نیز به عهده شهرداری است.

**مناقصه های ورزشی فارس روند افزایشی داشته است
 در سال ۱۳۹۹ تنها ۳۸ مناقصه برگزار شده بود و به عبارتی فقط ۳۸ پروژه فعال شده بود اما در سال ۱۴۰۰، ۱۳۶مناقصه برگزار شد و در سال ۱۴۰۱، تا مهرماه ۱۵۵ مناقصه برگزار و به عبارتی ۱۵۵ پروژه فعال شد. 

**ورزش فارس نیازمند حمایت همه جانبه است

ما لحظه ای و ذره ای فرصت را برای خدمت به مردم، اصلاح و پیشبرد امور از دست نمی دهیم اما ورزش استان نیاز به یک حمایت همه جانبه دارد تا بتواند اتفاقات بد آن پاک شده و از بین برود و کارها پیش رود.

**جام منتظران در فارس برگزار می شود تا الگویی برای کل کشور باشد

 یک رویداد عظیم فرهنگی ورزشی تحت عنوان جام منتظران با محوریت نماینده ولی فقیه در استان فارس به زودی برگزار می شود و امید است استان فارس در این زمینه هم بتواند الگویی برای کل کشور شود. 

شیرازه: یکی از مصوبات سفر ریاست جمهوری پرداخت به موقع پاداش های ورزشکاران بوده است و در گفتگوهای متعددی که ما با ورزشکاران داشتیم برخی از این امر گلایه داشته اند و حتی یکی از ورزشکاران المپیکی فارس عنوان کرد که پنج ماه از مسابقه اش می گذرد اما همچنان پاداش خود را دریافت نکرده است. شما به عنوان متولی امر آیا در خصوص تسریع روند پرداخت پاداش ها از وزارتخانه و فدراسیون های مربوطه مطالبه گری کردید؟

صفرپور:
رویداد های بزرگ ورزشی که برگزار می شود پاداش هایی مصوب دارد و میزان و مبلغ آن مشخص است و پرداخت آن در کلان در اختیار وزارتخانه و فدراسیون هاست و در اختیار استان قرار نمی گیرد اما در سطح استان هم بعضا تقدیراتی صورت می گیرد

. در استان ما ۴۸ نفر مدال آور در عرصه های مختلف از ابتدای سال داشتیم و رقمی هم برای تقدیر از انها در نظر گرفتیم که در توان اداره کل استان نبود و در این زمینه با رایزنی هایی که انجام شد و با تصمیم مساعد استاندار بنا شد از محل صندوق مسئولیت اجتماعی به این مدال آوران افتخارآفرین مبالغی اختصاص یابد.

شیرازه: برخی از ورزشکاران در گفتگو با خبرنگار ما اعلام کردند که برای اعزام به مسابقات دچار مشکل شده اند و حتی در تهیه لباس و کفش ورزشی برای حضور در مسابقات موانعی داشته اند و مجبور شدند کفشی را از یکی از ورزشکاران امانت بگیرند. شما به عنوان متولی امر در این خصوص چه تدبیری اندیشیده اید؟

صفرپور : 
هیات و فدراسیون ها مسئول مستقیم اعزام ورزشکاران هستند و اداره کل ورزش و جوانان مستقیما در این خصوص تکلیفی ندارد. هیات ها و فدراسیون ها هنگامی که مسابقاتی مصوب در تقویم رسمی به آنها اعلام می شود باید تامین اعتبارات لازم را هم انجام دهند .
اما در بسیاری از موارد تقصیری هم نمی توان برای هیات های ورزشی متصور بود چرا که گستردگی و حجم بالای مسابقات نیازمند این است که اعتبارات بیشتری در اختیار هیات ها و فدراسیون ها قرار گیرد تا بتوانند در اعزام ورزشکاران همراهی بیشتری داشته باشند و اقدامات لازم را انجام و پیگیری نمایند و این در حالیست که مقام معظم رهبری چندین بار اعلام کردند که ورزش امروز باید اولویت و ضرورت باشد اما ما می بینیم که در تخصیص اعتبارات، ورزش نه اولویت و نه ضرورت است. 

** اولویت ایجاد فضای ورزشی جدید در مناطقی است که هیچ گونه فضای ورزشی ندارند

شیرازه: در خصوص توسعه متوازن و عادلانه اماکن و خدمات ورزشی در سطح استان چه اقداماتی صورت گرفته است؟

صفرپور: 
در بعضی از نقاط استان حتی یک فضای ورزشی مختص خودشان هم وجود ندارد و نگاه ما این است که ایجاد فضاهای جدید در این مناطق اولویت بیشتری دارد و ما به دنبال این هستیم که ورزشکاران از فضاهای ورزشی استفاده مناسب و بهینه کنند.

شیرازه: در یکی از گزارش ها و گفتگویی که با خبرنگار ما صورت گرفت عنوان شد در یکی از شهرستان های فارس درب یک مجموعه ی ورزشی به روی ورزشکاران بسته است و ملی پوش آن منطقه مجبور شدند در حسینیه تمرین کنند و این در حالی است که حسینیه امکانات لازم را نداشته و احتمال آسیب فیزیکی این ورزشکاران وجود دارد. لطفا در این خصوص توضیحاتی را ارائه داده و پیگیری لازم را انجام دهید.

صفرپور: 
 اینکه درب مجموعه ورزشی به روی ورزشکاران بسته باشد پسندیده نیست و ما اعتقادمان بر این است که فضاهای ورزشی باید در اختیار ورزشکاران قرار گیرد و همکاران ما در آن شهرستان باید گزارش دهند که علت چیست و ممکن است احتمال آسیب از نظر فیزیکی باشد. 
ما در این مدت قریب به ۲۵ سالن ورزشی را که مستهلک شده بود توانستیم به چرخه استفاده برگردانیم و برخی پروژه ها را که ده سال بلا استفاده مانده بود توانستیم احیا کنیم و آن را در اختیار ورزشکاران قرار دهیم.

انتهای پیام/ر


برچسب ها: فارس ، ورزش
نظرات بینندگان